Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wysterować przekaźnik sygnałem prostokątnym.

pkordys 27 Maj 2012 22:07 1812 12
  • #1 27 Maj 2012 22:07
    pkordys
    Poziom 12  

    Witam.
    Nie wiem w zasadzie czy w tym dziale powinienem pisać, czy może w jakimś przedszkolnym, bo moja wiedza jest mocno zakurzona i niepełna.

    W każdym razie zamysł jest taki, żeby w czasie jazdy zmienić funkcję przycisku rozrusznika w motocyklu, jedyny sygnał którym można to wysterować to sygnał z czujnika prędkości o przebiegu prostokątnym, max 5V, częstotliwość bliżej mi nie znana.

    Znalazłem to:
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdf

    i w typical usage jest "speed switch" Dobry trop ?

    0 12
  • Relpol
  • #2 27 Maj 2012 22:26
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze

    Witam.
    1. Twój układ ma szansę działać, tylko czy jak motocykl jest w postoju, to nie zdarza się że sygnał z czujnika jest stale wysoki, bo w takiej pozycji ten czujnik się ustawił, wtedy twój układ jeszcze w trakcie postoju przełączy przekaźnik.
    2. Co będzie, jak się zatrzymasz, silnik pozostanie uruchomiony, twój układ wykryje postój motocykla i przełączy tryb przycisku jako rozrusznik, a Ty go wciśniesz, chcąc wywołać tą drugą funkcję? Nie lepiej złapać sygnał z układu zapłonowego, albo z układu ładowania (alternator). Wtedy informacja o pracy silnika będzie jednoznaczna.
    3. Co to ma być za funkcja?
    4. Uważam że taka zmiana funkcji jednego przycisku będzie bardzo nie funkcjonalna, i będzie dochodziło do pomyłek. Nie lepiej zamontować inny przycisk dla tej drugiej funkcji?
    Pozdrawiam.

    pkordys napisał:
    Widzę, że odpisałeś na pierwszą wersję mojego posta, a ja w między czasie przeczytałem coś niecoś więcej i zmieniłem posta na drugie rozwiązanie jako prostsze dla amatora (mnie)

    Właśnie zauważyłem zmianę, ale to nie wiele zmienia.

    0
  • #3 27 Maj 2012 22:28
    pkordys
    Poziom 12  

    Widzę, że odpisałeś na pierwszą wersję mojego posta, a ja w między czasie przeczytałem coś niecoś więcej i zmieniłem posta na drugie rozwiązanie jako prostsze dla amatora (mnie)

    1. Nie wiem, muszę zmierzyć. (racja)
    2. W zasadzie nigdy nie próbowałem wcisnąć rozrusznika przy zapalonym silniku. Chyba powinno być jakieś fabryczne zabezpieczenie :-) Rozważałem skąd wziąc ten sygnał ale jakoś nie mam pomysłu oprócz czujnika prędkości, zapłon nie wchodzi w grę bo nie odpalę moto :-) może faktycznie z alternatora, tyle, że obawiałem się sytuacji takiej, że chcąc odpalić motocykl, przekaźnik zaskoczy za wcześnie i zanim zaskoczy silnik rozrusznik już przestanie kręcić.
    3. i 4. Chodzi o wysterowanie lap-timera więc o pomyłce nie ma mowy, a rozrusznik, jest pod palcem w czasie jazdy, dodatkowy przełącznik, raz że w nowym sprzęcie nie mam ochoty nic wiercić i dorabiać, dwa będzie trudno dostępny i nieestetyczny.

