Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra F - co jest na powrocie paliwa w zbiorniku paliwa ?

jaco777 23 Cze 2012 23:06 8936 15
  • #1 23 Cze 2012 23:06
    jaco777
    Poziom 24  

    Witam. Auto Opel Astra F Kombi, 1993 rok produkcji, benzyna, brak gazu, silnik C16NZ, mono wtrysk Multec.

    Powrót paliwa z wtrysku jest podłączony do metalowego "przelotu" przy czujniku ilości paliwa. Następnie za "przelotem" (już wewnątrz zbiornika paliwa) idzie dalej gumowy wężyk, który jest podłączony do czegoś w dole zbiornika. I o to coś mi chodzi.

    Z tego co zaobserwowałem, przed nieumyślnym odłączeniem tego wężyka wewnątrz baku, jest to element znacznie ograniczający swobodny powrót paliwa do zbiornika - przynajmniej u mnie tak to wyglądało. Niestety wężyk został odłączony od strony kończącej się na dole zbiornika a nie przy "przelocie" i zaczęły się problemy. Próbowałem go podłączyć ponownie, ale ręka nie wchodzi mi :-( do otworu od czujnika ilości paliwa ani od otworu dla pompy paliwa.

    Odłączenie wężyka spowodowało spadek ciśnienia paliwa na wyjściu z wtrysku. Efektem tego jest brak mocy silnika przy przyspieszaniu. Poradziłem sobie, montując tuż za wyjściem paliwa z wtrysku, odpowiednio ściśniętą rurkę. Za pomocą trójnika i ciśnieniomierza, ustawiłem (ściskając wspomnianą rurkę) ciśnienie paliwa na wyjściu wtrysku na 0.4 bar oraz na 0.8 bar na wejściu paliwa do wtrysku (wartości znalezione na forum). Sama pompa paliwa daje 2.0 do 2.5 bara. Wydajność pompy paliwa to około 1.4 litra na 30 sekund – czyli dwa razy nad normę, ale to chyba nie problem.

    Niestety przy ciśnieniu paliwa 0.4 bar na wyjściu z wtrysku, nadal silnik traci moc przy przyspieszaniu. Ale gdy ciśnienie paliwa na wyjściu z wtrysku podniosę do około 2.0 bar, to silnik przyspiesza jak należy - lecz jego praca na biegu jałowym jest jakby "twardsza", świece są czarne zakopcone (wcześniej były czyste brązowe) i jakby palił więcej.

    Wracając do głównego pytania. Jeżeli ktoś z Was wie co siedzi w baku na samym końcu powrotu paliwa, to proszę o podzielenie się wiedzą. Czy jest to coś w rodzaju małej dyszy, a może jakiś zawór ciśnieniowy podobny do regulatora ciśnienia we wtrysku ?

    PS Obecnie komputer sygnalizuje problemy z silnikiem krokowym - zostanie wkrótce wymieniony. W między czasie wymieniono: cewka wysokiego napięcia, moduł zapłonowy, sonda lambda. Pomieniano na próbę: cały wtrysk (z silnikiem krokowym, potencjometrem przepustnicy, wtryskiwaczem), czujnik temperatury silnika, czujnik podciśnienia w kolektorze, regulator ciśnienia we wtrysku.

    1 15
  • Pomocny post
    #3 24 Cze 2012 09:59
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Ciśnienie w układzie paliwowym regulowane jest przez regulator ciśnienia, w Twoim przypadku na wyjściu po wtryskiwaczu. Natomiast rurka powrotna podłączona jest do koszyczka gdzie znajduje się pompka paliwa, ma to na celu utrzymywanie pompki non stop w benzynie (chłodzenie), nawet przy niskim stanie paliwa w baku.

    Jeżeli jest to monowtrysk to ciśnienie powinno wynosić około 1 bara, a skoro pompka daje 2,5 bara to może ktoś złą założył (od wielopunktu).

    0
  • Pomocny post
    #4 24 Cze 2012 18:55
    Grzegorz_madera
    Poziom 30  

    Ale co ma do tego pompka, skoro regulator ustala ciśnienie na 0,76 bar? Przynajmniej powinien.

    jaco777 napisał:
    Wydajność pompy paliwa to około 1.4 litra na 30 sekund – czyli dwa razy nad normę, ale to chyba nie problem.

    Przy jakim ciśnieniu?

    0
  • Pomocny post
    #5 24 Cze 2012 19:27
    ociz
    Moderator Samochody

    Aleksander_01 napisał:
    skoro pompka daje 2,5 bara to może ktoś złą założył (od wielopunktu).

