Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
CControls
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Triak lub tyrystor zamiast przekaźnika

mt69 07 Cze 2012 21:41 4223 7
  • #1 07 Cze 2012 21:41
    mt69
    Poziom 11  

    Witam serdecznie.
    Musze sobie zbudować pseudo moduł do podłączenia instalacji przyczepki w aucie.
    Poniżej przedstawiam układ na przekaźniku.
    Dodam, że całość będzie składała się z sześciu przedstawionych na rysunku modułów.

    Czy zamiast przekaźnika można by zastosować triak lub tyrystor. Przekaźniki samochodowe są dość duże, a na półprzewodnikach byłoby to mniejsze.

    Proszę o pomoc i jakiś rysuneczek jak podłączyć triaka lub tyrystora. Czy prz półprzewodnikach potrzebne będą jakieś rezystory lub inne elementy.

    Triak lub tyrystor zamiast przekaźnika

    0 7
  • CControls
  • #2 07 Cze 2012 22:04
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mt69 napisał:
    Czy zamiast przekaźnika można by zastosować triak lub tyrystor.


    Z trudem, bo raz załączony tyrystor się nie wyłączy po wyłączeniu zasilania.

    mt69 napisał:
    Przekaźniki samochodowe są dość duże,


    Są i duże i są miniaturowe.

    1
  • CControls
  • #3 07 Cze 2012 22:10
    dejmos
    Poziom 23  

    Ani trak ani tyrystor gdyż musiałbyś robić dodatkowe wyłączanie obwodu wykonawczego gdyż raz włączone (wysterowane) przewodzą niezależnie od wysterowania bramki. Proponuję jakieś tranzystory MOSFET np. BUZ11 przewodzą prąd do 30A. Pewnie trzeba będzie te tranzystory umieścić na jakimś radiatorze i jakieś sterowanie bramki dorobić.
    A tak w ogóle to przekaźniki używane w samochodach są duże ale można wykorzystać przekaźniki do obwodów drukowanych które mają wymiary około 13x30x15 mm. i obciążalność do 16A.

    0
  • #4 07 Cze 2012 23:59
    mt69
    Poziom 11  

    Dzięki.
    Czy w takim razie poniższy schemacik załatwi sprawę?

    Triak lub tyrystor zamiast przekaźnika

    0
  • #5 08 Cze 2012 10:24
    BogdanS
    Poziom 20  

    Zamiast BUZ11 - 60mΩ, polecam IRFZ44 - 16mΩ, IRF1010 - 12mΩ, IRL3705 - 8mΩ
    Będą się mniej grzały.

    0
  • #6 08 Cze 2012 11:42
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    W takim układzie (wspólnego drenu) napięcie na obciążeniu będzie dużo mniejsze (o 4-6V).
    Trzeba by albo podnosić napięcie na bramce, powyżej napięcia akumulatora, albo zastosować tranzystor P-kanałowy, z drugim odwracającym fazę.

    0
  • #7 09 Cze 2012 00:47
    Driver-
    Poziom 38  

    mt69 napisał:
    Dzięki.
    Czy w takim razie poniższy schemacik załatwi sprawę?

    Triak lub tyrystor zamiast przekaźnika
    Nie załatwi.
    Triak lub tyrystor zamiast przekaźnika
    Ten załatwi sprawę, dobierz R3 i R4 do MOSFET'a typu "P".

    A tak zapytam głupio, po co tak kombinować. Do przyczepy potrzeba lampy: stopu (2x21W), pozycyjne (2x5W) i kierunkowskazy (po 21W), więc dlaczego aż 6 modułów. Jeśli z jakichś powodów nie możesz tego podłączyć równolegle do tylnych świateł to daj 4 przekaźniki samochodowe i po zabawie. Nie wierzę że w bagażniku samochodu nie ma miejsca na panel z czterema przekaźnikami i czterema bezpiecznikami.

    0
  • #8 10 Cze 2012 20:38
    mt69
    Poziom 11  

    Wielkie dzięki wszystkim za zaangażowanie w temat.
    W odpowiedzi na powyższe pytanie.
    Sześć modułów, aby każda z żarówek (stop i pozycyjne) były zasilane niezależnie.
    Co do przekaźników, to była to pierwsza myśl, ale po:
    1. Na półprzewodnikach będzie mniejsze.
    2. Przekaźników i odpowiednio dużej obudowy nie mam i musiałbym to wszystko kupić, a półprzewodników mam we firmie pod dostatkiem, a i odpowiednio małą obudowę mam na stanie. (nawet hermetyczną i wtedy całe cudo mogło by być schowane gdzieś w zderzaku)
    A tak dla ciekawości w MB S124 żarówki postojowe są 10W.

    0