Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho

karol1996 28 Maj 2012 21:59 17981 20
  • #1 28 Maj 2012 21:59
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Niedługo będę posiadał komutatorowy silnik od pralki. Wiem jak go podłączyć, tak aby wirował na max. prędkości (ze zrywem). Problem pojawia się przy próbie wykonania regulatora. Patrzyłem na tego typu regulatory w sklepie AVT, lecz żaden nie korzysta z sygnałów z tacho... Są one oparte na innym, małym scalaku.

    Zależy mi na schemacie zaprojektowanym w eaglu, który będzie posiadał scalak
    TDA 1085C.

    Chciałbym, aby był osiągnięty efekt, jak na tym filmie:

    http://www.youtube.com/watch?v=K7iKjccQxCQ&feature=relmfu

    P.S. Nie mam dostępu do fabrycznego regulatora.
    Oferta, jakią znalazłem w AVT:

    http://sklep.avt.pl/p/pl/40016/regulator+obro...cznego+-+zestaw+do+samodzielnego+montazu.html

    Pozdrawiam,
    Karol

    0 20
  • #2 28 Maj 2012 23:05
    movzx
    Poziom 39  

    Kup sobie jakikolwiek regulator od pralki, na przykład Polar.
    RMA130, RMA131 na pewno mają ten układ - używane kosztują grosze, trzeba lekko przerobić (zmiana charakterystyki na układzie RC) i masz gotowca.

    1
  • #3 29 Maj 2012 00:32
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Musisz jeszcze przewidzieć sytuację ,kiedy przebiciu może ulec triak regulacyjny silnika i czy to nie zaszkodzi temu co chcesz napędzać .

    0
  • #4 29 Maj 2012 07:00
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Na allegro znalazłem RMA130 i RMA131. Jest minimalna różnica w cenie, ale pytanie:
    Który się bardziej opłaca pod względem prostoty przeróbki, albo łatwości obsługi?
    Zmianę prędkości chcę dokonywać za pomocą potencjometru. Tylko jakiej wartości powinien być ten potencjometr?

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #5 29 Maj 2012 08:16
    movzx
    Poziom 39  

    karol1996 napisał:
    RMA130 i RMA131. Jest minimalna różnica w cenie, ale pytanie:
    Który się bardziej opłaca pod względem prostoty przeróbki
    RMA131 ma dodatkowy przekaźnik do przełączania uzwojeń silnika indukcyjnego - więc zapewne chcesz prostszy RMA130.
    karol1996 napisał:
    Zmianę prędkości chcę dokonywać za pomocą potencjometru. Tylko jakiej wartości powinien być ten potencjometr?
    Wczytaj się w aplikację scalaka i schemat regulatora to będziesz wiedział.

    0
  • #6 29 Maj 2012 10:03
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przede wszystkim do zaprojektowania prawidłowo takiego napędu potrzebne są założenia (dane do opracowania regulatora prędkości obrotowej).
    - zakres regulacji obrotów
    - ze sprzężeniem czy nie
    - zakres stabilizacji nastawionych obrotów w funkcji obciążenia
    - moment rozruchowy
    - moment znamionowy
    Nie da się zmienić obrotów w szerokim zakresie tylko potencjometrem w regulatorze pralki Polar z układem TDA1085.
    Regulator ten pracuje na wirowaniu z silnikiem indukcyjnym o obrotach 2800obr/min.
    Natomiast na praniu wykorzystywana jest część indukcyjna tego silnik (bez regulatora) 375obr/min.Po przełączeniu na wirowanie (drugie uzwojenie) silnik sterowany jest przez regulator.Z obrotów 375obr/min (55obr/min bębna) startuje na obroty 400obr/min bębna po czasie wchodzi na 800obr/min bębna.
    Przejście na silnik komutatorowy jest możliwe ale należy wykonać zmiany zgodnie z układem aplikacyjnym TDA1085.

    0
  • #7 29 Maj 2012 21:04
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Kupiłem układ RMA 130. Oczywiście chodzi mi o silnik z komutatorem. Chcę uwzględnić sprzężenie zwrotne. Nie potrzebuję jakoś bardzo dokładnie regulować prędkości silnika. Wystarczy tak, jak na filmie w pierwszym poście.