    Nie ma różnicy czy od SPI czy MPI jest pompa. Wszystkie małe silniki mają takie same, większe silniki mocniejsze. Sprawna pompka może dać i 6 barów jak żaden zawór nadmiarowy nie puści. Jak dała tylko 2,5 bara to raczej kiepsko z nią.
    Powrót nie ma być niczym dławiony.

    0
  • #6 24 Cze 2012 20:30
    jaco777
    Poziom 24  

    Dzięki za odpowiedzi.

    Grzegorz_madera napisał:
    ...regulator ustala ciśnienie na 0,76 bar? Przynajmniej powinien.

    czyli jeżeli zrobiłem tak jak już pisałem
    jaco777 napisał:
    Za pomocą trójnika i ciśnieniomierza, ustawiłem (ściskając wspomnianą rurkę) ciśnienie paliwa na wyjściu wtrysku na 0.4 bar oraz na 0.8 bar na wejściu paliwa do wtrysku (wartości znalezione na forum).

    to wygląda na to, że regulator działa w miarę prawidłowo ? A wydajność pompy paliwa sprawdzona poprzez odłączenie wężyka wejścia wtrysku i włożenie to butelki – czyli bez żadnego ograniczenia przepływu.

    ociz napisał:
    Jak dała tylko 2,5 bara to raczej kiepsko z nią.
    Powrót nie ma być niczym dławiony.

    Z informacji znalezionych w Internecie wynika, że 2.5 bar to jeszcze wartość akceptowalna, ale rzeczywiście lepiej by było gdyby dawała 3.0-3.5 bar.
    Lecz jeżeli powrotu paliwa nie ograniczę ściśniętą rurką, to silnik dławi się, szarpie, traci moc przy gwałtownym przyspieszaniu, niezależnie od biegu. I przed odłączeniem wężyka powrotu paliwa w zbiorniku paliwa, zachowywał się on tak jakby był mocno zapchany.

    Zastanawiam się czy wtrysk łapie fałszywe powietrze – jutro spróbuję go uszczelnić tymczasowo i zaobserwuję efekty. Wymiana silnika krokowego też powinna się odbyć jutro.

    0
  • #7 24 Cze 2012 20:31
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    ociz napisał:
    Aleksander_01 napisał:
    skoro pompka daje 2,5 bara to może ktoś złą założył (od wielopunktu).

    Nie ma różnicy czy od SPI czy MPI jest pompa. Wszystkie małe silniki mają takie same, większe silniki mocniejsze. Sprawna pompka może dać i 6 barów jak żaden zawór nadmiarowy nie puści. Jak dała tylko 2,5 bara to raczej kiepsko z nią.
    Powrót nie ma być niczym dławiony.


    Oczywiście że nie ma to znaczenia, tak samo jest ze świecami - byle tylko były.
    Ciekawe dlaczego producenci pomp podają na obudowach ciśnienie 1 lub 3 bary, no ale są w polszcze fachowcy co zawsze lepiej wiedzą.

    0
  • #8 24 Cze 2012 21:24
    ociz
    Moderator Samochody

    jaco777 napisał:
    Wymiana silnika krokowego też powinna się odbyć jutro.

    Po co jak one się nie psują. Przynajmniej te oryginalne, bo z chińskimi zamiennikami to różnie bywa.
    Aleksander_01 napisał:
    Ciekawe dlaczego producenci pomp podają na obudowach ciśnienie 1 lub 3 bary

    I co to ma w ogóle oznaczać co podadzą chińscy producenci? Tu regulacja ciśnienia jest przy wtrysku/ach, pompa nie ma nic do tego, może jedynie być za słaba.

    Jak bez dławienia powrotu ciśnienie nie jest takie jak powinno to regulator nie pracuje poprawnie.

    0
  • #9 24 Cze 2012 21:43
    Grzegorz_madera
    Poziom 30  

    jaco777 napisał:
    na 0.8 bar na wejściu paliwa do wtrysku (wartości znalezione na forum).

    to wygląda na to, że regulator działa w miarę prawidłowo

    Nie działa prawidłowo. Tak jak napisałem wcześniej ciśnienie na wyjściu ma wynosić do 0,3 bar. Jak pisze kolega @ociz Twój regulator nie działa prawidłowo. Sprawdź wydajność pompy przy ciśnieniu 0,7-0,8 bar, wyeliminujesz w ten sposób uszkodzenie pompy.
    jaco777 napisał:
    Zastanawiam się czy wtrysk łapie fałszywe powietrze

    Jak wtryskiwacz może "łapać powietrze"?

    0
  • #10 07 Lip 2012 22:47
    jaco777
    Poziom 24  

    Wreszcie mogę podzielić się konkretnymi spostrzeżeniami.

