Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

EBS Knorr ver.5 Man TG-A potencjometr stanu klocków hamulcowych

dakin11 06 Jun 2012 01:00 8814 8
  • #1
    dakin11
    Level 21  
    Witam chciałbym się dowiedzieć jakiego rodzaju jest czujnik zużycia procentowego montowany w zaciskach hamulcowych MAN TG-A w Systemie EBS KNORR 5. Ostatnio mam problemy z poprawną jego diagnozą. Wydaje się że nie jest to czujnik rezystancyjny jak był w starszych wersjach(potencjometryczny), ale jakiś inny, czy to może być hallotronowy? Dochodzą do niego 3 przewody.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Posiadam serwisówki do TG-A wszystkich centralek wraz z opisem błędów mogę wymienić informacje.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    saron22
    Trucks specialist
    Czujnik okładziny hamulcowej (B332, B333, B334, B335, B529, B530, B537, B538)
    Jako czujniki okładziny hamulcowej w przypadku hamulców tarczowych stosowane są czujniki ze sprężynującymi kołkami. Czujnik okładziny hamulcowej jest zasilany elektrycznie tylko podczas hamowania. Następnie czujnik okładziny hamulcowej podaje na moduł regulacji ciśnienia napięcie zależne od zużycia lub regulacji.
    Na zakończenie hamowania elektrycznego napięcie jest mierzone. Wartość ta jest przez magistralę danych CAN "Hamulec" przekazywana do urządzenia sterującego EBS, gdzie jest analizowana. Zależnie od stosowanej zasady pomiaru wartość może być zależna od zużycia tarczy hamulcowej.
    Urządzenie sterujące EBS nie może rozróżnić zużycia okładzin hamulcowych i tarczy.
    Jeżeli dopuszczalna grubość okładziny hamulcowej zostanie przekroczona w dół, urządzenie sterujące EBS wysterowuje kontrolę okładzin hamulcowych i na wyświetlaczu pojawia się komunikat o błędzie "Zużycie okładzin hamulcowych".
    Regulacja zużycia okładzin hamulcowych
    Regulacja zużycia okładzin hamulcowych oblicza dla każdej osi wartości korekcyjne ciśnienia hamowania wraz z żądaniem utrzymywania ciśnień hamowania na stałym poziomie, aby uzyskać równomierne zużycie hamulców i przedłużyć trwałość okładzin. Nie występuje tu indywidualna regulacja dla każdego koła.
  • #3
    dakin11
    Level 21  
    Dobrze dzięki za info, to co napisałeś zgadza się, ale chodzi mi o coś całkiem innego. Chcę zrobić pomiar z zew czujnika, wiem że knorr ma na rynku sprzedaży tester do tych czujników, ale wydaje mi się że można je zbadać bez potrzeby zakupu testera, dlatego interesuje mnie jaki jest to rodzaj czujnika, aby móc zastosować odpowiednie przyrządy pomiarowe.
  • Multimetr Fluke
  • #4
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Układ elektroniczny dyskretny, podaje napięcie w zależności od ustawienia potencjometru suwakowego. Wielkość napięcia akceptowanego przez moduły EBS jako sygnał zużycia waha się w granicach od około 0,5V do 3,5V.
    0,5V to okladziny nowe a w miarę wzrostu napięcia okladzina zużywa się.
    Napięcia te są graniczne poza tym zakresem wywala usterki, może się zdarzyć żebędzie to np. 0,8V. Knorra stosuje obecnie co najmniej 4 producentów ciężarówek a takie czujniki MAN, Volvo oraz RVI.
  • #5
    dakin11
    Level 21  
    Kolego w wersji 5 Knorr stosuje pomiar nie za pomocą czujnika suwakowego, potencjometrycznego, tylko innego. Dla wyjaśnienia pierwsze zdjęcie starego typu czujnik
    EBS Knorr ver.5 Man TG-A potencjometr stanu klocków hamulcowych
    I pomiar zaczyna się od 0,16V a nie od 0,5 do 4,18V(powyżej wartości wyświetlany jest błąd) a nie do 3,5
    A poniżej o jaki czujnik mi się rozchodzi
    EBS Knorr ver.5 Man TG-A potencjometr stanu klocków hamulcowych

    Pomiar rezystancji między dwoma pinami wynosi ok 5 KOhm nie zmieniała się po zmianie kąta obrotu czujnika.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Budowa zacisku o jaki mi chodzi.
    EBS Knorr ver.5 Man TG-A potencjometr stanu klocków hamulcowych

    Poniżej Tabela wskazań Dokładnego pomiaru napięć względem zużycia procentowego dla czujników rezystancyjnych w wersji Knorr 2.2; 2.3; do 2005 roku powyżej 2005 EBS ver. 5 i 2 są inne czujniki.
    Attachments:
  • #6
    edekr
    Level 14  
    Kolego Dakin11 Serwis_gh ma racje zakres prawidłowej pracy czujnika zawiera się w zakresie napięć od 0,5 do 3,5 V.
    To co opisujesz jako czujnik starego typu, to czujnik stosowany w zaciskach firmy Meritor.
    Ten drugi stosowany jest w zaciskach Knorr-a
  • #7
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Zakres napięć podałem z pamięci, a gwoli uściślenia mały zrzut z pomiarów na MAN w załączniku PDF.
    W Volvo dolne napięcie (nowych ) zapisuje się w pamięci sterownika - kalibracja.
    i w zależności od grubości tarcz , klocków i tego czy ktoś "regenerował" zaciski waha się w góżnych wartościach np 100% to może być 0,8V albo np. 1,05V
    W MAN jest to stała wartość..
    Dodać trzeba że oprócz najczęściej stosowanych "suwakowych" są stosowane też niekiedy wieloobrotowe jak w poście kolegi dakin11
    Test okładzin następuje po włączeniu zapłonu i w trakcie wciśnięcia pedału STOP i ok. 2 sekundy po puszczeniu. W innym przypadku nie zmierzy się napięcia zasilania czujnika ia tym bardziej wartości napięcia zużycia okładzin.
    Należy zasilić oddzielnie napięciem 5Volt.
  • #9
    saron22
    Trucks specialist
    Myślę, że autor tematu poradził sobie z tym problemem przez ostatnie 5 lat..