Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Nissan Primera P11] Elektryka klimatyzacji manualnej.

MlodyAmator 08 Cze 2012 20:36 10348 7
  • #1 08 Cze 2012 20:36
    MlodyAmator
    Poziom 13  

    Witam.

    Kupiłem Nissana Primerę P11 2.0 103KW/140KM '98r. z klimatyzacją manualną.

    Wynik kontroli szczelności: próżnia 30min. Pozytywny.
    Ilość czynnika w układzie: 600g. ± 5g (zalecane 600g ± 50g).
    Ciśnienie HP oraz LP: Nie pamiętam.
    Stan wentylatora skraplacza: pracuje, ale podłączony bezpośrednio, sam się nie włącza. Podobno powinien się włączać od razu z włączeniem klimatyzacji.
    Stan kompresora klimatyzacji: pracuje, ale podłączony bezpośrednio, sam się nie włącza.

    Włączenie bezpośrednio sprzęgła kompresora (zwarcie przekaźnika) nie powoduje włączenia wentylatora. A z tego co czytałem powinno.
    Sama klimatyzacja dobrze chłodzi, jeśli wymusi się jej włączenie zworką i włączy wentylator.

    Problem polega na tym, że elektronika klimatyzacji nie włącza w ogóle kompresora i wentylatora.
    Sprawdziłem czujnik na osuszaczu (jest zwarty kiedy jest gaz), zwierałem także wtyczkę zworką, bez zmian.
    Miałem też problem z przekaźnikami, bo rozpiska nie pasuje (czyżby kwiatek?). Sam przekaźnik jest podpięty tylko w innym miejscu. Napięcia na nim są następujące:
    12V po włączeniu zapłonu na dolnym, środkowym (do zasilania sprzęgła),
    Opór do masy - górny, środkowy - sprzęgło,
    12V po włączeniu zapłonu na prawym (do zasilania cewki przekaźnika)
    NIC na lewym niezależnie od tego czy włączam klimatyzację (do zasilania cewki przekaźnika).

    I teraz mam pytania:
    1.Czy przekaźnik sterowany jest masą?
    2.Może czujnik oszronienia parownika?
    3.Gdzie czujnik oszronienia znajdę?
    4.Czy jest i gdzie, czujnik temperatury, który nie pozwala pracować klimatyzacji poniżej pewnej temperatury otoczenia?
    5.Czy ta klimatyzacja posiada PCU? Czy to jest szeregowy obwód czujników wyłączających sprzęgło kompresora?
    6.Gdzie się znajduje przekaźnik wentylatora skraplacza?

    Jeśli podane pytania są bez sensu, prosiłbym o nakierowanie mnie na usterkę.

    Poniżej zamieszczam zdjęcie mojej skrzynki z przekaźnikami, przekaźnik od klimatyzacji to ten po lewej na dole. Czy ktoś się spotkał z takim jego położeniem, czy może ktoś już tam pchał łapki za bardzo?
    [Nissan Primera P11] Elektryka klimatyzacji manualnej.

    Pozdrawiam,
    Piotr.

    0 7
  • Relpol
  • Relpol
  • #4 13 Cze 2012 21:10
    MlodyAmator
    Poziom 13  

    Witam.
    Schemat Pathfindera troszeczkę pomógł. Upewniłem się, że sterowanie jest masą. Schemat z wersji po lifcie ma się nijak do mojego przypadku, ponieważ jest to schemat klimatronika (AUTO), a ja mam klimatyzację manualną (MANUAL).
    Znalazłem kilka schematów, porównałem i w załączniku jest schemat który niemal idealnie pasuje do mojej instalacji.
    Zacząłem więc sprawdzać napięcia na przewodach i znalazłem przyczynę (?).
    Na stronie 129 z załącznika, na dole po lewej stronie jest "triple pressure switch" u mnie jest dwu przewodowy i dochodzą do niego takie kolory:
    L/OR (niebiesko-pomarańczowy) - tutaj po włączeniu klimatyzacji powinna być masa, a tak nie jest, przy wyłączonej klimatyzacji mam ok. 7V, przy włączonej rośnie (!) do ok. 9V, a powinna być masa, Ten sygnał odpowiada za włączanie klimatyzacji,
    L/B (niebiesko-czarny) - kiedy zewrę go z masą klimatyzacja działa,

    Sprawdziłem także sam włącznik w kabinie, jest sprawny, lecz do niego dochodzą inne przewody:
    Zielony - zwierany do masy podczas włączonej klimatyzacji (Gdzie on dochodzi?)
    Zielono-czarny - masa kiedy wentylator włączony (prawidłowo), do niego zwierany jest zielony i zielono-czerwony przez żarówkę
    Zielono-czerwony - odpowiedzialny za świecenie guzika podczas pracy klimatyzacji
    I jeszcze dwa przewody nie mające nic wspólnego z klimatyzacją, podświetlają włącznik.

    Teraz nasuwają mi się pytania:
    1.Gdzie dochodzi ten zielony przewód z wyłącznika?
    2.Gdzie dochodzi ten niebiesko-pomarańczowy przewód z czujnika?

    Domyślam się, że oba muszą się gdzieś spotkać po drodze (przekaźnik, sterownik), tylko gdzie (?), ponieważ sygnał z wyłącznika gdyby tylko znalazł się na przewodzie z czujnika klimatyzacja by działała.
    Nie zagłębiajmy się w działanie samego czujnika, bo jest sprawny, ale nie dochodzi do niego masa.

    Pozdrawiam,
    Piotr.

    0
  • #5 14 Cze 2012 15:00
    wojtek2812
    Poziom 22  

    I na schemacie z Pathfindera i na tym który podesłałeś występuje ECSS Control Module lub ECM. To przez ten sterownik przechodzi masa sterująca przekaźnikiem sprzęgła sprężarki. Szukaj tego modułu pod plastikiem na prawo od pedałów pod obudową tunelu

    0
  • #6 15 Cze 2012 21:41
    MlodyAmator
    Poziom 13  

    Witam.
    Właśnie tego ECSS Control Module lub ECM szukam.
    Dzisiaj rozebrałem tunel pod deską, ale znalazłem tylko sterownik (ECU?), do którego nie dochodziły przewody o takich kolorach.
    Odłączyłem tą dużą wtykę poprzez wykręcenie śruby kluczem 10 i dobrze się przyglądnąłem kolorom przewodów.
    Załączam zdjęcia (robiłem telefonem, aparat będę miał za dwa tygodnie) od strony kierowcy:
    [Nissan Primera P11] Elektryka klimatyzacji manualnej. [Nissan Primera P11] Elektryka klimatyzacji manualnej.
    Od strony pasażera:
    [Nissan Primera P11] Elektryka klimatyzacji manualnej. [Nissan Primera P11] Elektryka klimatyzacji manualnej.

    Czy to jest to czego szukam? Jeśli tak, to będę sprawdzał wszystkie przewody po kolei.

    Przy progu pasażera jest sterownik ABS, a kierowcy sterownik centralnego zamka, który "zakrywa" dwa przekaźniki lecz do żadnego z nich nie dochodzą szukane przeze mnie przewody.

    Pozdrawiam,
    Piotr.

    0
  • Pomocny post
    #7 16 Cze 2012 11:34
    wojtek2812
    Poziom 22  

    Witam. Patrząc na schematy: załączony przez Ciebie kolego i ten od P11 uwzględniający ECU raczej mało prawdopodobne by to on sterował klimatyzacją. Po prostu na schemacie instalacji od P11 piny 15 i 21 odpowiadają za zupełnie inne rzeczy. Zachodzę w głowę czy w ogóle schemat który podesłałeś jest poprawny bo jest tam widoczny panel od P10, z kolei deska rozdzielcza- z P11. Jak widzisz po drodze jest kilka wtyczek. Na stronie 129 załączonego przez Ciebie dokumentu masz ich kształt, układ pinów i kolor (oznaczenia literowe kolorów jak w przypadku przewodów). Posprawdzaj czy nic się nie wypięło. Może poprzedni właściciel coś grzebał i wypiął przypadkowo

    0
  • #8 16 Cze 2012 22:49
    MlodyAmator
    Poziom 13  

    Witam.

    Jak już wcześniej napisałem, schemat załączony przeze mnie niemal idealnie pasuje, czyli nie całkiem. I tak, połączone wszystko jest analogicznie jak w/w schemacie z tą różnicą, że kolory kabli się nie zgadzają, rozkład wtyczek i same wtyczki się różnią. Mam wszystkie PDF do tego schematu, więc i wtyczki.

    Ale do sedna. Znalazłem usterkę, odpowiada za nią THERMO CONTROL AMP. Otóż to on łączy szukane przewody i powinien podawać masę w momencie włączenia klimatyzacji, jednak tak nie jest. W spoczynku na wyjściu mamy 7V, niech będzie, ale w momencie włączenia klimatyzacji powinno napięcie spaść do potencjału masy, a rośnie do 9V. Gdyby ktoś go szukał, to za schowkiem z lewej strony parownika.
    Póki co, partyzancko ominąłem go zworką, ale muszę pilnować, żeby nie oszronić parownika. Po czym to poznam?
    Docelowo chcę, aby to działało jak inżynierowie wymyślili, więc jeśli ktoś wie jak to się w katalogach nazywa i skąd to wziąć, będę wdzięczny za podzielenie się taką informacją.
    Mogę też wykonać jakiś układ w zastępstwie, tylko jakie on ma parametry spełniać? Czy analogowy układ będzie dobry, czy lepiej coś cyfrowego? Ze schematu wynika, że to jest analogowe, jeszcze nie wymontowałem tego ustrojstwa, więc nie zaglądnę do środka. Sporo pracy przede mną, żeby to wyciągnąć, bo nie znam "myku" więc będę rozbierał powoli od zdjęcia schowka zaczynając.

    BTW. Schematy do samochodu zawsze są tak rysowane? Trochę dziwne te wiring diagram jak dla mnie. Ale może to dlatego, że to nie od tego auta.

    Dziękuję wszystkim za dotychczasową pomoc i przede wszystkim cierpliwość.

    Pozdrawiam,
    Piotr.

    0
  Szukaj w 5mln produktów