Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

1.9 SDI '00 - Trudny rozruch po dłuższym postoju silnika

Wiju 81 06 Jun 2012 06:53 8550 25
  • #1
    Wiju 81
    Level 16  
    Witam

    Problemem jest odpalenie zimnego silnika 1.9 SDI, jak postoi kilka godzin. Trzeba długo kręcić. Po zdjęciu kabla od czujnika temp. płynu, świece grzeją długo i odpala od strzała. Sprawdziłem świece, wymieniłem czujnik temp. płynu i nic.
  • #2
    misiek-888
    Level 36  
    Zacznij od diagn ostyki Vag, przede wszystkim od ustawienia początku wtrysku :idea:
  • #3
    Wiju 81
    Level 16  
    Dodam że problem pojawił się niemal z dnia na dzień, i niestety kojarzę go z zatankowaniem na stacji, którą należy omijać. Niestety w tym samym czasie spawali wydech i nieodłączali aku.
  • #4
    krzysta72
    Level 13  
    Typowy objaw zapowietrzania się układu paliwowego.Skontroluj dokręcenie wszystkich złączy na pompie które były ruszane.Połączenia filtra paliwa,oring pod podgrzewaczem na filtrze,ewentualnie sam filtr.
  • #5
    kilero123456
    Level 14  
    Nie do końca. Skoro auto pali dobrze po odłączeniu przewodu od czujnikato raczej nie jest to wina zapowietrzenia. Na sam początek proponuje sprawdzić bezpieczniki, jeżeli aku nie odłączane było przy spawaniu. Następnie, sprawdzić czy przy podłączonym czujniku świece w ogóle grzeją. Sprawdz to i daj znać
  • #6
    czarny198787
    Level 2  
    Najprawdopodobniej któryś z wtrysków jest uszkodzony i leje paliwo.
  • #7
    Wiju 81
    Level 16  
    Problemem było zapowietrzanie sie układu paliwa, po wymianie filtra i tej rurki plastikowej na filtrze z agrafką, problem znikł.
    Dzięki wszystkim za pomoc, krzysta72 strzał w 10.
  • #8
    Wiju 81
    Level 16  
    Witam

    Problem jest nadal, jest coraz gorzej. Postoi dobę i trzeba kręcić z 10 obrotów - paliwo się raczej nie cofa, w rurce przed pompą nie ma pęcherzy przed i w trakcie uruchamiania. Jak zdejmę wtyczkę z czujnika temp. płynu odpala lepiej jednak nie z "półobrotu" jak było wcześniej.
  • #9
    Wiju 81
    Level 16  
    Witam

    Trochę odgrzeję temat. Problem jakiś czas nie występował jednak obecnie zapala po ok 10obrotach wału po kilku godzinach stania. Pojawiło się to kiedy temperatura na zewnątrz spadła do ok 15 st.
    Jeśli odepnę czujnik temp. płynu (grzeje świece) odpala od strzała. Jakiś czas temu sprawdzałem vagiem kąt pączątku wtrysku i temperatury z czujnika i były w normie.
    Jak silnik jest gorący (po ok 10km jazdy) to też trzeba pokręcić i odpala jakby nie wszystkie cylindry brały na raz.
  • #10
    Alfred_92
    Level 33  
    Tak z ciekawości, to do jakiej prędkości obrotowej rozbuja się silnik zanim zapali?
    Chociaż z tego co pamiętam to SDI nie powinno to dotyczyć.
  • #11
    Wiju 81
    Level 16  
    Nie znam prędkości ale kręci żwawo.
    Parę lat temu miałem bardzo słabe aku to ledwo kręcił a odpalał od strzała.
  • #12
    misiek-888
    Level 36  
    Jaka dawka paliwa na jałowym biegu??
  • #13
    thomas-cs
    Level 14  
    nie wiem jak w SDI ale w skodach 1.9 TDI częstym problemem z odpalaniem na zimnym jest komputer. Znajomy miał właśnie taki przypadek w octavi 1.9 TDI. Przeprogramowanie kompa rozwiązało ten problem. Jak nie chcesz ryzykować niepotrzebnych kosztów (chyba koło 300 zł za tę usługę dał) to poszukaj na szrocie komputera, wypożycz i sprawdź czy jest lepiej (aczkolwiek jest ryzyko że też może być walnięty).
  • #14
    Wiju 81
    Level 16  
    Co do danych z kompa to nie znam wartości, bowiem robione to było już dawno. Wszystkie wartości były w normie a dawka rozruchowa ustawiona została na max. Problem nie znikł.
    Świece zaczyna grzać dopiero jak temperatura spada poniżej 10 stopni teraz jest ok 14 i jest problem. Jak zapali to chodzi równo nie dymi ładnie się wkręca i pali mniej jak 5L na 100km przy spokojnej jeździe.
    Przy wymianie kompa trzeba coś robić vagiem ? Czy tylko podmiana.
  • #16
    thomas-cs
    Level 14  
    Znalazłem taką informację na forum skody:

    Quote:
    W ostatnim okresie trafiło mi się kilka Skodzianek TDi które miały trudności z rozruchem gorącego silnika. Nie wiem czemu problem pojawia się właśnie co roku w okresie jesienno zimowym. Te nasilenie problemu właśnie w tym okresie wydaje mi się dziwne. Może warunki atmosferyczne maja na to wpływ .... choć wydaje się to mało prawdopodobne.
    Problem polega na tym że gorący silnik trzeba długo kręcić aby go uruchomić i z reguły dotyczy silników o przebiegu ok 150tyś km. Jeśli chodzi o uruchamianie na zimno...nie ma problemu...pali z półobrotu.
    Problem dotyczy wypracowań w pompie wtryskowej i niestety nic poza wymianą pompy na sprawną wzgl. zmianą w programie sterującym silnika nie możemy zrobić. Zużywa się najprecyzyjniejszy element w pompie wtryskowej...tzw tłokoroździelacz.
    Na zimno jest wszystko w porządku. Silnik uruchamia poprawnie. Po rozgrzaniu... następuje rozszeżalność cieplna materiału i tłokoroździelacz traci szczelność. Powstałe w ten sposób przecieki uniemozliwiają wytworzenie odpowiedniego ciśnienia wtrysku paliwa. Dawka rozruchowa wysterowana przez ECU jest zbyt mała i trzeba dużo dłużej kręcić rozrusznikiem.
    Najprostrzą metodą jest zmiana pompy wtryskowej. Problem z miejsca zanika. Inna metodą jest zmiana w mapie bitowej sterownika odpowiedzialnej za dawkę rozruchową. Powodujemy w ten sposób programowe zwiększenie dawki rozruchowej przez co stellwerk wysterowywuje wiecej paliwa. Ta większa ilość paliwa umożliwia wytworzenie ciśnienia wtrysku bowiem duża ilość paliwa nie nadąży przecieknąc przez wypracowany tłokoroździelacz. Zakladając że dawka rozruchowa uaktywniana jest jeśli obroty silnika wynoszą od 100-650obr/min co odpowiada obrotom kręcenia silnika przez rozrusznik. Jeśli silnik uruchomi (nastąpi wzrost prędkości obrotowej wału) ECU wysterowywuje dawkę roboczą.
    Po wystygnięciu silnika kurczą się materiały i wzrasta szczelnośc elemenu tłoczącego w pompie...dlatego silnik na zimno pali dobrze


    Więc wygląda na to że u znajomego poprostu zwiększyli dawkę paliwa :)
    Skoro już masz ustawione na maxa to chyba będzie trzeba zobaczyć tą pompę.
  • #17
    Alfred_92
    Level 33  
    Problem dotyczy raczej rozrusznika, i tutaj trzeba się przede wszystkim przyglądnąć, bo sprawny rozrusznik obudzi do życia tego klocka bez problemu.
  • #18
    Wiju 81
    Level 16  
    Rozrusznik ledwo kręcił w końcu padł, teraz jest nowy.
    To info na forum skody już widziałem, ale mi nie odpala jak jest zimny i na zewnątrz jest ok 15 stopni.
  • #19
    Alfred_92
    Level 33  
    Kąt wtrysku?
    Jeżeli nie możesz sobie poradzić samemu to lepiej nie mogłeś trafić, bo w Wałczu pracuje Domex32
  • #20
    Wiju 81
    Level 16  
    Alfred dzięki za wskazówkę jak by co to skorzystam.
    Tymczasem zauważyłem ropę pomiędzy głowicą a wtryskiwaczem (pierwszy od rozrządu). Wygląda na to że jest tam nieszczelność. Próbowałem dokręcić ale jest już max.
    Czy możliwe jest że z tego powodu pompa się zapowietrza.
  • #21
    thomas-cs
    Level 14  
    Nie tyle pompa musi się zapowietrzać ile do przewodów może dostawać się powietrze i zanim je przepompuje to chwilę musi pokręcić. Dokręcenie jedno, ale warto wymienić oringi.
  • #22
    legler
    Level 7  
    Kolego moj kumpel mial takie problemy z toledo w tym samym silniku. Okazalo sie ze pompa sie juz zuzyla i nie trzymala cisnienia. Regeneracja takiej pompy miesci sie w kosztach 400-700 zl. Ja u siebie w caddym z tym silnikiem mialem podobny problem ale okazalo sie ze przewod paliwowy do pompy sie przetarl i przepuszczal paliwo.
  • #23
    Wiju 81
    Level 16  
    Też obstawiam pompę niestety. Czy jest możliwość sprawdzenia i potwierdzenia zużycia pompy bez wyjmowania jej ?
  • #24
    legler
    Level 7  
    wydaje mi się że jak weźmie fachman na stół to sie dowiesz
  • #25
    xkapsel1980
    Level 8  
    i co z tą pompą kolego daj znać jeśli możesz?
  • #26
    Wiju 81
    Level 16  
    Nic, zrobiło się zimno i teraz jakoś odpala.