Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Poszukuję schematu jak oszukać czujnik oleju w Fabii.

11 Cze 2012 01:04 6592 24
  • Poziom 15  
    Zrobiłem elektryczne autko i poszukuję prostego schematu układu elektronicznego, który by oszukał komputer silnika samochodowego o nieprawidłowej pracy czujnika oleju. Niestety po usunięciu silnika spalinowego, teraz komputer informuje mnie na desce rozdzielczej o uszkodzeniu czujnika oleju w mojej elektrycznej Skodzie Fabii nieprzyjemnym (bo głośnym) sygłałem dźwiękowym i optycznym.
    Obecnie czujnik jest na stałe zwarty do masy (tak jakby było ciśnienie oleju, by oszukać komputer gdy silnik pracuje) lecz gdy silnik elektryczny przestaje pracować (np. po zatrzymaniu na skrzyżowaniu) załącza się alarm dźwiękowy, że czujnik jest uszkodzony, bo silnik nie pracuje, a jest ciśnienie oleju (KOMPUTER WYKRYWA NIEPRAWIDŁOWOŚĆ).
    Podejrzewam, że rozwiązaniem mógłby być jakiś pomiar obrotów silnika np. z koła zamachowego i przy obrotach poniżej 400/min zadziałał by przekaźnik, który rozłącza z masą przewód od czujnika olejowego.
    Rozwiązaniem byłby także pomiar napięcia na silniku BLDC (napięcie jest zmienne czyli AC) bo gdy silnik pracuje jest pod napięciem od 6 do 85V. Gdy jest przedział napięcia 6-85V czujnik by dostawał prawidłowy sygnał o właściwym ciśnieiu oleju, a przy napięciu poniżej 6V następowałoby wyłączenie masy ciśnienia oleju, co komputer wykrywałby jako prawidłową pracę czujnika.

    Proszę o jakąś pomoc w tej sprawie.
  • TestoTesto
  • Poziom 42  
    Bardzo prosto , przekaźnik , który będzie podawał masę po "uruchomieniu" nowego silnika!
    Przekaźnik sterowany komparatorem , ze wzmacniacza operacyjnego, skonfigurowanego na zadziałanie powyżej 6V.
  • Poziom 15  
    Nie ma sprawy, tylko proszę coś bardziej konkretnego jak w tytule schemat.
  • Poziom 42  
    Masz rację , schemat.
    Nie mam pod ręka skanera i mieć nie będę. Do najbliższego elektronika skieruj kroki i daj mu mój opis , narysuje Ci schemat od reki!
    Mam nadzieje ,że ktoś z forum to też zrobi!
  • Poziom 15  
    Może być od ręki nawet z Corela czy innego programu graficznego lub fotka z komórki ;)
  • TestoTesto
  • Poziom 22  
    Chyba nie zrozumiałeś aluzji kolegi emeryt2.
  • Poziom 15  
    wojtek2812 napisał:
    Chyba nie zrozumiałeś aluzji kolegi emeryt2.

    Aluzję zrozumiałem, jak również to, że ktoś może mi pomoże...
  • Poziom 35  
    Zrobiłeś auto elektryczne a nie wiesz jak obejść ten prosty problem ?
    A czy sygnał o obrotach silnika na zegary podłączyłeś ? ;)
  • Poziom 15  
    Tak, to wszystko działa tzn. obroty silnika się wyświetlają oraz działa elektryczne wspomaganie kierownicy.
    Nie jest błędem przyznawanie się do czegoś, że nie wiem jak zrobić. Mam pomysły na zrobienie tego przy pomocy np. diod zenera 6,3V ułożonych tak by "przepuszczały" napięcie powyżej tej wartości i sterowały bramką tranzystora, a ten z kolei wysterowałby przekaźnik, a on z kolei załączał masę od czujnika oleju.
    Ale szukam czegoś już może sprawdzonego, by zbytnio nie błądzić.
    Czy są tu mądrzejsi ode mnie ;)
  • Poziom 42  
    Żadnej aluzji ukrytej nie napisałem , "od ręki" znaczy na poczekaniu / też po polsku/. Skanera nie mam , a w moim wieku Corel lub jakiś PAD , to wyższa szkoła jazdy. Ja na komputer mam amatorskie A + B.

