Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

EBS Knorr ver.5 Man TG-A potencjometr stanu klocków hamulcowych

dakin11 06 Cze 2012 01:00 7185 8
  • #1 06 Cze 2012 01:00
    dakin11
    Poziom 21  

    Witam chciałbym się dowiedzieć jakiego rodzaju jest czujnik zużycia procentowego montowany w zaciskach hamulcowych MAN TG-A w Systemie EBS KNORR 5. Ostatnio mam problemy z poprawną jego diagnozą. Wydaje się że nie jest to czujnik rezystancyjny jak był w starszych wersjach(potencjometryczny), ale jakiś inny, czy to może być hallotronowy? Dochodzą do niego 3 przewody.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Posiadam serwisówki do TG-A wszystkich centralek wraz z opisem błędów mogę wymienić informacje.

    0 8
  • Testo
  • #2 06 Cze 2012 10:43
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Czujnik okładziny hamulcowej (B332, B333, B334, B335, B529, B530, B537, B538)
    Jako czujniki okładziny hamulcowej w przypadku hamulców tarczowych stosowane są czujniki ze sprężynującymi kołkami. Czujnik okładziny hamulcowej jest zasilany elektrycznie tylko podczas hamowania. Następnie czujnik okładziny hamulcowej podaje na moduł regulacji ciśnienia napięcie zależne od zużycia lub regulacji.
    Na zakończenie hamowania elektrycznego napięcie jest mierzone. Wartość ta jest przez magistralę danych CAN "Hamulec" przekazywana do urządzenia sterującego EBS, gdzie jest analizowana. Zależnie od stosowanej zasady pomiaru wartość może być zależna od zużycia tarczy hamulcowej.
    Urządzenie sterujące EBS nie może rozróżnić zużycia okładzin hamulcowych i tarczy.
    Jeżeli dopuszczalna grubość okładziny hamulcowej zostanie przekroczona w dół, urządzenie sterujące EBS wysterowuje kontrolę okładzin hamulcowych i na wyświetlaczu pojawia się komunikat o błędzie "Zużycie okładzin hamulcowych".
    Regulacja zużycia okładzin hamulcowych
    Regulacja zużycia okładzin hamulcowych oblicza dla każdej osi wartości korekcyjne ciśnienia hamowania wraz z żądaniem utrzymywania ciśnień hamowania na stałym poziomie, aby uzyskać równomierne zużycie hamulców i przedłużyć trwałość okładzin. Nie występuje tu indywidualna regulacja dla każdego koła.

    0
  • #3 06 Cze 2012 17:08
    dakin11
    Poziom 21  

    Dobrze dzięki za info, to co napisałeś zgadza się, ale chodzi mi o coś całkiem innego. Chcę zrobić pomiar z zew czujnika, wiem że knorr ma na rynku sprzedaży tester do tych czujników, ale wydaje mi się że można je zbadać bez potrzeby zakupu testera, dlatego interesuje mnie jaki jest to rodzaj czujnika, aby móc zastosować odpowiednie przyrządy pomiarowe.

    0
  • Testo
  • #4 07 Cze 2012 08:01
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Układ elektroniczny dyskretny, podaje napięcie w zależności od ustawienia potencjometru suwakowego. Wielkość napięcia akceptowanego przez moduły EBS jako sygnał zużycia waha się w granicach od około 0,5V do 3,5V.
    0,5V to okladziny nowe a w miarę wzrostu napięcia okladzina zużywa się.
    Napięcia te są graniczne poza tym zakresem wywala usterki, może się zdarzyć żebędzie to np. 0,8V. Knorra stosuje obecnie co najmniej 4 producentów ciężarówek a takie czujniki MAN, Volvo oraz RVI.

    0
  • #5 07 Cze 2012 12:27
    dakin11
    Poziom 21  

    Kolego w wersji 5 Knorr stosuje pomiar nie za pomocą czujnika suwakowego, potencjometrycznego, tylko innego. Dla wyjaśnienia pierwsze zdjęcie starego typu czujnik
    EBS Knorr ver.5 Man TG-A potencjometr stanu klocków hamulcowych
    I pomiar zaczyna się od 0,16V a nie od 0,5 do 4,18V(powyżej wartości wyświetlany jest błąd) a nie do 3,5
    A poniżej o jaki czujnik mi się rozchodzi
    EBS Knorr ver.5 Man TG-A potencjometr stanu klocków hamulcowych

    Pomiar rezystancji między dwoma pinami wynosi ok 5 KOhm nie zmieniała się po zmianie kąta obrotu czujnika.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Budowa zacisku o jaki mi chodzi.
    EBS Knorr ver.5 Man TG-A potencjometr stanu klocków hamulcowych

    Poniżej Tabela wskazań Dokładnego pomiaru napięć względem zużycia procentowego dla czujników rezystancyjnych w wersji Knorr 2.2; 2.3; do 2005 roku powyżej 2005 EBS ver. 5 i 2 są inne czujniki.

    1
    Załączniki:
  • #6 07 Cze 2012 13:02
    edekr
    Poziom 13  

    Kolego Dakin11 Serwis_gh ma racje zakres prawidłowej pracy czujnika zawiera się w zakresie napięć od 0,5 do 3,5 V.
    To co opisujesz jako czujnik starego typu, to czujnik stosowany w zaciskach firmy Meritor.
    Ten drugi stosowany jest w zaciskach Knorr-a

    0
  • #7 07 Cze 2012 19:21
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Zakres napięć podałem z pamięci, a gwoli uściślenia mały zrzut z pomiarów na MAN w załączniku PDF.
    W Volvo dolne napięcie (nowych ) zapisuje się w pamięci sterownika - kalibracja.
    i w zależności od grubości tarcz , klocków i tego czy ktoś "regenerował" zaciski waha się w góżnych wartościach np 100% to może być 0,8V albo np. 1,05V
    W MAN jest to stała wartość..
    Dodać trzeba że oprócz najczęściej stosowanych "suwakowych" są stosowane też niekiedy wieloobrotowe jak w poście kolegi dakin11
    Test okładzin następuje po włączeniu zapłonu i w trakcie wciśnięcia pedału STOP i ok. 2 sekundy po puszczeniu. W innym przypadku nie zmierzy się napięcia zasilania czujnika ia tym bardziej wartości napięcia zużycia okładzin.
    Należy zasilić oddzielnie napięciem 5Volt.

    1
  • #9 16 Gru 2017 20:41
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Myślę, że autor tematu poradził sobie z tym problemem przez ostatnie 5 lat..

    0