Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podnośnik dwukolumnowy nussbaum 2.30 SLE

19 Cze 2012 23:34 27183 37
  • Poziom 15  
    Witam!
    Kolega który ma warsztat samochodowy poprosił mnie o pomoc w naprawie podnośnika - typ jak w temacie. Okazało się, że uszkodzeniu uległ wyłącznik wyboru kierunku podnoszenie/opuszczanie, na tę chwilę nie posiadam dokładnego typu tegoż wyłącznika, problem polega jednak na tym, że jest on trudno dostępny i pioruńsko drogi. Niestety jeszcze przed moim przyjazdem wyłącznikiem tym zajął się inny "elektryk" - nie dość, że wymontował go nie znacząc kabli to jeszcze rozmontował wyłącznik totalnie przestawiając krzywki. Z kablami to bym sobie poradził ale muszę znać układ połączeń wyłącznika a to jest już niestety nie do rozpoznania. Proszę o pomoc znawców tematu bądź posiadaczy takiego podnośnika, może też ktoś ma schemat, było by super.
    Na koniec jeszcze pytanie: Czy mogę zamienić wadliwy wyłącznik stosując bardziej "ludzki" i tańszy układ sterowania na przyciskach góra/dół? Heh nie mogę bo nie mam schematu, ale chodzi mi o kwestie prawne tego typu urządzenia podpadają pod UDT jednak z tego co wiem on nie ma zgłoszonego tego podnośnika - obsługuje go osobiście.
    Na koniec - wyłącznik realizuje dwa stany, prócz zera, praca w górę i praca w dół. Jeśli chodzi o zmianę kierunku sprawa chyba będzie prosta jedna są tam jeszcze dodatkowe przewody które prawdopodobnie uruchamiają układ kontroli poziomu wózków na poszczególnych wieżach. Nie zagłębiałem się zbytnio w układ ograniczając się jedynie do przeglądu miejsca po wyłączniku, ale widać tam trochę elektroniki i dwa styczniki.
    Najlepiej gdyby znalazł się schemat, wtedy wszystko było by jasne.
    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 10  
    witam, ja też mam problem z tym, podnośnikiem, otóż podnośi się tylko do góry o pare minimetrów na start i świeci błąd krańcówki ua2 - przewicległa kolumna dolna krańcówka, natomiast w tym samym momenie na słupie sterującycm świeci się fizycznie krańcówka, a na tej drugiej nie.... Podnośnik nie reaguje na opuszczanie się - choinka na wyświetlaczu. Dodam że ostatni raz podniosłem go do samej góry jak zwykle, a później chciałem go poduścić, a ten poszedł jeszcze wyżej... i od tego momentu już nie pracuje... Czy to może być ten przełącznik góra - dół????

    żeby było śmieszniej, to kilka dni temu skończyła mi się gwarancja....


    poniżej link do filmiku....

    http://www.youtube.com/watch?v=D0s9L0krAZM
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 15  
    Witam!
    Moim zdaniem to nie będzie wyłącznik a raczej potencjometr w którejś kolumnie. Oczywiście całą sprawę komplikuje to co jest plusem podnośnika - układ samopoziomujący. Prawdopodobnie z tym masz problem.
    W moim wypadku to na 100% jest problem z wyłącznikiem.
    Zdobyłem dokumentację techniczno-ruchową i jestem na etapie rozpracowywania schematu, niebawem zamieszczę jpg. ze schematami gdyby ktoś potrzebował.
    Dzięki i pozdrawiam.
  • Poziom 15  
    Poniżej schemat elektryczny podnośnika - skan z DTR.

    Podnośnik dwukolumnowy nussbaum 2.30 SLE

    Podnośnik dwukolumnowy nussbaum 2.30 SLE
  • Poziom 10  
    Faktycznie, to była wina potencjometrów, wcześniej się popsół, bo zmiażdzyło kable od krańcówki prawej kolumny, ale po naprawie tego kabla przestał poprawnie działać, bo były różne napięcia na tych krańcówkach..., drobna regulacja i wszystko ruszyło....:)
  • Poziom 43  
    Od strony prawnej wygląda to tak. Każdy podnośnik musi być zgłoszony i konserwowany. Napraw dokonuje konserwator, po takiej naprawie podnośnik powinien być poddany przeglądowi dorażnemu. Nie wolno zastępować części na inne tylko dlatego bo są tańsze. Wykaz częsci jest w dokumentacji. Wymienić można tylko część na inną, jeżeli spowoduje to istotne zwiekszenie bezpieczeństwa. Tyle że na to należy napisać odpowiednie pismo na modernizacje i uzyskać zgodę właściwego organu.
  • Poziom 2  
    "Wymienić można tylko część na inną, jeżeli spowoduje to istotne zwiekszenie bezpieczeństwa"...
    wykorzystałem podwójny stycznik siemens 24v=
    schemat zrobiony na szybko w Paint na telefonie.
    do sterowania można wykorzystać oryginalny uszkodzony przełącznik ostatnie 2 sekcje
    one nie ulegają uszkodzeniu...
    na wszelka krytykę jestem odporny i nie będę wdawał się w dyskusje o wyższości świąt...
    w razie wątpliwości chętnie odpowiem.
    Pozdrawiam.

    Podnośnik dwukolumnowy nussbaum 2.30 SLE
  • Poziom 15  
    Kwestie prawne też są ważne choć przyznaje - drugorzędne. Priorytet to działający podnośnik. Działający - bezpiecznie i niezawodnie a jeżeli przy tym taniej to chyba nie grzech... W moim wypadku ten znajomy nie zgłaszał podnośnika do UDT bo jak twierdzi obsługuje go sam więc nie musi. Nie wiem czy tak można ale wydaje się to być logiczne - kto mi zabroni kupić podnośnik i go używać? Inna sprawa jeśli podnośnik zaczną obsługiwać osoby trzecie to już może być problem przy przeróbce. Jeśli zdarzy się wypadek mogą padać trudne pytania.
    Mam pomysł jak wykonać sterowanie na przyciskach w oparciu o przekaźniki R15. Wrzucę schemat jak zmontuje sterówkę po niedzieli.
  • Poziom 9  
    Koledzy, sorki że dopiero teraz tu zerkam na post dotyczący Nussbauma.
    To dobre podnośniki i jeśli jest problem to trzeba drążyć temat z ludźmi którzy zajmują się tym na codzień czyli monterami i serwisem firmy która ma takie podnośniki w ofercie sprzedaży !!!
    Przypadek R.O.Y podnosi kawałek jedna strona i potem diodowa choinka i nic więcej, proste, nie pracuje silnik w jednej kolumnie, jedna strona podnosi i gubi synchronizację i już po ptokach, uszkodzenie: stycznik silnika, silnik, termik silnika, przewód zasilający, ostatecznie płyta główna lub potencjometr synchronizujący. Dla fachowca określenie dokładnie co jest przyczyną to od 15 minut do 2 godzin tego się nie sprecyzuje bo każdy przypadek jest inny.
    Znam w tych podnośnikach każdą śrubkę ;)
    Pozdrawiam
    Krzysiek

    Dodano po 14 [minuty]:

    W nawiązaniu do tego postu informuję że tu nie jest taki prosty układ. można chyba coś takiego zastosować w podnośniku synchronizowanym za pomocą linki między wózkami kolumn i z zastosowaniem krańcówek dolnej i górnej, tu tego nie ma czyli grozi katastrofą, kalectwem itd. nie brał bym na siebie takiej odpowiedzialności !!! W podnośniku Nussbaum 2 kolumnowym (kilka typów) synchronizacja odbywa się na zasadzie różnicy oporności potencjometrów (wewnątrz zębatek u góry śruby roboczej) parametry ustawienia -autoryzowany serwis np. Unior-Coframa Sp. z o.o.
    http://www.coframa.pl/index.html
    kiedyś mieli w ofercie podnośniki Nussbauma, serwisują chyba pogwarancyjnie też.
    Nie krytykuję układu zrobionego na prędce bo czasem sam mam takie pomysły innowacyjne, mniej lub bardziej przydatne.
    Pozdrawiam

    posznurowany75 napisał:
    "Wymienić można tylko część na inną, jeżeli spowoduje to istotne zwiekszenie bezpieczeństwa"...
    wykorzystałem podwójny stycznik siemens 24v=
    schemat zrobiony na szybko w Paint na telefonie.
    do sterowania można wykorzystać oryginalny uszkodzony przełącznik ostatnie 2 sekcje
    one nie ulegają uszkodzeniu...
    na wszelka krytykę jestem odporny i nie będę wdawał się w dyskusje o wyższości świąt...
    w razie wątpliwości chętnie odpowiem.
    Pozdrawiam.

    Podnośnik dwukolumnowy nussbaum 2.30 SLE


    Dodano po 10 [minuty]:

    Kolega kkknc wie co mówi.
    Takie są przepisy i ustawy tyczące się urządzeń transportu bliskiego (UTB) do takich napraw są uprawnieni określeni przepisami ludzie czyli autoryzowany serwis. Wprowadzenie zmian konstrukcyjnych to już osobna bajka bo na takie zmiany trzeba uzyskać zgodę producenta i uzyskać certyfikat EC ... życzę powodzenia :)
    Najprościej kontakt z serwisantem który takimi podnośnikami się zajmuje a będzie służył długo i niezawodnie :)
  • Poziom 9  
    Ja też robię przy podnośnikach a widzę że kolega jest tu bardzo dobrze zorientowany w SL- ach więc moze ty będziesz wiedzial co się dzieje bo mi wydaje się że to wlanięty potencjometr??? - mianowicie - podnosimy auto i na wysokości około 120 cm do samej góry występują krótkie przerwy w podnoszeniu zjawisko podobne do synchronizacji jednej ze strony tle że napewno nie jest to synchronizacja bo trwa dośłownie ułamek sekundy i na długości około 50 cm powtarza się może ze 20 razy?

    Nie chciałbym klientowi bajek opowiadać i obwiniać przełacznika ktory też często się psuje , bo już raz wymieniłem w podobnej sytuacji przełacznik i po wymianie okazałao sie ze problem dale istnieje
  • Poziom 9  
    Pracuję zawodowo przy podnośnikach, Nussbaumem już się tak dużo nie zajmuję ale znam troszkę bolączki tej firmy. Przyczyn takiej skokowej pracy może być kilak, gdybym był przy podnośniku podczas pracy określiłbym to od ręki ale ... na odległość mogę przypuszczać że trzeba przeczyścić miejsca gdzie poruszają się ślizgi wewnątrz kolumny i nanieść nowy smar, jeśli to drżenie jest pod obciążeniem to właśnie chodzi o smarowanie wewnętrzne, mogą też być zużyte ślizgi wózka ( są różne wielkości - to kompozyt) spotkałem się też że ktoś niewłaściwie zamontował podnośnik, prawidłowo kolumna sterująca powinna być po prawej stronie (od drzwi pasażera) jeśli jest odwrotnie to wózek będzie ocierał metalową częścią o kolumnę bo Niemcy oszczędzają na ślizgach i nie montują jednego, przy takim odwrotnym montażu trzeba pokombinować przekładając mały ślizg w górnej części wózka - sam do tego doszedłem przy jednym montażu. Jeśli chodzi o synchronizację automatyczną to działa po przekroczeniu 18mm różnicy wysokości między jedną a drugą stroną.
    Jest też jedna możliwość tego drżenia czy też częstego synchronizowania powyżej 1,2m i to też wypomniałem producentowi, nowy podnośnik - krzywe kolumny, profil kolumny nie trzyma kształtu, śruba się grzeje ponieważ wózek przy obciążeniu pojazdem kontruj się w odkształconym profilu - jak to sprawdzić? najprościej... podnieść samochód na ok 1m i przyłożyć łatę murarską do kolumny i sprawdzić czy jest prosta lub odstaje od profilu kolumny.
    Powodzenia w sprawdzaniu.
    PS Jeśli chodzi o przełącznik góra dół ( zmiennofazowy) oryginalnie są czerwone a jako część zamienna Niemcy dają czarne, jeśli ktoś nie robił za dużo w elektryce to nie polecam wymiany samodzielnie bo można narazić się na dodatkowe koszty... spalona płyta główna itd. sam kilka razy poprawiałem robotę pseudo fachowców... mają ludzie fantazję przy naprawach.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Niestety nie jest to wina ślizgów krzywych profili itd podnośnik jest zamontowany prawidłowo, pracował w tym warsztacie od 2007 roku klien kupił go nowego montował dostawca - ale nie wiem jaka firma- konserwacje podnosników przejąlem pół roku temu bo poprzednia firma zamiast naprawiać to coraz gorzej niszczyła podnośniki. Jestem na 100% pewien że jest to problem natury elektrycznej, najłatwiej bedzię przełożyc potencjometr z dobrego podnosnika i go sprawdzić. wszystki ukryte wady już przerabiałem ale z tym spotkałem sie poraz pierwszy
  • Poziom 9  
    Jeśli masz pewność że ślizgi są ok, od początku chodził dobrze czyli kolumny są proste ( z reguły taka wada jeśli jest to od nowości-na szczęście mało takich przypadków) wszystkie miejsca ślizgów są smarowane wewnątrz to trochę ciężki przypadek ( choć nie mówię że beznadziejny ;) ) potencjometry te u góry odpowiedzialne za synchronizację... jest taka możliwość, że będzie gdzieś ścieżka oporowa uszkodzona, najprościej było by wymienić choć jeden żeby się upewnić że to sprawia problem, zsynchronizować (uwaga na dolną pozycję i wysokość podnoszenia). Przy wymianie potencjometrów trzeba : pokręcić zębatką do oporu ( nie przekręcić - grozi uszkodzeniem) w prawo czyli zgodnie ze wskazówkami zegara i cofnąć o 28 ząbków, zablokować o śrubę nośną i sprawdzić opuszczanie czyli pozycję dolną wózka, jeśli będzie za nisko lub za wysoko podregulować o jeden lub 2 ząbki logicznie -obroty śruby do obrotów zębatki potencjometru , po wyregulowaniu dolnej pozycji sprawdzamy górne położenie czyli max podnoszenie jeśli zatrzyma się ok 1-2 cm pod blaszką (silnikiem) jest ok ale jeśli uderzy o silnik (zegnie blaszkę) to regulujemy pozycję potencjometrem na płytce głównej (2 potencjometry z boku na płytce) jeden od jednej kolumny i drugi od drugiej kolumny.
