Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nietypowy pojazd - instalacja elektryczna.

10 Cze 2012 20:48 5369 16
  • Poziom 12  
    Nie wiem gdzie to umieścić, bo temat dość nietypowy.
    Buduję niedużą drezyną turystyczną z zespołem napędowym Fiata 126.
    Jeżeli chodzi o podłączenia elektryczne silnika to z tym nie powinno być kłopotu.

    Mam trochę kłopotu z resztą instalacji elektrycznej, którą muszę tworzyć od podstaw.

    Ponieważ nijak nie potrafiłbym wytłumaczyć, co i jak to narysowałem schemat.

    Po lewej stronie jest przód drezyny, po prawej tył.

    Z przodu są trzy reflektory z żarówką H3 55W, dwa sygnały elektryczne pochodzące z samochodu FSO Warszawa oraz pomarańczowy kogut ELEKTRA na wysokiej podstawie i z żarówką 30W.

    Z tyłu są dwie tylne lampy przeciwmgłowe z Lublina z żarówką 21W.

    Dwa przednie reflektory są spięte razem z tylnymi lampami, ich włączenie będzie sygnalizować kontrolka, strona lewa i prawa włączane są oddzielnie.

    Górny reflektor jest podłączony osobno i też ma kontrolkę.

    "Kogut" również jest podłączony osobno i ma kontrolkę.

    Bezpieczniki poszczególnych obwodów umieściłem na schemacie pomiędzy stałym (+) akumulatora a przekaźnikiem. Bezpiecznik będzie zabezpieczał zarówno obwód kontrolki jak i danego odbiornika.

    Taka jest moja koncepcja.

    Dodam, że w drezynie nie będzie tradycyjnej stacyjki, będzie po prostu włącznik. Zapłon będzie włączany włącznikiem.

    Każdy przekaźnik chciałbym sterować osobnym włącznikiem.

    I teraz poradźcie jak zrobić zasilanie cewek przekaźników.

    Jeden przekaźnik i bezpiecznik na schemacie narysowałem na zapas.

    Nietypowy pojazd - instalacja elektryczna.

    Uploaded with ImageShack.us
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 17  
    Według mnie to kontrolki nie będą działały, poza tym w przekaźnikach nie widzę problemu, zasilanie cewek po wyłączniku na każdy przekaźnik
  • Poziom 12  
    SEED_29 napisał:
    Według mnie to kontrolki nie będą działały, poza tym w przekaźnikach nie widzę problemu, zasilanie cewek po wyłączniku na każdy przekaźnik


    Kontrolki będą działały. Zaciski 87 i 87a w typowych przekaźnikach są zmostkowane i na obu pojawia się napięcie jednakowo.

    Co do włączników to wiem. Tylko czy obwód zasilania cewki przekaźnika też musi być jakoś zabezpieczony bezpiecznikiem czy nie?

    Moderowany przez Błażej:

    BZDURA!!! Jakby były zmostkowane, to nie miały by różnych oznaczeń! Są przekaźniki, które mają tylko wyjście 87, czyli 87 i są wersję, gdzie faktycznie są one zdublowane, ale wtedy oba wyjścia są oznaczone jako 87. 87a to wyjście NC - normalnie zwarte, czyli połączone z 30 w czasie, gdy przekaźnik NIE JEST zasilany. Ty natomiast za wypisywanie bzdur otrzymujesz, w myśl pkt 3.1.11 ostrzeżenie.

  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Kontrolki podłączone ŹLE. Należy je podłączyć RÓWNOLEGLE do styku NO, czyli 87 przekaźnika. Styk 87a, to styk NC i kontrolka będzie świecić, jak przekaźnik nie będzie zasilany, a to bez sensu...
    Wyłączniki przekaźników zrób najprościej jak się da - zasilanie wyłącznika weź ze styku 30 poszczególnego przekaźnika, czyli z bezpiecznika, na wyłącznik, z wyłącznika na 86, a 85 do masy. I problemie.
  • Poziom 12  
    Błażej napisał:
    Kontrolki podłączone ŹLE. Należy je podłączyć RÓWNOLEGLE do styku NO, czyli 87 przekaźnika. Styk 87a, to styk NC i kontrolka będzie świecić, jak przekaźnik nie będzie zasilany, a to bez sensu...
    Wyłączniki przekaźników zrób najprościej jak się da - zasilanie wyłącznika weź ze styku 30 poszczególnego przekaźnika, czyli z bezpiecznika, na wyłącznik, z wyłącznika na 86, a 85 do masy. I problemie.


    Jeżeli chodzi o kontrolki to przekaźniki mają być takie.

    Nietypowy pojazd - instalacja elektryczna.

    Raport:
    Niby powyżej w ostrzeżeniu wyjaśnione jest, ze piny 87 i 87a nie są zmostkowane. Niestety poniżej widnieje bzdurny schemat. Proszę usunąć niewłaściwe schematy, żeby ktoś przypadkiem nie podłączał przekaźników według nich.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 39  
    Przecież kontrolki będą działały tyle że wtedy kiedy lampy będą wyłączone hehehe - przepiąć + kontrolek na styk 87.
    W sterowaniu przekaźników nie ma problemu - plus z bezpiecznika (może być ten dodatkowy 3-5A) na wszystkie włączniki i z włączników na cewki przekaźników, drugi koniec cewki przekaźnika do masy.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Autorze wątku - poszukaj sobie na forum lub poprzez google oznaczeń instalacji samochodowych Boscha. I dowiesz się dokładnie, co który kod cyfrowy oznacza.
    Przekaźniki z wyjściami 87 i 87a, to przekaźniki przełączające. Styk NO (Normally Open), to styk załączający, a 87a NC (Normally Closed), to styk rozłączający z 30. Więc jeśli kontrolki odłączysz pod 87a, to będą świecić, jak wyłączysz przekaźnik.
  • Poziom 39  
    Błażej nie krzycz na chłopaka bo może mieć rację. Pewnie jest to jakiś błąd zrobiony przez kogoś ale na własne oczy widziałem takie cudo gdzie na obudowie przekaźnika było jak byk wygrawerowane 87 i 87a i zmostkowane na schemacie.
    Myślę że tą część wątku można sobie odpuścić bo jak mu będą kontrolki świecić wtedy kiedy nie trzeba to sobie chłopak przepnie na 87.
  • Poziom 17  
    Jeżeli będą zmostkowane to czy będzie on otwarty czy zamknięty będzie zasilał dane urządzenie, bez sensu
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kwok - nie odpowiadam za błędy w oznaczeniach na schematach i błędy na obudowach w chińskich przekaźnikach. Według oznaczeń to są dwa różne styki i nie można ich utożsamiać!
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    * Co do kontrolek: zastosować te przekaźniki, które mają DWA styki 87 (np. Elmot 541) lub wyjście na kontrolki po prostu podołączać na styk 87 (wówczas tak zrobić trzeba w każdym z przekaźników).
    * "Dolny" na rysunku sygnał dźwiękowy połączyć albo do 87 (razem dwa z "górnym") albo użyć przekaźnika z pinami 2x87 (jak wyżej).
    * Pin 85 każdego z przekaźników po prostu do masy (jak już zauważył Kolega Kwok). Nie dorysowywałem by nie zaciemniać rysunku.
    Oto rysunek, na bazie rysunku Kolegi Fred77:
    Nietypowy pojazd - instalacja elektryczna.
    Przykład podany przez Kolegę Fred77 jest akurat dokładnie nieprawidłowy. Powinno być tak:
    Nietypowy pojazd - instalacja elektryczna.
    P.S.: Nie wiem jakie przepisy są na kolei, ale czy nie powinny te lampy być połączone przody/tyły, tak by można pojazdu używać w pracy zwrotnej? Czy też jedna strona wystarcza jako sygnalizacja pracy manewrowej? Jak to jest.
  • Poziom 12  
    Cytat:
    Przykład podany przez Kolegę Fred77 jest akurat dokładnie nieprawidłowy. Powinno być tak:
    Nietypowy pojazd - instalacja elektryczna.


    Schemat wkleiłem z internetu. Wiedziałem, że są przekaźniki takie i takie, ale nie wiedziałem, że różnica jest jeszcze w oznaczeniach. Teraz już się wszystko wyjaśniło.
    Myślę, że pomimo złych oznaczeń to i tak każdy domyślił się o co mi chodzi. :-)

    Cytat:
    P.S.: Nie wiem jakie przepisy są na kolei, ale czy nie powinny te lampy być połączone przody/tyły, tak by można pojazdu używać w pracy zwrotnej? Czy też jedna strona wystarcza jako sygnalizacja pracy manewrowej? Jak to jest.


    Ponieważ drezyna posiada zespół napędowy z Malucha i nie ma czterech biegów do tyłu to będzie ona po prostu obracana na specjalnym obrotniku tak, że wciąż będzie skierowana przodem do kierunku jazdy.


    A tak odnośnie tego schematu. Patrząc sobie na niego myślę dodatkowo jeszcze nad dwoma rozwiązaniami zasilania cewek przekaźników.

    Można zrobić tak by zasilanie każdej cewki przekaźnika wziąć z każdego bezpiecznika przy tym przekaźniku? Sugeruję się podpowiedzią Błażeja.

    A może zrobić tak, że zupełnie osobny bezpiecznik będzie zabezpieczał same cewki wszystkich przekaźników?

    W pierwszym przypadku gdyby przepalił się któryś z bezpieczników to wyłączyłby się obwód, który zabezpiecza ale pozostałe obwody by działały.

    W drugiej wersji gdyby przepalił się bezpiecznik zabezpieczający wszystkie przekaźniki to nie działałoby nic.

    Co jest lepsze? Wygodniejsze? Bezpieczniejsze?
    Aha. Jak mocne bezpieczniki użyć do zabezpieczenia poszczególnych obwodów?

    Dodatkowo gdyby mógł ktoś polecić dobre włączniki? Chodzi mi o takie chromowane, błyszczące z małą dźwigienką. nie wiem jak one się fachowo nazywają.

    A tak przy okazji to kupiłem skrzynkę bezpieczników Uni 16-krotna i do tego dwie podobne kształtem skrzynki przekaźników 4-krotnych. Da się to znaleźć na allegro.

    Super sprawa. Wszystkie można ze sobą łączyć na zaczepy, doczepiać dodatkowe kostki na bezpieczniki czy przekaźniki. Świetne wykonanie.
  • Poziom 37  
    Zasilanie cewek wyrysowałem właściwie poglądowo, by nie zaciemniać liniami rysunku; zasilanie ich wszystkich z jednego bezpiecznika stwarza naturalnie duże ryzyko przy przepaleniu tego akurat zabezpieczenia: brak możliwości włączenia czegokolwiek.
    Poprawne i bezpieczne jest pobranie napięcia do włączników albo z osobnego, albo lepiej indywidualnie z danego bezpiecznika - zabezpieczającego dany obwód.
    Wyłączniki będą w jakiejś kabinie czy "na polu"?

    Wartości bezp.:
    15A - główne lampy (2x55W);
    10A - sygnały (można 15 jeśli mocniejsze, tubowe);
    10A - lampa przednia środkowa;
    Po 5A - "kogut" jak i tylne.
    Wartości uwzględniają zasilanie cewek (pomijalne, 2W).

