Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

WSK 125 -jak zrobić instalacje 12V ?

Luki1608 20 Cze 2012 17:55 8159 29
  • #1 20 Cze 2012 17:55
    Luki1608
    Poziom 10  

    Witam,

    Posiadam WSK trajke 125 i chciałbym w niej zrobić instalacje na 12V, aby móc podpiąć przyczepkę samochodową i żeby w niej działały światła.

    Czy do takiej instalacji wystarczy akumulator 12V ze skutera (4Ah), czy musi być taki jak w samochodzie?

    Jak zrobić żeby ładowanie z 6V zmienić na 12V?

    2 29
  • #3 20 Cze 2012 18:07
    helena33
    Poziom 27  

    Przewijałem jedną cewkę świetlną cieńszym drutem, zdaje się 0,3 mm ale na 100 % już nie pamiętam, a zwoje nawijałem doświadczalnie, odpalając i mierząc za regulatorem napięcia, jak uzyskałem 14 V to tak zostawiłem, nie policzyłem ile to było uzwojeń więc będziesz musiał robić doświadczalnie jak robiłem to ja. Regulator kupiłem od najtańszego motoru na 12V. Wszystkie światła podłączone zostały z akumulatora na 12 V. Oczywiście ładowanie było dobre, na światła i klakson wystarczało.

    Luki1608 napisał:
    Czy do takiej instalacji wystarczy akumulator 12V ze skutera (4Ah), czy musi być taki jak w samochodzie?

    Zakładałem taki sam, najtańszy i szybko się ładuje.

    0
  • #4 20 Cze 2012 18:12
    Luki1608
    Poziom 10  

    A jest jakieś prostsze rozwiązanie bo na nawijaniu cewek nie znam sie za dobrze?

    Można zrobić tak żeby zamontować przetwornicę z 6V na 12V?

    0
  • #6 20 Cze 2012 18:20
    Luki1608
    Poziom 10  

    Już przeglądałem tą przetwornicę i zastanawiałem się nad nią tylko czy może być podłączona jeśli chcę podłączyc do niej jeszcze przyczepke samochodową.

    0
  • #7 20 Cze 2012 18:28
    Zico63
    Poziom 37  

    Na przyczepce zamontować lampy (nie same tylko zarówki!) diodowe, znacznie mniejszy pobór mocy...
    A na marginesie: co to za cudo będzie i jak 125-tka uciągnie jeszcze przyczep(k)ę?

    0
  • #8 20 Cze 2012 18:39
    Luki1608
    Poziom 10  

    To jest ciągnik na 3 kolach zrobiony na silniku z WSK 125
    A tutaj filmik jak wygląda:

    http://www.youtube.com/watch?v=nVeVChS7RjE


    I chodzi mi aby w nim zrobić takie gniazdko jak jest w samochodzie aby podłączyc do niego przyczepkę samochodową

    0
  • #9 20 Cze 2012 18:51
    Zico63
    Poziom 37  

    To jeśli ma to być "normalnie używana przyczepka" czyli z oswietleniem żarówkowym - brak szans; sam Kolega pododaje sobie waty wszystkich wymaganych żarówek.
    Lub poprzerabiać elektrykę przyczepki i szanse wzrastają.

    0
  • #10 20 Cze 2012 22:11
    Luki1608
    Poziom 10  

    A jakbym zamontowal alternator i wlozyl akumulator z samochodu to sa jakies szanse zeby pociągnelo cale oswietlenie

    0
  • Pomocny post
    #11 20 Cze 2012 22:35
    Zico63
    Poziom 37  

    Można, np paskiem od magneta - tylko że przy wydajności powiedzmy tylko 300W pobór mocy z silnika to ok. 400W czyli ponad pół konia mechanicznego!

    0
  • #13 10 Lip 2012 23:06
    supersonic25
    Poziom 9  

    Poszukuję konkretnego rozwiązania od ok. 6 miesięcy, więc wszystkie tematy na tym i innych forach czytałem kilka razy.

    Chcę wykonać dobrą instalację ładującą akumulator w trójce na 12v. Wcześniej działałem na 6v ale dałem sobie spokój z tym, gdyż 12v bardziej się opłaca i wiele osób tak robi (nie żebym uległ namowom ale sam to rozumiem dlaczego 12v : ).

