Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Poszukuję schematu jak oszukać czujnik oleju w Fabii.

alfaton 11 Cze 2012 01:04 5686 24
  • #1 11 Cze 2012 01:04
    alfaton
    Poziom 15  

    Zrobiłem elektryczne autko i poszukuję prostego schematu układu elektronicznego, który by oszukał komputer silnika samochodowego o nieprawidłowej pracy czujnika oleju. Niestety po usunięciu silnika spalinowego, teraz komputer informuje mnie na desce rozdzielczej o uszkodzeniu czujnika oleju w mojej elektrycznej Skodzie Fabii nieprzyjemnym (bo głośnym) sygłałem dźwiękowym i optycznym.
    Obecnie czujnik jest na stałe zwarty do masy (tak jakby było ciśnienie oleju, by oszukać komputer gdy silnik pracuje) lecz gdy silnik elektryczny przestaje pracować (np. po zatrzymaniu na skrzyżowaniu) załącza się alarm dźwiękowy, że czujnik jest uszkodzony, bo silnik nie pracuje, a jest ciśnienie oleju (KOMPUTER WYKRYWA NIEPRAWIDŁOWOŚĆ).
    Podejrzewam, że rozwiązaniem mógłby być jakiś pomiar obrotów silnika np. z koła zamachowego i przy obrotach poniżej 400/min zadziałał by przekaźnik, który rozłącza z masą przewód od czujnika olejowego.
    Rozwiązaniem byłby także pomiar napięcia na silniku BLDC (napięcie jest zmienne czyli AC) bo gdy silnik pracuje jest pod napięciem od 6 do 85V. Gdy jest przedział napięcia 6-85V czujnik by dostawał prawidłowy sygnał o właściwym ciśnieiu oleju, a przy napięciu poniżej 6V następowałoby wyłączenie masy ciśnienia oleju, co komputer wykrywałby jako prawidłową pracę czujnika.

    Proszę o jakąś pomoc w tej sprawie.

    1 24
  • Relpol
  • #2 11 Cze 2012 06:58
    emeryt2
    Poziom 42  

    Bardzo prosto , przekaźnik , który będzie podawał masę po "uruchomieniu" nowego silnika!
    Przekaźnik sterowany komparatorem , ze wzmacniacza operacyjnego, skonfigurowanego na zadziałanie powyżej 6V.

    0
  • #3 11 Cze 2012 07:39
    alfaton
    Poziom 15  

    Nie ma sprawy, tylko proszę coś bardziej konkretnego jak w tytule schemat.

    0
  • #4 11 Cze 2012 07:48
    emeryt2
    Poziom 42  

    Masz rację , schemat.
    Nie mam pod ręka skanera i mieć nie będę. Do najbliższego elektronika skieruj kroki i daj mu mój opis , narysuje Ci schemat od reki!
    Mam nadzieje ,że ktoś z forum to też zrobi!

    1
  • #5 11 Cze 2012 08:01
    alfaton
    Poziom 15  

    Może być od ręki nawet z Corela czy innego programu graficznego lub fotka z komórki ;)

    0
  • Relpol
  • #7 11 Cze 2012 13:51
    alfaton
    Poziom 15  

    wojtek2812 napisał:
    Chyba nie zrozumiałeś aluzji kolegi emeryt2.

    Aluzję zrozumiałem, jak również to, że ktoś może mi pomoże...

    0
  • #8 11 Cze 2012 16:29
    bartek_j
    Poziom 35  

    Zrobiłeś auto elektryczne a nie wiesz jak obejść ten prosty problem ?
    A czy sygnał o obrotach silnika na zegary podłączyłeś ? ;)

    0
  • #9 11 Cze 2012 16:55
    alfaton
    Poziom 15  

    Tak, to wszystko działa tzn. obroty silnika się wyświetlają oraz działa elektryczne wspomaganie kierownicy.
    Nie jest błędem przyznawanie się do czegoś, że nie wiem jak zrobić. Mam pomysły na zrobienie tego przy pomocy np. diod zenera 6,3V ułożonych tak by "przepuszczały" napięcie powyżej tej wartości i sterowały bramką tranzystora, a ten z kolei wysterowałby przekaźnik, a on z kolei załączał masę od czujnika oleju.
    Ale szukam czegoś już może sprawdzonego, by zbytnio nie błądzić.
    Czy są tu mądrzejsi ode mnie ;)

    0
  • #10 11 Cze 2012 17:24
    emeryt2
    Poziom 42  

    Żadnej aluzji ukrytej nie napisałem , "od ręki" znaczy na poczekaniu / też po polsku/. Skanera nie mam , a w moim wieku Corel lub jakiś PAD , to wyższa szkoła jazdy. Ja na komputer mam amatorskie A + B.

    Rozwiązania z diodą Zenera niewypał , bo "puści" ona nawet 80V na bazę lub bramkę ,chociaż rozwiązanie w innym przypadku prawidłowe.

    0
  • #11 11 Cze 2012 18:30
    kidu22
    Poziom 35  

    alfaton napisał:
    lecz gdy silnik elektryczny przestaje pracować
    A co ma silnik elektryczny do oleju?

