Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Toyota Yaris 1 1.0 '99 - jaki gaz i czy zakladać?

psooya 19 Apr 2015 19:13 26641 102
Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #92
    gimak
    Level 39  
    Jeżeli to pytanie do mnie, to nie sprawdzałem afr. A napięcia sondy są w logach jakie zdjąłem PCMScanem w czasie jazdy, ale nie analizowałem tego pod tym kątem, interesowało mnie to, czy przebiegi LTFT i STFT na gazie, chodzą w tych samych zakresach co na benzynie.
  • #94
    gimak
    Level 39  
    Nie wiem czy zaglądasz na lpg-forum.pl. Jest tam temat http://lpg-forum.pl/viewtopic.php?f=40&t=46559&view=unread#unread , który być może będzie pomocny w Twoich rozważaniach. Ja obserwuję tą dyskusję.
    Co do obserwacji, to ja obecnie bardzo mało jeżdżę, ale spróbuję coś takiego zrobić w niedzielę jak będzie mały ruch na drodze. Nie wiem tylko jak rozpoznać w jakim stanie jest aktualnie silnik (w OL, czy CL).
    Jeżeli można to odczytać w logach z PCMScana, to mogę ich kilka, a nawet kilkanaście przesłać.
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #95
    psooya
    Level 38  
    Dzięki za zainteresowanie, jednak ja korekt OBD do strojenia używam od 2 lat:-) a ostatnio zakupiłem sobie AFR :-) i zamontowałem na stałe EGT. Flagę CL / OL odczytasz, ja używam torque na komórkę bo wg mnie działa najlepiej z tym silnikiem i mam odczyt statusu pracy silnika. Wydaje mi się, że mogłeś mieć przed regulacją za ubogo a to oznaczałoby za ubogo w OL. Rozpoznać możesz też po napięciu sondy, przestaje oscylować i powinna być bogata.
    Dla przykładu u mnie OL jest zawsze powyżej 5k RPM i zależy od obciążenia i pozycji TPS. Wiec najlepiej u mnie jak jest ciut pod górkę, pedał w podłodze i więcej jak 5k RPM. Jakoś nie mogę zrozumieć tych dziwnie miękkich głowic a w szczególności po pomiarze EGT, tyle, że wcześniej STAG miał ubogo po ujęciu nogi z gazu a TECH nawet ładnie trzyma.
  • #96
    gimak
    Level 39  
    Trochę to zeszło, bo teraz bardzo mało korzystam z samochodu.
    psooya wrote:
    Wydaje mi się, że mogłeś mieć przed regulacją za ubogo a to oznaczałoby za ubogo w OL. Rozpoznać możesz też po napięciu sondy, przestaje oscylować i powinna być bogata.
    Dla przykładu u mnie OL jest zawsze powyżej 5k RPM i zależy od obciążenia i pozycji TPS. Wiec najlepiej u mnie jak jest ciut pod górkę, pedał w podłodze i więcej jak 5k RPM.

