Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

21 Cze 2012 15:31 9265 25
  • Poziom 9  
    Moduł zapłonowy od tego silnika podaje iskrę tylko na jedną cewkę. "Rozgrzebałem" go i wygląda na to że walnięty jest tranzystor, ale problem w tym że nie wiem czym go zastąpić- nie ma na nim nic napisane. Wie ktoś może co tam włożyć zamiast niego? Jedna jego noga jest podłączona pod wyjście na cewkę, czyli przekazuje on napięcie na cewkę zapłonową.
    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy
  • Osprzęt kablowy
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    No dobrze. Ale sprawdziłeś, czy w ogóle jakieś impulsy docierają do tego elementu? Poza tym, jakiego rodzaju jest to moduł zapłonowy- CDI, TCI, inny? To wcale nie musi być tranzystor.
  • Poziom 9  
    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    tak wygląda ten moduł. Ma jeden czujnik na wale w postaci cewki która zbiera impulsy z magnesów na wale, a zasilanie do niego wychodzi dwoma przewodami z magneta.

    Dodano po 4 [minuty]:

    ...a do tego elementu nie sprawdziłem, ale miernikiem ma przejścia po ok 100 omów w każdą stronę, a drugi taki sam który puszcza impuls na drugą cewkę (dobrą) ma przejścia na dwóch nogach jak dioda i do trzeciej chyba nie przewodzi. W każdym razie zupełnie inaczej
  • Osprzęt kablowy
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Zapewne masz tam drugi identyczny tranzystor? Jeśli tak, podmiana na próbę a potem będziemy dobierali. Fajnie by było, gdybyś zmierzył oporność cewki.
  • Poziom 9  
    jeszcze dodam, że jest to amerykański wynalazek

    Dodano po 4 [minuty]:

    opór cewki bardzo mały prawie 2 omy. Mógłbym zamienić ale całość była zalana jakimś twardym silikonem i wyciągnąć tam cokolwiek z tej płytki to nic łatwego. A może ktoś strzeli co mógłbym spróbować włożyć. Jak się nie uda to przełożę tego drugiego
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To zobacz przynajmniej oscyloskopem czym jest sterowany. W ciemno, nie mając układu przed sobą to można wróżyć. Chyba, że chcesz sobie uszkodzić sterowanie tranzystorka i wtedy będzie ból.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Prawie 2 omy, to całkiem sporo... Co to są te kolorowe "cosie" na boku modułu?
    Jeśli jest to moduł zasilany z cewki na magnecie i nie wymaga do pracy akumulatora, to stawiałbym, że jet to jakieś CDI. Tylko teraz, jak zaawansowane? Masz tą płytkę na wierzchu? Jak bardzo oskrobaną? Zamieść zdjęcia. Jeśli widać, to mozaiki ścieżek drukowanych.
  • Poziom 9  
    tak dobry w te klocki to ja nie jestem, żebym z oscyloskopem tam podchodził. Trudno... zamienię miejscami jutro i zobaczymy co z tego będzie
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ciężko mi uwierzyć w te dwa omy. Nie ma tam błędu pomiaru? Porównałeś z drugą cewką?

    Dodano po 1 [minuty]:

    To na Twoim miejscu bym się ograniczył jedynie do podmiany. Najlepsze rozwiązania to zdemontować moduł i podjechać do elektronika, zapewne pomoże a na pewno nie uszkodzi!
  • Poziom 9  
    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    tak to wygląda. Tego drugiego tranzystora na płytce nie ma- wylutowany

    Dodano po 1 [minuty]:

    a to kolorowe to były wejścia na śrubeczki tylko musiałem je usunąć
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nic tam nie podłączaj, nie zamieniaj, uszkodzisz następny tranzystor! Zmierz dobrze oporność cewki, do prób z cewką, w szereg daj żarówkę 21W/12V
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Czy mi się wydaje, czy widać tam przegrzanie ścieżki?
    Na dnie tej obudowy nie pa przykręconych jakiś większych elementów?
    Zmierz oporność obu cewek i porównaj wyniki.
    Jak wygląda magneto?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Błażej napisał:

    Czy mi się wydaje, czy widać tam przegrzanie ścieżki?


    Przegrzane, jedna nawet "odparowała". Stąd przegrzanie. Zobacz ile musiało być ciepła, żeby "odparować" cynowaną ścieżkę. Cud, że cewka zasilająca przetrzymała.
  • Poziom 9  
    ta przegrzana dochodzi do tego tranzystora właśnie.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wiemy, wiemy, dlatego masz zmierzyć cewkę, porównać obie.
  • Poziom 9  
    ...byłem sprawdzić. 2omy to ma mój miernik bez niczego, a cewki wychodzi na to że mają 0,1. Dokładniej nie sprawdzę, najmniej na mierniku mam zakres 200. Te przewody z magneta mają do masy jeden-65om a drugi 6000om.

    Dodano po 7 [minuty]:

    ale wcześniej podłączałem każdą cewkę pod to sprawne wyjście i błyskały. Jak podłączyłem drugie wyjście to nie było iskry wcale na żadnej. A jak trzymałem odłączone, pokręciłem rozrusznikiem i podłączyłem na chwilę to błysło byle gdzie nieważne jak się zatrzymalo
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To, że cewka daje iskrę nie znaczy, że jest do końca sprawna. Dlatego też obie cewki należy przemierzyć i porównać. Niestety mierniki za kilkanaście - kilkadziesiąt złotych się do tego nie nadają.
    Nie uruchamiaj tych modułów bez obciążenia!
    Wrzuć zdjęcia koła magnesowego i cewek.
  • Poziom 9  
    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    bez obciążenia? Czyli że może się moduł uszkodzić bez podłączonej cewki?
  • Poziom 9  
    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    problem się skomplikował: Przelutowałem ten element na miejsce tego niesprawnego i okazuje się że iskry też nie ma, ale to chyba nie jest tranzystor, bo pomiędzy tymi zaznaczonymi nogami ma 180 om a do tej trzeciej nogi nie ma przejścia w żadną stronę. A ten uszkodzony ma przejścia na wszystkich nogach. W każdym razie uszkodzone jest coś jeszcze...?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    to tamten jest przebity.
    Jeśli to układ CDI, to może być też tyrystor.
    A jeśli to jest CDI, to może da się podstawić jakieś gotowe moduły od motorowerów...
  • Poziom 9  
    A wiesz może od czego by to dopasować?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie wiem. Mam za mało danych. Zgaduję, że pewnie będą to dwa równoległe bloki. Musiałbyś napisać, a najlepiej narysować, jak to jest podłączone. I pomierzyć, jak tam są połączone cewki. I jak w ogóle wygląda instalacje elektryczna.
  • Poziom 9  
    a jest może jakiś motor dwucylindrowy z iskrą na przemian który nie potrzebuje akumulatora do wytworzenia iskry?

    Dodano po 12 [minuty]:

    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    a tak to mniej więcej wygląda
  • Poziom 9  
    Mercury Marine silnik zaburtowy. Moduł zapłonowy

    Włożyłem dwa najtańsze moduły od skuterów i silnik przemówił. Nie wiem czy się nic nie uszkodzi na dłuższą metę, ale na razie jest ok. Obrazek kiepski, ale na lepszy szkoda czasu. Dziękuję wszystkim za pomoc!!!
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To gratuluję sukcesu! Z tymi diodami, to twoja inwencja, czy gdzieś to podpatrzyłeś? Co to za niewykorzystana cewka? Uzyskałeś właściwe wyprzedzenie i przesunięcie zapłonu na modułach?
  • Poziom 9  
    w orginale czujnik na wale jest równolegle przesuwany z przepustnicą a ja go odpiąłem i ustawiłem w "odpowiednim" miejscu, a resztę załatwiają moduły. Tak mi się wydaje, bo w skuterach czujnik jest w jednym miejscu przykręcony na stałe. No i muszę się pochwalić, że diody sam wymyśliłem:))

    Dodano po 6 [minuty]:

    silnik odpala i ładnie reaguje na gaz. Nie mogę zbyt długo próbować, bo jest to mój pierwszy taki silnik i wydaje mi się, że jest on chłodzony wodą z jeziora i śruba musi być utopiona, żeby zaciągało wodę. Nie chcę go przegrzać. Póki co muszę to jakoś poskładać do kupy. Jeszcze raz dzięki za zainteresowanie i pomoc. Zamykam temat