    0
  • #12 11 Cze 2012 18:35
    emeryt2
    Poziom 42  

    Kidu , nic , a nic , ale gość nie chce mieć krzyczącej szafy!!!
    Masz inne rozwiązanie - daj!

    0
  • #13 11 Cze 2012 18:53
    alfaton
    Poziom 15  

    Nie powinno być źle, oczywiście planuję to zrobić przez opory na tyle duże, by nie zwalić tranzystora ;)
    Może ktoś jakiś pomysł jak to zrealizować i mi podsunie.

    0
  • #14 11 Cze 2012 22:44
    kidu22
    Poziom 35  

    Skąd licznik wie że silnik pracuje?

    0
  • #15 12 Cze 2012 06:42
    emeryt2
    Poziom 42  

    Jak myslisz , przez telepatię. W pierwszym poście jest informacja!

    Alfaton , oporami zmniejszysz prąd , napięcie nie. Baza sterowana jest tez prądem i jak pamiętam większość takich tranzystorów ma max napięcie emiter - baza 5V.

    0
  • #16 12 Cze 2012 07:19
    alfaton
    Poziom 15  

    A zastosowanie dodatkowej diody zenera przy bazie powinno chyba rozwiązac problem?

    Dodano po 1 [minuty]:

    kidu22 napisał:
    Skąd licznik wie że silnik

    Bo obroty silnika zczytywane są z pracy koła zamachowego a ono oryginalnie zostało ;)

    0
  • #17 12 Cze 2012 07:36
    bartek_j
    Poziom 35  

    alfaton napisał:



    kidu22 napisał:
    Skąd licznik wie że silnik

    Bo obroty silnika zczytywane są z pracy koła zamachowego a ono oryginalnie zostało ;)


    No i właśnie tej informacji mi brakowało ;)
    Teraz już rozumiem.

    Czyli faktycznie, silnik się zatrzymuje a "ciśnienie" jest -> błąd.
    A odnośnie układu załaczającego przekaźnik, to ja bym zrobił tak:

    z miejsca gdzie silnik jest zasilany, dioda prostownicza, opornik 10k dioda zenera 6V, na bazę tranzystora NPN.
    za opornikiem a przed zenerem można dać kondensator 1uF do masy.

    0
  • #18 12 Cze 2012 08:31
    kidu22
    Poziom 35  

    To sobie zrób generatorek NE 555 i przekaźnikiem przełączaj, na postoju sygnał obrotów.

    0
  • #19 12 Cze 2012 14:30
    emeryt2
    Poziom 42  

    Masz rację Kidu , a 555 będzie zasilany napięciem od 6V do 80V.

    Alfaton pisze ; ma do wykorzystania napięcia od 6V do 80V , i je należy zagospodarować.

    0
  • #20 12 Cze 2012 14:40
    mczapski
    Poziom 38  

    Oj chyba brakuje uściśleń w tej inwencji. Przecież napięciem w zakresie 6 - 80 V nie zasila oswietlenia, pulpitu, dmuchaw itp. Zreszto pewno generalnie sterowanie ma jakieś bardziej ustalone napięcie.
    Ponadto dzielnikami oporowymi i diodami Zenera lub transilami można trochę regulować.

    0
  • #21 12 Cze 2012 14:48
    grzemach
    Poziom 20  

    alfaton, jakie masz parametry teraz tego autka? Warto robić taką przeróbkę? Gdzie schowałeś akumulatory? Jaki masz zasięg auta?

    0
  • #22 12 Cze 2012 16:45
    carrot
    Moderator Samochody

    Ja bym zamiast bawić się ze zmiennym napięciem jako żródło danych wykorzystał czujnik wału. Prosty układ: prostownik ładuje kondensator do pewnego napięcia, które otwiera tranzystor= info o ciśnieniu, brak impulsów - brak ciśnienia

    0
  • #23 12 Cze 2012 22:03
    alfaton
    Poziom 15  

    carrot napisał:
    Ja bym zamiast bawić się ze zmiennym napięciem jako żródło danych wykorzystał czujnik wału. Prosty układ: prostownik ładuje kondensator do pewnego napięcia

    Obawiam się, że taka wersja zakłóciłaby wskazania obrotów silnika (bo zamiast impusów byłoby napięcie kondesatora.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Narysowałem schemat. Prosze o opinie znawców tematu, co trzeba poprawić by działał. Poszukuję schematu jak oszukać czujnik oleju w Fabii.

    0
  • #24 12 Cze 2012 22:12
    ociz
    Moderator Samochody

    Ja bym zastosował NE555 jako przetwornik częstotliwość-napięcie, a podłączone to do obrotomierza. Schematu to możesz poszukać jakiegoś obrotomierza na led-ach.
    Tak w ogóle jaki tam silnik siedział, i do czego jest teraz podpięty obrotomierz w zegarach?

    0
  • #25 12 Cze 2012 22:19
    alfaton
    Poziom 15  

    ociz napisał:
    Ja bym zastosował NE555 jako przetwornik częstotliwość-napięcie,

    Na tym też mógłbym się skupić. Ciekawie to brzmi. Masz może coś takiego już gotowego? Lub gdzie mam szukać.

    0