Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter Suzuki TR50s -brak iskry.

Damx21 29 Jun 2012 19:17 7969 12
  • #1
    Damx21
    Level 10  
    Witam
    Jestem posiadaczem suzuki TR50s. Niestety skuterek stracił iskrę wiosną tego roku. Okazało się , że padł moduł zapłonowy CDI.
    Szukałem na stronach internetowych części ale niestety nigdzie nie mogę znaleźć. Oryginalny moduł kosztuje ponad 500 zł.
    Czy ktoś byłby w stanie wykonać taki moduł na zlecenie?
    Myślałem jeszcze nad modułami z allegro za 30 PLN niby tuningowe do dwusuwów (te modułu są chyba uniwersalne bo pasują do wielu skuterów) i jakoś go dostosować do mojego skuterka.

    Może opisze jeszcze CDI. Do modułku dochodzi 5 kabli masa, plus z akumulatora przerywany stacyjką, wyjście na cewkę WN oraz dwa kable z czujnika położenia wału (ma on opór ok 250 ohm a gdy tłok jest 3mm przed GMP na bardzo krótko zwiera oba kable).

    Chyba że ma ktoś jeszcze inny pomysł. Bardzo proszę o pomoc.

    P.S. Gdyby ktoś chciał to mam schemat instalacji elektrycznej.
  • #3
    Damx21
    Level 10  
    Aktualnie nie posiadam modułu jednak znalazłem kilka zdjęć z internetu takiego jak mam ja. Bardzo proszę o rady jak rozwiązać problem. Mam gdzieś jeszcze książkę serwisową jak znajdę to dodam.

    Skuter Suzuki TR50s -brak iskry. Skuter Suzuki TR50s -brak iskry. Skuter Suzuki TR50s -brak iskry.
  • Helpful post
    #4
    BANANvanDYK
    Level 41  
    A więc jest to moduł typu DC-CDI. Ciężko będzie dopasować coś innego. Od chinoli ciężko znaleźć, a ich jakość to porażka. Można by jeszcze pokombinować z modułem od Jog/Aeroxa po 2005 roku, możliwe że kostka podobna, ale nie wiadomo jak z podłączeniem i czy silnik będzie działać na nim poprawnie. Znowu na Allegro też do nich jest pełno modułów Made in China (WM Motor).
    Pozostaje więc albo zamówić oryginał w Suzuki ściągnięte z zagranicy, albo rozebrać moduł i naprawić.
  • #5
    Damx21
    Level 10  
    Naprawa raczej nie wchodzi w grę. Pytałem się już o to i powiedzieli że jest to nieopłacalne praktycznie musieli by zrobić moduł od podstaw. A zakup nowego trochę mnie przeraża z ebay-a jest to koszt rzędu 450zł+przesyłka a w polsce ok 700zł to bardzo dużo jak dla mnie dlatego liczyłem że ktoś na forum pomoże mi znaleźć jakieś inne wyjście. Czy jakieś cdi będą pasować do mojej suzi. Kostka do podłączenia nie musi być taka sama jak oryginalna poradzę sobie z podpięciem.
    Bardzo proszę o jakiekolwiek sugestie.
  • #6
    Jorge111
    Level 2  
    Różnica pomiędzy zwykłym modułem CDI a DC-CDI jest taka, że ten drugi ma w sobie przetwornicę, która z 12v robi przemienne napięcie do ładowania kondensatora w module. Czyli zwykły moduł chiński chiński można "zasilić" z przetwornicy - w oryginale jest specjalna cewka w statorze dająca kilkadziesiąt wolt przemiennego napięcia, które po wyprostowaniu ładuje kondensator zapłonowy. Przetwornica może być dowolna, tzn. kształt napięcia wyjściowego nie ma większego znaczenia - sinus, prostokąt, piła. To i tak jest prostowane jednopołówkowo do ładowania. Czujnik położenia wału ma dwa wyprowadzenia, więc do chińskiego modułu, jedno trzeba dać na masę. Które? Trzeba sprawdzić, ważna jest faza impulsu a co za tym idzie kąt wyprzedzenia zapłonu. Znajdę chwilę to wrysuję chiński moduł (za dwie dychy!) w załączony schemat.
  • #7
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Podłączenie zewnętrznej przetwornicy do zwykłego modułu CDI nie jest wcale taką prostą sprawą, ponieważ przetwornica musi zostać odłączana na czas wyzwolenia tyrystora w module zapłonowym. W przeciwnym przypadku przetwornica będzie pracować na przeciążeniu lub też tyrystor po zakończeniu oscylacji w obwodzie wyjściowym (wyładowania na świecy) nie zostanie "wyłączony" przez co przetwornica będzie pracować praktycznie na zwarciu.
  • #8
    Jorge111
    Level 2  
    Tyrystor nie zostałby wyłączony gdyby przetwornica dawała napięcie stałe - tu się zgadzam. Przetwornica musi dawać - jak pisałem - prąd przemienny. Czyli symulacja tego, co normalnie wytwarza cewka w statorze. Samo prostowanie odbywa się w module, a układ zapewnia wyłączenie tyrystora. I nie trzeba wyłączać przetwornicy na czas rozładowania. Czas dużego obciążenia to tylko niewielka część obrotu wału korbowego. Będę robił taki układ, ponieważ prowadzę serwis skuterów i chcę mieć stanowisko do testowania/sprawdzania modułów zapłonowych.
  • #9
    MikH
    Level 11  
    a czy nie mozna zastosowac jedna z cewek ladowania i do wyjscia z niej dolaczyc maly transformator, ktory zwiakszy napiecie z 15-20V do tych 250-300V AC?
    A do zaplonu zastosowac tani chinski AC CDI?
    ktos ma wykres oscyloskopowy jak wygladaja impulsy z cewki ladowania cdi i z impulsatora- chodzi mi glownie o przesuniecie?
  • #10
    jack63
    Level 43  
    Chyba autor tematu go porzucił?? A szkoda. Temat ciekawy.
    Tu są oscylogramy napięć z cewki ładującej i impulsatora.
    Link
    Jednak tyczą się one pradnicy WSK 175 i chińskiego impulsatora "wyzwalanego" lizakiem. Nie jest to typowa sytuacja gdy mamy koło magnesowe i znacznik na nim.
    Poza tym prądnica WSK175 ma cewki na zewnątrz wirnika, a sam wirnik jest tzw. kłowy. Pewnie przy kole magnesowym rozkład pola magnetycznego jest trochę inny, więc i kształt napiecia cewki ładującej się zmieni. Dochodzi do tego ilość magnesów i cewek od której zależy ile okresów napiecia przypada na jeden cykl ładowania kondensatora w CDI. Najczęściej sa trzy jak w tym przykładzie z WSK175.
