Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania 124l, skrzynka biegów GRS900, przestała świecić się kontrolka połówek

Buli fan VW 23 Cze 2012 14:54 5358 11
  • #1 23 Cze 2012 14:54
    Buli fan VW
    Poziom 8  

    Witam serdecznie! To mój pierwszy post na tym forum, wcześniej wystarczyło tylko poszperać w tematach teraz jednak nie znalazłem odpowiedzi. Do rzeczy. Ostatnio przestała się świecić kontrolka połówek na tablicy wskaźników. Same połówki działają, działa preselekcja i są połówki. Nie działa tylko kontrolka. Zanim zabiorę się za demontaż tablicy by zobaczyć żarówkę chciałem dowiedzieć się jaki jest schemat jej podłączenia. Czy prąd płynie z jakiegoś czujnika na skrzynce? Jeżeli tak to gdzie się on znajduje?

    Druga sprawa to problem z dolną grupą biegów. Na dolnej grupie nie załączają się, względnie wypadają biegi. Pierścień na dole, wrzucam powiedzmy małą dwójkę, puszczam sprzęgło - słychać tylko zgrzyt zębów. To samo na wstecznym. Czasem wchodzą bęz problemu a czasem zgrzyt i trzeba wrzucić bieg ponownie. Bywa to irytujące gdy rusza się spod świateł.

    Scania 124l, skrzynka GRS 900, 2001 r.

    Z góry dziękuję za rady. Pozdrawiam serdecznie!

  • Pomocny post
    #2 23 Cze 2012 15:19
    kwantor
    Poziom 38  

    Na skrzyni jest czujnik, który steruje tą żarówką, nie pamiętam, czy poziomem masy czy napięciem- nic nie szkodzi wypiąć wtyczkę przy skrzyni i zewrzeć zworą, aby sprawdzić zapalanie lampki.
    Wymiana żarówki, to nie wydarzenie, trwa 3 minuty.
    Co do zgrzytów, to wygląda na zużycie zębów i hamulca synchronizatora reduktora.
    Rozbieranie skrzyni.
    Wcześniej warto rozebrać i powymieniać uszczelnienia na 2 tłokach przerzucających reduktor.(tył skrzyni) trzeba posłuchać, czy nie syczy tam powietrze na postoju.

  • #3 23 Cze 2012 15:44
    Buli fan VW
    Poziom 8  

    Dzięki za odpowiedź. Właśnie wolałem zacząć od sprawdzenia ewentualnego czujnika bo nie spodziewałem się, że dostanie się do kontrolki jest tak łatwe. W przyszłym tygodniu sprawdzę co i jak, w weekend chciałem zdobyć know-how:) Jeszcze raz dzięki za rady!

  • #4 23 Cze 2012 18:21
    TomasAGC
    Poziom 15  

    Druga sprawa to problem z dolną grupą biegów. Na dolnej grupie nie załączają się, względnie wypadają biegi. Pierścień na dole, wrzucam powiedzmy małą dwójkę, puszczam sprzęgło - słychać tylko zgrzyt zębów. To samo na wstecznym. Czasem wchodzą bęz problemu a czasem zgrzyt i trzeba wrzucić bieg ponownie. Bywa to irytujące gdy rusza się spod świateł.

    Scania 124l, skrzynka GRS 900, 2001 r.


    To co jest tu opisane świadczy o problemie ze sprzęgłem lub skończyła się synchronizacja w skrzyni

  • #5 24 Cze 2012 10:29
    Buli fan VW
    Poziom 8  

    No tak do problemu z synchronizacją się skłaniam. Zwłaszcza, że takie problemy są tylko na dolnej grupie biegów, więc sprzęgło jest mniej podejrzane. Dzięki za odpowiedź!

