Kod usterek: MID 128 - PSID97 - FMI0
Informacje ogólne o kodzie usterki:
MID128 G002 - Blok elektroniczny silnika
PSID97 Elektrozawór pompy wtrysku
FMI-0 Dane istniejące, lecz ponad zakresem normalnego działania
Urządzenie(a) objęte kontrolą:
Urządzenie(a) objęte kontrolą:
G002 Blok elektroniczny silnika
V060 Elektrozaw����a pompie wysokiego ciłnienia
Warunek(i) i powód(y) zarejestrowania kodu usterki:
D119 Kontrolka ostrzegawcza o nieprawid?owej pracy uk?adu oczyszczania spalin
ROZRUCH UTRUDNIONY
Silnik gaśnie.
Prędkość obrotowa silnika jest mniejsza niż 1 500 obr/min.
Wynik pomiaru wykonanego przez urządzenie C148 wykracza poza zakres normalnego działania.
ROZRUCH UTRUDNIONY
Silnik gaśnie.
Prędkość obrotowa silnika jest mniejsza niż 1 500 obr/min.
Wynik pomiaru wykonanego przez urządzenie C148 wykracza poza zakres normalnego działania.
Zauważalne objawy lub "spostrzeżenia klienta" spowodowane usterką:
D036 Kontrolka informująca o usterce elektronicznej silnika / Ostrzeżenie dot. nieprawidłowego działania układu podgrzewania powietrza
Kontrolka D049 świeci się (D048: kontrolka "STOP" ; D049: kontrolka "SERVICE").
Pojawia się następujący komunikat:
USTERKA WTRYSKU
Moment I pr?dko?? obrotowa silnika s? ograniczone.
Kontrolka D049 świeci się (D048: kontrolka "STOP" ; D049: kontrolka "SERVICE").
Pojawia się następujący komunikat:
USTERKA WTRYSKU
Moment I pr?dko?? obrotowa silnika s? ograniczone.
Sposób usunięcia awarii:
Ogólna kontrola pojazdu:
Sprawdzić ogólny stan urządzenia:
Wiązki przewodów elektrycznych oraz przewodów doprowadzających płyny są we właściwym stanie
Konektory nie są pokryte nalotem ani też nie są uszkodzone mechanicznie
Połączenia nie są uszkodzone
Konektory są prawidłowo wpięte w odpowiednie urządzenia
Diagnostyka przy pomocy przyrządu kontrolnego RENAULT TRUCKS:
Przy pomocy przyrz?du kontrolnego RENAULT TRUCKS, wykona? operacj? 2370-06-03-01.
Zaawansowana kontrola:
Sprawdzić układ zasilania paliwem.
Sprawdzić stan zaworu redukcji ciśnienia we wspólnej listwie wtrysku.
Zapoznać się z treścią podręcznika napraw Silniki DXi 5 / 7.
Kontrola obwodu wysokiego ciśnienia paliwa:
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Kontrola czujnika ciśnienia
Odkręcić korek wlewu paliwa do zbiornika aby spowodować spadek ciśnienia.
Podnieść kabinę.
Zamontować narzędzie P + S + Q.
P = 0124
Q = 7116
S = 1246
Narzędzie podłącza się na wyjściu radiatora jednostki sterującej zamiast oryginalnego złącza.
Odpowietrzyć układ paliwowy.
Sprawdzić, czy skrzynia biegów jest ustawiona « na luzie » i czy nikt nie znajduje się w komorze silnika.
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "M" (Kontakt).
-Sprawdzić zasilanie elektryczne.
Napięcie zasilania elektrycznego
5 V
-Sprawdzić wartość sygnału przy prędkości obrotowej biegu jałowego.
-Sprawdzić wartość sygnału przy ciśnieniu atmosferycznym.
-Sprawdzić obecność kodu usterki MID 128 - PID 164 - FMI 2
W razie potrzeby, wymienić urządzenie C148.
Wykonać ponownie i zatwierdzić test.
W innym wypadku, należy kontynuować kontrolę wtryskiwaczy.
