Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Najprostszy układ regulacji 0-5V.

29 Maj 2012 12:28 4034 13
  • Poziom 20  
    Witam

    Potrzebuje układu (potencjometr, jak naprostszy) do regulacji napiecia.

    Chodzi o czujnik ciśnienia klimatyzacji a Opel Astra G

    Mam kabel na którym jest 5V.
    Drugi kabel odbiera "sygnał" z tego czujnika.
    Czujnik działa na zasadzie ze im wyższe ciśnienie tym więcej Volt na wyjściu.

    I teraz chciał bym zasymulować jego pracę.
    Jak zrobić taki układ?
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Tak najprościej:

    Najprostszy układ regulacji 0-5V.
  • Poziom 28  
    Tylko, że zasilacz jaki pokazał kolega whyki ma bardo małą wydajność prądową i wątpię aby dał radę zasilić taki czujnik, choć mogę się mylić, gdyż autor tematu nie napisał jaki prąd pobiera czujnik.
  • Poziom 20  
    a jak to zmierzyć?

    On chyba nie pobiera prądu.

    Dziekuję whyki, ale chcę bez zasilania 12V
    Chodzi o coś takiego:

    Najprostszy układ regulacji 0-5V.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 39  
    Wykonaj go wg. poniższego schematu:
    Najprostszy układ regulacji 0-5V.

    Trymerami ustalasz dopuszczalne napięcia progowe dla czujnika, górne i dolne. Potencjometrem regulujesz napięcie wyjściowe. Prąd dzielnika (między 5 V a masą) - powinno wystarczyć 20-30 mA, ale tu trzeba sprawdzić. Resztę obliczysz z prawa Ohma: I = U/R (prąd = napięcie/rezystancja). Do kalibracji będzie konieczny wykres charakterystyki napięcie-ciśnienie dla danego czujnika.
  • Poziom 21  
    Byłem przekonany że zasilanie bierzesz z samochodu stąd to 12V... Jak chcesz mieć regulację od 0 do 5 przy zasilaniu 5, to po prostu wyrzucasz rezystor 330. Układu nie można zrealizować w sposób pokazany przez Ciebie - musi być trzeci przewód (masa układu)
  • Poziom 20  
    Mase można dodać

    A tak nie zadziała?
    Najprostszy układ regulacji 0-5V.
  • Poziom 21  
    kamo502 napisał:

    Czujnik działa na zasadzie ze im wyższe ciśnienie tym więcej Volt na wyjściu.


    Jeśli czujnik faktycznie tak działa to to co narysowałeś nie będzie działać. Jeśli czujnik po prostu zmienia swój opór, to Twój układ zadziała
    I popraw błąd ort. w temacie
  • Poziom 20  
    Poprawiłem, dzięki


    Znalazłem coś takiego teraz:
    Cytat:
    Pomiar sygnały mierzymy przy włączonym zapłonie, ale na unieruchomionym silniku. Wpinamy voltomierz na przewodzie sygnałowym. Zasilanie musi być cały czas podawane z przewodów do czujnika. Opisywany pomiar wykonujemy jeżeli mamy dostęp do azotu. Pomiar rozpoczynamy od ciśnienia 0 bar w układzie. Podkręcamy ciśnienie w układzie powoli, sprawdzając jednocześnie zmianę napięcia sygnału liniowego. Przykładowo poprawny pomiary:

    0bar - 0,17V
    1bar - 0,3V
    2bar - 0,44V
    3bar - 0,58V
    4bar - 0,7V
    5bar - 0,83V
    6bar - 0,92V
    7bar - 1,06V
    8bar - 1,21V
    9bar - 1,34V
    10bar - 1,47V
    11bar - 1,6V
    12bar - 1,74V
    13bar - 1,88V
    14bar - 2,05V
    15bar - 2,17V
    16bar - 2,31V
    17bar - 2,46V
    18bar - 2,61V
    19bar - 2,75V


    i

    Cytat:
    Wykluczenie usterki czujnika (bez dostępu do azotu) sprawdzamy poprzez symulację napięcia przekazywanego z kostki do komputera kablem sygnałowym.

    Układ ma być napełniony, silnik odpalony, klimatyzacja włączona, wtyczka czujnika rozpięta.
    wpinamy potencjometr między pinem zasilającym a pinem sygnału. Wepnij też voltomierz, abyś miał rozeznanie.
    Zasymuluj działanie czujnika, kręcąc potencjometrem. Przy około 1.3V powinna załączyć się sprężarka. Przy wyższej wartości napięcia, powinien włączyć się wentylator. Przy jeszcze wyższej wartości napięcia, układ klimatyzacji powinien się wyłączyć.
  • Poziom 21  
    Sprawdź ile wynosi zasilanie na wtyczce z komputera - jeśli 12V to wracamy do pierwszego schematu. Jak masz 5V to pozbywasz się rezystora 330.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Przyrost jest prawie liniowy, można zastosować nast. wartości elementów:

    UWAGA: pomyliłem się i rezystory 3,7 Ω i 5 Ω są zamienione miejscami, proszę to poprawić w swoim układzie.

    Najprostszy układ regulacji 0-5V.
  • Poziom 20  
    Myślę, że najprościej bedzie według schematu whyki

    Potencjometr 220k.
    Jedna noga to 5V ze sterownika klimatyzacji.
    Druga noga do masy.
    A trzecia od ślizgacza to powrót do sterownika.

    Powinno śie zmieniać od ok. 0V do 5V?
    Jaki ten potencjometr zastosować?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    jdubowski napisał:
    Wartość tego "górnego" rezystora też nie jest zbyt właściwa...


    Zrobiłem "ręczną" interpolację do 35 barów, bo taki jest typowy zakres pomiarowy czujników klimatyzacji dla czynnika R134a.

    Tu poprawiony rysunek:

    Najprostszy układ regulacji 0-5V.

    kamo502 napisał:
    Powinno się zmieniać od ok. 0V do 5V?

    Napięcie powinno się zmieniać w zakresie napięć wyjściowych czujnika (patrz na rysunek wyżej).