  • #6 24 Cze 2012 11:15
    TomasAGC
    Poziom 15  

    Buli fan VW napisał:
    No tak do problemu z synchronizacją się skłaniam. Zwłaszcza, że takie problemy są tylko na dolnej grupie biegów, więc sprzęgło jest mniej podejrzane. Dzięki za odpowiedź!



    a redukcje nie zgrzytają, na szybkiej skrzyni?
    miarą sprzęgła jest bieg wsteczny bo on nie jest synchronizowany i jak wchodzi lekko to sprzęgło jest ok z grubsza
    No chyba ze kończy się wszystko na raz bo i tak się często zdarz

  • #7 24 Cze 2012 15:28
    Buli fan VW
    Poziom 8  

    Powiem tak: kiedy podczas manewrowania nie zejdę na dolną skrzynię i wrzucę wsteczny to wchodzi z łatwością - nie występuje też zjawisko zgrzytania i niezazębienia. Natomiast gdy korzystam z wolniejszego wstecznego (praktycznie zawsze) to ten bieg wchodzi z trudem i często nie wchodzi wcale - konieczne jest ponowne wrzucenie.
    Co do zmian biegów na górnej grupie: nie słychać zgrzytów. Chociaż występuje czasem dziwne zjawisko - podczas zmian biegów czuję jakby dźwignia była przytrzymywana, i nie czuć podczas ruchu wyraźnego momentu wyłączenia jednego biegu, ustawienia wodzików w położeniu neutralnym i włączenia innego biegu. Zaczynam więc podejrzewać też sprzęgło. Dzieje się to jednak sporadycznie.

    * * *

    Korzystając z zainteresowania moim tematem i aby nie zakładać nowego. Jest problem z obrotomierzem. Działa ale pokazuje niewłaściwe wartości. Na biegu jałowym wskazuje jakieś 400 obr/min a na maksymalnych obrotach wskazówka stoi na połowie zółtego pola. Obrotomierz jest oryginalny, niedawno regenerowany był alternator ale po naprawie nic się nie zmieniło. Gdzieś czytałem, że winna jest jakaś zworka czy ustawienie na obrotomierzu w zależności o amperarzu alternatora. Niestety nie wiem jak się do tego zabrać. Pozdrawiam!

  • #8 24 Cze 2012 16:54
    kwantor
    Poziom 38  

    Może miałeś już wcześniej założone inne koło pasowe, o ile sygnal idzie z alternatora, bo są wersje, że obroty są czytane z czujnika na kole zamachowym, zacisk W na alternatorze jest niewykorzystywany.
    Najpierw włóż 3 bieg, potem go wyjmij i wkładaj wsteczny, wtedy nie zgrzytnie.
    Po wyjęciu i ponownym włozeniu, jeżeli nie zgrzyta,(nie puszczamy sprzęgła) to sprzęgło jest ok.

  • #9 24 Cze 2012 19:10
    Buli fan VW
    Poziom 8  

    Dzięki za rady, będę miał co sprawdzać w przyszłym tygodniu. Dam znać co wynikło. Pozdrawiam serdecznie!

    Zgodnie z obietnicą zdaję relację z tego co ustaliłem w tym tygodniu. Z kontrolką połówek poszedłem po najmniejszej linii oporu - faktycznie dostęp do żarówki jest bardzo łatwy. Żarówka się przepaliła. Po wymianie na nową wszystko w porządku!

    Co do reszty problemów to ustaliłem, że na postoju nie słychać odgłosów powietrza z cylindrów zmiany zakresów. Więc chyba faktycznie usterka będzie wewnątrz skrzynki. Przejechała już 1 250 000 km, więc to chyba usprawiedliwia:)

    Co do alternatora to będę musiał podnieść kabinę a na to jak na razie nie miałem czasu. Ale z sugestii z pewnością skorzystam.

    Mam teraz inny problem. Nie działa ogrzewanie postojowe. Na zegarze-sterowniku po wciśnięciu przycisku >direct start< po krótkiej chwili pojawia się napis E40. Ustaliłem, że ten błąd oznacza zwarcie w obwodzie pompy paliwa. Gdzieś wyczytałem, że należy sprawdzić przewody z przodu kabiny, że obok sterownika hamulców jest jakaś wtyczka lubiąca łapać wodę. Znalazłem tam wolno wiszącą kostkę i wtyczkę. Po podłączeniu nic się nie zmieniło. Poszukam więc pompy. Tylko gdzie ona się znajduje? Przy webasto czy gdzieś na ramie wozu?
    Pozdrawiam!