    Znalazłem taki schemat regulatora, wydaje mi się że Kolega POL02 przesłał go:

    Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho

    Rozumiem, że tam, gdzie jest litera "M" należy podłączyć silnik, a gdzie "TG" tam tachometr. Niestety nie wiem do czego służą 4 pozostałe styki, gdzie podłączyć zasilanie układu (230V), oraz gdzie i jaki podłączyć potencjometr.

    Słyszałem, że trzeba jeszcze wyregulować układ RC. Mam pytanie: które są to elementy, i na jakie wartości należy je zamienić?

    0
  • #9 30 Maj 2012 15:52
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Na filmiku nie widać jakiejkolwiek kontroli prędkości obrotowej silnika. Jeżeli chcesz aby działał szybciej/wolniej (jak na filmiku) to po co wykorzystywać prądniczkę tacho i utrudniać sobie życie ?
    Wystarczy ten układ z linku pod filmem i problem masz z głowy. Silnik podłączasz wtedy z pominięciem prądniczki za pomocą dwóch przewodów.

    0
  • #10 31 Maj 2012 22:39
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Dzisiaj dostałem wspomniany silnik. Po podłączeniu:
    1 szczotka zwarta z 1 stojanem, 2 szczotka i 2 stojan pod zasilanie, silnik natychmiast wkręca się na max. obroty. Zapoznałem się z linkiem umieszczonym przez POLO2, lecz nic z tego nie rozumiem(nie wiem gdzie i jaki podłączyć potencjometr).

    dzi_dziuś napisał:
    po co wykorzystywać prądniczkę tacho i utrudniać sobie życie ?


    Wykorzystanie regulatora ze sklepu AVT było by za proste. Wolę się trochę bardziej wysilić i pokombinować z RMA 130 i z tachoprądnicą. Regulator z AVT jest ostatnią deską ratunku, jak komletnie nie będę wiedział, jak podłączyć RMA 130.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #11 31 Maj 2012 22:51
    movzx
    Poziom 39  

    karol1996 napisał:
    Wykorzystanie regulatora ze sklepu AVT było by za proste. Wolę się trochę bardziej wysilić i pokombinować z RMA 130 i z tachoprądnicą.
    A następnie:
    karol1996 napisał:
    Zapoznałem się z linkiem umieszczonym przez POLO2, lecz nic z tego nie rozumiem
    Obawiam się że skoro masz problemy z używaniem noty aplikacyjnej, to najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie jednak zacząć od złożenia kitu.
    Nie od razu Kraków zbudowano, a praktyka od prostych rzeczy jest lepsza niż rzucanie się z motyką na słońce. Wytłumaczenie wszystkiego od początku do końca wykracza też poza ramy tego Forum (szczególnie działu AGD).

    0
  • Pomocny post
    #12 01 Cze 2012 08:08
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    karol1996 napisał:
    gdzie podłączyć zasilanie układu (230V), oraz gdzie i jaki podłączyć potencjometr.

    Zasilanie 230V do N - L
    Silnik komutatorowy do F - L (uzwojenie wzbudzenia połączone w szereg z wirnikiem)
    Prądnica do 1 - 2
    Zamiast R36 przyłącz potencjometr 1Mom
    Pozostałe styki wolne
    Regulując potencjometrem powinieneś mieć regulację obrotów.
    praktycznie trzeba to dobrać.

    0
  • #13 05 Cze 2012 23:25
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam

    POL02 napisał:
    Zasilanie 230V do N - L
    Silnik komutatorowy do F - L (uzwojenie wzbudzenia połączone w szereg z wirnikiem)
    Prądnica do 1 - 2
    Zamiast R36 przyłącz potencjometr 1Mom
    Pozostałe styki wolne
    Regulując potencjometrem powinieneś mieć regulację obrotów.


    Po podłączeniu do prądu, silnik startuje na pełne obroty, kręcenie potencjometrem nic nie daje.

    Mierzyłem tachoprądnicę - jest ok.

    Dodaję "schemat" zrobiony w paincie:

    Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho


    Proszę o radę, co mam robić.