    I drobna uwaga do zamieszczania linków: NIE dajemy linka do aukcji - dziś ona jest, czytelnik za pół roku nie będzie wiedział o co chodziło... Dajemy możliwie szczegółowy opis w rodzaju: "Skrzynka bezpieczników UNI 16-krotna", do samodzielnego odnajdywania w np. googlu.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    No pomyśl - jeśli uszkodzenie w obrębie jednego obwodu uśmiercałoby całą elektrykę, to jaki to miałoby sens? Dużo lepiej, jeśli przy uszkodzeniu któregoś obwodu reszta zachowa "funkcje życiowe".
    W jak ciężkich warunkach będzie użytkowana ta drezyna? Czy elektryka będzie "na wierzchu", narażona na wpływy atmosferyczne? Jeśli tak, to pomyśl też o porządnym zabezpieczeniu jej przed tym. Jeśli to ma być zrobione na długo i bezproblemowo, to użyłbym jakiejś puszki elektrycznej o IP66 i odpowiednich dławnic kablowych, wyłączników z kapturkami gumowymi. Pamiętaj też o głównym wyłączniku prądu, najlepiej niech to będzie wyłącznik masy tak, jak w ciężarówkach.
    PS. Czy silnik z malucha nie będzie za mały do tego zastosowania?
    PS2. Mogę wykonać taką instalację.
  • Poziom 12  
    Błażej napisał:
    No pomyśl - jeśli uszkodzenie w obrębie jednego obwodu uśmiercałoby całą elektrykę, to jaki to miałoby sens? Dużo lepiej, jeśli przy uszkodzeniu któregoś obwodu reszta zachowa "funkcje życiowe".

    Dalej sobie majstruję przy tym schemacie i jak na razie wyszło mi coś takiego.
    Podpowiedzcie czy symbol włącznika w tego typu instalacjach jest prawidłowy.
    Nietypowy pojazd - instalacja elektryczna.

    Uploaded with ImageShack.us

    Błażej napisał:

    W jak ciężkich warunkach będzie użytkowana ta drezyna? Czy elektryka będzie "na wierzchu", narażona na wpływy atmosferyczne? Jeśli tak, to pomyśl też o porządnym zabezpieczeniu jej przed tym. Jeśli to ma być zrobione na długo i bezproblemowo, to użyłbym jakiejś puszki elektrycznej o IP66 i odpowiednich dławnic kablowych, wyłączników z kapturkami gumowymi. Pamiętaj też o głównym wyłączniku prądu, najlepiej niech to będzie wyłącznik masy tak, jak w ciężarówkach.

    Centralka elektryczna i akumulator będą schowane pod przednim pulpitem, na pulpicie będą wskaźniki prędkościomierz, kontrolki, włączniki.
    Drezyna ma mieć zadaszenie z plandeki i będzie użytkowana okazjonalnie i raczej w dni pogodne.


    Błażej napisał:

    PS. Czy silnik z malucha nie będzie za mały do tego zastosowania?
    PS2. Mogę wykonać taką instalację.

    Spoko. Trzeba pamiętać, że Maluchy zabierały na pokład cztery osoby, do tego podczepiało się słynną przyczepę kempingową N126 i takie zestawy śmigały na wczasy do Bułgarii.
    Drezyna ma mniejsze koła od maluchowskich oraz o wiele mniejsze opory toczenia.
    Zrobiłem już lot próbny i wszystko hula jak należy.
    Co do samej instalacji to póki co pobawię się w to sam. Przypuszczam, że mogą kiedyś pojawić się jakieś tam problemy ale to dopiero kiedyś.

    Dla zobrazowania tego jak wygląda drezyna to wklejam zdjęcie. Pojazd jeszcze nie dokończony. Planuję skończyć do połowy sierpnia.

    Nietypowy pojazd - instalacja elektryczna.
  • Poziom 12  
    Zico63 napisał:
    Fajny projekt!
    Co do przełączników - szukaj w takim razie tekstu "włącznik/przełącznik hebelkowy hermetyczny", np coś w tym stylu
    http://sklep.avt.pl/p/pl/4823941/przelacznik+dzwigniowy+dpdt+on-on.html


    Tylko, że te chromowane ON/OFF tak fajnie wyglądają. Bardziej mi się podobają.

    No i od ładnych kilku lat te chromowane i niehermetyczne bezproblemowo działają u kolegi w drezynie, która nie ma dachu i przez cały czas stoi pod chmurką nakryta tylko folią.