Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Technik Elektryk - Faber CK
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik benzynowy zasilany gazem ziemnym bezpośrednio z gazociągu.

ccompany 29 Cze 2012 02:17 9684 34
  • #1 29 Cze 2012 02:17
    ccompany
    Poziom 15  

    Witam serdecznie.
    Czy istnieje możliwość zasilania stacjonarnego silnika benzynowego(wtrysk lub gaźnik) gazem ziemnym bezpośrednio z gazociągu?
    Wiem, że istnieją instalacje CNG, jednak tam gaz znajduje się pod ciśnieniem około 20 MPa i poprzez reduktor trafia do silnika.
    W przypadku stacjonarnego silnika, sprężanie gazu do tak wysokiego ciśnienia i po chwili rozprężanie jest bezsensowne i nieekonomiczne. To co mnie zastanawia, to fakt, czy ciśnienie w gazociągu doprowadzonym do przeciętnego gospodarstwa nie jest zbyt niskie do zasilenia takiego silnika?
    Jeśli nie, jakie elementy są ewentualnie potrzebne do podłączenia takiego silnika?
    Do tego dochodzi kwestia, czy rura gazowa, która u mnie ma 3/4" może zapewnić wystarczającą ilość gazu do pracy silnika o pojemności skokowej 1.4 litra?
    Gdzieś trafiłem na informację, że ciśnienie za reduktorem w instalacji cng jest identyczne jak to w sieci, czy to prawda?
    Osoby znające temat proszę o wypowiedź na temat możliwości realizacji takiego zasilenia, oraz jakich elementów należałoby użyć aby BEZPIECZNIE podłączyć taki silnik.
    Dziękuję i pozdrawiam.

    0 29
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #2 29 Cze 2012 07:17
    janek1815
    Poziom 38  

    Lepiej tej rury nie dotykaj ;) Sprężony jest dlatego iż tylko w taki sposób można go zatankować więcej. A rura 3/4 obsłuży nie jeden taki silnik

    0
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #3 29 Cze 2012 07:28
    ccompany
    Poziom 15  

    O tym, że tylko w celu zmagazynowania większej ilości gazu wiem. W końcu nie skrapla się go tak jak LPG.
    Rury muszę "dotykać", niedługo gazownik ma wykonać przyłącze pod palnik, prawdopodobnie 100kW.

    Dzięki za odpowiedź. W jaki sposób wykonać przyłączenie do silnika?
    Najlepiej gdyby były to fabryczne podzespoły do instalacji CNG, w końcu ich cena nie jest wygórowana, a ja nie potrzebuję najdroższego elementu czyli zbiorników.

    0
  • #4 29 Cze 2012 10:39
    janek1815
    Poziom 38  

    Co to ma być agregat prądotwórczy?

    0
  • #5 29 Cze 2012 10:53
    ccompany
    Poziom 15  

    Nie, ale pośrednio jest to związane z prądem.
    Wynajmuję obiekt pod działalność, będę tam jeszcze rezydował około pół roku.
    Mam przyłącze 20kW, które wykorzystuję w 90%.
    Niedługo dojdzie mi kolejne urządzenie(niewymagające bardzo stabilnych obrotów), do zasilenia którego potrzaba około 40-50kW.
    Po prostu nie uśmiecha mi się płacić za zwiększenie przyłącza na cudzym obiekcie, na pół roku po 138 zł za każdy dodatkowy kW przyłącza.
    Szczególnie, że w budynku jest instalacja gazowa.

    1
  • #6 29 Cze 2012 20:34
    bmserwis
    Poziom 36  

    O czymś takim jak uprawnienia i normy słyszałeś?

    0
  • #7 29 Cze 2012 20:48
    ccompany
    Poziom 15  

    bmserwis napisał:
    O czymś takim jak uprawnienia i normy słyszałeś?


    Tak. Za to Ty chyba niedokładnie przeczytałeś.
    Przyłącze wykonuje gazownik(posiada uprawnienia), elementy do podłączenia silnika chciałbym wykorzystać z seryjnych instalacji CNG(o tym też pisałem, elementy dopuszczone do sprzedaży mają atesty i certyfikaty) i sprawa ostatnia gaz ziemny jest dopuszczony do zasilania silników tłokowych, na dodatek ze względu na wysoką liczbę oktanową nadaje się nawet do zasilania silników wysokoprężnych z dołożonym układem zapłonowym.