    0
  • Relpol
  • #4 27 Maj 2012 23:03
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze

    Witam.

    pkordys napisał:
    W zasadzie nigdy nie próbowałem wcisnąć rozrusznika przy zapalonym silniku. Chyba powinno być jakieś fabryczne zabezpieczenie :-)

    Jeśli jest fabryczne zabezpieczenie, które odcina rozruch po uruchomieniu silnika, to jest gotowe rozwiązanie, wystarczy się do niego podłączyć.
    pkordys napisał:
    zapłon nie wchodzi w grę bo nie odpalę moto :-)

    Czemu? Miałem na myśli sygnał w postaci impulsów z układu zapłonowego, który pojawia się po uruchomieniu silnika, tak jak się go brało dla obrotomierza silnika. Poszukaj projektów obrotomierzy - obwód wejściowy, oraz sposób podłączenia do układu zapłonowego.
    pkordys napisał:
    może faktycznie z alternatora, tyle, że obawiałem się sytuacji takiej, że chcąc odpalić motocykl, przekaźnik zaskoczy za wcześnie i zanim zaskoczy silnik rozrusznik już przestanie kręcić.

    Układ opóźniający - przekaźnik czasowy.
    Pozdrawiam.

    0
  • #5 27 Maj 2012 23:37
    pkordys
    Poziom 12  

    Rysio4001 napisał:
    Witam.
    pkordys napisał:
    W zasadzie nigdy nie próbowałem wcisnąć rozrusznika przy zapalonym silniku. Chyba powinno być jakieś fabryczne zabezpieczenie :-)

    Jeśli jest fabryczne zabezpieczenie, które odcina rozruch po uruchomieniu silnika, to jest gotowe rozwiązanie, wystarczy się do niego podłączyć.

    Niestety jednak takowego nie ma.
    Rysio4001 napisał:

    pkordys napisał:
    zapłon nie wchodzi w grę bo nie odpalę moto :-)

    Czemu? Miałem na myśli sygnał w postaci impulsów z układu zapłonowego, który pojawia się po uruchomieniu silnika, tak jak się go brało dla obrotomierza silnika. Poszukaj projektów obrotomierzy - obwód wejściowy, oraz sposób podłączenia do układu zapłonowego.

    Mogę wziąć z obrotomierza, ale to nie zmienia sytuacji o tyle, że też będzie sygnał prostokątny.
    Rysio4001 napisał:

    pkordys napisał:
    może faktycznie z alternatora, tyle, że obawiałem się sytuacji takiej, że chcąc odpalić motocykl, przekaźnik zaskoczy za wcześnie i zanim zaskoczy silnik rozrusznik już przestanie kręcić.

    Układ opóźniający - przekaźnik czasowy.
    Pozdrawiam.


    To chyba najlepsze wyjście, teraz muszę tylko spróbować dojść do tego jak "ukraść" sygnał za regulatorem napięcia, bo coś mi się wydaje, że przy włączonym zapłonie tam będzie prąd z akumulatora.

    0
  • #6 28 Maj 2012 21:54
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze

    Witam.

    pkordys napisał:
    Mogę wziąć z obrotomierza, ale to nie zmienia sytuacji o tyle, że też będzie sygnał prostokątny.

    Tylko że tu, jak silnik będzie pracował, to będzie sygnał o jakiejś częstotliwości zależnej od jego obrotów, a jak silnik nie pracuje, to częstotliwość będzie równa 0. Teraz wystarczy detekcja częstotliwości np: powyżej 10Hz (to tylko przykładowa częstotliwość), i już mamy sygnał o pracy silnika. Można to zrealizować w bardzo prosty sposób. Albo przetwornik częstotliwość-napięcie, i komparator. Do tego jeszcze układ czasowy, żeby nie nastąpiło natychmiast przełączenie funkcji przycisku, po ruszeniu silnika przez rozrusznik.
    pkordys napisał:
    To chyba najlepsze wyjście, teraz muszę tylko spróbować dojść do tego jak "ukraść" sygnał za regulatorem napięcia, bo coś mi się wydaje, że przy włączonym zapłonie tam będzie prąd z akumulatora.

    Pewnie masz lampkę ładowania. Włączasz zapłon, i lampka ładowania świeci. Odpalasz silnik, i lampka gaśnie. Teraz wystarczy prosty kombinacyjny układ logiczny podłączony do "+ po stacyjce" oraz lampki ładowania. Jeśli jest napięcie "+ po stacyjce" i nie ma napięcia z lampki ładowania, to znaczy że silnik pracuje. Przy każdej innej kombinacji - silnik nie pracuje.
    Pozdrawiam.

