Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ciśnienie w układzie hamulcowym samochodów ciężarowych i osobowych

04 Cze 2012 09:04 18520 11
  • Poziom 22  
    Witam nigdzie nie mogę znaleźć jakie ciśnienie panuje w układzie hamulcowym w samochodach osobowych i ciężarówkach? Mowa o chwili kiedy się depnie po hamulcach. Jakie rzędu są to wartości?
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Nie wiem jak to w nowych ciężarówkach ale w starych pokroju jelcza stara czy kamaza to jest ok 0,7MPa
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    W samochodzie osobowym z hydraulicznym układem hamulcowym 7- 10Mpa, w pneumatyce ciężarówki 0,7Mpa. Systemy hamulcowe działają na innej zasadzie, więc porównywanie ciśnień jest bezcelowe
  • Poziom 15  
    Zasada działania jest z grubsza taka sama za pomocą siły wywieranej przez ciśnienie płynu (powietrza czy płynu hydraulicznego) docisnąć okładziny cierne do bębna czy tarczy.
    W układach hydraulicznych mamy większe ciśnienie płynu więc cylinderki mogą być mniejsze.

    Dobry patent jest w Starach gdzie mamy cylinder pneumatyczny który ciśnie hydrauliczną pompę hamulcową a ta dopiero daje ciśnienie na cylinderki w bębnach hamulcowych.
  • Poziom 21  
    sm48 napisał:


    Dobry patent jest w Starach gdzie mamy cylinder pneumatyczny który ciśnie hydrauliczną pompę hamulcową a ta dopiero daje ciśnienie na cylinderki w bębnach hamulcowych.


    Myślę, że nie za bardzo. Pomyśl jakie temperatuty występują na zaciskach podczas hamowania 40 tonowego zestawu. Pewnie jest to jeden z powodów zaprzestania takich mixów w ciężarówkach.
  • Poziom 22  
    Dzięki za podpowiedzi więc wychodzi z tego, że ok. 100 bar w układach hydraulicznych i ewentualnie ok. 7 bar w pneumatyce.
    Cytat:
    Myślę, że nie za bardzo. Pomyśl jakie temperatuty występują na zaciskach podczas hamowania 40 tonowego zestawu. Pewnie jest to jeden z powodów zaprzestania takich mixów w ciężarówkach.

    To ciekawe. Ale temperatura tak czy inaczej będzie się pojawiać kiedy mamy doczynienia z hamulcem ciernym i raczej nie ma znaczenia czy użyjemy do uzyskania danej siły hamowania ciśnienie cieczy, czy ciśnienie powietrza.
  • Poziom 43  
    aron20000 napisał:
    Dzięki za podpowiedzi więc wychodzi z tego, że ok. 100 bar w układach hydraulicznych i ewentualnie ok. 7 bar w pneumatyce.
    Cytat:
    Myślę, że nie za bardzo. Pomyśl jakie temperatuty występują na zaciskach podczas hamowania 40 tonowego zestawu. Pewnie jest to jeden z powodów zaprzestania takich mixów w ciężarówkach.

    To ciekawe. Ale temperatura tak czy inaczej będzie się pojawiać kiedy mamy doczynienia z hamulcem ciernym i raczej nie ma znaczenia czy użyjemy do uzyskania danej siły hamowania ciśnienie cieczy, czy ciśnienie powietrza.

    Przegrzana ciecz zaczyna wrzeć, destabilizując działanie hamulca, a powietrze nie.
  • Poziom 15  
    W sportowych samochodach też tarcze lubią się świecić, ale mają hamulce hydrauliczne wiec chyba nie od tego zależy.
    Trzeba wymieniać płyn hamulcowy żeby wody w sobie nie miał.
  • Poziom 35  
    sm48 napisał:
    W sportowych samochodach też tarcze lubią się świecić, ale mają hamulce hydrauliczne wiec chyba nie od tego zależy.
    Trzeba wymieniać płyn hamulcowy żeby wody w sobie nie miał.


    Płyn pseudorajdowy kosztuje 180zł/l . Wiec sam sobie odpowiedz ile kosztuje naprawde dobry płyn.

    Pozatym ciężarówki maja 2 obwody powietrza. I powietrzem hamują naczepy, łatwo dopinane. I nic nie ubywa przy spinaniu zestawu.
  • Moderator Samochody
    Normalne hamulce nie wytrzymują długiego działania, obojętne czy zagotuje się płyn, czy spalą okładziny, dlatego ciężarówki mają retarder