    Rozwiązania z diodą Zenera niewypał , bo "puści" ona nawet 80V na bazę lub bramkę ,chociaż rozwiązanie w innym przypadku prawidłowe.
  • Poziom 35  
    alfaton napisał:
    lecz gdy silnik elektryczny przestaje pracować
    A co ma silnik elektryczny do oleju?
  • Poziom 42  
    Kidu , nic , a nic , ale gość nie chce mieć krzyczącej szafy!!!
    Masz inne rozwiązanie - daj!
  • Poziom 15  
    Nie powinno być źle, oczywiście planuję to zrobić przez opory na tyle duże, by nie zwalić tranzystora ;)
    Może ktoś jakiś pomysł jak to zrealizować i mi podsunie.
  • Poziom 35  
    Skąd licznik wie że silnik pracuje?
  • Poziom 42  
    Jak myslisz , przez telepatię. W pierwszym poście jest informacja!

    Alfaton , oporami zmniejszysz prąd , napięcie nie. Baza sterowana jest tez prądem i jak pamiętam większość takich tranzystorów ma max napięcie emiter - baza 5V.
  • Poziom 15  
    A zastosowanie dodatkowej diody zenera przy bazie powinno chyba rozwiązac problem?

    Dodano po 1 [minuty]:

    kidu22 napisał:
    Skąd licznik wie że silnik

    Bo obroty silnika zczytywane są z pracy koła zamachowego a ono oryginalnie zostało ;)
  • Poziom 35  
    alfaton napisał:



    kidu22 napisał:
    Skąd licznik wie że silnik

    Bo obroty silnika zczytywane są z pracy koła zamachowego a ono oryginalnie zostało ;)


    No i właśnie tej informacji mi brakowało ;)
    Teraz już rozumiem.

    Czyli faktycznie, silnik się zatrzymuje a "ciśnienie" jest -> błąd.
    A odnośnie układu załaczającego przekaźnik, to ja bym zrobił tak:

    z miejsca gdzie silnik jest zasilany, dioda prostownicza, opornik 10k dioda zenera 6V, na bazę tranzystora NPN.
    za opornikiem a przed zenerem można dać kondensator 1uF do masy.
  • Poziom 35  
    To sobie zrób generatorek NE 555 i przekaźnikiem przełączaj, na postoju sygnał obrotów.
  • Poziom 42  
    Masz rację Kidu , a 555 będzie zasilany napięciem od 6V do 80V.

    Alfaton pisze ; ma do wykorzystania napięcia od 6V do 80V , i je należy zagospodarować.
  • Poziom 39  
    Oj chyba brakuje uściśleń w tej inwencji. Przecież napięciem w zakresie 6 - 80 V nie zasila oswietlenia, pulpitu, dmuchaw itp. Zreszto pewno generalnie sterowanie ma jakieś bardziej ustalone napięcie.
    Ponadto dzielnikami oporowymi i diodami Zenera lub transilami można trochę regulować.
  • Poziom 21  
    alfaton, jakie masz parametry teraz tego autka? Warto robić taką przeróbkę? Gdzie schowałeś akumulatory? Jaki masz zasięg auta?
  • Moderator Samochody
    Ja bym zamiast bawić się ze zmiennym napięciem jako żródło danych wykorzystał czujnik wału. Prosty układ: prostownik ładuje kondensator do pewnego napięcia, które otwiera tranzystor= info o ciśnieniu, brak impulsów - brak ciśnienia
  • Poziom 15  
    carrot napisał:
    Ja bym zamiast bawić się ze zmiennym napięciem jako żródło danych wykorzystał czujnik wału. Prosty układ: prostownik ładuje kondensator do pewnego napięcia

    Obawiam się, że taka wersja zakłóciłaby wskazania obrotów silnika (bo zamiast impusów byłoby napięcie kondesatora.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Narysowałem schemat. Prosze o opinie znawców tematu, co trzeba poprawić by działał. Poszukuję schematu jak oszukać czujnik oleju w Fabii.
  • Moderator Samochody
    Ja bym zastosował NE555 jako przetwornik częstotliwość-napięcie, a podłączone to do obrotomierza. Schematu to możesz poszukać jakiegoś obrotomierza na led-ach.
    Tak w ogóle jaki tam silnik siedział, i do czego jest teraz podpięty obrotomierz w zegarach?
  • Poziom 15  
    ociz napisał:
    Ja bym zastosował NE555 jako przetwornik częstotliwość-napięcie,

    Na tym też mógłbym się skupić. Ciekawie to brzmi. Masz może coś takiego już gotowego? Lub gdzie mam szukać.