Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dziwne zachowanie sondy lambda

Karwos00 27 May 2012 10:11 7635 27
NDN
  • #1
    Karwos00
    Level 12  
    Witam

    w podanych plikach przesylam wykres jazdy na lpg - ale na Pb jest tak samo - chodzi o wskazania sondy lambda - na poczatku w zasadzie jest nie pracujaca - na zimnym - prawidlowo ale jak zaczyna pracować to w granicaach 0-0.16 potem z czasem dochodzi do 0.48 a jak juz dlużej sie ja pokatuje to 0-0.65 - a w zasadzie najczesciej 0-0.51 co widaćna wykresach - nie ma reguly jak zacznie chodzic - czasami widać że oscyluje w swym zakresie 0-0.55 - powinna 0-1. Czasami leży na o.16 a czasami przy bucie wskazuje w swym max zakresie (0.55 - powinno blisko 1)

    sonda to zamienniki dla mitsu lancera 2.0 2004 z usa - wymieniona w serwisie - zalecono zamiennik bo koszt 160 a nie 1600 a nigdy nie mieli problemu z nimi - ma 2 lata.

    Jezdze głównie po mieście na krótkich dystansach - czy mozliwe jest jej tak duże zabrudzenie że nie jest samoczyszczona bo nie osiaga swojej temperatury prawidlowej?? i musze go przegonić konkretnie żeby te 600st bylo na niej przez dluzszy czas. Sonda 3 przewody - szary czarny bialy(o ile dobrze pamietam. )

    Czy tu pomoże tylko wymiana.

    Przez to nie moge zestroic niczego bo jak sobie stoi na 0.16 to korekty krótkie stoją na + 24.22% jak zaczyna oscylowac 0.-0.55 - to korekty są w granicach 0.-1.7 ale nigdy nie wiadomo kiedy sonda polegnie - na jalowym jakos mozna sie tym sugerować ale juz w OL sonda powinna dążyć do 1 - a tu raz jest w max a potem nagle leży. Widać to na poczatku jedego zapisu.


    Dziwne zachowanie sondy lambda

    Dziwne zachowanie sondy lambda
    Proszę poprawić post, edytując prawidłowo wstawić zdjęcie/a/.

    Zgodnie z >>> Instrukcja zamieszczania i edycji obrazków na forum >>
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html
    ANUBIS
  • NDN
  • #2
    kidu22
    Level 35  
    Skoro sonde wymieniono na inną to należy sprawdzić splaliny i porównać ze wskazaniem sondy.

    Na 99% za ubogą podaje mieszanke układ paliwowy a sonda to potwierdza.
  • NDN
  • #3
    Karwos00
    Level 12  
    Niestety ona pokazuje co chce - raz oscyluje 0-0.55 a po chwili w tym samym czasie sobie staje - na gazie sprawdzalem dodając wzgogacenie nawet 100% - silnikiem telepalo a sonda i tak leży. Wiec to raczej cos z sondą niż czyms innym. ELM nie wyswietla żadnych bledów - a laczy sie prawidlowo i czyta wszystkie bledy silnika. Teraz wymienilem listwę wtryskową lpg na nową i zaczalem sie przygladać żeby od poczatku to zestroić - a tu zonk - sonda dziala w zakresie 0-0.65 maxymalnie - czasami oscyluje a czasami stoi.

    Dodatkowo - ELM pokazuje wskazania 2 sondy - nawet nie wiedzialem że mam :) - jak 1 wskazuje leząć 0.16 to ta druga ciągle stoi na 0.98 - czyli ostatnia pokazuje caly czas bogato.

    Generalnie jak jeszcze sprawdzić sondę symulujac jej sztucznie ubogą mieszankę lub bogatą, dodam nie mam oscyloscopu - mam tylko miernik.