    Poczyniłem już kroki ku temu.
    Otóż: Cewki świetlne dałem w szereg. (oryginalnie 2x6v i obie dawały ok. 28W, ciągnąc jedynie żarówkę z przodu). Cewkę ładowania wywaliłem. Aku mam 12v 5Ah.
    No i oczywiście pod mostek Graetza. Pomiary wykonałem i oto one: Przy wyłączonych odbiornikach napięcia na aku szybko rośnie i prąd wynosi 3A. Przy włączonych światłach -3A . Czyli aku się rozładowuje. Jak ktoś chce to napiszę ile jest warstw i zwojów na karkasie drutem 0,9mm (czyli oryginalnie). Więc tu myślę, że należy przewinąć cewki... ale jak?!! Jak to zrobić, bo są żywe istoty na Ziemi, którym się to udało ;). Nurtuje mnie to pytanie i nie wiem jak, żeby przy włączonych światłach prąd ładował aku. Przypominam, że jeszcze jest stop, klakson, kierunki 5w, oświetlenie licznika, żarówka z przodu:12v 35W. Mam 5Ah jak mówiłem, więc 'przepisowo' prąd musi wnosić 0.5A...

    Sprawa numer DWA.
    Szybko mi ładuje, w końcu dużym prądem. Aku po 10s ma już 14,5V, więc wyłączam silnik, żeby nie przeładować. Koledzy, którzy to przerabiali rozmyślali jak załatwić sprawę regulatora napięcia. Kupiłem ELBĘ od Simsona. (mierzy ona napięcie na aku i jeżeli spadnie poniżej jakiegoś poziomu to puszcza prąd, jeżeli jest za wysokie to nie puszcza, jednocześnie jest przerywaczem kierunków Link)
    Wpinam Elbę kabel +, który z mostka wychodzi na aku daję prosto do ELBY)
    I jest problem bo prądu nie przepuszcza. Jakby była dziura. Obniżyłem napięcie aku do 11,9v i nic.) cały czas nie uzupełnia strat. Na kablu z elby do aku nie idzie prąd.
    Wziąłem elbę i zawiozłem do kolegi z Simsonem, wpięliśmy i było git. Grało i śpiewało. Porobiliśmy pomiary i tak prąd przed wejściem do elby jest ok. 1A prawie niezależnie czy światło (H4 35W 12v) włączone czy nie. Chyba Elba działa. Może dla pewności ma ktoś pomysł jak sprawdzić "na sucho" czy jest przejście między wejściem od prądnicy i wyjściem na aku. Mogę dać zdjęcia płytki elby. Ma ktoś pomysł jak (podłączyć raczej nie bo chyba dobrze podłączam) uruchomić elbę, żeby działała no i ładowała aku przy włączonym obciążeniu?
    Elba to 8872.10 12v 2x21w 5A. Kolega miał 2.5A, ale 5A jest lepsza...
    Naprawdę mi zależy na pomocy osób, które coś wiedzą i pomogą. To naprawdę ważna sprawa dla mnie więc liczę na zrozumienie i wyrozumiałość. Dzięki serdeczne i pozdrawiam!

    0
  • #14 10 Lip 2012 23:34
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zrobiłeś sobie ładowanie jak w skuterach chińskich. Więc też musisz zastosować jakiś RR (Rectifier Regulator), czyli regulator prostownik aktywny. Opisy działania i konstrukcje są na forum.
    Możesz nawet wywalić całą tą wskową elektrownię i wstawić komplet z jakiegoś chińczyka. Rozwiążesz od raz problem zapłonu.

    0
  • #15 11 Lip 2012 08:52
    supersonic25
    Poziom 9  

    Ok. Dzięki bardzo za odpowiedź : ). Poszukam trochę informacji na temat RR'a. Ogólnie to chciałbym zostawić iskrownik w prądnicy i wykorzystać tylko 2 cewki świetlne. Jeżeli to nie zda egzaminu i będzie za mało to zrobię zapłon bateryjny i zamiast iskrownika wstawię 3-cią cewkę świetlną. Jeden z forumowiczów miał z tym styczność i było nawet za dużo prądu. Trzecia ewentualność to rzeczywiście wstawienie zapłonu od skutera, ale muszę coś znaleźć, żeby nie przetaczać wału... Jeżeli ktoś może objaśnić mi opisane przeze mnie zjawiska to proszę bardzo : ).

    0
  • #16 11 Lip 2012 11:46
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wału nie trzeb przetaczać. Większość kół magnesowych ma zanitowaną wewnątrz obsadę na czop wału. Pozostanie ją odnitować i przerobić/dorobić pasującą na czop wału wsk.

    0
  • #17 11 Lip 2012 20:13
    supersonic25
    Poziom 9  

    Da się, da, ale nie biorę tego narazie pod uwagę. Interesuje mnie bardziej rozwiązanie jakie podał helena33. Może ktoś, kto przewijał poda swoje doświadczenia. Jeśli jest ktoś kto miał styczność z elbą i wie, to niech powie czemu nie działa u mnie, ale jak możecie to przeczytajcie duży post. Może uda się ogarnąć ten prąd. ;) Pozdrawiam.

    0
  • #18 12 Lip 2012 08:48
    mczapski
    Poziom 38  

    Jeśli chcesz mieć w miarę pewne rozwiązanie bez nadmiernych badań to tylko zastosowanie przetwornicy impulsowej. Chodzi o to, że takie urządzenie minimalizuje straty. PR z założenia wywołuje starty energetyczne i musi dysponować nadmiarem mocy. Mostek już masz więc przetwornica np DC 24/DC12 byłaby zadowalająca po lekkim podciągnięciu napięcia wyjściowego do 14 V. Oczywiście odpowiednia moc, czyli ok 100 W. Napięcie maksymalne o którym piszesz 28 V jest do akceptacji. A przetwornic szukaj np z demobilu. Wykonałeś już tyle eksperymentów, że ten wydaje się najbardziej skuteczny.

    Jakimś przedsmakiem mogłaby być przetwornica z zestawu AVT 1601B.

    0
  • #19 12 Lip 2012 12:00
    supersonic25
    Poziom 9  

    Wielkie dzięki! Dobrze, że ktoś napisał o czymś takim. Wydaje mi się to optymalne rozwiązanie.
    Czyli ta przetwornica działa tak, że muszę sobie ustawić na niej napięcie wyjściowe(w moim przypadku napięcie ładowania aku, które wynosi od 13,9 do 14,5V) i wstawić ją za mostek oraz napięcie może dochodzić przed nią do 45V ? Prąd to mi pasuje, bo widzę, że max prąd to dla niej 4A...
    Ale mam wątpliwość: Ta przetwornica będzie mi cały czas podawać prąd na aku, tak? Więc muszę coś wstawić jako "odcinacz napięcia"? A, no i ostatnia sprawa jak tu zrobić, żeby na światłach mi nie rozładowywało akumulatora? Muszę uzyskać prąd ładowania niezależnie od obciążenia około 0.5A?
    Proszę o potwierdzenie czy dobrze myślę i ew. sprostowanie. Dzięki!

    0
  • #20 12 Lip 2012 13:24
    mczapski
    Poziom 38  

    Taka przetwornica będzie podawała i utrzymywała napięcie na instalacji. I będzie to występowało do chwili przeciążenia, kiedy zadziała ogranicznik prądowy. Nie bardzo wiem o co chodzi w tym miejscu :[i

    Kod: actionscript
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod
    [/i]. Oczywiście będzie jeśli na wejściu będzie zasilanie. Nie ma obawy o przepływ prądu w odwrotnym kierunku. Warunek ciągłego ładowania akumulatora będzie spełniony wówczas, kiedy bilans energetyczny zasilania i poboru będzie dodatni. Stąd wspomniałem o mocy bliżej 100 W, czyli prądzie w okolicy 8 A. Być może rozwiązaniem dla ciebie będzie pozostawienie świateł głównych na zasilaniu AC, ponieważ sama żarówka świateł mijania pobierze 4 A. Ale jeśli tam napisano prawdę, że ograniczenie wystąpi przy 5,5 A to może faktycznie wyrobi się.Powtarzam, że główna zaleta tego rozwiązania to niewrażliwość na zmiany napięcia zasilania a więc ciągłej zabawy z nawijaniem cewek. Jakby bardziej uprzeć sie to da się znaleźć inne urządzonka tego typu. Trzeba jednak zmusić je do utrzymywania na wyjściu 14 V.

