Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przerywacz kierunkowskazów i awaryjnych schemat

wiatajek 18 Cze 2012 11:30 17147 11
  • #1 18 Cze 2012 11:30
    wiatajek
    Poziom 13  

    Witam Panowie rozrysowałem sobie na szybkości schemat do zrobienia kierunków na przekaźnikach. Chciał bym dołożyć do tego światła awaryjne. Całe sterowanie odbywać ma się poprzez dołożenie masy z manetki która wysteruje przekaźnik i zamknie obwód. Do tego potrzebuje jakiegoś rozwiązania, aby jednym masowym przewodem z przełącznika awaryjnych zamknąć obwód na obie strony. Proszę o podpowiedź czy takie rozwiązanie w miarę sensowne będzie. Dziękuje wszystkim za podpowiedź.

    Przerywacz kierunkowskazów i awaryjnych schemat

    Zbędny załącznik usunąłem. [ociz]

  • #2 18 Cze 2012 12:05
    Zico63
    Poziom 37  

    Oczywiście można eksperymentować, ale tu widzę przerost formy nad treścią: za bardzo skomplikowane.
    A co do pytania - może dwie diody 1-amperowe, prostownicze z obu "stron" z obu styków manetki do tego włącznika awaryjnych. To co widzę jest to raczej schemat blokowy niż schemat połączeń, więc tyle mogę zasugerować.
    Czyli centralny przewód manetek, który w "normalnym" układzie podaje napięcie (już za przerywaczem) - teraz będzie prowadził do masy, z lewego lub prawego przerywacza?

  • #3 18 Cze 2012 13:33
    wiatajek
    Poziom 13  

    Dziękuje bardzo za odpowiedź. Mam to zastosować w samochodzie renault bo mam walnięty moduł UCH. Jest wysterowanie tylko na awaryjne a nie ma kierunków z do modułu dochodzi masa sterująca lewym i prawym kierunkiem a także masa idąca z przełącznika awaryjnych a wychodzi + 12 V na 2 przewody idące do żarówek od kierunków. Muszę zastosować takie rozwiązanie bo chodzi o koszty był podstawiany już 2 moduł i po 2 tygodniach stało się to samo. Samochód jak trafił do mnie był doszczętnie polepiony i z pognitymi kablami zegary były też naprawiane i popalone myślę że one powodowały zablokowanie procka w module bo robiły zwarcie na ścieżce diagnostycznej do zegarów. I dlatego chciałbym zastosować takie a nie inne rozwiązanie. Immo usunąłem z komputera sirius 34, który w środku też był popalony ale udało się go przywrócić do życia. Wiem aby to prawidłowo chodziło musi zostać immobilizer w kompie bo to jest zespolone wszystko razem ale nie gość nie chce przywracać zabezpieczenia i następnego modułu dokupić. Przekaźniki dołożyłem po to, aby odciążyć manetkę z której wychodzą cieniutkie przewody zamykając obwód przekaźnikiem sterował bym sobie lewą lub prawą stroną kierunków. Ale muszę przemyśleć aby zrobić jeszcze do tego sterowanie awaryjnymi światłami.

  • Pomocny post
    #4 18 Cze 2012 13:39
    Zico63
    Poziom 37  

    Oprócz czy raczej zamiast diod, można użyć jako "awaryjne" przycisku podwójnego - dwutorowego. Łączyłby wówczas obie strony jednocześnie.

  • #5 18 Cze 2012 13:48
    wiatajek
    Poziom 13  

    Widziałem gdzieś podobne tematy z włącznikiem właśnie 2 torowym. Myślę że to może być dobrym rozwiązaniem. Tylko tak z przełącznika od świateł awaryjnych wychodzi mi jeden przewód minusowy i nim muszę wysterować, albo ten włącznik lub przekaźnik. Nie mam bardzo pomysłu aby to jakoś rozwiązać. Czy mógł byś mi jakoś to blokowo kolego rozrysować? Był bym bardzo wdzięczny bo trochę czas mnie goni. Jeszcze jedno pytanko skąd ten włącznik dorwać? Czy muszę zamawiać, czy np. było coś podobnego stosowane w innych autach bo mam dostęp do wielu szrotów więc jak by co to bym sobie coś dobrał. Myślę że ominięcie UCH nie jest takim złym rozwiązaniem bo to niby tylko 3/4 przekaźniki więcej a jest pewniej według mnie.

  • #6 18 Cze 2012 13:59
    Zico63
    Poziom 37  

    Właśnie wychodzę, może być wieczorkiem?
    Znaczy chce użyć Kolega ori włącznik awaryjnych, z tórego "wychodzi" minus do wysterowania dwóch niezależnych stron "migaczy"? To pozostają diody.