    Powodzonka ;)
  • Poziom 12  
    Witam
    Dołączę się do tematu. Może przydatne info. Właśnie naprawiałem sterownik w tym podnośniku i wymieniałem przełącznik. Objawy : niskie napięcie sterujące styczniki K1 i K2; przyczyna : uszkodzony tranzystor T1 oraz słabe połączenie pomiędzy warstwami obwodu drukowanego ( płytka z obwodem drukowanym cztero warstwowa). Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Potrzebuję rady odnośnie tego zacnego podnośnika.
    Jakiś czas temu wymieniłem nakrętki w podnośniku znajomego.
    Teraz twierdzi on że od tego czasu, raz na kilkadziesiąt podniesień podnośnik nie synchronizuje się a różnica dochodzi do 40cm!!!.
    Po opuszczeniu ponownie jakiś czas jest ok.
    Czy wina może leżeć w którymś z potencjometrów?
    Czy ktoś zna serwis tych podnośników działający w okolicach Kielc?
  • Poziom 2  
    Witam, wszystkich. Panie "krzychu455" jest Pan typowym przykładem wysokiej klasy fachowca negującego wszystko co dla Pana jest nie pojęte, schemat ktory zaprezentowałem zastępuje tylko i wyłącznie przełącznik mechaniczny którego styki ulegają wypaleniu z powodu niechlujstwa projektu tego podnośnika. Prosze przeczytać pierwszy post kolegi R_O_Y w którym jest zawarty problem a potem byc łaskawy przeczytać ze zrozumieniem moj post. Mysle ze skoro zajmuje sie Pan zawodowo naprawa podnośników nie będzie dla Pana problemem zrozumienie tego schematu. Podpowiem tylko iz oznaczenia punktów na moim schemacie odpowiadają punktom na skanie DTR.
    "W nawiązaniu do tego postu informuję że tu nie jest taki prosty układ. można chyba coś takiego zastosować w podnośniku synchronizowanym za pomocą linki między wózkami kolumn i z zastosowaniem krańcówek dolnej i górnej, tu tego nie ma czyli grozi katastrofą, kalectwem itd. nie brał bym na siebie takiej odpowiedzialności !!! "
    Panie krzychu455, jako fachowiec powinien pan zapomnieć o takich słowach jak "chyba cos takiego" to nie przystoi człowiekowi ktory wie co mówi/pisze. Prosze o sprostowanie swojej opini na temat mojego poprzedniego postu, dla poprawy Pańskiego wizerunku.
    Pozdrawiam, posznurowany75
  • Poziom 9  
    Kolego posznurowany75, schematy przeróbki i używanie elementów po części sprawnych możesz sobie robić, przerabiać i modyfikować ale zdajesz sobie sprawę że robisz to na swoją odpowiedzialność, nie po to konstruktor się głowił żeby ustalić pewne schematy z użyciem podzespołów a inny dopisał że nie należy używać elementów uszkodzonych ( sam piszesz że "do sterowania można wykorzystać oryginalny uszkodzony przełącznik ostatnie 2 sekcje one nie ulegają uszkodzeniu... " dla mnie... rób co chcesz i co przyjdzie Ci do głowy. Uznaję zasadę, że każda metoda jest dobra byle była skuteczna. Osobiście staram się przestrzegać zaleceń producenta, może dla tego nie miałem większych przygód z inspektoratem UDT przy odbiorach urządzeń.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Koledzy od Nussbauma, potzebuję znać średnicę i skok gwintu elemenu /talerza/ metalowego pokrytego gumą wkręcanego w "łapę" podnośnika. Będe wdzięczny za informację. Z moich ustaleń wynika że jest to średnica 35 mm.
  • Poziom 1  
    witam,mam pytanie do kolegi Krzychu455
    mam podnośnik nussbaum 2.25sl i zatarło sie łożysko w silniku i problem dotyczy tego ze nie mogę zdjąc koła pasowego z silnika.. jakies rady jak zdjąc ??????
    i z kąd można kupic takie koło pasowe wielorowkowe ??
  • Poziom 9  
    Witam serdecznie, niestety mnie dopadl takze problem uszkodzonej plyty glownej, szukam osoby potrafiacej taka plyte naprawic. Prosze o informs me na priv. Pozdrawiam Zbigniew Jarzembek
  • Poziom 10  
    witam! też mam problem z tym podnośnikiem,czy może ktoś się wypowiedzieć jak odbywa się sterowanie stycznikami? czy 21v to wystarczy?
  • Poziom 11  
    bmw.partner napisał:
    Witam serdecznie, niestety mnie dopadl takze problem uszkodzonej plyty glownej, szukam osoby potrafiacej taka plyte naprawic. Prosze o informs me na priv. Pozdrawiam Zbigniew Jarzembek