    Nie widzę więc uzasadnienia dla pytania.
    Przy urządzeniu będę pracował tylko i wyłącznie ja.

    Jedyne o co proszę, to wskazanie kierunku. Domyślam się, że wystarczy użyć sterownika instalacji CNG, reduktora do CNG i wtryskiwaczy LPG/CNG, ale nie mam pewności.

    Wiele urządeń (miksokrety, sprężarki, rębaki, kruszarki itp) jest zasilanych przy pomocy silnika spalinowego, jakie są argumenty za niestosowaniem tańszych paliw(dostępnych i w tym celu stosowanych, nie żadne kosmiczne energie, eter i inne paranormalne wymysły), szczególnie przy zastosowaniu stacjonarnym?

    Dziękuję i pozdrawiam.

    Ps. Nie zamierzam budować instalacji typu "rurka z długopisu, przyczepiona gumą do żucia do rury z gazem, a jako wąż dętka od roweru".

    0
  • #8 30 Cze 2012 13:14
    orionbenny
    Poziom 13  

    Jaki dokładnie jest to silnik? Jeśli na wtrysku, z kompletną instalacją 12V, to nie ma problemu. Większość instalacji gazowych jest przewidziana do LPG/CNG (sterownik i wtryskiwacze). Tylko kwestia reduktora. No i bezpieczne podłączenie do instalacji - zawory odcinające, odpowiedni przewód oraz zachowanie odpowiednich norm (wentylacja itp.).
    Temat ogarnie dobry gazownik.

    p.s.
    istnieją gotowe rozwiązania w postaci agregatów zasilanych z sieci, dodatkowo z odzyskiem energii ze spalin. W tym wypadku jednak to duże koszty jak na tymczasową inwestycję.

    0
  • #9 30 Cze 2012 15:32
    ccompany
    Poziom 15  

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    Tak, silnik na wtrysku, francuski samochodowy 1.4, instalacja 12V.
    Słyszałem o kogenaratorach, z tym, że w moim przypadku to się nie nadaje, ponieważ potrzebuję napędu mechanicznego, czyli samego silnika, nie zamierzam produkować prądu.

    0
  • #10 30 Cze 2012 15:41
    cyclone4
    Poziom 16  

    ccompany napisał:
    Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    Tak, silnik na wtrysku, francuski samochodowy 1.4, instalacja 12V.
    Słyszałem o kogenaratorach, z tym, że w moim przypadku to się nie nadaje, ponieważ potrzebuję napędu mechanicznego, czyli samego silnika, nie zamierzam produkować prądu.


    Seryjne elementy których chcesz użyć, mają atesty i certyfikaty do montażu w autach a nie wyrwanych silnikach, na stojaku w garażu. Mam wrażenie, że nikt normalny nie pozwoli Ci podpiąć do gazu do samoróbki, jeśli całość nie ma papierów -- niezależnie od tego ile certyfikatów będę miały części składowe.

    0
  • #11 30 Cze 2012 16:03
    ccompany
    Poziom 15  

    cyclone4 napisał:
    ccompany napisał:
    Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    Tak, silnik na wtrysku, francuski samochodowy 1.4, instalacja 12V.
    Słyszałem o kogenaratorach, z tym, że w moim przypadku to się nie nadaje, ponieważ potrzebuję napędu mechanicznego, czyli samego silnika, nie zamierzam produkować prądu.


    Seryjne elementy których chcesz użyć, mają atesty i certyfikaty do montażu w autach a nie wyrwanych silnikach, na stojaku w garażu. Mam wrażenie, że nikt normalny nie pozwoli Ci podpiąć do gazu do samoróbki, jeśli całość nie ma papierów -- niezależnie od tego ile certyfikatów będę miały części składowe.


    Jestem raczej zdania, że mają atesty na używanie do zasilania silników tłokowych bo do tego zostały zaprojektowane i nie ma większego znaczenia, czy silnik znajduje się w samochodzie, koparce, czołgu czy stacjonarnym urządeniu.
    W kartach wyrobu itp. producent określa warunki montażu itd, wątpię, że określa typ pojadu, prędzej odnosi się do jednostki napędowej którą zasila się z użyciem jego produktu.
    To, że na pudełku z kitem do montażu, jest tekst: "Przeznaczone do aut z silnikami o pojemności.." nie odnosi się do wyłączności stosowania elementów do samochodu, tylko do faktu, że zdecydowana większość obiektów z silnikami jest po prostu właśnie autami.

    0
  • #12 30 Cze 2012 16:07
    cyclone4
    Poziom 16  

    ccompany napisał:


    Jestem raczej zdania, że mają atesty na używanie do zasilania silników tłokowych bo do tego zostały zaprojektowane i nie ma większego znaczenia, czy silnik znajduje się w samochodzie, koparce, czołgu czy stacjonarnym urządeniu.
    W kartach wyrobu itp. producent określa warunki montażu itd, wątpię, że określa typ pojadu, prędzej odnosi się do jednostki napędowej którą zasila się z użyciem jego produktu.
    To, że na pudełku z kitem do montażu, jest tekst: "Przeznaczone do aut z silnikami o pojemności.." nie odnosi się do wyłączności stosowania elementów do samochodu, tylko do faktu, że zdecydowana większość obiektów z silnikami jest po prostu właśnie autami.


    Ale w dalszym ciągu taki wytwór nie ma atestów dopuszczających do użytku w pomieszczeniach. Na pewno są jakieś ustawy które regulują co może być używane i podłączane go gazu, a jak nie to dystrybutor specyfikuje co można podłączyć do sieci miejskiej ale nie chce mi się teraz szukać tych przepisów (pewno w umowie jest zapis). Samo trzymanie butli na gaz propan-butan jest niezgodne z przepisami w budynku z gazem ziemnym, a co dopiero jakieś garażowe wynalazki.


    Dz.U. Nr 80 z 2006 r. poz. 563
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1
    z dnia 21 kwietnia 2006 r.
    w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów

    § 4. 1. W obiektach oraz na terenach przyległych do nich jest zabronione wykonywanie czynności, które mogą spowodować pożar, jego rozprzestrzenianie się, utrudnienie prowadzenia działania ratowniczego lub ewakuacji:

    .....

    2) użytkowanie instalacji, urządzeń i narzędzi niesprawnych technicznie lub w sposób niezgodny z przeznaczeniem albo warunkami określonymi przez producenta bądź niepoddawanych okresowym kontrolom, o zakresie i częstotliwości wynikającej z przepisów prawa budowlanego, jeżeli może się to przyczynić do powstania pożaru, wybuchu lub rozprzestrzenienia ognia;



    Masz obowiązek przeprowadzenia kontroli raz w roku, nikt normalny nie podpisze się pod taką instalacją. W razie czego jak gaz jeb*nie to masz prokuratora na karku.

    0
  • #13 30 Cze 2012 16:25
    ccompany
    Poziom 15  

    Przepisy mówią, że pomieszczenia, w których pracują urządzenia zasilane gazem, musi znajdować się instalacja wentylacyjna odpowiednia dla rodzaju używanego gazu.
    Odnosisz się negatywnie do pomysłu, nazywając to "wytworem", co jest znacznie przesadzone.
    Fabryczny silnik, na elementach instalacji dobranych właściwie do tego silnika, zamontowane przez serwis LPG/CNG i przyłączone do przyłącza przygotowanego przez gazownika, będzie znacznie bezpieczniejsze niż spora część wynalazków, które można wypatrzyć chociażby na tym forum. Niepoizolowane kable, brak bezpieczników lub ich dobór 'na oko', niewyważone elementy maszyn i różne inne cuda, których tu nie mało.
    Widział kolega forum cnc? Maszyny bez atestów, budowane przez amatorów, często nie ustępujące fabrycznym rozwiązaniom. Może powinniśmy zezłomować te maszynki, a nóż z którejś odmaszeruje frez między pobliskie domy..

    Nie odnoszę się do Ciebie wrogo, tylko bronię swojej myśli..:)
    Pozdrawiam.