    W oryginalnym rozwiązaniu światło główne było zasilanez AC. Przetwornicę trzeba w takim przypadku podłączyć równolegleze do cewki. Chodzi o odciążenie przetwornicy a żarówka reflektora po pierwsze obciąży cewkę czyli obniży napięcie a po drugie zniesie wahania napięcia. Cewka ma po prostu zapewnić odpowiedni prąd. Ale cewka to wszystko, ponieważ ograniczopne są możliwości magneśnicy. Od dawna nie jeżdże motocyklem (czasem szkoda), ale wiem że istnieje obowiązek ciągłej juazdy z włączonym oświetleniem więc po co rozpatrywać inne sytacje.

    0
  • #21 15 Lip 2012 20:42
    supersonic25
    Poziom 9  

    Czyli muszę sobie zakupić przetwornicę, tę co kolega napisał (chyba ok 30 zł kosztuje widziałem w internecie), światła zostawić na AC, jak orginał i równolegle podłączyć ją do cewek (z których za mostkiem mam ok 3 A)?? I tak będzie mi działało ładowanie akumulatora?

    Jeżeli będę przewijał cewki, to podpowiedzcie jakie napięcie i prąd uzyskać z każdej cewki, żeby przy włączonych odbiornikach doładowywało mi aku jeszcze.

    Może ktoś jeszcze by ogarnął tę elbę, bo mnie interesuje.

    0
  • #22 15 Lip 2012 21:02
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po co tam przetwornica? mczapski gdzieś ty widział takie rozwiązanie? W jakim pojeździe?
    Jeśli już są cewki, to połączyć jak w w jakimś skuterze i zastosować typowy prostownik regulator.
    Przetwornica - jak skomplikować prosty układ...

    0
  • #23 15 Lip 2012 21:35
    supersonic25
    Poziom 9  

    Co racja, to racja. Myślę, żeby przewinąć cewki, jak helena33 i dać jakiś regulator. Tylko, potrzebuję pomocy w sprawie, czy to mi da wystarczająco mocy jak napisałem wyżej (nie musi to być wiadomo super moc, ale żeby doładowywało mi akumulator). Rozmyślam Błażej nad cdi, i da się to zrobić w miarę przyzwoicie, ale narazie chciałbym zobaczyć jak będzie z tymi cewkami. Ludzie przewijają i gra. Pozdr.

    0
  • #24 16 Lip 2012 10:02
    jack63
    Poziom 41  

    supersonic25 Jesteś kolejnym poszukiwaczem "świętego gralla". Tematów na temat ładowania w WSK125 było tysiące. Koledzy podali tylko niektóre linki. Poczytaj.
    Ze swej strony napiszę tylko, że z pustego i Salomon nie naleje.
    Żadne przewijanie nie doda więcej niż 5% mocy. A i tak wynika to tylko z mniejszych strat na elementach prostowniczych. Pisałem o tym w kilku tematach.
    Moc "siedzi" w magnesach koła magnesowego i rdzeniach cewek. Do tego dochodzi "niskoobrotowość" silnika i jesteśmy w ... lesie.
    Najprostsze i najbardziej kosztowne rozwiązanie to zakup prądnicy z regulatorem od skutera a najlepiej Quad'a i wpasowanie jej do silnika.
    "Patent" mczapski jest bardzo ciekawy. Jednak trzeba wziąć pod uwagę zbyt słabe źródło mocy i max 85% sprawności przetwornicy. Pomijając komplikację układu i wymagania sporej wiedzy przy jego uruchomieniu trzeba tylko wspomnieć o sporych napięciach wejściowych przetwornicy. Na 100% większych od 35V! Po przezwojeniu i bez obciążenia mogą się pojawić napięcia mocno przekraczające 100VDC !

    0
  • #25 16 Lip 2012 16:49
    supersonic25
    Poziom 9  

    Doskonale sobie zdaję sprawę, że było setki tematów o tym. Napisałem:

    Cytat:
    Poszukuję konkretnego rozwiązania od ok. 6 miesięcy, więc wszystkie tematy na tym i innych forach czytałem kilka razy.

    Chciałem trochę pokombinować z cewkami, a nie od razu zakładać CDI i robić "bardziej współczesną WS-kę". Przyjrzałem się właśnie tematowi CDI w WS-ce i nie wydaje mi się takie skomplikowane. Nie ingeruje się w budowę wału korbowego. Wystarczy spisać jeden stator starej prądnicy na straty.
    Tylko ciągle mnie męczą cewki. Czy zawracać sobie głowę przewijaniem Może coś się uda zrobić z tego.
    Pomyślę, pomyślę....

    Kolega z innego forum zrobił nowy rdzeń, bo z tego co tu mamy to niewiele się da zrobić. Jakby ktoś był uprzejmy, to czy mógłby może napisać co zrobić, aby wykonać nowy rdzeń do cewki (całą cewkę)?

    0
  • #26 16 Lip 2012 18:52
    jack63
    Poziom 41  

    Akurat CDI do WSK 125 jest bułką z masłem w stosunku do "podniesienia mocy prądnicy". Moduł CDI można zrobić za kilka zł. Jego zasilanie wziąć z przewiniętej cewki zapłonowej statora prądnicy. Największym kosztem byłaby cewka wysokiego napięcia - a zasadzie transformator WN. Na impulsatory wykorzystywano cewki przekaźników.
    Jednak większa moc prądnicy to już wyższa szkoła jazdy. Bez zakupu całego kompletu od skutera należałoby:
    1.Zrobić (wykorzystać gotowe ale koszty) nowe koło magnesowe. Tj. magnesy (te są do zdobycia ale trzeba by je ukształtować) oraz "garnek" - magnetowód.
    2. Zrobić nowe cewki, a właściwie ich rdzenie z pakietu dobrej stali magnetycznej. Musi ona pozawalać na większy max. strumień magnetyczny. Nawinięcie cewki na karkas to już pikuś...
    3. Kupić lub wykonać regulator. Najlepszy by był regulator oparty na przetwornicy impulsowej - jak zaproponował kolega mczapski - ale z bardzo wysokimi napięciami wejściowymi i całą zgrają zabezpieczeń.
    4. O takich drobiazgach jak wiedza i umiejętności praktyczne lepiej nie wspominać...

    0
  • #27 16 Lip 2012 20:17
    supersonic25
    Poziom 9  

    No, rzeczywiście, kombinowanie ze starą prądnicą trochę mija się z celem.
    Chyba jednak zdecyduję się na CDI. Tylko jeszcze w ramach wyjaśnienia.
    Muszę założyć całą prądnicę od odkurzacza (tudzież skutera)? Więc to, rozumiem będzie produkowało mi tyle prądu, że wystarczy spokojnie na wszystko? To jeszcze jakby ktoś podał co kupić, bo nie jestem pewny, to byłaby bomba :)

    0
  • #28 16 Lip 2012 20:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    1. Podstawa z cewkami.
    2. Koło magnesowe.
    3. Regulator/Prostownik.
    4. Moduł zapłonowy wraz z cewką.
    Wszystko najlepiej z jednego kompletu, choć są moduły ponoć "odblokowane".
    jedyne, co ci pozostanie zrobić, to pewnie wymienić gniazdo w kole magnesowym. Ale te w znakomitej większości są nitowane, więc nie będzie z tym problemu. Do tego umocować cewki - może być konieczność dotoczenia podstawy (z aluminium lub tworzywa, nie ze stali) i ustawienia tego tak, by cewka impulsowa wyłapywała występ na wale w odpowiedniej pozycji tłoka (to akurat proste - ustawiasz tłok przed GMP, ustawiasz cewki tak, by weszły i ustawiasz koło tak, by występ znajdował się przed cewką impulsatora).

    0
  • #29 17 Lip 2012 09:08
    jack63
    Poziom 41  

    supersonic25 napisał:
    No, rzeczywiście, kombinowanie ze starą prądnicą trochę mija się z celem.
    Chyba jednak zdecyduję się na CDI. Tylko jeszcze w ramach wyjaśnienia.
    Muszę założyć całą prądnicę od odkurzacza (tudzież skutera)? Więc to, rozumiem będzie produkowało mi tyle prądu, że wystarczy spokojnie na wszystko? To jeszcze jakby ktoś podał co kupić, bo nie jestem pewny, to byłaby bomba :)


    Kupujesz prądnicę a CDI masz "z dobrodziejstwem inwentarza". Po prostu jest to standard dla skuterów.

    Prądu nie starczy na wszystko!
    Powinno starczyć na podstawowe potrzeby i aby bezpiecznie jeździć w nocy. Oczywiście lampa przednia powinna przejść "tuning" - wymianę odbłyśnika z żarówką HS1.

    0
  • #30 17 Lip 2012 12:24
    supersonic25
    Poziom 9  

    Wielkie dzięki Panowie!! Niebawem zabiorę się za przeróbkę i dam znać jak poszło.

    0