Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ciągnik SAM (samoróbka) "Esek" - regulator napięcia prądnicy się dymi

Motorpal 28 Cze 2012 19:19 3133 16
  • #1 28 Cze 2012 19:19
    Motorpal
    Poziom 14  

    Witam.
    Mój wujek kupił niedawno sobie ciągnik samoróbczy wykonany na podzespołach samochodu Star 66, a silnik to jednocylindrowy diesel firmy Andoria. Cała instalacja elektryczna została wykonana na podstawie instalacji z ciągnika Ursus C - 330. Światła wszystkie działają dobrze. Problem polega na tym, że po odpaleniu silnika i zwiększeniu jego obrotów, regulator napięcia prądnicy zaczyna lekko dymić. Moje pytanie: czy ten objaw oznacza nieprawidłowa pracę regulatora, czy może jest to normalne?. Wiem, że to pytanie może okazywać się idiotyczne, ale chcę rozwiązać ten problem. Typ prądnicy: p20d. Pozdrawiam.

    0 16
  • #2 28 Cze 2012 19:29
    12pawel
    Poziom 33  

    Sprawdź jakie jest napięcie ładowania akumulatora. To że dymi regulator to nie jest normalne.

    0
  • #3 28 Cze 2012 20:04
    viper555
    spec od auto-elektro

    Dymi, może leje się jakiś olej na oporniki pod regulatorem. Przy wyrównywaniu napięcia oporniki mocno się nagrzewają więc trzeba sprawdzić skąd dym.P

    0
  • #4 28 Cze 2012 22:45
    Motorpal
    Poziom 14  

    viper555 napisał:
    Dymi, może leje się jakiś olej na oporniki pod regulatorem. Przy wyrównywaniu napięcia oporniki mocno się nagrzewają więc trzeba sprawdzić skąd dym.P

    Oporniki są cały czas suche, nic się na nie leje, bo ten regulator jest przymocowany uchwytami do góry.

    0
  • #5 28 Cze 2012 22:52
    Zico63
    Poziom 37  

    A podłączyliście to idealnie tak jak w Ursusie, także bieguny akumulatora itp.? Schematy są na necie.
    Jeśli podłączeń jesteście pewni - uszkodzenie regulatora.

    0
  • #6 29 Cze 2012 12:06
    Motorpal
    Poziom 14  

    Tak. Instalacja jest wzorowana na ciągniku Ursus C - 330. Biegun dodatni na masie. Regulator napięcia był wcześniej wymieniany przez wujka (dziś mi to powiedział), bo mocno dymił. Drugi regulator lekko dymi.

    0
  • #7 29 Cze 2012 12:53
    viper555
    spec od auto-elektro

    Jeżeli oporniki są czyste to regulator nie ma prawa dymić przypuszczam że macie regulator do C-330 a prądnica jest do C-360.P

    0
  • #8 29 Cze 2012 13:12
    mczapski
    Poziom 38  

    Biegun dodatni na masie.
    A prądnica odpowiednia?I Ogólnie czy aby nie pomylone połączenia? Trzeba by posłużyć sie miernikiem. I co dokładnie dymi?

    0
  • #9 29 Cze 2012 13:17
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A co tam robi za generator prądu? Oryginalna prądnica od C330, czy co innego?
    Pamiętaj, że regulator dobiera się do źródła prądu, a nie do schematu reszty elektryki.

    0
  • #10 29 Cze 2012 17:56
    Motorpal
    Poziom 14  

    Generatorem prądu jest prądnica typ p20d.

    0
  • #11 29 Cze 2012 20:55
    Zico63
    Poziom 37  

    Bo to jest do C360 i Kolega Viper555 najstaranniej z nas czyta tematy!

    0
  • #12 30 Cze 2012 21:43
    Motorpal
    Poziom 14  

    Właśnie wymieniłem prądnicę P20 D na P10 WT. Regulator napięcia pozostał (typ: RG15k).
    Napięcie akumulatora bez obciążenia: 12,75 V. Po odpaleniu ciągnika korbą napięcie na wolnych obrotach na akumulatorze wynosiło 15,27 V, a po 20 sekundach wzrosło aż do 16,45 V. Po włączeniu świateł drogowych napięcie spadło do 15,56 V. Dodatkowo włączyłem światła STOP i napięcie spadło do 14,25 V. Czy to oznacza, że regulator napięcia działa nieprawidłowo?. Przepraszam, że jestem uciążliwy.
    PS: Ten dym wydziela się właśnie z tych drutowych rezystorów pod spodem.
    Pozdrawiam.

    0
  • #13 30 Cze 2012 21:49
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ale dalej dymi?
    Wymień ten regulator na dedykowany do danego typu prądnicy i sprawny. Nie używaj tego przegrzanego.
    Zapewnij dobre połączenie prądnicy z regulatorem i akumulatorem.

    0
  • #14 02 Lip 2012 11:19
    mczapski
    Poziom 38  

    Coś ta sporo namieszane. W zasadzie regulator 15k jest bodajże adresowany do prądnic P6 (większa moc) ale nie tak objawia się jego nieprzystosowanie. Ostatnia informacja wskazuje, że właściwie to tam nie ma regulacji napięcia. Dalej podejrzewam, że komuś pomyl;iły sie przyłącza regulatora i prądnicy a może także wyłącznika zapłonu.

    0
  • #15 22 Sie 2012 15:10
    Lukas...
    Poziom 7  

    Witam w instalacji u ursusa c 330 jest prądnica typu p20c a regulator pasujący do tej prądnicy to między innymi RG15c. Czyli prawdopodobnie prądnica , regulator i instalacja się nie zgrywają. A napięcie powinno wynosić 12V.

    0
  • #16 24 Sie 2012 11:30
    Grzegorz_madera
    Poziom 30  

    Lukas... napisał:
    A napięcie powinno wynosić 12V.

    W którym momencie? Bo napięcie sprawnego, naładowanego akumulatora powinno wynosić 12,6V, a napięcie ładowania 13,8V-14,4V. Wiec skąd wziąłeś tą wartość?

    0
  • #17 24 Sie 2012 13:10
    emeryt2
    Poziom 42  

    Policzył cele ; 6 cel po 2 V = 12V , czego się chłopa czepiasz , podstawy matematyki ma opanowane.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo