Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włączenie bramy światłami w samochodzie

02 Cze 2012 18:57 5622 7
  • Poziom 2  
    Witam. Mam w domu zainstalowane siłowniki do bramy i garażu. Wymyśliłem ostatnio uruchamianie bramy poprzez mrugnięcie światłami drogowymi. Mignięcie ładuje kondensator, ten załącza przekaźnik, przekaźnik zwiera przycisk na pilocie i brama się otwiera. Pytanie teraz o drugi kanał do garażu, czy da się to zrobić w jakiś prosty sposób właśnie na zasadzie przekaźnika? Pozdrawiam!
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 33  
    Trochę ryzykowne takie rozwiązanie. Inny samochód podjeżdzając do bramy mógłby przypadkowo tą brame otworzyć nawet nie znając tego sposobu. Jadąc zakosem celem ominięcia kałuży , kamienia lub dziury w podłożu dwukrotnie zmienilby oświetlenie czujnika. Bystry kierowca mógłby skojarzyć taką prawidłowość. Prawdopodobnie sąsiedzi i znajomi nie są przestępcami, ale jeżeli brama ma spełniać swą funkcję, to szkoda ją oslabiać przez tak proste rozwiązania. Garaż może być otwierany wyłącznikiem krańcowym bramy lub ruchomym klockiem w podjeździe. Ale mimo wszystko pewniejszy jest indywidualny pilot z wielokombinacyjnym kodem, który otwiera wszystkie drzwi osobie nim dysponującej.
  • Relpol przekaźniki
  • specjalista -automatyka bramowa
    W prosty sposób tego nie zrobisz - czujnik musi być niewrażliwy na powolne zmiany światłą dzień-noc a reagować tylko na błysk - i to w ściśle określonych granicach intenywności (różnica natężenia długie - krótkie i jeszcze czujka musi się dostosowywć do zmiennego oświetlenia zewnętrznego dzień-noc - bo chyba tylko w nocy nie będziesz wjeżdżał? - życzę szczęścia przy konstruowaniu i regulacji), mninimalna długość błysku też jest ważna bo w czasie burzy od błyskawic brama zwariuje.

    Z bardziej logicznych rozwiązań to chyba tylko jakiś transponder zbliżeniowy pozostaje.

    A najlogiczniej to kupić dodatkowego pilota i przykleić w samochodzie gdzieś pod ręką - łatwo i tanio ;) Garaż można by uzależnić od styku NO fotek i jednocześnie krańcówki otwarcia bramy (szeregowo - oczywiście przez przekażniki żeby galwanicznie odizolować masę garażu od masy bramy) - wtedy garaż zacznie się otwierać, gdy przejedziesz linie fotek a przy zamkniętej bramie i przypadkowo zasłoniętych fotkach garaż nie zareaguje. Zamykanie garażu na czasówkę albo jednak ręcznie.
  • Poziom 21  
    Jaki czujnik? O czym wy piszecie? Koledze chodzi o podanie sygnału z pilota ale nie poprzez wciskanie palcem przycisków tylko przez mignięcie światłami. Są takie gotowe rozwiązania nawet mój szeryf ostatnio mi o tym mówił że chce to zamówić. W tej chwili nie powiem Ci co to za firma, dopiero w poniedziałek bym się dowiedział więcej szczegółów.
  • Poziom 11  
    Witam
    PROXIMA pilot 1 do świateł, drugi do klaksonu
  • Poziom 2  
    No właśnie myślałem już o klaksonie ale często wracam późno do domu i nie chciał bym nikogo budzić. Tak samo ze spryskiwaczem, ale po co paprać szybę przed wjazdem do garażu. Bardziej chodziło mi o to, że mrugam raz światłami i włącza się brama a jak przytrzymam światła dłużej to otwiera się garaż. Ale chyba bez mikro kontrolera się nie obejdzie... Jak coś rozkminię to dam znać :)
    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Po dokładniejszym podejrzeniu tematu i połapaniu się o co chodzi autorowi pomysł wydał mi sie ciekawy i zrobiłem działająca wersję sterownika.
    Jako sygnalu sterowania użyłem napięcia 12V sterującego włączaniem przekaźnika długich świateł - bezpośrednio z przełącznika świateł (u mnie w Focusie przełącznik długie/krótkie jest mechaniczny - to uprościło sprawę, w nowszych autach z CAN-em albo samochodach z VAG chyba najłatwiej podpiąć się bezpośrednio do zasilania reflektora albo przetwornicy xenonowej, można tez do kontrolki długich jeśli to normalna żarówka). Zasilanie układu z kabla "hot in run" (u mnie był w tej samej wiązce do przełącznika świateł) - coby układ w spoczynku nie brał prądu.

    Urządzonko jest na najmniejszym PIC-U 12F508, do tego 2 tranzystory, 2 przekaźniki, 2 zenerki, kilka innych pierdół i stabilizator 7805 w nietypowej roli przetwornika sygnału sterującego 12/5V.
    Nadajnik to fabryczny Elmes pozbawiony obudowy i przylutowany do płytki włącznika. (nooo straciłem gwarancję ale cel był szczytny !)

    Układ zlutowałem w ciągu 3 godzin na płytce uniwersalnej - mało urodziwy ale wystartował za pierwszym razem. Trzeba było skorygować nieco czasy pętli w programie PIC-a i wszystko działa OK.
    To na kabelku to dwukolorowa LED sygnalizująca odpalenie odpowiedniego kanału.
    Użyłem przekaźników o cewce niskoprądowej o oporności 600 omów i dlatego w taki sposób mogłem podpiąć LED-y, dla innych przekaźników może trzeba będzie zrobić nieco inny układ sygnalizacji włączenia.

    Błyśnięcie długimi o czasie poniżej ok 0,5 sek zwiera przekaźnik 1 kanau na pół sekundy, przytrzymanie długich powyżej 0,5 sek. i do 4-5 sek. zwiera przekaźnik 2 kanału, włączenie długich dłuższe niż 5 sek. nic nie włącza.

    Poniżej schemat, fotki -powiedzmy- płytki :) , w załącznikach gotowy HEX do wrzucenia na procek i listing programu w MPLAB ASM.

    Włączenie bramy światłami w samochodzie

    Włączenie bramy światłami w samochodzie
  • Poziom 2  
    Dzięki mistrzu o to mi właśnie chodziło :)