Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Triak zamiast tyrystora, można?

10 Cze 2012 19:20 6810 19
  • Moderator Samochody
    Schemat jak poniżej
    Triak zamiast tyrystora, można?
    Jest to jeden ze starych kitów Jabel (ściemniacz).
    Ma mieć partyzanckie zastosowanie obecnie i sterować prądem >10A. Tutaj pojawia się sens zagadnienia. Jako że nie ma tanich tyrystorów, zdolnych przewodzić ciągły prąd większy niż 10A, przy napięciu sieci, w dodatku z izolowaną obudową, wymyśliłem sobie tutaj triak np. BTA41/600 itd. Niby osobiście nie widzę przeciwwskazań, ale może jest gdzieś jakiś haczyk?
  • Specjalista AGD
    Ma to być zastosowanie jako ściemniacz do żarówek czy inne? Jakie zastosowanie?

    Przykładowy tyrystor w niskiej cenie: Link

    Jest sporo na aukcjach tyrystorów o dużym prądzie, tylko że duże i przykręcane.
  • Poziom 14  
    Wyrzuć mostek prostowniczy, wstaw triak i ok.
  • Moderator Samochody
    Jeszcze lepiej. Panowie, jeszcze raz, tym razem wyraźniej:
    Czy w układzie z pierwszego postu można zastosować triak, zamiast tyrystora?
  • Moderator
    robokop napisał:
    Czy w układzie z pierwszego postu można zastosować triak, zamiast tyrystora?
    Można, nic poza tym nie należy zmieniać. :)
  • Specjalista AGD
    Mirek Z. napisał:
    robokop napisał:
    Czy w układzie z pierwszego postu można zastosować triak, zamiast tyrystora?
    Można, nic poza tym nie należy zmieniać. :)


    Ale jak już poprzednicy pisali, mostek z diod musi usunąć, bo jakoś nie widzę płynącego prądu ponad 10A na tych 1A diodach.
  • Poziom 14  
    Ta, a sterowanie w drugiej połówce sinusa ?,No bo po co ta dioda 1n... w pewnym miejscu,"podpucha?".
  • Specjalista AGD
    Można wykonać prosty regulator na triaku: Link.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Motronic napisał:
    Możesz, gdyby to była ładowarka akumulatorów i tyrystor robi jako prostownik sterowany to nie możesz.

    Chodziło mi o te konkretnie zastosowanie - ściemniacz ten będzie szeregowo z uzw. pierwotnym transformatora. Diodami 1n... proszę się nie sugerować, scalony mostek 15A zamiast nich będzie.
  • Poziom 14  
    Zwykłe trafo tez robi niespodzianki przy sterowaniu triakiem,nie wszystkie triaki wyzwalają w tym samym momencie ujemnej i dodatniej połówki sinusa, jest dużo opracowań na ten temat,w skrócie trafo jest magnesowane składową stałą wynika ją cą z niesymetri sinusa po triaku ,ćwiczyłem to na prostownikach,trafo buczy i się grzeje najsilniej w połowie zakresu regulacji. Jeżeli zostawisz główny mostek prostowniczy i dasz triaka zamiast tyrystora to powinni być OK.Gdyby nie było mostka to polecam U2008,dobrze chodzi z obciążeniami indukcyjnymi, cena ok.7PLN.
  • Moderator Samochody
    rocza napisał:
    polecam U2008,dobrze chodzi z obciążeniami indukcyjnymi, cena ok.7PLN.

    Mam i tego i U209b, z różnych powodów musi pozostać układ z obrazka.
  • Poziom 14  
    Jeśli musi, to musi, możesz jeszcze uprościć - zamiast R2, R3, R4, T1, T2 wstaw diaka, będzie już zupełnie prosto.
  • Moderator Samochody
    rocza napisał:
    Jeśli musi, to musi, możesz jeszcze uprościć - zamiast R2, R3, R4, T1, T2 wstaw diaka, będzie już zupełnie prosto.

    Lipa, transformator pomimo liniowości regulacji buczy, pierdzi itd. Czego to jest następstwem, to wiem, pytanie - czemu są prostowniki które zachowują się względnie cicho z takim sterowaniem? Czy tylko nie słychać, ze względu na plastikową obudowę i mały, "miękki" transformatorek?
  • Poziom 39  
    W podobny sposób skutecznie spaliłem dwa trafo zanim przyszło mi głowy jaka przyczyna. Ktoś wcześnie twierdził, że metoda nie nadaje się do toroidów. A ja mam odwrotne doswiadczenie. Właśnie toroid wytrzymał, czociaż zadowolony z rozwiązania nie byłem. Obecnie urządzenia nie widzę na oczy więc moze działa. Oczywiście mowa o stosowaniu triaka.
    A przyczyny da się zobaczyć po podłączeniu oscyloskopu do układu.
  • Poziom 36  
    robokop napisał:
    [...
    Lipa, transformator pomimo liniowości regulacji buczy, pierdzi itd. Czego to jest następstwem, to wiem, pytanie - czemu są prostowniki które zachowują się względnie cicho z takim sterowaniem? Czy tylko nie słychać, ze względu na plastikową obudowę i mały, "miękki" transformatorek?


    Takie sterowanie jest w miarę "ciche" w zakresie 75-100% mocy wyjściowej.
    Można jeszcze spróbować równolegle z trafem dołączyć obciążenie czysto rezystancyjne, nawet żarówka "uciszy" trochę trafo. W trafie ważne są nie tylko dobrze zalane blachy ale i uzwojenia, bo to one są doskonałym przetwornikiem elektroakustycznym dla niskich częstotliwości.
  • Moderator Samochody
    eurotips napisał:

    Takie sterowanie jest w miarę "ciche" w zakresie 75-100% mocy wyjściowej.

    Właśnie nie za bardzawo, tym bardziej przy zmiennym obciążeniu w postaci akumulatora. A żeby było śmieszniej, to transformator na biegu jałowym, przy regulowaniu potencjometrem tez lubi sobie pobuczeć.... Podejrzewam że wina jeszcze może leżeć w układzie gasika - regulatory na układach U... były na to wrażliwe.
    Transformator jest dość dobrej jakości, wyjęty ze starego UPS-a, dobrze ściśnięty i zalany. Umieszczony w metalowej obudowie wydaje dźwięki nie do przyjęcia.