Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wysterować przekaźnik sygnałem prostokątnym.

27 Maj 2012 22:07 1947 12
  • Poziom 1  
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    1. Twój układ ma szansę działać, tylko czy jak motocykl jest w postoju, to nie zdarza się że sygnał z czujnika jest stale wysoki, bo w takiej pozycji ten czujnik się ustawił, wtedy twój układ jeszcze w trakcie postoju przełączy przekaźnik.
    2. Co będzie, jak się zatrzymasz, silnik pozostanie uruchomiony, twój układ wykryje postój motocykla i przełączy tryb przycisku jako rozrusznik, a Ty go wciśniesz, chcąc wywołać tą drugą funkcję? Nie lepiej złapać sygnał z układu zapłonowego, albo z układu ładowania (alternator). Wtedy informacja o pracy silnika będzie jednoznaczna.
    3. Co to ma być za funkcja?
    4. Uważam że taka zmiana funkcji jednego przycisku będzie bardzo nie funkcjonalna, i będzie dochodziło do pomyłek. Nie lepiej zamontować inny przycisk dla tej drugiej funkcji?
    Pozdrawiam.

    pkordys napisał:
    Widzę, że odpisałeś na pierwszą wersję mojego posta, a ja w między czasie przeczytałem coś niecoś więcej i zmieniłem posta na drugie rozwiązanie jako prostsze dla amatora (mnie)

    Właśnie zauważyłem zmianę, ale to nie wiele zmienia.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 1  
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    pkordys napisał:
    W zasadzie nigdy nie próbowałem wcisnąć rozrusznika przy zapalonym silniku. Chyba powinno być jakieś fabryczne zabezpieczenie :-)

    Jeśli jest fabryczne zabezpieczenie, które odcina rozruch po uruchomieniu silnika, to jest gotowe rozwiązanie, wystarczy się do niego podłączyć.
    pkordys napisał:
    zapłon nie wchodzi w grę bo nie odpalę moto :-)

    Czemu? Miałem na myśli sygnał w postaci impulsów z układu zapłonowego, który pojawia się po uruchomieniu silnika, tak jak się go brało dla obrotomierza silnika. Poszukaj projektów obrotomierzy - obwód wejściowy, oraz sposób podłączenia do układu zapłonowego.
    pkordys napisał:
    może faktycznie z alternatora, tyle, że obawiałem się sytuacji takiej, że chcąc odpalić motocykl, przekaźnik zaskoczy za wcześnie i zanim zaskoczy silnik rozrusznik już przestanie kręcić.

    Układ opóźniający - przekaźnik czasowy.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 1  
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    pkordys napisał:
    Mogę wziąć z obrotomierza, ale to nie zmienia sytuacji o tyle, że też będzie sygnał prostokątny.

    Tylko że tu, jak silnik będzie pracował, to będzie sygnał o jakiejś częstotliwości zależnej od jego obrotów, a jak silnik nie pracuje, to częstotliwość będzie równa 0. Teraz wystarczy detekcja częstotliwości np: powyżej 10Hz (to tylko przykładowa częstotliwość), i już mamy sygnał o pracy silnika. Można to zrealizować w bardzo prosty sposób. Albo przetwornik częstotliwość-napięcie, i komparator. Do tego jeszcze układ czasowy, żeby nie nastąpiło natychmiast przełączenie funkcji przycisku, po ruszeniu silnika przez rozrusznik.
    pkordys napisał:
    To chyba najlepsze wyjście, teraz muszę tylko spróbować dojść do tego jak "ukraść" sygnał za regulatorem napięcia, bo coś mi się wydaje, że przy włączonym zapłonie tam będzie prąd z akumulatora.

    Pewnie masz lampkę ładowania. Włączasz zapłon, i lampka ładowania świeci. Odpalasz silnik, i lampka gaśnie. Teraz wystarczy prosty kombinacyjny układ logiczny podłączony do "+ po stacyjce" oraz lampki ładowania. Jeśli jest napięcie "+ po stacyjce" i nie ma napięcia z lampki ładowania, to znaczy że silnik pracuje. Przy każdej innej kombinacji - silnik nie pracuje.
    Pozdrawiam.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    W motocyklu może nie być lampki ładowania. Może za to być kontrolka ciśnienia oleju. I to byłoby najprostsze wyjście. Ewentualnie jakiś układ wprowadzający małe opóźnienie, by nie odciąć rozrusznika za szybko.
    Drugą opcją jest zrobienie układu reagującego na zmianę napięcia w instalacji w momencie podjęcia pracy przez alternator.
    Można też wyciągnąć sobie sygnał z którejś fazy i go wyprostować.
    Więc możliwości jest wiele...
    Pozostaje jeszcze taka opcja, by całkowicie odłączyć rozrusznik od oryginalnego przycisku, ten wykorzystać wedle zapotrzebowania, a rozrusznik zrobić na dodatkowym, umieszczonym niekoniecznie na kierownicy.
  • Poziom 1  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Choćby układ opóźnionego wyłączania lampki w kabinie lub inny przekaźnik czasowy. Wpisz sobie w wujka googla "przekaźnik czasowy 12V" i masz przegląd dostępnych wraz z wykresami ich pracy.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    30 zł cię przeraża?
  • Poziom 1  
  • Poziom 1