Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Brama Hormann napęd ITO100/ rozwiązanie?...

14 Cze 2012 01:53 1722 1
  • Poziom 10  
    Witam kolegów.
    Pragnę nadmienić iż nie jestem automatykiem, dlatego proszę o łagodne podejście do mojej niewiedzy związanej z bramami.

    Posiadam bramę segmentową z napędem z opisem :
    Hormann Typ ITO 100
    Art-nr 45509
    400V 3P4 0,14kW
    50Hz 0,8A
    (tutaj nieczytelne) 30 40% 2850/45U/min
    IP54 VDE 0700
    1000N

    Nie posiadam do tego napędu sterownia. W internecie praktycznie nic nie znalazłem na temat modelu ITO 100, ale jakieś pojedyncze informacje wskazują na sterowanie A 60. Ponieważ poszukuje rozwiązania dla siebie i niskobudżetowego nie interesuje mnie zakup drogiego (paręset zł) rozwiązania. Przedstawiciel Hormann`a proponuje rozwiązanie sterowania innym producentem, ale kwota około 800zł. Ponieważ brama nie jest w budynku użyteczności publicznej, chcę ją uruchomić bez sterowania firmowego, raczej jakaś samoróbka, ew tanie rozwiązanie fabryczne. Znalazłem też informację o tym iż firma http://www.marantec.com wykonywała kiedyś dla Hormann`a cześć rzeczy, ale u nich na stronie też nie trafiłem na coś co by mnie urządzało.

    Jeśli chodzi o to co zobaczyłem w samym napędzie to:
    - napęd posiada czujnik referencyjny (albo krańcówkę), odczyt z wałka wyjściowego na łańcuch, podłączenie tego czujnika poprzez złącze X7R do płytki z do której podłącza się sterowanie napędem poprzez złącze X41,
    - czujnik obrotów na przekładni - najprawdopodobniej jest to albo czujnik halla albo kontaktron. W każdym razie ma 3 wyjścia do tej samej płytki co czujnik powyżej, wlutowany na stałe od lewej strony,
    - na tej płytce znajduje się tez złącze (oznaczenie X1) do silnika, posiada 5 przewodów, opisanych U, V, W, 3, 4.

    W wersji minimalnej interesuje mnie wykorzystanie tylko i wyłącznie złącza do silnika X1, pozostałą część płytki zostawiam "na później". W związku z tym zakładam iż logikę zamykanie/otwieranie sobie dorobię kiedyś po uruchomieniu silnika. Wiadomo iż z uruchomieniem silnika mogę eksperymentować, ale spalić go lub uszkodzić trochę szkoda.

    Z tego powodu moje pytania:
    1. jak uruchomić sam silnik. Wiadomo iż mogę podłączyć 3 fazy pod U, V, W i może coś ruszy, ale gdzie trzeba podłączyć przewód zerowy (lub masę).
    2. A może nie jest to wymagane bo silnik chodzi w układzie trójkąt ?
    3. co ze stykami 3 i 4 i do czego one służą ?
    4. rozumiem iż zmianę kierunku obrotu uzyskuję poprzez zmianę kolejności faz ?
    5. czy poprawne jest jeśli posiadając napęd na stole z odłączoną prowadnicą łańcuchową nie jestem w stanie ręką obrócić silnika (jest spięty paskiem mikro rowkowym z przekładnią i nie chce tego rozbierać, dlatego nie wiem która część bloku obrót) ?
    6. nie wiem czy napęd jest sprawny, w związku z tym czy znacie rezystancję pomiędzy uzwojeniami U, V, W i ew pomiędzy stykami 3 i 4 ?
    7. jak działa albo jak odczytywać ilość obrotów z wymienionego czujnika halla wlutowanego na stałe? Jaki sygnał podać i na jakie piny złącza X41 i czego się spodziewać na innych pinach tego złącza? Pytanie oczywiście dotyczy samego czujnika a nie wszystkich pozostałych pinów w złączu - chyba że jest do tego jakiś manual.

    Jeśli macie inne luźne rady jak postępować proszę się nie krępować ;)
    Z góry dzięki za pomoc.
  • Użytkownik obserwowany
    Tylko oryginalna płyta sterująca.