    Przed uszczelnieniem zespołu wtrysku i wymianą silnika krokowego:
    - ciśnienie na wyjściu wtrysku podniesione do 2.5bar inaczej silnik dławił się przy przyspieszaniu,
    - silnik ciężko zapalał, wchodził na obroty przez kilka sekund jakby nie wszystkie cylindry pracowały, uruchamiał się jak traktor, praca silnika też podobna do diesel/traktora,
    - świece czarne, spalanie około 12l/100km albo i więcej,
    - komputer przy jeździe w mieście wykrywa błąd silnika krokowego.

    Po uszczelnieniu zespołu wtrysku, bez wymiany silnika krokowego:
    - ciśnienie na wyjściu wtrysku obniżone do około 0.45bar, silnik nie dławił się przy przyspieszaniu,
    - silnik zapala łatwo, da się zauważyć pracę wszystkich cylindrów, ale pierwsze zakręcenie na zimnym silniku nie powodowało "zaskoczenia" silnika, dopiero drugie zakręcenie skutkowało odpaleniem silnika, na ciepłym silniku problem ten nie występował, praca silnika prawidłowa, "mięka" jak na benzynę przystało,
    - świece ładne, czyste, brązowe, spalanie w normie w okolicach 6-7l/100km,
    - komputer nadal przy jeździe w mieście wykrywa błąd silnika krokowego,
    - jeżeli w zbiorniku jest mniej niż 12l paliwa to przy ostrzejszych skrętach w lewo oraz próbie wyprzedzania (czyli też gwałtowniejszy skręt w lewo) pompa paliwa traci ciąg paliwa, co oczywiście skutkuje chwilowymi brakami paliwa we wtrysku i spadkiem mocy silnika, czyli potwierdza się to co pisał Aleksander_01.
    Uszczelnienie polegało na rozebraniu wtrysku, wyczyszczeniu powierzchni kontaktowych przy trzech uszczelkach, wyczyszczeniu trzpienia silnika krokowego i na koniec zastosowałem silikon wysokotemperaturowy (do 285 stopni C) na wspomniane trzy uszczelki. Podejrzewam, że problemem była dolna (największa) uszczelka, ponieważ jak już wcześniej pisałem, podmieniałem cały zespół wtrysku, ale dolna uszczelka została ta sama.

    Po wymianie silnika krokowego:
    - ciśnienie na wyjściu wtrysku obniżone nadal do około 0.45bar, silnik nie dławił się przy przyspieszaniu,
    - silnik zapala łatwo za pierwszym razem, niezależnie od tego czy jest zimny czy ciepły, praca silnika nadal prawidłowa,
    - świece nadal ładne, spalanie też w normie,
    - komputer nie wykrywa już problemów z silnikiem krokowym,
    - problem z całkowitym i nieprzerwanym zanurzeniem pompy paliwa (przy stanie poniżej 12l w baku) nadal występuje i będę musiał go jakoś rozwiązać.
    Porównując mój silnik krokowy i nowy - trzpień mojego znacznie dalej wysunięty, bardzo luźny, mogę go lekko palcami ruszać, w nowym silniku krokowym trzpień mniej wystający, nie do ruszenia palcami.

    Pozostaje mi jeszcze sprawdzić jak zachowa się silnik przy braku sztucznego (za pomocą ściśniętej rurki) ciśnienia na wyjściu wtrysku. Ale to zrobię dopiero jak wrócę do domu - efekty na pewno opiszę. Przejechałem już około 1000 km i wygląda, że będzie dobrze.

    Odnośnie pytania " Jak wtryskiwacz może "łapać powietrze"? ":
    napisałem wtrysk i miałem na myśli cały zespół wtrysku nie sam wtryskiwacz - być może za mało precyzyjnie się wyraziłem. A zespół wtrysku może łapać fałszywe powietrze przez uszkodzone wężyki ciśnienia/podciśnienia, uszczelki itp. - wyczytane na forach, nie jestem specem od silników.

    PS Trochę nie na temat:
    mam chyba problem z nauczeniem komputera nowego kąta wyprzedzenia zapłonu - zarówno przed i po wymianie silnika krokowego. Dawniej po zwarciu styków i uruchomieniu silnika, kontrolka migała cały czas około 2x na 1sek. niezależnie od ilości obrotów. Teraz wygląda to tak:
    - zwieram styki, uruchamiam silnik, obroty jałowe, mruganie 2x na 1 sek.
    - podnoszę obroty silnika, mruganie 1x na 1 sek., po chwili mruganie zaczyna zachowywać się wręcz losowo, świeci przez 1-3 sek., nie świeci przez 1-3sek., chwilami mruga 2x na 1 sek. Całkowicie losowo - tak ma być czy coś jest nie tak ?

    0
  • #11 07 Lip 2012 23:56
    rob4028
    Poziom 25  

    ociz napisał:
    Nie ma różnicy czy od SPI czy MPI jest pompa. Wszystkie małe silniki mają takie same

    BZDURA!
    Wydajność pompy jest ściśle powiązana z ilością wtryskiwaczy!!

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ciśnienie paliwa na MPI to min. 2.8 bar,A SPI to 0.75 bar.
    Jeszcze jedna zależność to ,czy instalacja paliwowa jest z powrotem ,czy bez .
    W tej drugiej sytuacji podniesiono ciśnienie do 3.8 bar ,jeżeli jest to instalacja bez przewodu powrotnego.

    0
  • Pomocny post
    #12 08 Lip 2012 00:05
    ociz
    Moderator Samochody

    rob4028 napisał:
    Wydajność pompy jest ściśle powiązana z ilością wtryskiwaczy!!

    Znaczy że jak jest więcej wtryskiwaczy to więcej pali i musi więcej pompować?

    jaco777 napisał:
    - zwieram styki, uruchamiam silnik, obroty jałowe, mruganie 2x na 1 sek.
    - podnoszę obroty silnika, mruganie 1x na 1 sek., po chwili mruganie zaczyna zachowywać się wręcz losowo, świeci przez 1-3 sek., nie świeci przez 1-3sek., chwilami mruga 2x na 1 sek. Całkowicie losowo - tak ma być czy coś jest nie tak ?


    To miganie kontrolki obrazuje pracę sondy lambda.

    0
  • #13 08 Lip 2012 00:34
    rob4028
    Poziom 25  

    ociz napisał:
    Znaczy że jak jest więcej wtryskiwaczy to więcej pali i musi więcej pompować?

    NIE.!!
    Nie neguj oficjalnych informacji-proszę...

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przecież doskonale wiesz o co chodzi.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Czy trzeba udowadniać za każdym razem ,że nie jest się wielbłądem?

    Dodano po 16 [minuty]:

    To specyfikacja. Opel Astra F - co jest na powrocie paliwa w zbiorniku paliwa ?

    0
  • #14 08 Lip 2012 09:01
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    rob4028 napisał:
    ociz napisał:
    Znaczy że jak jest więcej wtryskiwaczy to więcej pali i musi więcej pompować?



    Czy trzeba udowadniać za każdym razem ,że nie jest się wielbłądem?





    Niestety, ale to smutna prawda - tak jest w rządzie, w zarządzaniu, w urzędach, oraz na tym forum że rządzą coraz "lepsie fachofce".

    Przecież to z matematycznych (bardzo prostych) wyliczeń wynika zastosowanie wyższego ciśnienia przy wielopunkcie, trzeb tylko znać zasadę działania takiego sterowania.

    Moderowany przez robokop:

    Ostrzeżenie - 3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu, 3.1.9. Zabronione jest rozpowszechnianie treści ironizujących, prześmiewczych lub złośliwych, stanowiących przejaw braku szacunku do innych Użytkowników lub osób trzecich.

    0
  • #15 08 Lip 2012 09:47
    robokop
    Moderator Samochody

    Aleksander_01 napisał:

    Przecież to z matematycznych (bardzo prostych) wyliczeń wynika zastosowanie wyższego ciśnienia przy wielopunkcie, trzeb tylko znać zasadę działania takiego sterowania.

    Sam też go jak widzę nie znasz, a zabierasz głos. Wyższe ciśnienie, to precyzyjniejsze wtryskiwacze i krótszy czas ich otwarcia - a co za tym idzie precyzyjniejsze odmierzanie dawki paliwa i możliwość wygenerowania większej dawki w krótszym czasie. Pompa jak pompa - wszystkie wydajność mają podobną - jako że silniki spalają podobne ilości paliwa, niezależnie czy to SPI czy MPI,wartość ciśnienia jest stabilizowana regulatorem przy zespole wtrysku.

    0
  • #16 08 Lip 2012 21:20
    jaco777
    Poziom 24  

    Panowie ! Tylko użytkownik ociz napisał coś konkretnego i na temat. Dziękuję.

    Proszę, nie wdawajcie się "przepychanki", nie zaniżajcie poziomu forum, piszmy na temat.

    Dodane 3.09.2012.
    Problem z całkowitym i nieprzerwanym zanurzeniem pompy paliwa (przy stanie poniżej 12l w baku) rozwiązałem poprzez włożenie wężyka powrotu paliwa bezpośrednio do koszyka pompy paliwa.

    Auto uruchamia się i pracuje nadal prawidłowo. Temat zamykam.

    0