Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmniejszenie napięcia w samochodzie do 9v - jak?

adam_sil 06 Jun 2012 20:00 4640 12
  • #1
    adam_sil
    Level 20  
    Witam
    Mam taki problem - kupiłem prawie rok temu światełka dzienne do auta. Podziałają jakieś 4 miesiące i palą się diody. Dwa razy już je reklamowałem, najgorsze jest wymontowanie i zamontowanie bo muszę zdejmować zderzak. Teraz jestem po drugiej reklamacji i zanim je zamontuję chcę zmniejszyć dla sterownika napięcie zasilania do 9-10 v. Dlaczego akurat takie napięcie? W instrukcji mam napisane, że napięcie zasilania sterownika to 12V. W instalacji samochodowej gdy silnik pracuje mamy - wiadomo 14,4V - i tu szukałbym przyczyny palenia się diod.
    Podłączyłem je w domu do zasilacza regulowanego i wykonałem pomiary. Okazało się, że zwiększając napięcie zasilające sterownik powyżej 12V, rośnie też napięcie zasilające diody i dodatkowo podczas wzrostu tego napięcia pojawia się (jakby to nazwać) pulsowanie tego napięcia, czyli mamy 25V na diodach i co chwilę skacze do 28V.
    Zacząłem więc zmniejszać napięcie zasilania i ustaliłem, że im mniejsze napięcie zasilania tym mniejsze pulsowanie napięcia zasilającego diody w światłach. Optymalnym napięciem okazało się właśnie 9-10V gdyż poniżej tego napięcia zasilania zauważalne jest słabnięcie świecenia diod led a powyżej zwiększa się pulsowanie napięcia zasilającego ledy.
    Nie wiem jak zmniejszyć napięcie zasilające sterownik - czy wystarczy stabilizator, czy może jakaś zenerka z rezystorem ? Moc świateł dziennych to 4W każda.

    Jeśli macie jakiś pomysł jak to dobrze zrobić lub jakiś schemat to będę wdzięczny.
    Pozdrawiam
  • #2
    harlejowiec
    Level 25  
    Najprościej to dać diody prostownicze połączone w szereg. Ma to na celu zbicie napięcia. Zastanawia mnie to pulsowanie. Czy tam jest jakaś przetwornica?
  • #3
    adam_sil
    Level 20  
    W sterowniku pewnie tak. Niestety wszystko zalane jakimś glutem tylko cewki wystają. Może kiepskiej jakości ta przetwornica w tym sterowniku. Czy przypadkiem pulsowanie może pochodzić z mojego zasilacza stabilizowanego ? Może pytanie głupie ale nie znam się aż tak na elektronice. Te diody jakbym zastosował to jakiej mocy musiały by być?
  • #4
    adam_sil
    Level 20  
    Sprawdziłem stabilizator oraz diody - zbyt mocno się nagrzewają. Znalazłem natomiast na forum taki temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic15713.html . Są tam schematy diod zenera dużej mocy. Mógłbym dostosować go do swoich potrzeb, zamiast zenerki 12v dam 10v. Jaki tranzystor/tranzystory musiałbym zastosować i czy ten rezystor 680 ohm będzie ten sam i jakiej mocy powinien być ?
  • Helpful post
    #5
    jdubowski
    Tube devices specialist
    adam_sil wrote:
    Sprawdziłem stabilizator oraz diody - zbyt mocno się nagrzewają.


    Jak się nie odwrócisz d*&a z tyłu - jak kiedyś mawiał mój kierownik.
    P=U*I więc na czym byś nie wytracił napięcia tyle samo ciepła uzyskasz (wyjątek - stabilizator impulsowy).

    adam_sil wrote:
    Jaki tranzystor/tranzystory musiałbym zastosować


    Taki by na nim tą moc wytracić. Nie zapomnnij o radiatorze.

    adam_sil wrote:
    czy ten rezystor 680 ohm będzie ten sam i jakiej mocy powinien być ?