Kontrola wtryskiwaczy
Za pomocą narzędzia kontrolnego RENAULT TRUCKS, należy wykonać operację 2374-08-03-02, przy prędkości obrotowej 1200 obr/min, korzystając ze zwiększonej prędkości obrotowej biegu jałowego.
Zanotować zmianę hałasu przy odcięciu wtryskiwaczy w celu uzyskania przybliżenia dla zapisanych pomiarów.
Przy pomocy przyrz?du kontrolnego RENAULT TRUCKS, wykona? operacj? 2103-08-03-02.
Przy pomocy przyrz?du kontrolnego RENAULT TRUCKS, wykona? operacj? 2387-08-03-01.
Jeżeli usterka zostanie zidentyfikowana, należy wykonać niezbędne naprawy.
Wykonać ponownie i zatwierdzić test.
W innym wypadku należy przeprowadzić następujący test:
Powrót z wtryskiwacza:
Wykonać narzędzie α2.
Zmierzyć wydatek po rozgrzaniu i bez obciążenia, przy 700 i 1 200 obr/min.
Porównać z wartościami kontrolnymi poniżej:
Zmierzyć wydatek po rozgrzaniu i bez obciążenia, przy 700 i 1 200 obr/min.
Porównać z wartościami kontrolnymi poniżej:
Silnik
Prędkość obrotowa
700 obr/min
1 200 obr/min
DXi 5
90 cm3
130 cm3
DXi 7
130 cm3
230 cm3
Jeżeli zmierzone objętości są większe, należy wymienić przedłużacze (A) w celu poprawienia szczelności wtryskiwaczy.
(B) - możliwość wycieku na połączeniu powierzchni
Wykonać ponownie i zatwierdzić test.
W innym wypadku, należy kontynuować kontrolę na poziomie szyny wysokiego ciśnienia.
Kontrola na poziomie szyny wysokiego ciśnienia
- Sprawdzić brak przepływu paliwa w przewodzie przezroczystym na powrocie z szyny wysokiego ciśnienia.
W razie obecności przepływu paliwa, należy wykonać kontrole wymienione poniżej:
□ Wymienić ogranicznik ciśnienia paliwa w szynie i wykonać test.
Patrz podręczniki napraw Metody kontroli i obsługi technicznej.
Jeżeli żadna usterka nie zostanie stwierdzona, należy wykonać kontrolę pomp wysokiego ciśnienia.
Kontrola pomp i ich napędu
Przy pomocy przyrz?du kontrolnego RENAULT TRUCKS, wykona? operacj? 2370-06-03-01.
Kryteria analizy:
- Wartość wysokiego ciśnienia: jeżeli ciśnienie jest za niskie, problem dotyczy pompy wysokiego ciśnienia.
- Stabilność wysokiego ciśnienia: jeżeli ciśnienie jest niestabilne, problem jest związany z pompą lub jej napędem (popychacz, krzywki wałka rozrządu).
- Stabilność prędkości obrotowej silnika.
Jeżeli zostanie wykryta nieprawidłowość (przypadek B ze schematu), należy odłączać kolejno każdą pompę.
A - Przykład dla wysokiego ciśnienia z 2 działającymi pompami.
B - Przykład dla wysokiego ciśnienia z jedną pompą zatartą.
P - Ciśnienie w kPa
N - Prędkość obrotowa silnika w obr/min
Odłączenie pompy wysokiego ciśnienia:
A - Przykład dla wysokiego ciśnienia z 2 działającymi pompami.
B - Przykład dla wysokiego ciśnienia z jedną pompą zatartą.
P - Ciśnienie w kPa
N - Prędkość obrotowa silnika w obr/min
Odłączenie pompy wysokiego ciśnienia:
R = 1205
Wymienić oryginalne złącze na wlocie pompy na narzędzie R.
To złącze, montowane przemiennie na każdej pompie, umożliwia odłączenie jednej pompy i sprawdzenie działania drugiej pompy.
Za pomocą narzędzia kontrolnego RENAULT TRUCKS, należy wykonać operację 2370-06-03-01 przy prędkości obrotowej biegu jałowego i porównać wyniki.
- Jeżeli wyniki uzyskiwane na każdej pompie są różne, należy wymienić uszkodzoną pompę po sprawdzeniu jej układu napędowego.
Wykonać ponownie i zatwierdzić test.
W innym wypadku, należy kontynuować kontrolę obu pomp i ich układu napędowego:
Po demontażu, należy wykonać pomiar długości fizycznej ((B = 86 mm) pompy.
Ręczna próba sprężania: musi zostać osiągnięty skok minimalny C 10 mm.
Wykonać kontrolę wzrokową stanu powierzchni popychaczy, rolek i krzywek napędowych.
Jeżeli oba układy napędowe są w dobrym stanie, należy wymienić 2 pompy.
Wykonać ponownie i zatwierdzić test.
Zatarcie pompy wysokiego ciśnienia można również wykryć na podstawie nieprawidłowego zwiększenia temperatury pompy i podłączonych przewodów przy pracującym silniku.
Jeżeli układy napędowe są uszkodzone, należy skontaktować się z Techline.
Jeżeli problem nie zostanie rozwiązany:
- Sprawdzić brak pęcherzy powietrza w przewodzie umieszczonym na powrocie paliwa z elektrozaworu dozującego.
W razie obecności pęcherzy powietrza, należy wykonać kontrole wymienione poniżej:
□ Wymienić i przetestować urządzenie V060.
Wykonać kontrolę wzrokową stanu powierzchni popychaczy, rolek i krzywek napędowych.
Jeżeli oba układy napędowe są w dobrym stanie, należy wymienić 2 pompy.
Wykonać ponownie i zatwierdzić test.
Jeżeli układy napędowe są uszkodzone, należy skontaktować się z Techline.
Jeżeli problem nie zostanie rozwiązany:
- Sprawdzić brak pęcherzy powietrza w przewodzie umieszczonym na powrocie paliwa z elektrozaworu dozującego.
□ Wymienić i przetestować urządzenie V060.
V060 Elektrozaw����a pompie wysokiego ciłnienia
Patrz podręczniki napraw Metody kontroli i obsługi technicznej.
Kontrola obwodu powrotnego paliwa.
Patrz podręczniki napraw Metody kontroli i obsługi technicznej.
Kontrola obwodu powrotnego paliwa.
Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu "St" (Wyłączenie).
Wykonać narzędzie α.
Zamontować narzędzie A + B + C.
A = 1823
B = 0085
C = 1820
Długość przewodu paliwa B musi wynosić 500 mm.
Wykonać narzędzie β.
Zamontować narzędzie B + D + E.
B = 0085
D = 5705
E = 5700
Długość przewodu paliwa B musi wynosić 500 mm.
Wykonać narzędzie β.
Zamontować narzędzie B + D + E.
B = 0085
D = 5705
E = 5700
Długość przewodu paliwa B musi wynosić 500 mm.
Wykonać narzędzie γ.
Zamontować narzędzie F + G + H.
F = 0087
G = 0092
H = 3425
Długość przewodu paliwa F musi wynosić 1000 mm.
Wykonać narzędzie γ.
Zamontować narzędzie F + G + H.
F = 0087
G = 0092
H = 3425
Długość przewodu paliwa F musi wynosić 1000 mm.
Wykonać narzędzie δ.
Wykonać narzędzie ε.
Zamontować narzędzie I + J.
I = 6548
J = 6547
Wykonać narzędzie δ.
Wykonać narzędzie ε.
Zamontować narzędzie I + J.
I = 6548
J = 6547
Odłączenie zaworu termostatycznego:
Odłączenie zaworu termostatycznego:
Odciąć zgrubienie (1) na przycisku sterowania zaworem.
Nie odcinać wskaźnika (2).
Obrócić przycisk sterowania w prawo.
Całkowite obejście filtra wstępnego:
Odłączyć 4przewody na poziomie filtra wstępnego i podłączyć je 2 przy 2.
Zamontować narzędzie α + β + δ + ε.
δ = 6548
ε = 6547
Obejście obwodu powrotnego paliwa:
- Odłączyć zawór termostatyczny.
- Zamknąć otwory wlotowe i wylotowe obwodu powrotnego paliwa na filtrze wstępnym.
Zamontować narzędzie E.