    Obserwowanie tego na bieżąco w jasny dzień na PCMScanie, nie było możliwe ze względu na słabą widoczność ekranu, a na zapisanym logu z jazdy, nie bardzo szło jakieś sensowne wnioski wyciągnąć, ze względu na mało precyzyjne wykresy sondy lambda.
    Wczoraj poczyniłem w czasie jazdy, obserwacje na wykresach sondy lambda w programie diagnostycznym Prinsa - wykres na ekranie jest bardzo ładny. Myślałem, że uda mi się uruchomić na komputerze, program do nagrania tego co się dzieje na ekranie, ale niestety nic z tego nie wyszło, więc jest tylko obserwacja w czasie jazdy.
    A więc w czasie ustabilizowanej jazdy wykres sondy jest podobny do sinusoidy. Przy umiarkowanym zwiększeniu (dodaniu) gazu, linia wykresu trochę się zmienia górna część jest bardziej zaokrąglona niż dolna, czyli średnia wychodzi powyżej 0.5 V (sonda cały czas oscyluje lekko na bogato). W miarę nabierania prędkości (zbliżania się do jej ustalenia), wykres zbliża się do sinusoidy.
    Przy depnięciu "w podłogę", linia wykresu przybiera postać zbliżoną do linii prostej na wysokości górnych wierzchołków oscylacji, czyli OL i na bardzo bogato. Po lekkim ujęciu gazu (czas wtrysku trochę maleje), sonda zaczyna oscylować, ale na bogato (góra wykresu zaokrąglona, dół szpiczasty), przy dalszym ujmowaniu gazu (dalsze malenia czasu wtrysku), dół wykresu zaczyna się coraz bardziej zaokrąglać.
    Nie udało mi się zaobserwować sytuacji, w której wykres byłby podobny do tego jak przy lekkim ujęciu gazu, ale odwrócony (zaokrąglony dół, a szpiczasta góra).
    W momencie gdy silnik zaczyna hamować (czas wtrysku = 0) wykres przybiera linię prostą (0 V), poniżej minimów przy normalnej oscylacji.
    Są to obserwacje niezbyt dokładne, bo musiałem równocześnie patrzeć na drogę (mimo to, że było to ok. 4 rano).
    Tak to wygląda w moim silniku. Na ile jest właściwa moja interpretacja, to przy OL sonda idzie na max (nie ma oscylacji), ale małe ujęcie gazu przywraca oscylację, czyli silnik wchodzi w CL i dopiero ujęcie gazu do momentu jak silnik zaczyna hamować (czas wtrysku =0), wykres przyjmuje postać linii prostej, a tego wg mnie nie można interpretować jako mieszanki ubogiej.
    Dokładniejsze wnioski, na pewno dałoby się wyciągnąć, analizując na spokojnie film z tego co się działo na ekranie.
  • #97
    psooya
    Level 38  
    Dzięki, zapewne wyszedł ci (tak jak piszesz) z OL i przeszedł w CL. U mnie nie za każdym razem wychodzi z OL, zależnie od obciążenia, lekko pod górkę, wysokie rpm, duża prędkość i wtedy da się zaobserwować.
    Jak kiedyś będziesz miał jeszcze moc to chętnie poczytam lub pooglądam. Tyle, że teraz masz w teorii poprawnie ustawioną instalację a też nie wiemy co było wcześniej.
    Dzięki w każdym razie.
    Pozdrawiam
  • #98
    gimak
    Level 39  
    psooya wrote:
    U mnie nie za każdym razem wychodzi z OL, zależnie od obciążenia, lekko pod górkę, wysokie rpm, duża prędkość i wtedy da się zaobserwować.

