Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa Poland
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Usterka pompy ciepła C.W.U - nie grzeje, wyłącza się po chwili

e-multimax.pl 21 Cze 2012 19:48 6957 9
  • #1 21 Cze 2012 19:48
    e-multimax.pl
    Poziom 14  

    Szanowni Forumowicze,

    Zwracam się z prośbą o pomoc w zlokalizowaniu usterki w pompie ciepła do ciepłej wody użytkowej. Od razu piszę, że nie za bardzo znam się na układach klimatyzacyjnych, gdyż na co dzień zajmuję się urządzeniami elektrycznymi, ale mam nadzieję, że z Waszą pomocą uda się zlokalizować problem.

    Otóż pompa wygląda identycznie jak klimatyzator, parownik jest w jednostce zewnętrznej, a wymiennik ciepła w zbiorniku wewnątrz budynku - układ połączony rurkami miedzianymi. Z tego co do chwili obecnej udało się ustalić, to ciśnienie czynnika jest właściwe, nie ma żadnego wycieku.

    Pompa po uruchomieniu pracuje kilka minut, słychać coraz cięższą pracę sprężarki i nagle się wyłącza (tak jakby wyłączył ją czujnik wysokiego ciśnienia), rurka od sprężarki do zaworu 4-drogowego jest gorąca, ale ciepło kończy się na zaworze, nie idzie ani centymetra dalej - tak jakby zawór nie puszczał (a jednocześnie cieńsza rurka powrotna się oziębia). Jak podam napięcie na cewkę zaworu 4-drogowego pompa zaczyna pracować odwrotnie (rurki się schładzają, a parownik nagrzewa - tzw. odtajanie) i wszystko jakby pracowało poprawnie. Jeśli odłączę napięcie z cewki pompa przechodzi do standardowej pracy (grzanie) i przez chwilę rurka robi się gorąca - również za zaworem 4drogowym, po czym po paru minutach pompa znów się wyłącza - ten sam problem.

    Gdzie szukać problemu? Ma ktoś jakieś pomysły co i jak można sprawdzić od strony elektrycznej? Jakieś czujniki?

    0 9
  • Texa Poland
  • #2 22 Cze 2012 13:18
    Chris_W
    Poziom 37  

    Może jest zapchana jedna z rurek od rozdzielacza do zaworu właściwego. Można spróbować dmuchawą na gorące powietrze - ale marnie widzę. Może też być za niskie ciśnienie żeby przesuwać tłoczkiem zaworu (ciśnienie instalacji przez elektromagnes i rozdzielacz steruje zaworem przełączającym). Najprawdopodobniej zawór przełączający jest jednak do wymiany.
    Spróbuj też "poklikać" cewką może zawór się przeczyści.

    0
  • Texa Poland
  • #3 23 Cze 2012 18:51
    e-multimax.pl
    Poziom 14  

    Dzisiaj dalej walczyłem, ale nic się nie udało.
    Ustaliłem tylko tyle, że pompa zostaje wyłączona przez czujnik zamontowany na niskim ciśnieniu.

    Kilka tygodni temu były podobne objawy, ale po kilkunastu próbach uruchomienia i sprawdzeniu ciśnienia czynnika sprzęt zaczął pracować poprawnie.

    Tak teraz myślę, może czynnik nabrał wilgoci i zamarza w zaworze rozprężnym? A może ten zawór się zapycha?


    Pompa po pierwszym uruchomieniu dzisiaj przez chwilę grzała, ale jak tylko rurki za zaworem rozprężnym oszroniały, tak po chwili szron zszedł, i zadziałał czujnik na niskim ciśnieniu. I tak za każdym razem po uruchomieniu chwilę zaczyna grzać i następnie się wyłącza.

    0
  • #4 24 Cze 2012 12:14
    pm.001
    Specjalista elektryk

    Witam
    Jeśli założymy że proces montażu był prawidłowy a układ nie rozszczelnił się to wilgoć w instalacji możemy sobie podarować. Jeśli jednak prawdą jest iż urządzenie wyłącza się z LP to już wcale nie jestem pewien czy nie ma gdzieś drobnej nieszczelności w układzie. Nie wykluczam natomiast problemów z zaworem cztero-drogowym. Raczej koledze nie pomożemy na forum. Do tego potrzebne są zarówno przyrządy pomiarowe elektryczne jak też i manometry.
    pozdrawiam
    pm001

    0
  • #5 24 Cze 2012 12:31
    e-multimax.pl
    Poziom 14  

    Urządzenie jest z pewnością wyłączane przez LP, gdyż w momencie wyłączenia ten właśnie czujnik się "otwiera".

    Zawór 4-drogowy klika, ale czy prawidłowo przełącza to trudno mi powiedzieć. Jeśli podam na cewkę napięcie to pompa wchodzi w tzw. odtajanie i zaczyna pracować odwrotnie i wtedy rurki freonowe robią się zimne i jakby pracowała poprawnie na odwróconym obiegu, tzn. nie wyłącza jej LP. Jak w trakcie pracy zdejmę napięcie z cewki, wtedy przechodzi na grzanie i słychać odgłos przełączenia i syku w zaworze 4 drogowym - po czym przez chwilę rurki robią się gorące, a te za zaworem rozprężnym szronieją, jednak po wchwili szron schodzi i urządzenie się wyłącza.

    Przy tym wszystkim dość mocno grzeje się sprężarka.

    Firma klimatyzacyjna, która montowała to urządzenie sprawdzała ciśnienie czynnika i wg nich było ok.

    Tym bardziej dla mnie to wszystko jest dziwne, że jakiś miesiąc temu był ten sam problem i później z niewiadomych przyczyn urządzenie zaczęło pracować poprawnie i po 2-3 tygodniach znów ten sam problem. Przecież gdyby nie było czynnika lub było go za mało, to skąd by się wziął na te 2-3 tygodnie, skoro nie był uzupełniany?

    Tak się zastanawiam nad czujnikami, bo z moich pomiarów wynika, że czujnik za zaworem rozprężnym ma 5kohm, czujnik w zbiorniku też pewnie 5kohm (bo z pomiaru 7kohm - ale wiadomo, w innej temperaturze się znajdował w trakcie pomiaru), a czujnik na rurce wychodzącej ze sprężarki ma 50kohm. Nie mam niestety żadnych informacji jakie tam powinny być wartości czujników, więc trudno mi to ocenić. Jednak przy zmianie temperatur zmieniają swoje wartości.

    0
  • #6 24 Cze 2012 13:10
    pm.001
    Specjalista elektryk

    Nie jest wcale wykluczone że ktoś w czasie wizyty serwisu "stuknął parę razy" w zawór cztero- drogowy po tym co kolega opisuje. Natomiast nie dziwi mnie różna wartość rezystancji czujników temperatur. W klimach to tak już jest że czujniki temperatur nie są wzajemnie wymienne między sobą. Szczegóły podaje zazwyczaj dokumentacja serwisowa urządzenia. Nie napiszę nic odkrywczego jeśli zaproponuję ponowne wezwanie serwisu. Nie łudzę się jednak że da się temat rozwiązać zdalnie na forum. :cry:
    pozdrawiam
    pm001

    0
  • #7 24 Cze 2012 18:58
    e-multimax.pl
    Poziom 14  

    Dziękuję za wszelkie informacje.

    Miałem jednak nadzieję, że ktoś podpowie co można jeszcze sprawdzić więcej od strony elektrycznej.

    Czy zawór 4-drogowy w trakcie grzania ma być cały czas w jednym stanie, przełącza się tylko przy zmianie na chłodzenie lub przy odtajaniu, czy może nawet w trakcie grzania powinien zmieniać swoje stany?

    Nie wiem, czy szukać problemu w funkcjonowaniu zaworu, czy może w sterowaniu nim?

    Nieszczelności niby nie ma, ciśnienie było, chyba, że nieszczelność jest na wymienniku ciepła w zbiorniku i stamtąd obieg zassał wilgoci i tam ewentualnie ubyło czynnika? Tylko, że wymiennik jest wbudowany w zbiorniku i nie ma do niego żadnego dostępu.

    Chętnie poproszę serwis od klimatyzacji, jednak przy tej pogodzie są obłożeni robotą i ciężko z wolnym terminem, a na elektryce się jakby "trochę" znam, więc chciałem sam wyeliminować to co można.... i nie oczekuję gotowego rozwiązania problemu na forum, co najwyżej wskazówek co powinienem sprawdzić....

    0
  • #8 24 Cze 2012 19:35
    pm.001
    Specjalista elektryk

    e-multimax.pl napisał:
    Czy zawór 4-drogowy w trakcie grzania ma być cały czas w jednym stanie, przełącza się tylko przy zmianie na chłodzenie lub przy odtajaniu, czy może nawet w trakcie grzania powinien zmieniać swoje stany?

    Zawsze w układach klimatyzacyjnych jeśli urządzenie jest grzewczo- chłodzące to jedna pozycja = jedna funkcja. Innymi słowy dopóki urządzenie grzeje to zawór jest w tej samej pozycji i nic go nie przełącza chwilowo. Jest to podyktowane aktualną konfiguracją obwodu freonowego.
    e-multimax.pl napisał:
    Nie wiem, czy szukać problemu w funkcjonowaniu zaworu, czy może w sterowaniu nim?
    Sterować można nim nawet z pominięciem właściwego obwodu. Należy wówczas ustawić najpierw pozycję zaworu a następnie włączyć sprężarkę.
    pozdrawiam
    pm001

    0
  • #9 24 Cze 2012 20:10
    e-multimax.pl
    Poziom 14  

    i to właśnie chciałem potwierdzić - dziękuję.

    Czyli w tym przypadku jeśli w trybie chłodzenia pracuje poprawnie, a na grzaniu się wyłącza, to duże prawdopodobieństwo usterki zaworu 4-drogowego, który np. nie puszcza prawidłowo obiegu czynnika?

    0
  • #10 26 Cze 2012 22:01
    princo
    Poziom 16  

    Witam
    Prawdopodobnie masz zatkany zawór cztero -drogowy.
    Trzeba wylutować i przedmuchać, może zrobił się jakiś zator.

    0