    0
  • #7 28 Maj 2012 22:03
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W motocyklu może nie być lampki ładowania. Może za to być kontrolka ciśnienia oleju. I to byłoby najprostsze wyjście. Ewentualnie jakiś układ wprowadzający małe opóźnienie, by nie odciąć rozrusznika za szybko.
    Drugą opcją jest zrobienie układu reagującego na zmianę napięcia w instalacji w momencie podjęcia pracy przez alternator.
    Można też wyciągnąć sobie sygnał z którejś fazy i go wyprostować.
    Więc możliwości jest wiele...
    Pozostaje jeszcze taka opcja, by całkowicie odłączyć rozrusznik od oryginalnego przycisku, ten wykorzystać wedle zapotrzebowania, a rozrusznik zrobić na dodatkowym, umieszczonym niekoniecznie na kierownicy.

    0
  • #8 28 Maj 2012 22:35
    pkordys
    Poziom 12  

    Błażej napisał:
    W motocyklu może nie być lampki ładowania. Może za to być kontrolka ciśnienia oleju. I to byłoby najprostsze wyjście. Ewentualnie jakiś układ wprowadzający małe opóźnienie, by nie odciąć rozrusznika za szybko.
    Drugą opcją jest zrobienie układu reagującego na zmianę napięcia w instalacji w momencie podjęcia pracy przez alternator.
    Można też wyciągnąć sobie sygnał z którejś fazy i go wyprostować.
    Więc możliwości jest wiele...
    Pozostaje jeszcze taka opcja, by całkowicie odłączyć rozrusznik od oryginalnego przycisku, ten wykorzystać wedle zapotrzebowania, a rozrusznik zrobić na dodatkowym, umieszczonym niekoniecznie na kierownicy.


    Cały myk w tym, że nie chcę kleić dodatkowych przycisków na kierownicy. To w miarę świeży sprzęt (2006r) i będzie to nieestetyczne.

    Dzisiaj polazłem z miernikiem do garażu i wniosek jest następujący:
    mam czujnik ciśnienia oleju który zwiera do masy jak ciśnienia nie ma, rozwiera jak ciśnienie jest, i to jest najlepszy trop. Tylko trzeba jakoś opóźnić przełączenie przekaźnika, bo rozwarcie występuje jeszcze w czasie jak rozrusznik chodzi, po prostu dwa obroty rozrusznika wystarczają żeby złapał ciśnienie olej (to akurat dobrze świadczy o silniku). Podpowiedzcie czego szukać do do wykorzystania przerobienia, sam nie wymyślę mowy nie ma, za słaby jestem w te klocki.

    0
  • #9 28 Maj 2012 22:47
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Choćby układ opóźnionego wyłączania lampki w kabinie lub inny przekaźnik czasowy. Wpisz sobie w wujka googla "przekaźnik czasowy 12V" i masz przegląd dostępnych wraz z wykresami ich pracy.

    0
  • #11 28 Maj 2012 22:58
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    30 zł cię przeraża?

    0
  • #12 28 Maj 2012 23:00
    pkordys
    Poziom 12  

    To nie tak, że przeraża, ale części do zlutowania całości będą kosztowały pewnie z 20zł, więc przekaźnik czasowy podwaja koszt układu :-)

    Jednocześnie robię opóźnienie włączania świateł w samochodzie (jest drugi wątek) i staram się zrozumieć jak to działa i czegoś nauczyć przy okazji :-)

    A mógłbyś rzucić okiem na mój drugi wątek i oświecić mnie trochę, czy da radę tak dobrać wartości kondensatora i potencjometru, żeby zminimalizować opóźnienie włączenia a zwiększyć opóźnienie wyłączenia i ten sam układ wykorzystać tutaj ?

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2304483.html

    0
  • #13 03 Cze 2012 21:34
    pkordys
    Poziom 12  

    Zrobiłem na LM2907.

    schemat w datasheet'cie od scalaka.

    0