Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kilka falowników i jeden silnik.

Freeman_85 08 Cze 2012 10:11 1988 9
  • #1 08 Cze 2012 10:11
    Freeman_85
    Poziom 13  

    Witam.
    Chciałbym stworzyć stanowisko do testowania falowników (głownie firmy AllenBradley seria 40/400/70/700). Mam parę falowników i tylko jeden silnik:
    230/400V, 3450 rpm, 60Hz (prawdopodobnie z przekładnią bo prędkość znamionowa wychodzi 1200rpm) 0,33 HP, ok 0,245 kW.

    Idea jest taka: poprowadzić wszystkie kable 3 fazowe od falowników w do jednego "pudełka" a następnie z tego "pudełka" wyprowadzić jeden kabel 3 fazowy na silnik.
    Teraz pytanie brzmi co wsadzić do pudełka, aby móc wybrać np. pokrętłem dany falownik i tylko z niego przepuścić napięcie dalej?
    Zespół styczników? Oraz czym zabezpieczyć taki układ żeby nie uszkodzić falownik, gdyby ktoś przez przypadek przełączył pokrętło odłączając falownik od silnika? Ma to w ogóle sens?

    Z góry dzięki i pozdrawiam!

    0 9
  • Pomocny post
    #2 08 Cze 2012 10:58
    michcior
    Poziom 30  

    Nie wchodząc w elektronikę, z normalnych styczników z parą zestyków pomocniczych, można zbudować coś takiego:

    Kilka falowników i jeden silnik.

    Wybieramy falownik (ważne by to był przełącznik wykluczający zwarcie dwóch styków na raz), naciskamy przycisk "Załącz", zmiana wymaga naciśnięcia przycisku "Odłącz".

    0
  • #3 08 Cze 2012 12:44
    Freeman_85
    Poziom 13  

    Dzięki za sugestie. A mógłbyś jeszcze napisać gdzie byś podpiął falowniki na tym schemacie? To jest schemat zasilania odpowiedniego falownika w zależności od nastaw, jak rozumiem? Mi chodzi raczej o wybranie drogi z falownika do silnika. Podpinając dodatkowy rząd styczników można by sterować tez drogą. Naciskając start odpalasz zasilanie dla Falownika oraz zwierasz odpowiednia wiązkę do silnika, tak? Dzięki jeszcze raz.

    0
  • #4 08 Cze 2012 12:44
    Freeman_85
    Poziom 13  

    Dzięki za sugestie. A mógłbyś jeszcze napisać gdzie byś podpiął falowniki na tym schemacie? To jest schemat zasilania odpowiedniego falownika w zależności od nastaw, jak rozumiem? Mi chodzi raczej o wybranie drogi z falownika do silnika. Podpinając dodatkowy rząd styczników można by sterować tez drogą. Naciskając start odpalasz zasilanie dla Falownika oraz zwierasz odpowiednia wiązkę do silnika, tak? Dzięki jeszcze raz.

    0
  • #6 08 Cze 2012 13:45
    Freeman_85
    Poziom 13  

    Witam.
    Aha.. teraz wszystko jasne. A znasz może nazwę modelu?

    0
  • Pomocny post
    #7 09 Cze 2012 19:38
    bonanza
    Spec od Falowników

    Styki pomocnicze muszą być "make before break", najpierw łączy NO, a dopiero dalej rozłącza NC. Inaczej stycznik będzie klekotać. Styki takie oznacza się nie ukośną kreską / , lecz ukośną kreską z daszkiem jakby L na ukos.

    0
  • Pomocny post
    #8 10 Cze 2012 15:32
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Myślę, że trudno jest znaleźć styczniki, które miałyby potrzebny zestaw styków do w/w realizacji. Oczywiście można wziąć podstawowy stycznik i dostawki boczne lub czołowe; a do tego jeszcze styki - za Kol. bonanza: ..."make before break".
    Dlatego proponuję inne rozwiązanie (oparte na podstawowych podzespołach do znalezienia w najbliższej hurtowni...)
    Kilka falowników i jeden silnik.
    Przekaźniki 2p o oznaczeniach R01-R04 służą do wyboru 1 z n (tu n=4); równolegle z ich cewkami są wpięte cewki styczników 3NO+NO do łączenia falowników z silnikiem; dodatkowo przez pomocniczy NO jest zapętlony sygnał z falownika - np. zezwalający na pracę; można by użyć styku NC i przepuścić sygnał STOP (programowalny jako nadrzędny do zatrzymania pracy falownika).
    Aczkolwiek dalej mam wątpliwości czy rozłączanie torów "siłowych" między falownikiem i silnikiem bez należytej uwagi (w nieodpowiednim momencie) nie wpłynie na kondycję inwenterów ;)

    0
  • Pomocny post
    #10 11 Cze 2012 08:32
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Od lat używam trochę tańszych i dobrych przekaźników np.
    http://www.aphelektra.com/go/_info/accessorie...sess_id=6fea2ca394a094b99a0364758a432357#menu
    natomiast styczniki Moellera - OK!
    Włączniki "wybór" mogłyby być np. firmy Spamel (seria ST22) z podświetlaniem - włączonym równolegle do cewek stycznika i przekaźnika danej grupy - co dawałoby sygnalizację, który "tor" jest włączony ;)

    0