    Pozdrawiam,
    Karol

    Dodano po 3 [godziny] 52 [minuty]:

    Witam
    Przeanalizowałem dokładnie schemat regulatora. Na podstawie obserwacji sądzę, że triak uległ przebiciu.
    Jeżeli nie, to proszę, wyprowadźcie mnie z błędu.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • Pomocny post
    #14 05 Cze 2012 23:56
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Obserwacji, tzn ?
    Wylutuj triak i sprawdź opór pomiedzy anodami. Powinien byc nieskończenie duży. Jeżeli masz miernik z buzzerem, pisk bedzie oznaczał uszkodzenie triaka.

    O ile dobrze podłączyłeś, objaw pasuje do zwarcia triaka.

    0
  • #15 06 Cze 2012 07:11
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Oczywiście, mam miernik z buzzerem. Nastawiłem go na symbol diody(zwarte sondy - piszczenie)
    i zmierzyłem przejście pomiędzy N - F:brak przejścia.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #16 02 Sie 2012 11:45
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Wymieniłem triak na BTB12/800. Nadal efekt jest taki sam - po 1 sekundzie silnik startuje na pełne obroty.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #17 02 Sie 2012 19:22
    dharma123
    Poziom 14  

    jesteś pewny że silnik jest na 100% sprawny? Może uszkodzone jest tacho lub ma inny opór niż oryginalny silnik??

    1
  • #18 02 Sie 2012 22:24
    jozek_i
    Poziom 21  

    Moduł RMA 130 nie będzie prawidłowo sterował silnikiem szczotkowym bo musi mieć odpowiednią prądniczkę tachometryczną.
    Silnik będzie startował na pełne obroty bo jest zła prądniczka tachometryczna .
    Każdy mechanik AGD wie że moduł RMA 130 współpracuje z prądniczką która ma około 430 Ohm, A silniki szczotkowa mają prądniczki maks do 230 Ohm, także moduł nie widzi obrotów silnika i dlatego silnik startuje na pełne obroty od razu.
    Musiał by pan założyć prądniczkę z silnika z pralki Polar IRYS, ale ona panu nie spasuje do silnika szczotkowego. Chyba że pan przewinie prądniczkę z tego silnika szczotkowego ale nie wiem czy warto kąbinować, łatwiej zajść na złom.

    Najprościej zajść na złom z pralkami i wyciągnąć kilka modułów ze starszych pralek z silnikami szczotkowymi większość modułów i tak będzie dobra a pan zapłaci za taki złom grosze i będzie prawidłowo współpracował pańską prądniczką tachometryczną.

    na koniec kilka zdjęć modułów jakie pan może przeznaczyć do regulacji obrotów, a potencjometr do płynnej regulacji obrotów nie sztuka podłączyć w odpowiednie miejsce do modułu.
    Jak pan będzie miał jakiś stary moduł niech pan prześle fotkę to panu rozrysuje jak go połączyć z silnikiem.


    Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho Regulator prędkości obrotowej silnika komutatorowego na TDA 1085C + tacho





    Mój chomik z modułami.
    http://chomikuj.pl/jozek_i


    Co do wypowiedzi POL02 o ma rację ale kolega karol1996 chce mieć jak to poprzednicy ujęli '' wszystko gotowe "" A ja to miałem na myśli by miał jak najprościej.

    A co do pytania jaki moduł będzie współpracował z silnikiem szczotkowym to chyba każdy prawie jakiś stary używany.

    1
  • #19 02 Sie 2012 23:25
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Rozumiem, że cały czas byłem wprowadzany w błąd:

    POL02 napisał:
    Przejście na silnik komutatorowy jest możliwe ale należy wykonać zmiany zgodnie z układem aplikacyjnym TDA1085.


    movzx napisał:
    Kup sobie jakikolwiek regulator od pralki, na przykład Polar.
    RMA130, RMA131 na pewno mają ten układ - używane kosztują grosze, trzeba lekko przerobić (zmiana charakterystyki na układzie RC) i masz gotowca.


    POL02 napisał:
    asilanie 230V do N - L
    Silnik komutatorowy do F - L (uzwojenie wzbudzenia połączone w szereg z wirnikiem)
    Prądnica do 1 - 2
    Zamiast R36 przyłącz potencjometr 1Mom
    Pozostałe styki wolne
    Regulując potencjometrem powinieneś mieć regulację obrotów.
    praktycznie trzeba to dobrać.