    Jakie jest szkodzenie płyty głównej , konkretnie jakie stwarza problemy ?
  • Poziom 10  
    płyta naprawiona znalazłem speca zrobił wszystko w 2 godz. pozdrawiam
  • Poziom 1  
    Witam serdecznie mam problem z podnośnikiem Nussbaum 2.32 sel.
    Po wciśnięciu przycisku opuszczania i podnoszenia łap/wózków podnośnik nie reaguje. Po otworzeniu puszki sterującej można manualnie uruchomić silniki ale one nie mogą obrócić śrub ślimakowych w czym może być problem? Dodam że łapy/wózki są w dolnym połażeniu. Pozdrawiam Maciej
  • Poziom 11  
    Może odgrzewam kotleta ale cóż.
    Jeśli jest w dolnym położeniu i nie może się uciągnąć do góry oznacza to że nakrętka nośna uległa zużyciu, opadła na zabezpieczającą i hak bezpieczeństwa zablokował podnośnik mechanicznie żebyś nie mógł pracować bez zabezpieczenia.
  • Poziom 14  
    Dołączę do tematu. Mam podnośnik dwukolumnowy zippo wózki w słupach są osadzone na ślizgach teflonowych czym najlepiej smarować te ślizgi?
    Czeka mnie wymiana nowe (mam już kupione) tylko nie wiem czym je smarować, w orginale sa pomaziane jakimś takim białym smarem.
  • Poziom 11  
    Najlepiej smarować smarem Litowym. I takim pewnie miałeś posmarowane. Smar litowy występuje między innymi w białym kolorze.
  • Poziom 10  
    Witam!do znawców tematu jaka może być przyczyna pisku podczas pracy podnośnika pod obciążeniem?
  • Poziom 11  
    Czy piszczenie występuje w podnośniku Nussbaum i tylko w wysokiej temperaturze zewnętrznej? tak powyżej 30 stopni na zewnątrz?
  • Poziom 10  
    tak zaczęło się jak zrobiło się gorąco,jaki to ma związek?