    W ogóle go możesz pominąć, a jak już dajesz to 1/8W starczy.
  • #6
    adam_sil
    Level 20  
    Dzięki za odpowiedź. Wszystko pięknie ale z elektroniki w teorii to jestem zielony. Jakbyś mógł mi podać jakiś konkretny tranzystor do tych światełek :) . . .
  • #7
    jdubowski
    Tube devices specialist
    adam_sil wrote:
    Dzięki za odpowiedź. Wszystko pięknie ale z elektroniki w teorii to jestem zielony. Jakbyś mógł mi podać jakiś konkretny tranzystor do tych światełek :) . . .


    Dwie 4W lampy pobierają około 0,66A, wytracić musisz jakieś 3V, wydzieli się 2W. BD912 powinien wystarczyć.
  • #8
    adam_sil
    Level 20  
    Wytracić muszę trochę więcej (napięcie 14,4V przy uruchomionym silniku, czyli 4,4V) to chyba będzie jakieś 3W (podstawiłem do wzoru i mi wyszło :D) Jeszcze pytanie o diodę Zenera - 0,4W wystarczy czy musi być mocniejsza
  • #9
    adam_sil
    Level 20  
    Więc zrobiłem ten układzik i okazało się, że bardzo mocno nagrzewa się ten tranzystor i trzeba by spory radiator dać. Przekształciłem ten wzór, który dał mi jdubowski (P=U*I na I=P/U) i wyliczyłem na jaki prąd musiałby być stabilizator aby dał radę. Jeśli moc świateł to 8W a napięcie zasilania 14,4V to prąd dla stabilizatora to około 0,6A. Dałem stabilizator 1,5A, przykręciłem do radiatora od jakiegoś zasilacza komputerowego, podłączyłem żarówkę 10W aby sprawdzić czy radiator wystarczy. Po ok. 15min. radiator był ciepły ale nie gorący - więc chyba wszystko ok. i coś takiego podłączę w aucie. Przykręcę go do metalowej części karoserii co dodatkowo rozproszy wydzielane ciepło. Chyba dobrze pokombinowałem z tym wzorem ?
  • Helpful post
    #10
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #11
    kybernetes
    Level 39  
    Strasznie to skomplikowane i moim zdaniem zupełnie zbędne. Lampy diodowe nie potrzebują stabilizacji napięcia, wystarczy, że to napięcie będzie redukowane tak aby nie przekraczać znamionowego (12V). Obniżanie napięcia poniżej tej granicy mija się z celem, bo urządzenie konstruowane do pracy przy określonym napięciu (przetwornica) z reguły najlepiej pracuje właśnie w warunkach znamionowych. Dlatego zastosowałbym prosty reduktor diodowy (14,4 V - 12 V = 2,4 V; 2,4 V / 0,7 V = ~4 x 0,7 V) z czterech diod 3 amperowych typu np. 1N540x. Przy poborze 0,7 A na każdej diodzie wydzieli się pół wata ciepła co jest wartością dla niej nieszkodliwą. A jeżeli nie chcemy aby diody się grzały wystarczy je owinąć paskiem blachy aluminiowej. Połączenia między diodami należy zaizolować "termokurczką" a wszystkie widoczne wyprowadzenia metalowe przy diodach maznąć kropką silikonu. Urządzenie będzie hermetyczne i trwałe.

    Zmniejszenie napięcia w samochodzie do 9v - jak?
  • Helpful post
    #12
    lukas12
    Level 17  
    Ja proponuję stabilizator L7809, a jak ma być do 2A to L78S09.
  • #13
    adam_sil
    Level 20  
    Dzięki koledzy za odp. Zapomniałem napisać o podkładce izolacyjnej - wszystko oczywiście odizolowałem tak jak trzeba tzn. stabilizator od radiatora (tulejka na śrubę+podkładka). Jak napisałem wcześniej wszystko już zmontowałem więc to zamontuję a jak się sfajczy to pomyślę nad diodami. Jeszcze raz dzięki