- Połączyć 2 przewody powrotne.
Zamontować narzędzie α + β + δ + ε.
δ = 6548
ε = 6547
Wyposażenie obwodów wlotu i wylotu filtra wstępnego:
Obejście obwodu powrotnego paliwa:
- Odłączyć zawór termostatyczny.
- Zamknąć otwory wlotowe i wylotowe obwodu powrotnego paliwa na filtrze wstępnym.
Zamontować narzędzie E.
- Połączyć 2 przewody powrotne.
Zamontować narzędzie α + β + δ + ε.
δ = 6548
ε = 6547
Wyposażenie obwodów wlotu i wylotu filtra wstępnego:
Odłączyć 4 przewody filtra wstępnego.
Zamontować narzędzie α + β + δ + ε.
δ = 6548
ε = 6547
Wyposażenie obwodów powrotu paliwa:
Powrót z wtryskiwacza:
Wykonać narzędzie α2.
Zastosować narzędzie J + K.
J = 0090
K = 0086
Długość przewodu paliwa K musi wynosić 2000 mm.
Zamontować narzędzie α2.
Podstawić naczynie ściekowe.
Powrót paliwa odbywa się przez ten przewód i może być kontrolowany.
Powrót z szyny wysokiego ciśnienia:
Wykonać narzędzie α3.
Wymienić oryginalną śrubę na wyjściu wspólnej listwy.
Zastosować narzędzie L + M.
L = 0093
M = 0088
Długość przewodu paliwa M musi wynosić 2000 mm.
Zamontować narzędzie α3.
Podstawić naczynie ściekowe.
Powrót paliwa odbywa się przez ten przewód i może być kontrolowany.
Powrót z szyny wysokiego ciśnienia:
Wykonać narzędzie α3.
Wymienić oryginalną śrubę na wyjściu wspólnej listwy.
Zastosować narzędzie L + M.
L = 0093
M = 0088
Długość przewodu paliwa M musi wynosić 2000 mm.
Zamontować narzędzie α3.
Podstawić naczynie ściekowe.
Powrót paliwa odbywa się przez ten przewód i może być kontrolowany.
Powrót z elektrozaworu dozującego:
Wymienić oryginalne złącze na wylocie elektrozaworu dozującego.
Wykonać narzędzie α4.
Zastosować narzędzie N + O.
N = 0091
O = 0085
Długość przewodu paliwa O musi wynosić 2000 mm.
Zamontować narzędzie α4.
Podstawić naczynie ściekowe.
Powrót paliwa odbywa się przez ten przewód i może być kontrolowany.
Powrót z elektrozaworu dozującego:
Wymienić oryginalne złącze na wylocie elektrozaworu dozującego.
Wykonać narzędzie α4.
Zastosować narzędzie N + O.
N = 0091
O = 0085
Długość przewodu paliwa O musi wynosić 2000 mm.
Zamontować narzędzie α4.
Podstawić naczynie ściekowe.
Powrót paliwa odbywa się przez ten przewód i może być kontrolowany.
Powrót z filtra głównego:
Kiedy opisane powyżej 3 obwody powrotne α2, α3, α4 zostaną przygotowane, tylko powrót paliwa z filtra głównego odbywa się przez oryginalny obwód powrotny i może być kontrolowany.
Wyposażenie do kontroli obwodu zasilania elektrozaworu pompy wysokiego ciśnienia:
Wymienić oryginalne złącze na wylocie filtra paliwa i wlocie elektrozaworu pompy wysokiego ciśnienia.
Zamontować narzędzie γ.
Powrót paliwa odbywa się przez ten przewód i może być kontrolowany.
Powrót z filtra głównego:
Kiedy opisane powyżej 3 obwody powrotne α2, α3, α4 zostaną przygotowane, tylko powrót paliwa z filtra głównego odbywa się przez oryginalny obwód powrotny i może być kontrolowany.
Wyposażenie do kontroli obwodu zasilania elektrozaworu pompy wysokiego ciśnienia:
Wymienić oryginalne złącze na wylocie filtra paliwa i wlocie elektrozaworu pompy wysokiego ciśnienia.
Zamontować narzędzie γ.