    Może kolega jozek_i podać jakieś symbole tych regulatorów ze zdjęć?

    Pozdrawiam,
    Karol
    Moderowany przez mrhari:

    3.1.17. Zabronione jest publikowanie wpisów obniżających ogólny poziom dyskusji, wynikających z lenistwa lub zawierających roszczeniowy charakter wypowiedzi.

    1
  • #20 02 Sie 2012 23:36
    movzx
    Poziom 39  

    karol1996 napisał:
    Rozumiem, że cały czas byłem wprowadzany w błąd:
    Jaja sobie robisz czy jesteś bezczelny?
    movzx napisał:
    trzeba lekko przerobić
    Od drugiego posta tego tematu (który notabene rozrósł się, a nie ma żadnych konkretów) wiesz, że trzeba będzie przerobić ten regulator. Poza tym napisałem wyraźnie że są to przykłady, o których wiem że zawierają odpowiedni układ scalony. Równie dobrze mogłeś wylutować układ i podstawowe inne elementy i zrobić własną aplikację.

    A Ty liczysz na to, że wszystko będziesz miał gotowe, pofruwasz sobie jak motylek i nie będziesz musiał dozbroić się w dodatkową własną wiedzę.
    Dostajesz odpowiedzi, dostajesz schematy, a potem jęczysz że cię oszukali.
    To TY masz potrzebę i prosisz o pomoc - a brak gotowca "tu podłącz kabelek" uznajesz za wprowadzenie w błąd?
    Pierniczę taką robotę, wolę sobie na onecie posiedzieć niż leniom pomagać.

    0
  • #21 03 Sie 2012 09:24
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    jozek_i napisał:
    Moduł RMA 130 nie będzie prawidłowo sterował silnikiem szczotkowym bo musi mieć odpowiednią prądniczkę tachometryczną.
    Silnik będzie startował na pełne obroty bo jest zła prądniczka tachometryczna .
    Każdy mechanik AGD wie że moduł RMA 130 współpracuje z prądniczką która ma około 430 Ohm, A silniki szczotkowa mają prądniczki maks do 230 Ohm

    Szanowny kolego co ma piernik do wiatraka.Nie wprowadzaj ludzi w błąd.W tych układach napędowych prądnica jest faktycznie jest istotnym elementem układu ale tu nie chodzi o rezystancję tylko SEM napięcie jakie indukowane jest w uzwojeniu.
    Zainteresowany faktycznie czeka na podanie układu na talerzu .
    Aby wykonać taki układ trzeba mieć trochę wiedzy.Poczytać to co już jest w necie.Tu jest układ aplikacyjny tego układu TDA1085 na podstawie tego można samemu wykonać taki układ no cóż ale zainteresowany pewnie z tego nie skorzystał.
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/TDA1085CD.pdf

    To co napisał kolega "movzx" to jest czysta prawda.

    movzx napisał:
    karol1996 napisał:
    Rozumiem, że cały czas byłem wprowadzany w błąd:
    Jaja sobie robisz czy jesteś bezczelny?
    movzx napisał:
    trzeba lekko przerobić
    Od drugiego posta tego tematu (który notabene rozrósł się, a nie ma żadnych konkretów) wiesz, że trzeba będzie przerobić ten regulator. Poza tym napisałem wyraźnie że są to przykłady, o których wiem że zawierają odpowiedni układ scalony. Równie dobrze mogłeś wylutować układ i podstawowe inne elementy i zrobić własną aplikację.

    A Ty liczysz na to, że wszystko będziesz miał gotowe, pofruwasz sobie jak motylek i nie będziesz musiał dozbroić się w dodatkową własną wiedzę.
    Dostajesz odpowiedzi, dostajesz schematy, a potem jęczysz że cię oszukali.
    To TY masz potrzebę i prosisz o pomoc - a brak gotowca "tu podłącz kabelek" uznajesz za wprowadzenie w błąd?
    Pierniczę taką robotę, wolę sobie na onecie posiedzieć niż leniom pomagać.

    0