  • Pomocny post
    #10 08 Lip 2012 23:33
    serwisantscani1
    Moderator Samochody

    Buli fan VW napisał:


    Mam teraz inny problem. Nie działa ogrzewanie postojowe. Na zegarze-sterowniku po wciśnięciu przycisku >direct start< po krótkiej chwili pojawia się napis E40. Ustaliłem, że ten błąd oznacza zwarcie w obwodzie pompy paliwa. Gdzieś wyczytałem, że należy sprawdzić przewody z przodu kabiny, że obok sterownika hamulców jest jakaś wtyczka lubiąca łapać wodę. Znalazłem tam wolno wiszącą kostkę i wtyczkę. Po podłączeniu nic się nie zmieniło. Poszukam więc pompy. Tylko gdzie ona się znajduje? Przy webasto czy gdzieś na ramie wozu?
    Pozdrawiam!


    Ten błąd oznacza zwarcie lub przerwę w obwodzie pompy paliwa lub uszkodzenie samej pompy, znajduje się ona na tylnej ramie na wysokości zbiornika paliwa przy zbiorniku powietrza, natomiast kostka o której piszesz ma oznaczenie C36 i znajduje się pod maska po lewej stronie w tym miejscu o którym piszesz.

    Co do obrotomierza masz tutaj link z elektrody https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1747470.html

  • #11 13 Lip 2012 13:23
    Cowboy zagrabie
    Poziom 25  

    U mnie w autobusie jest skrzynia Scania 10-cio biegowa z pozycjami: R low/ R high potem 1/2 3/4 5/6 7/9 8/10 z jednym siłownikiem w przystawce połówek (podobno skrzynia od jakiejś wersji 250 KM). Również miałem problem z wyskakiwaniem dolnych biegów. Okazało sie że pogrubiona część sworznia tłoka opierała się o obudowę przystawki połówek co powodowało zbyt płytkie zazębianie dolnej grupy. Po przyszlifowaniu wałek wchodzi do końca i biegi wskakują jak należy.Pod dekielkiem siłownika przełączającego połówki jest jeszcze blaszka z wystającym ząbkiem , który ma wejść w kanał zasilający powietrzem, jeżeli w niego nie trafi to również siłownik oprze się o nią i nie zazębi na całej szerokości trybów. Częstą przyczyną jest również nadmierne zużycie kamieni przesuwek spowodowane opieraniem dłoni na lewarku podczas jazdy.

  • #12 17 Lip 2012 08:42
    Buli fan VW
    Poziom 8  

    Dzięki za zainteresowanie tematem. Może faktycznie wartałoby rozebrać te cylindry do widełek przekładni planetarnej i obejrzeć co tam słychać. Niestety auto ciągle w trasie i wiecie jak to jest. Natomiast przy najbliżej okazji zerknę co i jak.

    Dzięki za namiar na pompę paliwa, wczoraj zlokalizowałem pobieżnie wężyki ze zbiornika i do kabiny. Również dam znać co wynikło.

    Pozdrawiam serdecznie!

    Z ostatniej chwili! Zamiast zworki zamontowałem żarówkę i obrotomierz działa! Dziękuję serdecznie za radę! Co do kontrolki połówek to od pewnego czasu zaczęła świecić przerywanym światłem. Myślę, że może to być sprawka wody i zaglądnę tam gdy pokłonię się nad pompą paliwa urządzenia ogrzewczego. Chyba, że ktoś spotkał się już z taką anomalią i przyczyna tkwi gdzie indziej.

    Pozdrawiam!

    No i webasto działa. Okazało się, że dwupinowa wtyczka na pompce paliwa było odpięta. Po profilaktycznym oczyszczeniu i założeniu ogrzewanie działa aż miło. Dzięki za pomoc!

    Pozdrawiam!

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo