Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bardzo szybkie parowanie elektrolitu z akumulatorów

02 Cze 2012 16:06 5480 33
  • Poziom 39  
    Problem jest taki: Ciężarowe auto czyli instalacja 24V, dwa aku po około 200Ah, napięcie ładowania 28,4-28,6V i codziennie trzeba dolewać kilka litrów wody. W tym aucie jest 2 alternatory, jeden niedawno uległ awarii i został wymieniony na zamiennik. Przed wymianą napięcie było 28,0-28,2V i nie było takiego problemu z aku a po wymianie podniosło się o 0,4V i powstał problem. Dodam ze aku mają już chyba 3 lata, auto jeździ codziennie po 16h i jest odpalane kilka razy dziennie.
    Moim zdaniem jest wszystko w porządku ponieważ napięcie jest prawidłowe a powodem są stare aku, ale jestem ciekaw Waszych opinii więc proszę się wypowiadać.
  • Sklep HeluKabel
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Standard, mam to samo latem w kombajnie. Obniż napięcie do 28V, będzie lepiej, a nie wpłynie na żywotność baterii. Zauważ ciekawostkę z innego podwórka, systemów UPS - dla pracy cyklicznej, producent akumulatora podaje napięcie ładowania akumulatora 14,4V, dla pracy buforowej nawet 13,9V.
    Jerzyk, będą silnie gazować przy ładowaniu ich po 16 godzin - normalna sprawa.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 39  
    No to mam problem bo muszę szukać regulatora napięcia do zamiennika - tylko jak znaleźć taki który utrzyma 28V.
  • Poziom 38  
    Witam
    Napięcie powinno być max 28v jak zauważono,regulator zewnętrzny czy na alternatorze,jeżeli zewnętrzny to dobre były (takie czarne elektroniczne Star-200,autosan),wewnętrzny dobrać do danego alternatora.Może być że przy dłuższej pracy daje więcej jak 28,4V.Duże ładowanie też nie jest wskazane jak pewnie wiadomo biorącym udział w temacie.
  • spec od auto-elektro
    Nie przesadzajcie 29V jest dopuszczalne i kwestią są stare akumulatory ale z tym dolewaniem kilku litrów wody dziennie to chyba przesada.P
  • Poziom 14  
    Witam. jaki jest prod ładowania.
  • Poziom 38  
    Przeważnie 24V,są ustawione na max 28V,regulatory do instalacji 12V-wej dają max 14,4-14,5V.Ja dawno, dawno temu stawiłem regulator na 14,V i w cale życia mu nie przedłużyło wręcz przeciwnie.
  • spec od auto-elektro
    dulik62 napisał:
    Witam. jaki jest prod ładowania.


    Chyba jest logiczne że wysoki skoro się akumulatory gotują.P
  • Poziom 38  
    Tak więc stwierdzenie że 29V jest dopuszczalne,jest nie prawdziwe ,pomijamy kwestię starych czy nowych akumulatorów.Gdy regulator jest razem ze szczotkami to dobrać coś innego trudno,przerób na regulator zewnętrzny,myślę że to dla Ciebie bułka z masłem.
  • Moderator Samochody
    viper555 napisał:
    Nie przesadzajcie 29V jest dopuszczalne i kwestią są stare akumulatory ale z tym dolewaniem kilku litrów wody dziennie to chyba przesada.P
    Jest dopuszczalne, ale okupione zwiększonym rozkładem elektrolitu.
    viper555 napisał:
    dulik62 napisał:
    Witam. jaki jest prod ładowania.

    Chyba jest logiczne że wysoki skoro się akumulatory gotują.P

    A nie, prąd nie ma tutaj wiele do rzeczy, przynajmniej bezpośrednio.
    W momencie kiedy akumulator już się naładuje, tzn. gęstość elektrolitu osiągnie 1,28g/cm3, prąd ładowania wcale nie spada do zera - akumulator cały czas pobiera niewielki prąd, zużywany na zwykłą elektrolizę, czyli rozkład wody na czynniki pierwsze - patrz mój pierwszy post w tym wątku. Zjawisko zupełnie normalne. Zresztą zrób doświadczenie z prostownikiem z płynną regulacja napięcia i dobrym amperomierzem - podłącz akumulator, wpierw prąd będzie rósł ( budzenie się akumulatora), by po niedługim czasie zacząć spadać, w miarę ładowania i zwiększania gęstości elektrolitu. Po pewnym czasie, gdy akumulator już się naładuje i napięcie na zaciskach osiągnie te dopuszczalne 14,4V, prąd przestaje spadać, zatrzymuje się na wartości zależnej od pojemności akumulatora i zaczyna się bezproduktywne gazowanie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Motronic napisał:
    Jak nie prawdziwe? A 14,5V przy akumulatorze z szescioma celami jest złe? Więc w jaki sposób 29 będzie złe przy (de facto) akumulatorze z dwunastoma celami?
    Przy wyłączonych wszystkich odbiornikach będzie dobre. Przy nowych bateriach, w Bizonie muszę dolewać wody co kilkadziesiąt godzin pracy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Nie - tu baterie są na zewnątrz, pod zbiornikiem paliwa, z dala od jakichkolwiek źródeł ciepła. Warunki bardziej komfortowe niż pod maską auta.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Na kartach gwarancyjnych akumulatorów podają napięcie ładowania minim.-max.,i jeżeli dobrze pamiętam 14,4V podawano jako max.Po za tym z doświadczenia wiem że duże ,maksymalne tj14,4V nie przedłuży życia akumulatora,płyty szybciej się wysypią i tyle.Gdy jest dobrze dobrane przełożenie silnik-akumulator,to przy ładowaniu 14V (przykładowo), akumulator będzie naładowany.Dawno temu w maluchach montowałem regulatory zewnętrzne z poloneza i ustawiałem na 14,4V.Nie pomagał grubszy kabel od alternatora.Przełożenie było do kitu.Wiec gdy ładuje już przy wolnych ,lub nieco większych obrotach to 27-28V jest O.K.
  • spec od auto-elektro
    Motronic daremna dyskusja.P
  • Moderator Samochody
    Motronic napisał:
    A jak słoneczko przyświeci? W polu o to nietrudno, sam się spocisz nieraz. Wiesz-obudowa czarna, ładnie chwyta podczerwień...

    Niewiele widać tego czarnego - osłonięte są, zresztą ostatnio kupiłem w siwych obudowach.
    Tak apropos tematu nic ciekawszego nie znalazłem - ale warto przeczytać:
    http://www.elportal.pl/pdf/k01/81_60.pdf
    W radioelektronikach tez sporo na ten temat się trafiało.

    Dodano po 1 [minuty]:

    viper555 napisał:
    Motronic daremna dyskusja.P

    Zrób prost doświadczenie - podłącz akumulator pod 14,5V i zostaw go na dwa dni - tylko w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
  • spec od auto-elektro
    Kolego robokop ten tekst tyczy się akumulatorów starej generacji, możesz sobie zostawić ładowanie 13,5V czy nawet 13,8 i po pół roku możesz zapomnieć o akumulatorze.P

    Dodano po 5 [minuty]:

    robokop napisał:


    Zrób prost doświadczenie - podłącz akumulator pod 14,5V i zostaw go na dwa dni - tylko w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.



    I co ma z tego wynikać
  • Poziom 35  
    A dolewasz do jednego czy obydwu?
  • Poziom 38  
    To co dołączył kolega( robokop)dużo wyjaśnia ,co do pomysłu kolegi(viper555) po dwóch dniach ładowania ładnie z niego wyparuje.
  • Moderator Samochody
    viper555 napisał:

    I co ma z tego wynikać

    Sprawdzisz, zobaczysz - nie mam zamiaru dalej polemiki po tej linii prowadzić.
    Romuś, do obydwu - zawsze wymieniam parami.
  • Moderator Samochody
    U siebie przy piecu CO mam UPS-a co 14V trzyma, i po kilku dniach paruje z akumulatora. Będę musiał coś mu tam przerobić.
  • Poziom 38  
    Oczywiście bo pracuje cały czas,jak zrobisz na 13,5 to też będzie dobrze.A pro po jak działa sterownik pieca na U.P.S-ie i jaki masz podpięty akumulator.Mam zamiar to samo zrobić,tylko nieco inaczej ładować akumulator (pewnie też samochodowy),jaka pojemność?
  • Moderator Samochody
    Akumulator mam trochę wysłużony już 74Ah który przed zimą z jednego diesla wyjąłem bo już ciężko palił. Tu spokojnie starcza na kilka godzin bez prądu. Sterownik jeszcze się nie spalił :) na wentylator idzie PWM i też nie ma z tym problemu, tylko pompka głośno pracuje.
  • Poziom 38  
    Ale jak się domyślam ,ten akumulator ładujesz z prostownika ,bo wiadomo zasilacz z U.P.S-a za słaby.Jeszcze pytanie ,oryginalny akumulator masz też w nim ,i czy U.P.S masz podpięty tylko do akumulatora ,czy też do sieci.
  • spec od auto-elektro
    Po pierwsze rozmawiamy o akumulatorze sprawnym, po drugie wg waszych założeń samochód jadący z napięciem ładowania 14.5V po dwóch dniach nie ma wody w akumulatorze, po trzecie jak się ma do waszej teorii ładowanie w oplu 14.7V i po czwarte o kombajnach nie piszcie bo temat rolników znam ,którzy sobie zawsze po roku przypomną jak trzeba kosić że w kombajnie są akumulatory-co może z nich być po roku więc ładują i dolewają wodę. P
  • Moderator Samochody
    viper555 napisał:
    Po pierwsze rozmawiamy o akumulatorze sprawnym,

    Cały czas rozmawiamy o sprawnym akumulatorze.
    Cytat:
    po drugie wg waszych założeń samochód jadący z napięciem ładowania 14.5V po dwóch dniach nie ma wody w akumulatorze,

    To nie teoria, tylko praktyka i nie aż tak dosłownie - gdyby silnik tego samochodu pracował 48h bez przerwy i napięcie nie spadało by, to prawdopodobnie już można by było zaobserwować ubytek elektrolitu. Oczywiście w standardowym akumulatorze, z korkami.
    Cytat:
    po trzecie jak się ma do waszej teorii ładowanie w oplu 14.7V

    A jaki akumulator producent tam przewidział? Tradycyjny, ołowiowy, obsługowy?
    Cytat:

    i po czwarte o kombajnach nie piszcie bo temat rolników znam ,którzy sobie zawsze po roku przypomną jak trzeba kosić że w kombajnie są akumulatory-co może z nich być po roku więc ładują i dolewają wodę. P

    A tu sobie wypraszam.Baterie rok stoją, ładuję je co 2 tygodnie. Ubytek elektrolitu jest nieznaczny, za to bezpośrednio w maszynie, przy pracy 12 -14 godzin na dobę, co kilka dni trzeba dolewać. Tak samo było z nowymi akumulatorami, kupionymi bezpośrednio przed sezonem - ponad 5 litrów wody/2 tygodnie.