Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter chiński 4-sów potrzebny pin-out regulatora napięcia

morningsmile 19 Jun 2012 17:12 12975 4
Suntrack
  • #1
    morningsmile
    Level 10  
    Witam,

    Mam problem z regulatorem napięcia skutera Lingben Modo 50 (2007), instalacja elektryczna 12 V DC, alternator

    Brak ładowania akumulatora (na wolnych obrotach napięcie trafiające na akumulator wynosi 4,8 V , na wysokich ok 6,5 V)

    Kupiłem w internecie od 2-ch niezależnych sprzedawców 4 nowe regulatory napięcia, niestety żaden nie spowodował że problem zniknął.
    Kupiłem też nowy akumulator.

    Z alternatora wychodzi mi napięcie 18 V AC na wolnych obrotach, na wysokich dochodzi do 32 V AC

    Wrzuciłem na Elektrodę znalezioną przeze mnie w necie instrukcję naprawy chińczyka 4-suwowego

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2319923.html

    Na stronie 156 jest podany pin-out do regulatora napięcia.

    Tj :

    Po lewej góra - żółty
    Po lewej dół - Biały
    Po prawej góra - czerwony
    Po prawej dół - Zielony

    Niestety taki układ u mnie nie działa (jakiś inny model mam ??)

    U mnie jest : ( fabrycznie podłączenie w kostce)

    Po lewej góra - czerwony
    Po lewej dół - Biały
    Po prawej góra - żółty
    Po prawej dół - zielony

    biały- "przychodzi" nim napięcie z alternatora (18 V AC na wolnych do 32 V AC
    czerwony - idzie na akumulator
    zielony - masa
    żółty - idzie na włącznik świateł


    U mnie na wyjściu z regulatora światła mają 10,5 V na wolnych i 12,2 V na wysokich obrotach (nie wiem czy to DC czy AC)

    W moim podłączeniu fabrycznym mam na wyjściu z regulatora na akumulator tylko 8 V na wolnych do 10,5 V na pełnych obrotach silnika (patrz wyżej na sam aku wchodzi od 4,8 do 6,5 V - wiadomo spadek napięcia w instalacji na kablach.. choć fakt dość duży spadek)

    Ale nie wiem jak sprawdzić czy to jest prąd stały czy zmienny bo nie mam oscyloskopu - wie ktos jak się upewnić jaki mam prąd na wyjsciu z regulatora ???

    Mój miernik podaje te napięcia tylko jak mierzę na nastawie na "AC" - na DC nie pokazuje nic..

    Więc wychodzi na to że chyba mam prąd ..zmienny AC a taki przecież nie może ładować akumulatora 12 V

    Ale o dziwo akumulator nie "wybuchł" , tylko się rozładowuje, sprawdziłem czy ma "pojemność" poprzez bezpośrednie podpięcie z żarówką 12 V - 25W - żarówka świeciła przez 5 minut zanim sam rozłączyłem (wiadomo - nagrzewa się mocno)

    Wynika ze ten prąd (AC ???) mu nie szkodzi....


    Z ciekawości postanowiłem poświecić jeden regulator (a niech tam niech się spali .. mam jeszcze 3 inne)i przepiąłem przewody w kostce wchodzącej do regulatora na sposób podany w podanej przeze mnie instrukcji obsługi (patrz strona 156)

    Jedyne co się zmieniło to napięcie jakie wyszło na światła... (żółty kabel) było toż same z tym wchodzącym z alternatora (wiadomo nie włączałem świateł żeby nie spalić żarówek) czyli od 18 V na wolnych do 32 V na pełnych obrotach silnika

    Jeszcze jedno - moje regulatory pokazują opór elektryczny jedynie między lewym górnym a lewym dolnym wyjściem (ok. 170 K Omów) - i to wszystkie cztery - instrukcja pokazuje że powinna tam być nieskończoność a opór powinien pojawić się odpowiednio pomiędzy :

    Lewa strona góra - prawa strona dół (od 5 do 100 k Omów)
    Lewa strona dól - prawa strona góra (od 3 do 50 K Omów)

    Czyli po X-sie ....

    Przejrzałem kilka postów w podobnych sprawach ale nie znalazłem rozwiązania mojego problemu

    Póki co akumulator wyłączyłem z układu i jeżdżę z odpiętym.
    Światła palą, skuter jeździ tylko odpala "z nogi" a nie ze startera elektrycznego

    Gdzie tkwi "myk" ???
  • Suntrack
  • #2
    Tomasz.W
    Level 35  
    Nie pisz z takimi przerwami bo się paskudnie to-to czyta, nie wspominając o tym że moderator może to wywalić do kosza. Jak byś to poprawił to było by miło.
    morningsmile wrote:
    ...Z alternatora wychodzi mi napięcie 18 V AC na wolnych obrotach, na wysokich dochodzi do 32 V AC...
    No to masz uszkodzone diody w mostku prostowniczym.
    Popraw ten link.
    morningsmile wrote:
    ...[url=https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2319923.html]
  • Suntrack
  • #3
    morningsmile
    Level 10  
    Poprawiam link do instrukcji naprawczej chińskiego skutera 4-suwowowego

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2319923.html

    Opis dałem może długi.. ale dokładny żeby ludzie nie pytali o szczegóły a od razu mieli pogląd sprawy, wolne linie są dla odróżnienia różnych wątków tej samej sprawy.
    Tak po namyśle, to głównym problemem jest to jak sprawdzić czy w układzie idzie prąd AC czy DC ( o napięciu 18-32V) bez pomocy oscylatora.