    Ps. W takim razie pozostaje się przekonać, czy nikt nie wykona takiej instalacji i nie podpisze się pod tym. Myślę, że nie będzie z tym wcale problemów.

    0
  • #14 30 Cze 2012 16:34
    cyclone4
    Poziom 16  

    ccompany napisał:
    Przepisy mówią, że pomieszczenia, w których pracują urządzenia zasilane gazem, musi znajdować się instalacja wentylacyjna odpowiednia dla rodzaju używanego gazu.


    I nie tylko to - przeczytaj wklejony fragment. Dopisałem go po napisaniu postu.


    ccompany napisał:

    Odnosisz się negatywnie do pomysłu, nazywając to "wytworem", co jest znacznie przesadzone.
    Fabryczny silnik, na elementach instalacji dobranych właściwie do tego silnika, zamontowane przez serwis LPG/CNG i przyłączone do przyłącza przygotowanego przez gazownika, będzie znacznie bezpieczniejsze niż spora część wynalazków, które można wypatrzyć chociażby na tym forum.


    Dla mnie nie jest wcale oczywiste, że taki wytwór będzie bezpieczny bo widziałem w życiu wiele instalacji i rozwiązań bardzo niebezpiecznych, których autorzy byli przekonani o swojej "wybitnej" wiedzy i umiejętnościach. Sam przykład, że pytasz się na tym forum przekonuje mnie, że nie masz pojęcia o takich instalacjach :)

    ccompany napisał:


    Widział kolega forum cnc? Maszyny bez atestów, budowane przez amatorów, często nie ustępujące fabrycznym rozwiązaniom. Może powinniśmy zezłomować te maszynki, a nóż z którejś odmaszeruje frez między pobliskie domy..



    Tyle, że nie ma przepisów mówiących o tym, że nie wolno uruchamiać maszyn z wirującymi frezami w domu. Taka maszyna wyrządzi szkodę tylko osobie obsługującej a eksplozja gazu może zabić lokatorów z sąsiedztwa. Przepisy nie wzięły się z du*y, nie są także pomyślane jako narzędzie do gnębienia obywateli, tylko mają swoje uzasadnienie. Jeśli tylko wiedziałbym się, że mój sąsiad coś takiego robi, od razu doniósł bym gdzie trzeba, bo nie chcę aby domorosły majsterkowicz wyrządził krzywdę mnie i mojej rodzinie.

    0
  • #15 30 Cze 2012 16:45
    ccompany
    Poziom 15  

    Pisałem tego posta w czasie kiedy dodałeś swojego, stąd takie zamieszanie.
    Przepisy raczej są, nawet jeśli nie odnośnie konkretnie frezu, to urządzeń elektryczny itd. itp. mogących stwarzać zagrożenie dla otoczenia.

    Fakt, nie znam się na instalacjach, za to na mechanice już tak.
    Stąd też pytanie i moje twierdzenie, że instalację założy fachowiec. Nie mówiłe, że montował będę sam, to już sobie dopowiedziałeś.
    Ja wykonuję działające urządzenie z silnikiem benzynowym, jeśli to komus nie odpowiada, to mi nie odpowiada, że ma krajzegę zrobioną własnoręcznie.

    Urządzenie oddaję do speca od CNG, on montuje i nie jest to wtedy żaden wytwór, tylko fachowa instalacja.

    Żeby uciąć bezsensowną dyskusję dodam, że dzwoniłem przed chwilą do firmy, która montuje takie instalacje. Facet niezadowolony, że dzwonię po 14, ale pogadał.
    Powiedział, że może bez problemu wystawić homologację na swój montaż, taką dokładnie jak dla samochodu, z tą różnicą, że poda tylko nr seryjny silnika i ew. elementów instalacji zamiast nr VIN i nr rejestracyjnego.
    W poniedziałek da znać, czy może wystawić jeszcze jakiś papier, ale to po konsultacji z dostawcą instalacji.
    Pozdrawiam.

    0
  • #16 30 Cze 2012 16:52
    cyclone4
    Poziom 16  

    ccompany napisał:
    Pisałem tego posta w czasie kiedy dodałeś swojego, stąd takie zamieszanie.
    Przepisy raczej są, nawet jeśli nie odnośnie konkretnie frezu, to urządzeń elektryczny itd. itp. mogących stwarzać zagrożenie dla otoczenia.


    Wrzeciona do frezarek CNC to gotowe urządzenia. Nikt nie robi samemu takich urządzeń tylko stosuje się gotowe urządzenia z certyfikatem i deklaracją zgodności CE.

    ccompany napisał:

    Fakt, nie znam się na instalacjach, za to na mechanice już tak.
    Stąd też pytanie i moje twierdzenie, że instalację założy fachowiec. Nie mówiłe, że montował będę sam, to już sobie dopowiedziałeś.
    Ja wykonuję działające urządzenie z silnikiem benzynowym, jeśli to komus nie odpowiada, to mi nie odpowiada, że ma krajzegę zrobioną własnoręcznie.



    Jasne, tyle że krajzega to gotowy silnik (fabryczny!) plus pasy i tarcza. Taka instalacja w razie awarii nie jest zagrożeniem dla całej ulicy i wszystkich mieszkańców. A gaz jak wybuchnie to zmiecie budynek + pożar dookoła.

    ccompany napisał:

    Powiedział, że może bez problemu wystawić homologację na swój montaż, taką dokładnie jak dla samochodu, z tą różnicą, że poda tylko nr seryjny silnika i ew. elementów instalacji zamiast nr VIN i nr rejestracyjnego.
    W poniedziałek da znać, czy może wystawić jeszcze jakiś papier, ale to po konsultacji z dostawcą instalacji.



    Też mogę Ci wystawić homologację -- na co tylko chcesz. Obiecuję, będzie papier czerpany i złote litery!!! Ale oczywiście, żadnej gwarancji że nic nie eksploduje i żadnych odpowiedzialności prawnych :-)

    0
  • #17 30 Cze 2012 17:05
    ccompany
    Poziom 15  

    Teraz już delikatnie rzecz biorąc przeginasz.
    Facet prowadzi zakład i ma uprawnienia do wystawiania tego typu dokumentów.
    Będzie to w pełni legalna homologacja i również gwarancja 2 lata na poprawne działanie instalacji.

    Co do CE, jeśli próbowałeś kiedykolwiek dowiedzieć się czegoś na ten temat, deklarację zgodności wystawiasz sobie sam!
    Oczywiście w oparciu o odpowiednie normy, co nie zmienia faktu, że praktycznie nikt tego nie sprawdza. Chyba, że coś się stanie.

    Tutaj sytuacja jest analogiczna, silnik, paski i piła mają atesty, tu silnik(patrz! co za przypadek, że też fabryczny!?) i instalacja mają atesty? Gdzie różnica?
    Krajzega jest tu przykładem, są groźniejsze urządzenia od krajzegi, a budowane amatorsko.

    Twoje argumenty są nienajlepsze. Zakładając, że jest tak jak mówisz, można całą sytuację obejść. Kupić traktorek, założyć do niego instalację CNG(jest pojazdem, do maszyn rolniczych też się stosuje te instalacje), do tego do domowej sieci gazowej podłączyć włoski kompresorek(wielu właścicieli aut na CNG we włoszech ma takie urządzenie w garażu, koszt około 12 tys. złotych) i nabijać butle w zaparkowanym traktorku, a napęd odbierać z WOM. Czyż na to samo nie wychodzi? Wychodzi, co więcej nawet gorzej, bo bardziej skomplikowany i przez to awaryjny układ.

    W moim rozwiązaniu można zastosować chociażby urządzenie "SIECIOWY SUCHY BEZPIECZNIK TYPU BS-1 DO PROPANU I GAZU ZIEMNEGO"
    Wg. opisu producenta:
    BUDOWA I PRZEZNACZENIE
    Sieciowy suchy bezpiecznik typu BS-1 służy do ochrony instalacji gazowych, zasilających palniki spawalnicze lub inne urządzenia technologiczne, przed skutkami cofnięcia się płomienia i powrotnego przepływu gazu. Bezpiecznik posiada:
    zawór zwrotny, chroniący przed utajonym powrotnym przepływem gazu,
    zaporę płomieniową, powodująca wygaszenie cofającego się płomienia.
    Dodatkowo, każdy bezpiecznik wyposażony jest w filtr, chroniący zaporę płomieniową przed zanieczyszczeniem.