    N oscylogramach można zauważyć iz przebieg napięcia cewki ładującej mocno odbiega od sinusoidy. Co łącznie ze zmienną częstotliwością miało by wpływ na pracę ew. zastosowane transformatora. Większość konstruktorów miało problemy z mocnym grzaniem się trafa zasilonego z cewek świetlnych i obciążonego CDI.
    Trzeba też brac pod uwagę to conapisał BANANvanDYK na temat synchronizacji chwilowego napięcia cewki ładującej z impulsem wyzwalającym impulsatora.
    Chodzi o opisany wcześniej efekt kłopotów z wyłączeniem się tyrystora wciąż zasilanego z cewki lub przetwornicy. Przy cewce wystarczy aby moment wyzwolenia trystora przypadał na ujemną połówkę "sinusoidy" napięcia. Resztę załatwi dioda prostująca. Przy przetwornicy jest już trochę gorzej. Jednak czytałem o układach do samochodów gdzie przetwornica nie była wyłączana, ale po prostu zrywała drgania przez zwarciem tyrystorem. Jednak była to przetwornica samowzbudna. Bez zewnętrznego oscylatora.
    Wg. mnie przyczyna problemów jest tyrystor a w zasadzie uparte jego stosowanie ze względu na prostotę i koszty CDI.
    A może zastosować tranzystor z troszkę zmodyfikowanym układem jego włączania? Omijamy problem przerywania obwodu, bo tranzystor można wyłączyć w przeciwieństwie do tyrystora. Przecież czas iskry i przez to czas otwarcia elementu kluczującego (tyrystor, tranzystor) jest bardzo krótki: setki mikrosekund "w porywach". Resztę czasu element kluczujący jest zamknięty.
    Impuls otwarcia powinien być utrzymywany właśnie przez tak długi czas.
    Dla mosfeta wystarczyło by tylko nie rozładowywać naładowanej bramki rozładowanie pozostawiając ujemnemu impulsowi z impulsatora. Oczywiście calkowity czas impulsu nie mógł by być tak długi jak z reguły jest w obecnych konstrukcjach.
    MikH Jeżeli masz do dyspozycji jakiś silnik z CDI to możesz niewielkim wysiłkiem takie oscylogramy zrobić sam korzystając z karty dźwiękowej komputera. Wystarczy prosty dzielnik rezystorowy ok. 1:1000. Chyba nie chodzi o pomiar napięcia ale o zależności fazowe, więc nie trzeba go skalować. Byle tylko nie spalić wejścia karty...
  • #11
    MikH
    Level 11  
    dzieki Jack63- wskazany w linku topik przeczytalem juz wczesniej, bardzo duzo w nim konkretnych informacji. I podoba mi sie tam twoja rola profesora :D
    wlasnie wygrzebalem na elektrodzie takie przebiegi (od nyemi):
    Link
    i to jest to co chcialem wiedziec teoretycznie zanim zaczne bawic sie w eksperymenty. Mam silnik z cdi, ale typu dc. modul padal powoli, ale pomoglo mu przelutowanie. W miedzyczasie w ciemno kupilem chinski modul, ale jak sie okazalo nie taki jak trzeba bylo: ac-cdi,
    Moje moto to nx240- analizujac schemat myslalem, ze to ac-cdi. Wystepuje tu jakies zasilanie z cewki ladowania, ale koledzy z forum hondy wyjasnili ze to dc-cdi, a sygnal, ktory idzie z cewki alternatora prawdopodobnie ma wplyw na przesuniecie zaplonu w module. Wlasnie ta cewke po podbiciu napiecia do 250V chcialbym wykorzystac do generowania impulsu ladujacego do taniego (za 25 zl ;) ) chinolka.
    Rozumuje, ze najlepiej byloby trafic z dodatnim impulsem z impulsatora w czasie, gdy cewka ladujaca przechodzi juz na polowke ujemna?
    dla jasnosci fragment schemat zaplonu, cewka ktora chcialbym uzyc jest wyprowadzona kabelkiem zoltym:
    Skuter Suzuki TR50s -brak iskry.
  • #12
    jack63
    Level 43  
    Nie za bardzo łapię o co temu nyemi chodzi a tobie razem z nim. Tym bardziej że jest to wyrwane z kontekstu a język opisów jest wybitnie pogański.
    Jeżeli masz jednak jakąś cewkę dostępną w tym motorku to zrób pomiary na niej. Ew. na cewkach świetlnych ale bez regulatora ! Znając położenie geometryczne cewek względem impulsatora można "przenieść" "kątowo" impulsy z jednej cewki na drugą. Po prostu da się to przeliczyć. Pomiary można wykonać napędzając wał silnikiem elektrycznym np. wiertarką. Będą stabilniejsze RPM i "uwolnimy impulsator do pomiarów.
    A z tą cewka do niby przestawiania zapłonu. Daj zdjęcia prądnicy/ impulsatora i tej dziwnej cewki. O tyle dziwnej że na schemacie jej nie ma! Jest natomiast odejście z jednej fazy alternatora...
  • #13
    Damx21
    Level 10  
    Sorry że się nie odzywalem tak długo. Problem został rozwiązany. Znalazłem elektronika (okolice krakowa) który wykonał nowy moduł. Kosztowało mnie to 300 zł ale warto było. Iskra dużo mocniejsza niż poprzednio.. Silnik pracuje super. Jak znajdę do niego nr to podam w poscie może się komuś przyda. Dzięki za pomoc.