    Zastanawiam się czy ci dwaj sprzedawcy nie wysłali mi regulatorów napięcia na 6 V... ale zarzekają się że takowych nie mają choć widziałem w innych wątkach na Elektrodzie że z zewnątrz są praktycznie takie same, choć żaden z moich nie ma żadnych danych znamionowych podanych na obudowie.
    Takie "golasy" i muszę wierzyć na słowo sprzedawcom.
  • #4
    BANANvanDYK
    Level 41  
    W serwisówce podany jest inny nietypowy pinout, z którym spotkałem się w skuterach Longjia: http://www.motelek.net/schema/spannung/regler_longjia.jpg
    Oryginalnie miałeś regulator podłączony prawidłowo, typowy pinout stosowany w regulatorach tego typu. http://www.motelek.net/schema/spannung/regler_pinout3.png
    Wątpię abyś dostał regulatory na 6V, co prawda z takim się spotkałem i po jego reverse engineering można było potwierdzić że była to wersja 6V. W tym przypadku zarówno oświetlenie jak i ładowanie akumulatora byłoby na 6V, w pierwszej kolejności zauważalne byłyby znaczne zmniejszenie jasności świateł głównych.
    Moim zdaniem stawiam na uszkodzony akumulator jak i przerwę na czerwonym przewodzie, który jest połączony bezpośrednio z akumulatorem.
    Napięcie ładowania "za regulatorem" koniecznie trzeba mierzyć woltomierzem napięcia stałego z podłączonym akumulatorem, ale generalnie pomiar samego napięcia ładowania nie jest właściwym sposobem, ponieważ zależy w dużej mierze od stopnia naładowania akumulatora, a także od mocy alternatora.
    Aby prawidłowo sprawdzić ładowanie akumulatora, wepnij w miejsce bezpiecznika amperomierz prądu stałego, wówczas jego wskazania będą jasno mówić o prądzie ładowania i rozładowywania akumulatora podczas pracy silnika. Tylko oczywiście na tym zdechniętym akumulatorze nie ma co sprawdzać, bo pewnie nie będzie wcale przyjmować prądu ładowania.
  • #5
    morningsmile
    Level 10  
    Dzięki ale ten link do obrazka opisanego po niemiecku... widziałęm ten obrazek wcześniej ale tego języka nie znam.
    Żeby jeszcze kolory kabli podali.. to na tyle znam..

    Nie wiem co to ladeanker i AC-regler..

    Ale zrobiłem coś innego - zamówiłem oryginalny regulator u autoryzowanego dostawcy części do Modo 50 (firma www.moto-ventus.pl) niepotrzebnie kupowałem na Allegro tle niepasujących częsci bo "chińczyki podobno wszystkie takie same ale inne"

    Jak przyjdzie to podepnę go tak jak miałem i zobaczę co wyjdzie.

    Niestety ktoś namówił mnie także na wymianę alternatora, zacząłem ściągać ale nie mam ściągacza do ściągnięcia koła magnesowego Duży ściagacz od samochodów nie pasuje bo ma zbyt duże łapy)

    Może zna ktos sposób jak je ściągnąc bo bardzo mocno siedzi na klinie.

    Ja zrobiłem taki przyrząd z płaskownika z wywierconymi dwoma otworami na śruby aby wkręcić go w otwory na kole magnesowym (w te w które wkręcony jest wiatraczek plastikowy)
    Dokręcając śruby chciałem aby płaskownik odpychał się od wału ściagając tym samym koło magnesowe z wału.

    Ale tylko się płaskownik wygiął w łuk mimo iz miał 6 mm grubości...

    Przy okazji niechcacy uszkodziłem uzwojenie alternatora - wkręcając śruby któraś musiała wejśc zbyt głeboko i przerwac miedziany drut na cewkach.

    Ten sposób nie jest więc dobry i innym go odradzam.

    Znacie jakiś inny na ściągnięcie koła magnesowego ???

    Więc musze i tak zacząc od tego alternatora.
    Jak mi wyjdzie to opisze co i jak zrobiłem ale to potrwa.. bo regulator dopiero dziś zamówiłem a i alternator mam do wymiany bo sam go uwaliłem a ściągacza brak