Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer ControlsComputer Controls
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Końcówka 100W z preampem od Trace Elliot V8

20 Jun 2012 00:35 4738 24
  • Level 12  
    Planuję budowę wzmacniacza do bassu jak w temacie. Zastanawiam się nad trafem sieciowym.

    W końcówce mocy 4 lampowy 6L6 i inverter na ECC83, w preampie 7 lamp ECC83.
    Żarzenie dla ECC83 6,3V/2,4A
    Anodowe dla ECC83 320V/1,2mA x16 = 19,2mA

    Żarzenie dla 6L6 6,3V/3,6A
    Anodowe dla 6L6 320V/58mA x4 = 232mA

    zatem trafo
    -6,3V 6A
    -320V 260mA z małym zapasem
    -jaki bias ?? 50v z trafa? jaki prąd?

    dobry prąd anodowy dla 6l6?
    dobre napięcie anodowe dla 6l6?

    Końcówkę i zasilacz wzoruję na Mesa DR

    Końcówka 100W z preampem od Trace Elliot V8 Końcówka 100W z preampem od Trace Elliot V8

    Proszę poprawić zamieszczenie obrazków: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html [Futrzaczek]
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Admin of Retro group
    Quote:
    zatem trafo
    -6,3V 6A

    Jedna 6L6 pobiera 0,9A, jedna ECC83 0,3A. Czyli Twój zestawik będzie pożerał przeszło 6A. Uzwojenie powinno być zdolne wytrzymać więcej, np. 9A. Grubszy drut będzie się mnie nagrzewał.
    Quote:
    -320V 260mA z małym zapasem

    Chcesz, by wzmacniacz oddał Ci 100W, a dostarczysz mu tylko 83W? Znasz zasadę zachowania energii?

    http://frank.pocnet.net/sheets/049/6/6L6.pdf
    Nota katalogowa zaleca (dla dwóch lamp)
    Ua = 360V, Us2 = 270V, Us1 = -22,5V.
    W tym punkcie pracy mamy prąd spoczynkowy na poziomie 88mA, zaś prąd maksymalny 205mA. Ten drugi tyczy się oczywiście jednej lampy, gdyż kiedy jedna lampa jest całkowie otwarta, wtedy druga jest całkowicie zamknięta, co wynika ze specyfiki działania inwertera. Doliczając siatki ekranujące i przedwzmacniacz, widziałbym tutaj co najmniej 600mA. Dodając, że ma to być do gitary basowej, czyli ma dobrze przenosić niskie tony, można pokusić się o jeszcze więcej.
  • Level 12  
    Ok, zasadę zachowania energii znam, ale przyznam się bez bicia, że nie przeliczylem tego.... :oops:

    Zatem,
    -6,3V 9A
    -320V 600mA

    I teraz Bias, 50V ? jaki prąd?
    ...oraz czy 320V będzie dobrym wyjściowym z trafa na anodowe?
  • Admin of Retro group
    Quote:
    Zatem,
    -6,3V 9A
    -320V 600mA

    Takie proponuję. Miło by było, gdyby ktoś inny potwierdził/zaprzeczył.
    Może zastosować oddzielne uzwojenie dla przedwzmacniacza i siatek ekranujących :?: Tak się robi w przypadkach, gdy Ua bardzo różni się od Us2. Tutaj niby nie ma kolosalnej różnicy...

    Quote:
    I teraz Bias, 50V ? jaki prąd?

    Co Ty z tymi pięćdziesięcioma woltami? Katalog pokazuje -22,5V. Chyba, że chcesz się przesunąć jeszcze bardziej w stronę klasy B. Wydajność prądowa? Pomyśl, jaka powinna być.

    Teraz spojrzałem na schemat: chcesz tam mieć jeszcze lampy postownicze?
  • Conditionally unlocked
    Skoro to ma być do basu, to zamiast końćówki z gitarowca skopiowałbym raczej coś do basu, np. z Ampega V4BH.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Level 31  
    Futrzaczek wrote:
    Quote:
    I teraz Bias, 50V ? jaki prąd?

    Co Ty z tymi pięćdziesięcioma woltami? Katalog pokazuje -22,5V. Chyba, że chcesz się przesunąć jeszcze bardziej w stronę klasy B. Wydajność prądowa? Pomyśl, jaka powinna być.

    Przecież w planowanej konstrukcji lampy 6L6 nie będą pracowały w katalogowych warunkach. Napiecie stałe polaryzacji S1 sięgnie zapewne -45 do -50V przy napięciu anodowym ok 450V i prądzie ok 30mA na jedną lampę. Stąd 50V na uzwojeniu biasu ma swoje uzasadnienie. Obciążalność 100mA będzie wystarczająca.
  • Admin of Retro group
    Quote:
    Przecież w planowanej konstrukcji lampy 6L6 nie będą pracowały w katalogowych warunkach. Napiecie stałe polaryzacji S1 sięgnie zapewne -45 do -50V przy napięciu anodowym ok 450V i prądzie ok 30mA na jedną lampę.

    Co racja, to racja. Za mocno wpatrzyłem się w notę katalogową, zapominając o pierwotnym schemacie. Napięcie anodowe będzie wyższe, stąd dopuszczalny prąd uzwojenia anodowego może być nieco niższy.
    Dzięki za upomnienie :)
  • Level 12  
    thereminator wrote:
    Skoro to ma być do basu, to zamiast końćówki z gitarowca skopiowałbym raczej coś do basu, np. z Ampega V4BH.


    A co to za różnica? Końcówka to końcówka, preamp jest z basowca i to nie byle jakiego :P


    Prostownik zrobię na zwykłych diodach, chyba że budżet pozwoli to lampowy.
    W przypadku lampowego trzeba by jakieś modyfikacje trafa robić?
  • Conditionally unlocked
    OK, no to skopiuj tę końcówkę, najlepiej toczka w toczkę. Chętnie poczytam twoje przyszłe narzekania, że wzmacniacz "nie brzmi".
  • Level 12  
    To jaka będzie różnica brzmieniowa z inną końcówką?
  • Level 31  
    gustaff88 wrote:
    Prostownik zrobię na zwykłych diodach, chyba że budżet pozwoli to lampowy.
    W przypadku lampowego trzeba by jakieś modyfikacje trafa robić?

    No pewnie. Potrzebne jest dodatkowe uzwojenie 5V/6-7A do żarzenia lamp prostowniczych.
  • Admin of Retro group
    Quote:
    A co to za różnica? Końcówka to końcówka, preamp jest z basowca i to nie byle jakiego

    Czyli zakładasz, że końcówka mocy nie gra żadnej roli?
    Że podłączenie superwypaśnego przedwzmacniacza do "typowej" końcówki gitarowej (pasmo przenoszenia ok. 70-5000Hz +/- 3dB) da w rezulatcie to samo, co tenże przedwzmacniacz w parze ze stopniem mocy dedykowanym dla gitary basowej (ok. 35-8000Hz).
    Zastanów się chwilę. Fizyka nadal obowiązuje.

    Quote:
    No pewnie. Potrzebne jest dodatkowe uzwojenie 5V/6-7A do żarzenia lamp prostowniczych.

    Dodać należy, że winno ono być dobrze odizolowane od reszty :idea:
  • Level 12  
    Ok, w takim razie zrobię inną końcówkę.
    Planuję pokusić się o lampy prostownicze...

    Dobra dzięki wielkie za wszystkie uwagi, trzeba zamówić trafo i zacząć budowę :)

    Planuję opisywać pracę nad wzmacniaczem w tym wątku (zacznę od końcówki), chociaż wolnego czasu mam dość mało i zobaczymy jak to pójdzie...
  • Guitar amplifiers specialist
    Co chcesz uzyskać stosując lampy prostownicze? Mnie się zawsze wydawało, że brzmienie basu szczególnie brzmienie typu modern (nie wiem co preferujesz, ale wiem co osiągniesz) nie ma nic wspólnego z brzmieniem wzmacniaczy lampowych. Na upartego można zrobić wzmacniacz lampowy, który ma przewymiarowane trafa i wielosekcyjne wyjściowe (mój kumpel gra na końcówkach z Bisów 100, ale on preferuje brzmienie lat 60-tych), ale lampowej kompresji z lamp prostowniczych już chyba bym nie zdzierżył w basie. No chyba żeby tych lamp też dać 2x więcej aby tej kompresji się pozbyć....
  • Level 12  
    Będę robił końcówkę na podstawie heada Ampeg V4B. W sieci znalazłem schemat, ale widzę, że w zasilaczu nie dławika. Jak to sprawa wygląda, musi być dławik dla takiej końcówki?

    Tu zdjęcie na którym znajduje się jakieś trafko oznaczone 7DW 3VA 6,3V , robi jako dławik?
    Końcówka 100W z preampem od Trace Elliot V8

    Schemat końcówki z zasilaczem w załączniku.
  • Conditionally unlocked
    Dławik jest zbędny. Trafko na fotce wygląda na dołożone.
  • Level 12  
    Będę robił końcówkę z AMPEG'a V4B, załączam schemat.

    Mam parę pytań:
    -rezystory anodowe przy lampach mocy oznaczone PR1 5W, jaką mają wartość?
    -diody przy trafie głośnikowym, mogą być 1n4007?
    -diody w mostku, też 1n4007 czy na wyższe napięcie?
    -do katod lamp mocy dać bezpieczniki, czy są zbędnę? Jak tak, to jakie?
    -na schemacie jest lampa 1/2 V3 12DW7, co to jest za stopień? Mam zamiar do tej końcówki dołączuć preamp z Trace Elliota V8 (załącznik)
  • Level 12  
    Ma to sens? Głównie chodzi mi o obwody wokół lamp mocu?
    Końcówka z AMPEG'a V4B...

    Końcówka 100W z preampem od Trace Elliot V8
  • Level 12  
    Na razie zaprojektowałem płytkę końcówki, jestem w trakcie projektowania zasilacza i preampa z Trace Elliota, a tam jest trochę zabawy - 14 stopni :)

    Ten wzmacniacz to temat trochę odleglejszy, muszę najpierw zrobić Tiny Terrora, Mesa V-Twin i Maxona OD808.

    Co do wzmacniacza to zrobię najpierw końcówkę z zasilaczem i podłączę do tego bezpośredio V-Twina jako preamp.
    Wszystko ma być w RACKu, bo planuję jeszcze końcówkę 15W, może jakiś drugi preamp, wielopunktowy equalizer, może jeszcze jakieś bajerki :)

    Będę informował o postępach nad pracami na bieżąco, ogólnie czasu trochę mało...
  • Level 12  
    Rzuci ktoś okiem na tą płytkę od AMPEG'a? Albo ma ktoś może wzory PCB końcówki od AMPEG V4B? Albo PCB innej basowej końcówki 100W?
  • Conditionally unlocked
    Przy takich mocach i napięciach lepiej zrobić końcówkę na łączówkach.
  • Level 12  
    Też zastanawiałem się nad takim rozwiązaniem. Kupić lampy nawinąć trafa, poskładać i zobaczyć jak będzie, ewentualnie PCB (będę na dniach zamawiał u znajomych parę płytek, więc chciałem ogarnąć tą końcówkę). Przez łączówki rozumiesz tzw. turret board, tak?
  • Guitar amplifiers specialist
  • Level 22  
    gustaff88 wrote:
    Też zastanawiałem się nad takim rozwiązaniem. Kupić lampy nawinąć trafa, poskładać i zobaczyć jak będzie, ewentualnie PCB (będę na dniach zamawiał u znajomych parę płytek, więc chciałem ogarnąć tą końcówkę). Przez ł
    ączówki rozumiesz tzw. turret board, tak?
    Witam. Z opisów wynika, ze masz małą wiedzę o technice lampowej, a chesz się brać za powazny wzmacniacz o dużej mocy. Diody w obwodzie anod służą do tłumienia szkodliwych impulsów i powinny to być diody impulsowe na napiecie ok 1500 V. Moim zdaniem , powinieneś zrobić typową końcówkę 100 W i trafo głosnikowe mozna kupić gotowe i Indelu. Preamp jest skompikowany i mozna zrobić prostszy. Montaż lamp mocy na druku uważam za kiepski pomysł, bo jest tam duża temperatura , która przepala płytki i żarzenia nie można puścić scieżkami, bo się spalą. Najlepszy jest montaż na łączówkach przy lampach. Na 4 szt lamp EL34 możesz uzyskać łatwo 100 W przy Ua ok. 450V. Trafo z Indela ma pasmo ok 40 Hz. Pozdrawiam i zyczę sukcesów w pracy-Zygmunt.
  • Level 12  
    Temat porzucony. Mam za małą wiedzę. Może kiedyś. Do zamknięcia!