    To w zasadzie rozwiązuje sprawę bezpieczeństwa, zakładając, że instalację do silnika wykonał autoryzowany warsztat, a doprowadzenie gazownik.

    0
  • #18 30 Cze 2012 17:19
    cyclone4
    Poziom 16  

    ccompany napisał:
    Teraz już delikatnie rzecz biorąc przeginasz.
    Facet prowadzi zakład i ma uprawnienia do wystawiania tego typu dokumentów.
    Będzie to w pełni legalna homologacja i również gwarancja 2 lata na poprawne działanie instalacji.


    Tyle, że homologacja dotyczy tylko pojazdów. A nie urządzeń stosowanych w pomieszczeniach czy generalnie budownictwie. Podaj podstawę prawną, który umożliwia stosowanie takiego dziwoląga w budynku na podstawie homologacji dla auta. Ja pokazałem rozporządzenie MSWiA gdzie jest jasno napisane co i jak. Koleś może wystawić homologację na odrzutowiec z CNG ale to nie znaczy że takie coś może latać.


    ccompany napisał:

    Twoje argumenty są nienajlepsze. Zakładając, że jest tak jak mówisz, można całą sytuację obejść. Kupić traktorek, założyć do niego instalację CNG(jest pojazdem, do maszyn rolniczych też się stosuje te instalacje), do tego do domowej sieci gazowej podłączyć włoski kompresorek(wielu właścicieli aut na CNG we włoszech ma takie urządzenie w garażu, koszt około 12 tys. złotych) i nabijać butle w zaparkowanym traktorku, a napęd odbierać z WOM. Czyż na to samo nie wychodzi? Wychodzi, co więcej nawet gorzej, bo bardziej skomplikowany i przez to awaryjny układ.


    Jeśli tylko zdobędziesz wszelkie możliwe pozwolenia i certyfikaty -- proszę bardzo.




    Uaktualnienie: Tutaj jest teksty jednolity aktu prawnego opisującego pojęcie homologacji:

    http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-03-232-2333

    bystry czytelnik od razu dojrzy w nim powtarzające się słowo pojazd. Taki papier można sobie włożyć w buty jeśli chodzi o instalację i eksploatację w obiektach budowlanych.


    Dz.U.03.232.2333
    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
    z dnia 24 grudnia 2003 r.
    w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem

    0
  • #19 30 Cze 2012 17:35
    ccompany
    Poziom 15  

    Zapewniam Cię, że instalację założę i to w sposób zupełnie legalny.

    Można chociażby zrobić to instalując urządzenie na przyczepce samochodowej i kwalfikując urzędzenie jako pojazd specjalny. Wg. kodeksu drogowego:
    pojazd specjalny - pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji;

    Z tym nie będzie najmniejszego problemu, na większości uprawnionych stacji diagnostycznych.

    Bystry czytelnik zauważy, że pojazd specjalny, to wg prawa również pojazd.

    Pozdrawiam.

    0
  • #20 30 Cze 2012 18:44
    orionbenny
    Poziom 13  

    Takie rozwiązania istnieją - wpiszcie sobie w wyszukiwarkę: generatory gazowe.
    Na pewno spełniają wszystkie normy i przepisy odnośnie bezpieczeństwa i po spełnieniu warunków mogą być instalowane w pomieszczeniach zamkniętych.

    W tym konkretnym przypadku wystarczy, żeby gazownik skonsultował się z producentem (dystrybutorem) sterownika odnośnie norm i warunków, jakie będzie musiała spełnić instalacja.
    Można też zasięgnąć opinii jakiegoś mądrego inspektora z UDT.
    Nie wszyscy w tym kraju rzucają innym kłody pod nogi ;-)

    0
  • #21 30 Cze 2012 18:46
    ccompany
    Poziom 15  

    orionbenny napisał:
    Takie rozwiązania istnieją - wpiszcie sobie w wyszukiwarkę: generatory gazowe.
    Na pewno spełniają wszystkie normy i przepisy odnośnie bezpieczeństwa i po spełnieniu warunków mogą być instalowane w pomieszczeniach zamkniętych.