    I czy to możliwe że sonda jest zabrudzona skoro max dziennie robie 7-10km - podzielone na polowe - czyli czasami moze sie nawet nie wlacza skoro pokonuje ten dystans w 10mi - no moze zaczyna pracować ale na pewno nie jest wygrzana w tym czasie.
  • #5
    Karwos00
    Level 12  
    2 lata menu regulowlem po wymianie reduktora i zauważylem że sonda wskazuje 0.2 - zawsze nie zależnie od skladu mieszanki obciażenia, zimny cieply - pojechalem do serwisu powiedzialem że chce wymienić sonde - zapytali czy na pewno bo czasami sondy są dobre - powiedzialem że mogą sprawdzić - sprawdzali kompem i stwierdzili że rzeczywiscie jest martwa - powiedzieli nawet że jest najprawdopodobniej uszkodzona mechanicznie - np od drgań itp - zdarza sie czasami = i zalecili wymianę ale na zamiennik za 160zl - jak że ten silnik wystepuje w zasadzie tylko w usa to sonda orginalna kosztuje 1600 z japonii ale mieli też za 1200 - jakbym sprowadzal przez niemieskiego dealera - ale na stanie byla 1szt i nie dawali gwarancji że bedzie dostępna.
  • #9
    Karwos00
    Level 12  
    Cos mi sie wydaje że to nie jest gdi - podobno - nawet serwis tak powiedzial - ale na pewno 4g94 - podobno jest kilka wersji tego silnika - ten ma 120KM SOHC

    Gdi to chyba DOHC??

    zwikipedi - ten chyba mam :
    4G94 SOHC 16 Valve MPI
    Multi-Point Injection (MPI)
    Total Displacement - 1999cc
    Bore - 81.5mm
    Stroke - 95.8mm
    Compression Ratio - 9.5:1
    Maximum Output - 92 kW (125 PS; 123 bhp) @ 5,200 rpm
    Maximum Torque - 176 N·m (130 ft·lbf) @ 4,250 rpm
    The 4G94 Also comes in the GDI DOHC variant which can be found in the Mitsubishi Galant.

    Tylko co to zmienia :) skoro raz lambda oscyluje na LPG poczym sobie sie kladzie rosnie ja fale dunaju.
  • #10
    ociz
    Moderator of Cars
    Lewe powietrze gdzieś sobie wciąga?
  • #11
    Karwos00
    Level 12  
    Wydaje mi sie ze nie - obroty równiutkie. Jak robie nieszczelnosc - np odpinal podcisnienie lgp i sobi ssie lewe przez weezyk to od razu widac ze cos nie tak z jalowym . Ale jeszcze sprawdze doklladnie wszelkie placzenia - chociaz niebardzo jest co sprawdzac juz. najdziwniejszze jest to że np na tym dolnym zapisie - lambda parcuje apotem juz nie bardzo. na górnym ruszylem z gazzem w podloge - lambda poszla w gore a potem tez polegla.

    i to jest najgorsze bo nie mam wzorca - wtedy bym wiedzial czysonda jest niesprawna czy jest sprawna i pokazuje to co jest wynikiem usterki. z drugiej strony druga sonda pokazuje zawsze bogatą jak sonda 1 leży i korekty podaja +24%
  • #12
    Karwos00
    Level 12  
    Poczytalem troche i mam dodatkowe pytania:

    Jak dziala sonda 3 pprzewodowa - czarny , szary, bialy - czy czarny to sygnal, bialy to grzalka a szary to masa dla obu??

    czy jakis problem z masą moze powodoowac takiedziwn zachowanie sondy - czy moza spróbować szary zmasować z samochodem , czy taki krok moze przyniesc wiecej szkód??

    i generalnie jak sprarwdzic który kabel jestczym w tej sondzie bo to jakis zamiennik uniwersalny.

    Usuniete co nie bylo zgodne z regulaminem.
    Po co te wielkie litery? Proszę to niezwłocznie poprawić! [ociz]
  • #13
    ociz
    Moderator of Cars
    3 - przewodowe sondy mają zazwyczaj 1 sygnał, 2 grzałka odizolowana od reszty, a masa sygnałowa z obudowy.
    Ja widzę wskazania sondy na szaro.
  • #14
    Karwos00
    Level 12  
    Co do wykresu - na komputerze z win 7 toschiba lambda byla miala na bialym tle.