  • #7 18 Cze 2012 14:08
    wiatajek
    Poziom 13  

    Tak chciał bym użyć oryginalnego. Tak jak już mówiłeś to jest już trochę przerost formy nad treścią, a żeby stosować inny włącznik to już całkiem. Tak ten minus wychodzi z włącznika i wędruje sobie oryginalnie do modułu UCH procek wysterowuje z kolei układ podający +12V na 2 strony. Chciałbym poprostu odciąć te 3 minusy sterujące i 2 przewody wychodzące z modułu i połączyć to na krótko na przekaźnikach tak jak na pierwszym rysunku. Tylko ten jeden minus z włącznika awaryjnych ma mi zasterować jakoś obydwa przekaźniki,lub zamknąć obwód jak na pierwszym rysunku. Będę czekał do wieczora na schemat w takim razie i dziękuje jeszcze raz za zainteresowanie tematem i pomoc, pozdrawiam.

  • #8 18 Cze 2012 14:59
    carrot
    Moderator Samochody

    2 przerywacze na ne555, wyzwalane masą, do awaryjnych przekaźnik spinający strony ze sobą i wyzwolenie dowolnego przerywacza

  • #9 18 Cze 2012 15:40
    wiatajek
    Poziom 13  

    A jak bym dołożył jeszcze jeden przekaźnik w ten sposób miało by to prawo zdać egzamin?

    Przerywacz kierunkowskazów i awaryjnych schemat

  • #10 18 Cze 2012 18:33
    Zico63
    Poziom 37  

    Oto zrobiony na kolanie (ciasno dziś z czasem) szkic połączeń - w przypadku, gdy Kolega projektuje dwa niezależne przerywacze (moduły przerywaczy) kierunkowskazów na osobne strony + moduł czy włącznik awaryjnych, też sterowany dołączaniem do masy:
    Włącznik modułu (część w kropkowanej czerwonej ramce) nie jest konieczna, jeśli to włącznik łączy do masy - tu nie do końca kojarzę, co Kolega zamierza.
    Przerywacz kierunkowskazów i awaryjnych schemat

    Ja jednak tak bym to widział: przerywacz „zwykły” z niemieckich wozów (grosze, gdzieś leży z pewnością), do tego dwa przekaźniki Elmot 541 lub Chińskie PRE 0004 lub inne odpowiedniki (koszt - jak poprzednio), diody 1 amper bo to tylko po 2W cewki przekaźnika. I ma Kolega nowy i gotowy system kierunkowskazów i awaryjnych.
    Zasilanie cewek przekaźników można by pobrać z punktu „B”, lecz nie każdy przerywacz uruchomi się na przepływ prądu tylko z cewki przekaźnika. Pewniejszy w działaniu jest punkt „A”.
    Przerywacz kierunkowskazów i awaryjnych schemat
    Czyli "poszedł na całość", zrobił to od podstaw - auto się rozsypie a kierunki nadal będą migać, za powiedzmy 10 lat. :D

  • #11 18 Cze 2012 18:39
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Czemu nie wymienisz UCH jeśli masz dostęp do części ze szrotu? Naprawa miła i profesjonalna, masz 100% oryginał.

  • #12 18 Cze 2012 19:09
    wiatajek
    Poziom 13  

    Pisałem dlaczego nie wymienię. Ponieważ już raz było zmieniane zapłaciłem za moduł 250 zł UCH-N2 padł po tygodniu, spędziłem wiele godzin z czystej ciekawości aby poznać obronny system sterowania w tych padlinach. I jestem prawie w 100% pewny że sam moduł nie jest uszkodzony mechanicznie tylko programowo i to też nie jest winna epromu. Jak zastosuje przekaźniki to jest o wiele tańsze rozwiązanie. Wiem że to lepienie i trochę mija się z celem, ale nie mam cierpliwości już do tego auta. Poza kierunkami i czasówką od wycieraczek wszystko działa centrala podnoszenie szyb obrotomierz. Nie chciał bym żeby gościowi moduł nawalił i odcięło kierunki podczas jazdy i żeby doszło do jakiegoś wypadku. Bardzo dobrze zdaje sobie sprawę jak profesjonalnie powinno być zrobione, ale samochód ma jeździć, a nie po kilku dniach jak nie problem z immo to z kierunkami, dla mnie robi się to powoli nużące i czasochłonne. Robie auto po znajomości nie w celach zarobkowych dlatego czas który poświęciłem samochodowi też dobiega już końca. Tak jak wyżej kolega napisał elektronika siądzie a samochód będzie jeździł i świecił kiedy trzeba. Nie wiem jaką myślą techniczną kierowali się francuzi wypuszczając auta z takim sterowaniem nawet jeżeli jest to rocznik 2003. Ma tylko 3 normalne przekaźniki reszta to zbyteczna elektronika która się psuje. Dziękuje bardzo koledze Zico63 za fachową pomoc i czas poświęcony na ten temat. Pozdrawiam

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo