Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czego użyć do zasilania laptopa w aucie ?

22 Cze 2012 22:32 5389 26
  • Poziom 25  
    Witam.
    Potrzebuję odpowiedzi na proste pytanie: mogę użyć jako zasilacza/ładowarki do laptopa przetwornicy impulsowej ? (np AVT2732) Oczywiście po wcześniejszym dorobieniu stabilizacji i zabezpieczeń ;)

    Podejżewam że tak, ale laptop tani nie był więc wolę zapytać :D
  • Poziom 33  
    Jeśli jesteś na tyle odważny to pewnie.
  • Poziom 25  
    Mam przez to rozumieć że nie ? :)
  • Poziom 38  
    Jak laptop drogi, to polecam kupić oryginalną przetwornicę na 230V i zasilać laptop oryginalnym zasilaczem.
  • Poziom 25  
    Za duża strata mocy. Lepiej od razu 12V-->19V
  • Poziom 33  
    Jeśli jesteś pewien jakości własnych urządzeń to oczywiście-wystarczy żeby prąd był większy lub równy i napięcie w okolicy oryginalnego i bez problemu pwoinno działać.
  • Poziom 25  
    Jaki jest margines zmian napięcia względem oryginalnego ? (19V).

    Zamieszczam schemat do wglądu.

    Czego użyć do zasilania laptopa w aucie ?

    Sorry za jakość schematu, robiony na szybko. To dość dobrze oklepana wersja na popularnym TL494.

    Jest stabilizacja 'na krótko' (masy połączone, tutaj chyba nie trzeba ich rozdzielać). Jest zabezpieczenie zwarciowe z AVT, jedyne co zmieniłem to dałem zewnętrzny op-amp do pomiaru prądu. Jest zabezpieczenie termiczne (lewy, dolny róg). Są 2 zabezpieczenia 'anty-napięciowe' (jakby coś nawaliło w stabilizacji i napięcie zwiększyło swoją wartość). Pierwsze to ten dzielnik w lewym, górnym rogu. Drugie, bardziej drastyczne, to ten układ z triakiem w prawym, dolnym rogu (jak napięcie przekroczy np 20V to po prostu zrobi zwarcie wyjścia i włączy zabezpieczenie zwarciowe, które utrzyma przetwornicę w stanie błędu). Co myślicie ?
  • Poziom 33  
    To wszystko zależy od tego co masz w środku laptopa-podam Ci przykład z netbooka: zasilacz ma 16V, jeśli podłączysz pod akumulator czyli jakieś 12-13V to nic się nie dzieję, nie ładuje, a gdy uruchomisz silnik i napięcie wejdzie na 14,4V to zaczyna ładować...
  • Poziom 38  
    aj123 napisał:
    Za duża strata mocy. Lepiej od razu 12V-->19V


    Straty są bardzo małe i bardzo małe prądy biegu jałowego 200-300mA.
    Przetwornice impulsowe są wysoko sprawne i poza tym, jest stosunkowo trudno "spalić" laptop stosując takie rozwiązanie.
    To jedno, a drugie, to zasilacze niektórych laptopów maja trzy żyłowe zasilanie.
  • Poziom 25  
    Problem jest taki, że za tydzień wyjeżdżam i chciałem laptopa do auta. Dobra przetwornica 12V-->230V też kosztuje, a na jeden raz nie będę kupował. Co koledzy myślą o projekcie ?
  • Poziom 38  
    Można się bawić, ale ja już napisałem i kolega też.
    Poza tym czy 100zł to jest drogo?
    Mam obudowę kable, wtyki gniazda, gwarancję plug&play.
  • Poziom 25  
    Ale generalnie poprawnie działjąca taka przetwornica nie spowoduje uszkodzenia laptopa ?
  • Poziom 38  
    Normalnie, nie bo dlaczego, jeżeli moc i napięcie jest w porządku.
    Jednak, jak przetwornicy coś się odwidzi w układach regulacji, to napięcie wyjsciowe może pojechać do 50V i musi to być przewidziane, pewność zabezpieczeń, stabilność napięcia.
  • Poziom 42  
    Projekty przetwornic do laptopów znajdziesz tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic562003.html
    Jednak samodzielna budowa to nie przelewki. Jeśli tego nie robiłeś, to odpuść - kup albo samochodowy zasilacz do laptopa albo przetwornicę 12/230V 150W.
  • Poziom 25  
    Budowałem już kilka przetwornic z i bez stabilizacji Panie Romanie ;) (pomagałeś mi przy projekcie jednej z nich).

    Twój układ też jest nie głupi ;) Zastanowię się nad tym. Dzięki za pomoc.
  • Poziom 25  
    Panowie mam pewien dylemat. Ponieważ dzisiaj w moim lokalnym sklepie znalazłem zasilacz za 50zł do laptopa to zastanawiam się czy go kupić czy dalej pozostać przy moim układzie.

    W/w zasilacz ma moc 80W i regulowane napięcia (także 19V). I teraz problem jest taki, że mój zasilacz sieciowy do laptopa ma moc 90W, a ten ze sklepu jest o 10W słabszy (czyli jakieś 0,5A mniej). I teraz pytanie czy mogę go lekko przeciążyć ?
  • Poziom 42  
    A sprawdziłeś, że laptop rzeczywiście pobiera 90W?
  • Poziom 25  
    Genralnie to nie (nie bardzo mam jak, a nie chcę oryginalnego kabla ciąć żeby amperomierz wpiąć). Czytałem troche o moim laptopie i znalazłem taki test. Tam było że laptop w spoczynku pobiera ~10W, a pod obciążeniem ~80W. Więc jakbym kupił zasilacz 80W to pracowałby pod lekkim przeciążeniem.
  • Poziom 42  
    Skoro Ty nie chcesz zmierzyć, to czego oczekujesz od nas? Nasze szklane kule nie lubią takich pytań. Nikt tu nie jest wróżka i nie wywróży, czy jakiś tam zasilacz z nieokreślonym laptopem (tylko nie próbuj teraz go określać - to nie ma sensu) będzie działał na granicy przeciążenia czy też nie.
  • Poziom 25  
    Dobra, skoro tak stawiasz sprawę to zapytam inaczej. Czy taki zasilacz może pracować z powiedzmy 20% przeciążeniem ?
  • Poziom 42  
    Po raz kolejny: szukasz wróżki - nie to forum.
  • Poziom 9  
    Witam . mam taki problem . gdy podłączę laptop HP do zasilacza samochodowego wszystko ok, ale podczas odpalania auta napięcie spada do tego stopnia że laptop gaśnie :( w aucie służy głównie do filmów czy muzyki (no chyba że znajdę darmowe wi-fi)
    zapotrzebowanie laptopa :
    18,5 v
    3,5 A
    65w
    zasilacz
    15/16/18/19/20v dc 3,5A
    22/24 dc 2,9A
    80w max
    może jakoś zasilacz przerobić , albo dołożyć coś co zmagazynuje prąd i przez te kilka sek. uruchamiania auta utrzyma napięcie potrzebne do nieprzerwanego działania laptopa ?
  • Poziom 25  
    Spada Ci napięcie na wyjściu (stabilizacja nie wyrabia). Spróbuj dołożyć kondensatory na wyjściu zasilacza. Powiedzmy 2200uF/35V (napięcie może być większe). Jak nie pomoże to spróbuj z 4700uF. Więcej bym nie dawał bo nie wiadomo czy przetwornica ma softstart.
  • Poziom 9  
    wielkie dzięki , jak będę miał chwilkę podłącze i dam znać co i jak . jeszcze jedno pytanko , równolegle czy szeregowo go podłączyć . ja bym podłączył szeregowo do + ale lepiej zapytać.
    dzięki , pozdrawiam
  • Poziom 38  
    Napięcie przy starcie silnika spada do 9- 10 V i każda przetwornica samochodowa się wyłącza, bo tak jest skonstruowana.
    Dodam, że praca laptopa przy odpalaniu samochodu jest dość groźna dla niego, zwłaszcza gdy jest tandetna ta przetwornica.
    Kolega uszkodził już dwa, teraz wie dlaczego.

    Kondensator buforujący podłącza się tylko równolegle, tylko że na 99% nic Ci to nie da, chyba że kilka milifaradów, lecz powstanie problem z przeładowaniem go, jak kolega pisał wyżej.
    Jesli już tak musisz robić, (odpalanie przy pracy laptopa) to pracuj z podłączoną baterią wewnętrzną.
  • Poziom 9  
    no i właśnie tu jest pies pogrzebany ;/ laptop leżał kilka miesięcy nie używany bo nie miałem zasilacza na 230v , więc kupiłem samochodowy bo sporo czasu spędzałem w aucie. ale po tej przerwie nie mogę naładować baterii, zachowuje się jakby nie było w nim baterii. więc jakoś musi pracować na kablu