    A co do tematu - jak można sprawdzić dzialanie sondy symulując jej mieszankę ubogą lub bogatą - gdzieś czytalem o odpieciu kostki, zwarciu grzalek i sygnalu do masy żeby zasymulować ubogą - ale dokladnie nie wiedzialem o co tam chodzi tak to bylo pokręcone (i dotyczylo sondy 4przewody.).
  • #15
    ociz
    Moderator of Cars
    A po co symulować, podlej mu trochę jakiegoś paliwa w dolot to musi pójść na bogato. Ale jak przesadzisz to będą wypadać zapłony i dalej będzie ubogo pokazywać.
  • #16
    Karwos00
    Level 12  
    na lpg podnosilem mu wzbogacenie do granicy możliwosci ale nic z tego - jak leżala to leżala by sobie czasami podrosnąć bez powodu a potem znowu gleba - w takim przypadku to raczej sonda bedzie - spróbuje ją przegonić z prędkościami odpowiednimi pod 6000 obr przez kilka minut to może sonde troche przegrzeje i zobacze czy zacznie ruszać sie bardziej systematycznie
  • #17
    emeryt2
    Level 42  
    Mam nadzieje , że nie sprawdzasz sondy pomiarowej?
  • #19
    emeryt2
    Level 42  
    To znaczy , diagnostycznej , za katalizatorem!!!
  • #20
    fuelinyourblood
    Level 35  
    Jaki skład i co z przepływka?
  • #21
    Karwos00
    Level 12  
    Jak pierwsza stoi na np 0.16 - korekta krótkoterminowa podaje +24.22% a 2 sonda stoi na 0.98. Jak pierwsza zaczyna pseudo pracować czasami w zakresie 0-0.65 - korekty spadają do 0- +1.78 a ostatnia też oscyluje 0-1.

    Przeplywka sprawna.
  • #22
    fuelinyourblood
    Level 35  
    co oznacza sprawna? ile g/s?
  • #23
    Karwos00
    Level 12  
    Niestety sprawdzę dopiero jutro - wyjazd mi sie przytrafil. Kiedyś przypadkowo odpialem przeplywkę i od razu praca sie pogorszyla i check wyskoczyl po kilku chwilach, skasowalem podlaczylem i wszystko ok. Wiec raczej działa.
  • #24
    fuelinyourblood
    Level 35  
    Karwos00 wrote:
    Niestety sprawdzę dopiero jutro - wyjazd mi sie przytrafil. Kiedyś przypadkowo odpialem przeplywkę i od razu praca sie pogorszyla i check wyskoczyl po kilku chwilach, skasowalem podlaczylem i wszystko ok. Wiec raczej działa.



    JASNE!
  • #26
    Karwos00
    Level 12  
    Sprawa wyglada tak - zrobilem zrzut ekranu w kilku miejsach.

    Po zapaleniu zimnego silnika - Open loop - korekty 0. Po ok 30 sek pracy na luzie - CL - using oxygen sensor - normal. Sonda sobie 0.16 trzyma czasami cos tam oscyluje - i im dlużej sie rozgrzewa to do 0.48 - 0.5 dochodzi bez oscylacji (chyba).

    Po ok 10min postanowilem ją troche rozgrzać - troche potrzymalem obroty na 2000, 3000, pogazowalem - sonda powyżej jalowego zaczynala oscylować - 0.-0.5 - ok 1 zmiana na 1-2sek. Ale jak troche potrzymalem prawie na odcince to lambda oscylowala od 0 do nawet 0.8. Im mniejssze obroty tym oscylacja malała do 0-0.55 (0.5). Czyli jednak sonda pracuje ale jakos nie do końca w swoim zakresie - program od gazu pokazuje to samo - jutro jeszcze pojezdze i zapisze jak pracuje w drodze - czy oscyluje czy plywa.

    Dodatkowo - czy takie wskazania 0.-0.5 zamiast 1 mogą być przez to ze lambda jest podpieta pod kompa LPG. W innym samochodzie mam KME Diego i tam lambda byla podpieta tylko do strojenia poczatkowego - potem odcieta żeby nie bylo zaklóceń. Tutaj OMVL i podlaczona jest caly czas - czy to może być przyczyna ??

    Dziwne zachowanie sondy lambda

    Dziwne zachowanie sondy lambda

    Dziwne zachowanie sondy lambda

    generalnie na jalowym po rozgrzaniu - 2,8g/s 0.4lb/min (przed pelnym rozgrzaniem 0.6lb/min

    Zrzut także na luzie przy 2000 i 4000obr. Błędów brak.
  • #27
    ociz
    Moderator of Cars
    Karwos00 wrote:
    2,8kg/s

    Wyobrażasz sobie ile to jest prawie 3kg powietrza? I silnik miałby to w ciągu sekundy wciągnąć... :)
    Karwos00 wrote:
    0.4lb/min

    To już bardziej wiarygodne, trochę niedokładne ale mniej więcej powinno się zgadzać bo to około 11kg/h.