    Te obserwacje były robione na trasie Nowy Sącz - Sucha Beskidzka, w różnych warunkach, bo trasa mocno pod tym względem urozmaicona, obroty były jedynie niższe bo czasem otarły się o 4.5 tys., ale przy dużym obciążeniu. Co do powrotu do poprzedniego ustawienia instalacji, to żaden problem, ale przy nich co zwróciło moją uwagę (w PCMScan'ie), to tylko przesunięcie LTFT na gazie, o ok. -10%, w stosunku do LTFT na benzynie. Być może jakbym w czasie jazdy obserwował w diagu VSI wykres sondy, to może bym na coś podobnego zwrócił uwagę.
    Natomiast zwróciłem uwagę na mocno zniekształcone przebiegi sondy i silnik też nie zachowywał się normalnie przy eksperymentach z RC_inj, przy dużych odchyłkach od optymalnego (104%) i to niesymetrycznie. W górę to zaczynały się zauważalne zmiany od ok 140%, a w dół już poniżej 90% - dokładnych wartości już nie pamiętam. Te obserwacje były robione bez obciążenia, bo nie miałem rozwiązanego problemu zasilenia komputera w czasie jazdy, a ja Prins'a dopiero obwąchiwałem.
  • #99
    3006hc
    Level 9  
    Ja mam bardzo złe doświadczenia z gazem w toyotach co też poruszałem na tym forum.
    Lepiej zmienić samochód na taki, który dobrze chodzi na gazie.
    Chociaż Yaris to akurat tak mało pali, że różnica pomiędzy gazem i benzyną to będzie jakieś 10 zł na 100 km więc gazowanie go nie ma wielkiego sensu.
  • #100
    Nix
    Level 21  
    Kolega odświeża wątek, w którym brak ruchu od 6 ciu lat... ale ja akurat mam dobre doświadczenia z LPG w toyotach, zresztą, w sprawach technicznych nie można generalizować. Dobrze założony i wyregulowany LPG działa dobrze :)
  • #101
    gimak
    Level 39  
    Zacznę może od tego, że przy obecnej modzie na eko, praca silnika na gazie jest mniej szkodliwa dla środowiska niż praca na benzynie. To dla przeciętnego użytkownika jest mniej zauważalne i jest w w zadzie dla niego obojętne. Ale przy dzisiejszych cenach obu tych paliw, zauważalny jest efekt ekonomiczny, który jest odczuwalny jak się dużo jeździ, bo przy jazdach tylko w niedzielę do kościoła, gazowanie nie ma sensu.
    Co do złych doświadczeń z gazem w samochodach, to ich nie miałem. W zagazowanej od nowości Corolli, problem pojawił się w zasadzie dopiero po 100 kkm, jak przy regulacji luzów zaworowych okazało się, że to jest pierwsza i ostatnia regulacja dokonana w sposób standardowy (wymiana szklanek), ale można to wykonać w sposób niestandardowy, przez korekcję wymiaru szklanek. To chyba wychodzi taniej, niż koszt szklanek.
    Jeżeli taka operacja będzie konieczna co ok. 100 kkm, to wg mnie jest to akceptowalne.
    Problemu tego nie ma w silnikach, które mają hydropopychacze. Ja w megance z takim silnikiem przejechałem ponad 270 kkm i ani raz nie była podnoszona pokrywa zaworów. Podobno Yariski też są z takimi silnikami.
    Co do kultury pracy silnika na gazie to jeżeli silnik i sama instalacja gazowa są sprawne, to jest dokładnie taka sama jak na benzynie.
  • #102
    Nix
    Level 21  
    gimak wrote:
    ... (wymiana szklanek), ale można to wykonać w sposób niestandardowy, przez korekcję wymiaru szklanek. To chyba wychodzi taniej, niż koszt szklanek.
    Jeżeli taka operacja będzie konieczna co ok. 100 kkm, to wg mnie jest to akceptowalne.


    Racja, można po prostu ( tanio) szlifować szklanki, ale tylko w przypadku eksploatacyjnego zmniejszania się luzu, a w niektórych przypadkach/silnikach ( chyba rzadziej) luz się powiększa, wtedy niestety droga wymiana szklanek...
  • #103
    psooya
    Level 38  
    Nix wrote:
    Kolega odświeża wątek, w którym brak ruchu od 6 ciu lat... ale ja akurat mam dobre doświadczenia z LPG w toyotach, zresztą, w sprawach technicznych nie można generalizować. Dobrze założony i wyregulowany LPG działa dobrze :)

    Widać auto nie przekracza 90kmh lub mocno podjada pb. Praktycznie wszystkie silniki toyoty umieraja a luz zaworowy trzeba regularnie kontrolować.
    Ja akurat od pewnego czasu chyba poczulem spokoj rozwiazujac ten problem. Pomiary luzu wyglada na to, że potwierdzają słuszności metody.
    Czy yaris malo pali? Z moją nogą nie malo, na obecnym mam juz ponad 50kkm a mam go 3 lata z czego dziele przebieg na drugiego w TSie i też w lpg i dlugo sie nad lpg nie będę zastanawiał mimo problemow z glowicami -po prostu mam wiedze, szklanki zrobie samemu na tokarce i czegoś nowego sie naucze zanim wsiądziemy na dobre w elektryki.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Gimak yariski hybrydowe maja silnik NZ a wiec mechanika, 1.0 3 cylindrowe KR takie sa chyba czyli na hydro. Niestety niewiele to daje jak używasz auta a nie patrzysz na niego bo jazda autostradami 90kmh mnie nie kręci.
    Podobno 1.8 hybrydy czyli te z valvematikiem maja hydro bo same silniki z serii ZR wlasnie taką miały.
    Jak będziesz to łotał to i tak wypali i tak wypali kwestia czasu mało tego nawet ciekły wtrysk pośredni nic nie ratuje.
    Ponieważ należę do nie licznego grona któremu padaja silniki nie będę się rozpisywał co i jak i dlaczego. Jedyne co to zabija temperatura i żadne strojenie nawet z laleczkami voodoo nie pomoże.