Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator obrotów silnika DC

nowy8719 05 Jun 2012 19:45 8280 10
  • #1
    nowy8719
    Level 2  
    Witam,

    Chciałbym zbudować prosty jednofazowy regulator obrotów silnika prądu stałego.
    Problemem jest moc silnika który dany układ musiałby zasilać. Moc znamionowa to 8KW, dopuszczalny prąd obciążenia do 41A przy napięciu do 300V. Myślałem o prostym regulatorze PWM opartym na timerze NE555 z wbudowanym tranzystorem MOSFET, jednakże wydaje mi się, iż moc silnika jest zbyt duża. Czy istnieje jakiś prosty sposób na zmodyfikowanie tego układu bądź też macie Państwo jakieś sprawdzone pomysły na regulator PWM który mógłby zasilić ten silnik. W załączniku podaję artykuł na którym planowałem sie oprzeć budując układ
  • #2
    whyki
    Level 21  
    Nie chciałbym Cię zniechęcać, ale tak wygląda:
    Regulator obrotów silnika DC
    w miarę prosty sterownik silnika DC firmy CURTIS. Działa on z silnikiem 2,5kW na napięciu 24V
    Przy takich mocach trudno jest samemu i nie mając doświadczenia w temacie zaprojektować regulator nie pomijając jakiejś ważnej kwestii (np. co się stanie jak któryś z tranzystorów dostanie zwarcia, jak kontrolować prądy itp.)
  • #3
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Można by użyć takich: Link lub podobnych tranzystorów.
    Nie wiem czy można by użyć tyrystorów.

    Przy prądzie stałem, takich napięciach trzeba bardzo uważać. Łatwo wywołać łuk, który potrafi wiele zniszczeń narobić.
    Zabezpieczenie musi być odpowiednio dobrane i bardzo szybkie w zadziałaniu.
  • #4
    whyki
    Level 21  
    Tyrystory - oczywiście że tak. chociaż z tego co widzę to coraz rzadziej stosuje się tyrystory w napędach DC (przynajmniej przy mocach do 30kW)
    Radziłbym jednak zacząć od mniejszego regulatora (np. wentylatora samochodowego). Na pewno będzie to źródłem cennych doświadczeń, a i koszty wypalonych elementów będą mniejsze :)
  • #5
    marek_ka
    Level 26  
    Przede wszystkim gdzie jest zamontowany silnik.

    Po drugie, sterowanie musi mieć ograniczenie prądu. Bez tego ograniczenia wykończysz silnik szybciej niż ci się wydaje.

    NIE PRÓBUJ nawet z tym prymitywnym schematem.
  • #6
    mobik2
    Level 12  
    (...) regulator obrotów silnika prądu stałego. Moc znamionowa to 8KW, dopuszczalny prąd obciążenia do 41A przy napięciu do 300V. (...)
    8kW/230V= 35A. Przy rozruchu prąd wzrośnie kilkukrotnie. Standardowe zabezpieczenie główne zasilania mieszkania to 25A/230V. Obawiam się że momentu startu nie wytrzyma żadna instalacja, nie mówiąc o prostowniku (bo chcesz mieć silnik prądu stałego).
    Koledzy powyżej opisali pozostałe problemy.
    Zwykle przy tych mocach stosuje sie zasilanie 3 fazowe + falownik + silnik na prąd przemienny.

    Kilowat piszemy [kW], fachowcy. [retrofood]
  • #7
    marek_ka
    Level 26  
    Kol. mobik2 mało wiesz. Prąd rozruchu nie może wzrosnąć kilkukrotnie. Producent podaje na tabliczce znamionowej Imax (u ciebie 41A) i ten prąd nie może być przekroczony w czasie rozruchu. Przekroczenie Imax powoduje zniszczenie silnika.

    Mam w pracy kilkanaście silników DC 11kW. Sterowniki do nich mają pomiar i ograniczenie prądu. Sterowanie odbywa się poprzez płynne zwiększanie wypełnienia. Zrealizowanie takiego sterownika typu home_made nie jest proste.
  • #8
    mobik2
    Level 12  
    marek_ka wrote:
    Kol. mobik2 mało wiesz. Prąd rozruchu nie może wzrosnąć kilkukrotnie. Producent podaje na tabliczce znamionowej Imax (u ciebie 41A) i ten prąd nie może być przekroczony w czasie rozruchu. Przekroczenie Imax powoduje zniszczenie silnika.


    Komentarz:
    1. Prąd rozruchu jest zawsze wyższy od nominalnego (przy podłączeniu na sztywno) i o tym pisałem w swoim poprzednim poście. Oczywiście wszelkiego rodzaju regulatory i Softstarty mają za zadanie go "zmiękczyć" aby nie przekroczyć Imax.
    2. Zdaję sobie sprawę że nie wiem wszystkiego i dlatego wciąż się douczam, nie popadam w samouwielbienie i chętnie słucham konstruktywnych porad innych.
    :D
    3. Kolego marek_ka w tym temacie podałeś 2 krytyczne posty i ani jednej porady... :|
  • #9
    marek_ka
    Level 26  
    Widzę że muszę tłumaczyć się ze skrótu myślowego.

    Oczywiście można podłączyć na "sztywno" silnik DC i popłynie prąd wielokrotnie większy od Imax, ale po to producent silnika DC podaje Imax, aby silnik swobodnie wytrzymał wielokrotne rozruchy. W silnikach asynchronicznych rzeczywiście prądy rozruchowe osiągają wartość 6xInom. Ale silniki DC pomimo swoich wielu zalet nie mogą być traktowane tak jak silniki asynchroniczne, po prostu w silniku DC przekroczenie Imax kończy się szybkim zniszczeniem silnika.

    Kol. mobik2 udzieliłem konkretnej rady w pierwszym poście. Kolejnej mogę udzielić po otrzymaniu odpowiedzi na moje pytanie.
    marek_ka wrote:
    Przede wszystkim gdzie jest zamontowany silnik.
  • #10
    mobik2
    Level 12  
    Oddajmy głos Założycielowi wątku :idea:
  • #11
    franios
    Level 12  
    Prosty schemat sterownika który był wykorzystany do sterowania silnika prądu stałego obcowzbudny 15kw lub do innych zastosowań np.spawarki.Zamiast
    triaków wstawia się dwa tyrystory + dwie diody i zasila końcówkę napięciem z dwóch faz 400 wolt

    Regulator obrotów silnika DC