    W tym konkretnym przypadku wystarczy, żeby gazownik skonsultował się z producentem (dystrybutorem) sterownika odnośnie norm i warunków, jakie będzie musiała spełnić instalacja.
    Można też zasięgnąć opinii jakiegoś mądrego inspektora z UDT.
    Nie wszyscy w tym kraju rzucają innym kłody pod nogi ;-)


    Dziękuję bardzo za podpowiedź.
    Pozdrawiam:)

    0
  • #22 30 Cze 2012 18:47
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Jeśli się nie mylę ... to projekt całej instalacji gazu ziemnego musi zaaprobować gazownia :D .
    Do niej najpierw skieruj kroki i zapytaj o takie podłączenie.
    Nie za bardzo widzę sens montowania silnika spalinowego nawet zasilanego gazem zamiast silników elektrycznych.
    Sprawność silnika spalinowego to około 20% a sprawność silnika elektrycznego .... tu ambitniejsi przeprowadzą dalej analizę "oszczędności" .
    Gaz w taryfach wyższych od W3 jest sumarycznie droższy od tego w taryfie W3.
    Mam nadzieję, że przynajmniej autor tego pomysłu o tym także wie.

    0
  • #23 30 Cze 2012 18:56
    ccompany
    Poziom 15  

    Na początku wyjaśniałem dlaczego nie chcę stosować silnika elektrycznego.
    Zbyt wysokie koszty instalacji dodatkowych kW, jak na chwilowe(około pół-roczne) użytkowanie, w dodatku w wynajmowanym obiekcie.

    Co w przypadku, gdy jeden z odbiorników już istniejących i zaakceptowanych przez gazownię, zastąpimy innym?

    0
  • #24 30 Cze 2012 19:04
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    ccompany napisał:

    Co w przypadku, gdy jeden z odbiorników już istniejących i zaakceptowanych przez gazownię, zastąpimy innym?


    Radzę wejść na stronę gazowni warszawskiej i dokładnie zaznajomić się z regulaminem świadczenia usług oraz taryfikatorem.

    PS
    Nawet wymiana jednego kotła gazowego na inny wymaga zgłoszenia tego do gazowni.
    W przypadku wymiany kotła zgoda najczęściej jest obligatoryjna.
    Nie wiem jak z silnikiem.
    Inną sprawą której raczej nie przeskoczysz jest .... pozytywna opinia kominiarska.
    Już widzę minę kominiarza :D .

    0
  • #25 30 Cze 2012 19:16
    ccompany
    Poziom 15  

    Co do opinii kominiarza, myślę, że nie ma problemu. Można zastosować komin z blachy kwasoodpornej, ewentualnie specjalne, atestowane do tego celu elastyczne przewody do wyprowadzania spalin z silników generatorów itp. Nie chodzi mi o popularne flexy, bo te się kompletnie do tego nie nadają.
    Poza tym, urządzenia nie ma wcale pracować w budynku, tylko przy jego zewnętrznej ścianie. Oryginalny wydech załatwia więc sprawę. Wentylacja też dostateczna.
    Skoczę do Pruszkowa(tak tak, Twoje rejony:)) i wszystkiego się dowiem.

    0
  • #26 30 Cze 2012 19:43
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Nie wiem czy nie korzystniej było by dla Ciebie zrobić instalację LPG na zewnętrznej butli. Koszt zakupu gazu nieznacznie wyższy (tak kupują gaz ogrzewający z butli) i zero problemów praktycznie z papierologią .
    Tym bardziej, że chcesz to zrobić na krótki okres .
    Nie bawił bym się nawet w instalację tylko kupił jakiegoś złoma z LPG odkręcił koło i z półosi wziął bym napęd.

    0
  • #27 30 Cze 2012 19:47
    ccompany
    Poziom 15  

    Jest to rozwiązanie. Jeśli w gazowni będą robili problemy będzie najwyżej LPG.
    W wózku widłowym mam i nie narzekam..:)

    1
  • #28 11 Sie 2012 15:06
    ccompany
    Poziom 15  

    Witam wszystkich po przerwie.
    Nie uzyskałem wprawdzie tu odpowiedzi na moje pytanie, ale zamieszczę za to wszystkie informacje, które udało mi się zdobyć z innych źródeł.
    Silnik o zapłonie iskrowym w zastosowaniu stacjonarnym możemy przyłączyć do sieci gazowej na dwa sposoby.
    Sposób pierwszy, trudniejszy, droższy ale i wydajniejszy to:
    Musimy zakupić tzw Gas Booster, czyli sprężarkę do gazu ziemnego, przeznaczoną między innymi do zasilania palników do cięcia i innych urządzeń wpiętych w zakładową sieć podwyższonego ciśnienia.
    Urządzenie w zależności od modelu, spręża gaz od 3 do 10 bar.
    Posiada atesty, należy zgłosić do gazowni jedynie montaż tego urządzenia, ponieważ jest uznawane za stopień końcowy, nie potrzeba zgłaszać tego, co dopniemy do niego.
    W silniku należy zamontować wtryskiwacze do cng wraz ze sterownikiem oraz użyć drugi stopień reduktora do cng, przeznaczonego do instalacji wtryskowych.

    Druga metoda to:
    Silnik z założonym mikserem(taki jak do LPG), układem lambda sterującym zaworkiem z silniczkiem krokowym i regulatorem podciśnieniowym np. firmy Beam, model 202ABP(do 150KM). Przeznaczony jest do gazu ziemnego, nie posiada stopnia redukcji z wysokiego ciśnienia(z fazy ciekłej). Czyli instalacja wypisz wymaluj LPG, tyle, że bez parownika, a zamiast niego z regulatorem.

    W obydwu rozwiązaniach:
    Bezpieczniki suche do gazu ziemnego i najlepiej detektor gazu ziemnego z elektrozaworem na odcięciu.

    W obydwu przypadkach potrzebny jest projekt przyłączenia.
    Druga metoda wymaga podpisu gazownika z uprawnieniami na instalację założoną do silnika. Samemu nie warto tego majstrować, wystarczy zawołać gazownika, a on to wszystko zmontuje(w praktyce my pod jego okiem).
    W pierwszej wystarczy zgłoszenie montażu gas boostera wraz z projektem.

    W moim przypadku przyłącze, tzw stalowa 20-tka, umożliwia dostarczenie do 25m3/h. W przyszłym tygodniu gazownia wymienia mi licznik, na taki, który umożliwi tak duży pobór.
    Taka ilość gazu to w przypadku GZ-50 do 225kW energii.

    Takich urządzeń, np. agregatów produkowanych seryjnie jest całkiem sporo. Praktyka pokazuje, że jest to rozwiązanie dobre i proste, tylko u nas jak zwykle jest pełno krzykaczy, którzy o wszystko się burzą. Można zamówić ze stanów całe kity, do przeróbki agregatu na gaz ziemny lub nawet na trzy paliwa(NG, LPG i benzyna). Są dostępne tam parowniki ogrzewane powietrzem(do silników bez chłodzenia wodnego). http://www.propane-generators.com/

    Pozdrawiam.

    0
  • #29 11 Sie 2012 17:48
    2071468
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 11 Sie 2012 17:51
    ccompany
    Poziom 15  

    Dokładnie tak samo jak w silniku benzynowym.
    W silnikach z zapłonem iskrowym obrotami steruje się przez ilość mieszanki.
    Otwarcie przepustnicy.
    Można zastosować regulator odśrodkowy, taki jak kiedys w silnikach parowych, lub obecnie w silnikach wysokoprężnych.
    W celu uzyskania większej sprawności, można zastosować sterownik lambda od instalacji LPG(zamiast zaworka regulowanego śrubką), który poprawia jakość mieszanki. Nie zmienia to faktu, że główne sterowanie obrotami, obdywa się poprzez zmianę ilości mieszanki.
    Pozdrawiam.

    Dziękuje za miłe słowa. Swój problem rozwiązałem, zamieszczam to, bo być może komuś się przyda.

    0