Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit"

wujko1 30 Cze 2012 01:54 26111 8
  • #1 30 Cze 2012 01:54
    wujko1
    Poziom 11  

    Witam!

    Posiadam Skodę Fabia 1.2 HTP, 64KM, 2003r, silnik AZQ.
    Objaw to kontrolka Check Engine oraz błąd:

    Code:
    17848 - EGR Valve (N18): Open Circuit
    
                P1440 - 35-00 - -

    Code:

    17848   Zawór recyrkulacji spalin - przerwa
       brak osprzętu / nie związany ze sprzętem


    Silnik chodzi OK, nie trzęsie nim, obroty w normie, przyśpieszenie również OK tylko ten nieszczęsny check.
    Po wykasowaniu błędu, samochodem można jechać 25km (przez pół godziny) i check się nie zaświeca, dopiero po tym czasie ECU zgłasza ww błąd 17848 (np po ponownym uruchomieniu silnika ale nie jest to regułą).
    Niekiedy błąd pojawia się w krótszym czasie.


    Odpinałem całkiem wtyczkę zaworu i uruchamiałem silnik - pracuje tak jak na podpiętej wtyczce z tą różnice że po kótki czasie zwraca błąd:

    Code:
    17851 - Potentiometer for EGR (G212): Signal too Low
    
            P1443 - 35-00 - -


    Zawór EGR na który wskazuje błąd jest elektryczny firmy Pierburg o oznaczeniu 7.22785.07.0 (nowy nr 7.22785.12.0, 7.22785.16.0), oznaczenie VW 03D131503A, 03D131503D
    Cos takiego: http://www.ms-motor-service.de/ximages/pg_si_0084_pl_web.pdf (Skoda Fabia 1.2 12V, VW Polo 1.2 12V, Seat Cordoba 1.2 12V, Seat Ibiza 1.2 12V)
    Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit"

    Zawów EGR zasilany jest 5 kablami, po kolei piny w kostce:
    1 - czarno-czerw (gruby)
    2 - czerwono-zielony
    3 - brak kabla
    4 - brązowo-niebieski
    5 - fioletowo-biały (gruby)
    6 - zielono-biały

    Kable z pinów 2,4,5,6 idą do ECU, kabel pin 1 idzie do zegarów/bezpieczników.

    Ciągłość kabli sprawdzona miernikiem - jest OK, wiązke przy podłużnicy (przypadłość Fabii) przeglądałem - poprawiona i jest OK.

    Pomierzyłem napięcie na przewodzie zasilającym zaworek EGR, tj przy wyciągniętej wtyczce z zaworu EGR.
    Przy przekreconej stacyjce na ON, wyłączonym silniku napięcia są (w nawiasie napięcie przy wlączonym silniku) następujące:
    - pin 1 - 12.37V (14.28V)
    - pin 2 - 4.98V (4.42V)
    - pin 4 - -- (--)
    - pin 5 - 4.39V (4.9V)
    - pin 6 - -- (--)

    Dochodzę do wniosku, że z instalacją raczej wszystko jest OK, chociaż nie jestem pewien wartości z przewodów nr 4,6 - czy ktoś jest w stanie powiedzieć czy są prawidłowe?
    Co jeszcze można zmierzyć w instalacji samochodowej?
    Podejrzewam jednak że może to być wina zaworu EGR.
    W związku z tym pytanie czy jest ktoś w stanie podpowiedzieć jak go sprawdzić (cewka, potencjometr), które piny i jak pomierzyć?
    W innym wątku ktoś pisał o pomiarze rezystancji miedzy pinami 1-5 ma byc 8 Ohm ale to jest do innego silnika z Fabii 1.4


    Tutaj http://www.msi-motor-service.com/ximages/pg_si_0085_de_web.pdf inny zaworek Pierburg (m.in. do Renault) ale kostka 5pinowa (3 strona) wręcz bardzo podobna, jest również opis jak sprawdzić rezystancje cewki, potencjometru.

    Również w tym http://www.msi-motor-service.com/ximages/PG_SI_0047_DE_WEB.pdf (Opel) zasilanie 5 pinowe ale inna kostka, podana rezystancja miedzy 1-5 pinem (8 Ohm).


    Częścią wspólna tych zaworów jest zasilanie 5 kablami oraz taki sam opis kabli zasilających zaworki EGR.


    Niestety, nie moge znaleźć instrukcji serwisowej Pierburga do mojego EGR-a w związku z czym pytanie do znawców tematu o podpowiedz w jaki sposób sprawdzić poprawność jego działania - czy to miernikiem, czy to na zworkę.
    Z góry dziękuje i liczę na podpowiedzi:)

    1 8
  • Pomocny post
    #2 30 Cze 2012 08:45
    Doktorr
    Poziom 34  

    Dla silnika AZQ 1-5 około 8 ohm 2-4 0,8k 2-6 2,1k

    0
  • #3 30 Cze 2012 17:04
    wujko1
    Poziom 11  

    OK, wymontuję go w najbliższym czasie (może dzisiaj) i sprawdzę mu rezystancje o której piszesz i dam znać.

    Ale wracając do pdf-ów pozostałych EGR-ów Pierburga, o których pisałem, skoro mają one takie same kable zasilające, można wywnioskować że ich budowa wewnętrzna jest analogiczna wiec i pomiar należałoby wykonywać w taki sam sposób w jaki jest w tych pdf-ach.
    Opis wyjść (moja translacja z niemieckiego by google :D ):
    pg_si_0085_de_web.pdf
    | Pin 1 | Gesteuerte Masse / Sterowana masa | Spule /Cewka |
    | Pin 2 | Spannungsversorgung (+5V) / Napięcia zasilania (+5V) | Potentiometer /Potencjometr |
    | Pin 4 | Masse / Masa | Potentiometer /Potencjometr |
    | Pin 5 | Spannungsversorgung (Bordspannung) / Napięcie zasilania | Spule /Cewka |
    | Pin 6 | Schleifersignal / sygnał | Potentiometer /Potencjometr |

    PG_SI_0047_DE_WEB.pdf
    | Pin 1 | Gesteuerte Masse / Sterowana masa | Spule /Cewka |
    | Pin 2 | Masse / Masa | Potentiometer /Potencjometr |
    | Pin 3 | Spannungsversorgung / Napięcia zasilania (+5V) | Potentiometer /Potencjometr |
    | Pin 4 | Schleifersignal / sygnał | Potentiometer /Potencjometr |
    | Pin 5 | Spannungsversorgung / Napięcie zasilania | Spule /Cewka |

    Zatem można je pomierzyć w analogiczny sposób jak to opisano w pdf-ach, biorąc pod uwagę co oznaczają odpowiednie kable. Głównie mam tu na myśli zwarcie PIN 1 i 5 - zaworek powinie się otwierać i zamykać.
    W moim z tego co zmierzyłem:
    - PIN 1 - na pewno będzie zasilaniem cewki z akumulatora czyli DC 12V
    - PIN 2 - ?? (prawdopodobnie zasilanie potencjometru (5V?))
    - PIN 4 - ??
    - PIN 5 - ?? (prawdopodobnie sygnał z ECU na potencjometr)
    - PIN 4 - ??

    Tylko pinu 1 jestem pewien:)
    Reszta - może wy będziecie wiedzieć?

    Swoją drogą próbowałem obserwować bloki danych dla EGR-a w VWTool-u i niestety zarówno na kanale 074 jak i 075 nic nie pokazuje przy uruchomionym silniku (przy odpiętej wtyczce EGR-a to samo):
    Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit" Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit"





    A tu co powinno być:
    Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit" Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit"


    Czyli ECU nie dostaje żadnych informacji z EGR-a lub przynajmniej ich nie zwraca na OBDII.

    Dodano po 5 [godziny] 57 [minuty]:

    1.
    Zawór EGR wyciągnąłem i pomierzyłem rezystancje, które podał Doktorr czyli między następującymi pinami:
    - PIN 1 - 5 - brak rezystancji
    - PIN 2 - 4 - brak rezystancji
    - PIN 2 - 6 - brak rezystancji

    2.
    Próbowałem ruszyć trzpieniem który porusza się w środku zaworka i przymyka obieg - jest nieruchomy, przepływ zamknięty !!!!!! Stukałem młoteczkiem przez śrubokręt, nie idzie go w żadną stronę ruszyć!!

    3.
    Następnie próbowałem wykonać test na zworke.
    a. Zwarcie pinów 1 i 5 oraz podczepienie ich do klemy + akumulatora, obudowa EGR-a do klemy - akumulatora - brak reakcji EGR-a.
    b. Również inna konfiguracja tj. pin 5 do + akumulatora, pin 1 do - akumulatora - brak reakcji EGR-a.

    Czyli wychodzi na to, że zawór EGR kompletnie martwy.

    4.
    Próbowałem również wykonać test sygnału centralki ECU do EGR-a na podstawie pdf-ów dotyczących innych EGR-ów Pierburga (założyłem że zasada działania analogiczna) aby wyeliminować wadliwość działania ECU i niestety nie udało się, wychodzi na to że ECU nie reaguje zmianami nastaw dla EGR-a.
    a. Test pomiaru napięcia między pinami 1 i 5 (przy założonej kostce na zawór EGR) - przy biegu jałowym jest 0.27V i przy operowaniu pedałem hamulca nie notuję zmian.
    b. Test sygnału zasilania potencjometru, tj pomiar napięcia miedzy pinem 6 a klemą - akumulatora. Przy predkości jałowej wychodzi poniżej 1.1V (chyba około 0.4V - 0.7V), przy operowaniu pedałem gazu wartość ta nie wzrasta.

    Podejrzewam że ze względu na przerwę w EGR-rze ECU nie próbuje sterować jego praca dlatego też wartości tych napięć się nie zmieniają (czyli sytuacja tak jakby kostka z EGR-a była wypięta).


    Chyba pozostaje zakupić nowy zawór EGR??

    2
  • #4 11 Lis 2013 23:59
    boss1984
    Poziom 12  

    kolego odp jak możesz jak rozwiązałeś problem egr co było itd każda informacja cenna z góry dzięki

    1
  • #5 15 Lis 2013 23:01
    wujko1
    Poziom 11  

    Witam po długim czasie.
    Mineło około 16 miesięcy od czasu problemów z EGR.
    16 miesiecy temu po wyciągnieciu EGR-a był on martwy - trzepień wogóle się nie ruszał.
    Kupiłem taki sam EGR używkę, zamontowałem i śmiga do tej pory bezproblemowo tak więc wymiana na inny.

    Dotychczas jest OK - przejechane 20 tys km.

    pozdrawiam
    Ł.W.

    1
  • #7 25 Maj 2014 07:50
    grarmi
    Poziom 14  

    Panowie, również mam problem z EGR, POLO 9N 1,2 12V a mianowicie - silnikiem trzęsie, falują obroty, spalanie według mnie duże - 7,5-8 L, przy odpalaniu i dodawaniu gazu czasem jakby tak strzelał i czuć benzyną, dzieje się tak bez względu na to czy egr jest zaślepiony czy nie, ale już pd odpięciu wtyczki silnik pracuje idealnie nie strzela, nie falują obroty, nie trzęsie. Wyjąłem go podłączyłem na ostro pod akumulator - działa, otwiera się i zamyka. Możliwe, że coś jest nie tak z elektryką i sterowaniem nim?

    0
  • Pomocny post
    #9 22 Lip 2015 23:06
    wujko1
    Poziom 11  

    EGR ponownie daje o sobie znać dlatego otwieram wątek aby opisać dalsze boje z EGR, pomiary jakie wykonałem - może przydadzą się komuś informacje.
    Dodatkowo prośba o kliknięcie "Pomógł" przy moim poście jesli informacje były pomocne.

    Do rzeczy:
    Po trzech latach jazdy i 40kkm ponownie pojawił się błąd EGR.
    Tym razem:

    Cytat:
    P0403: Exhaust Gas Recirculation Control Circuit


    Aby wiedzieć co i po co mierzymy załączam fotkę obrazującą budowę zaworu EGR
    Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit".
    W dolnej części EGR-a znajduje się cewka która powoduje zamknięcie o otwarcie EGR-a. Cewka zasilana jest dwoma przewodami oznaczonymi w kostce (+ i -). W górnej części EGR-a znajduje się potencjometr, którego zadaniem jest pomiar stopnia otwarcia EGR-a. Potencjometr równiez zasilamy jest dwoma przewodami. Ostatni piąty przewód (w moim przypadku przewód nr 1 w kostce) to przewód sygnałowy.
    Pomiar rezystancji składa się na rezystancje cewki oraz rezystancję potencjometru co wykonujemy i wynik powinien być zgodny z wynikami podanymi w poście.

    Diagnozę EGR przy obecnym blędzie wykonuję poprzez pomiar rezystancji oraz sprawdzenie ciągłości kabli EGR <> ECU.
    Ciągłośc przewodów sprawdzamy miedzy kostką przyczepianią do EGRa oraz mniejsza kostką podpinaną do ECU:

    Obecnie rezystancja cewki wychodzi OK, natomiast rezystancja potencjometru - nic nie wskazuje. Po podlączeniu zasilania bezpośrednio do EGR-a - słychać jak zawór się otwiera. Wniosek - uszkodzony potencjometr, cewka OK.
    Dla spokojności gdy nie jesteśmy pewni czy to wina EGR-a możemy sprawdzić ciągłość przewodów idacych od kostki EGR do ECU.

    Podaję połączenie przewodów z kostki w EGR z kostką w ECU.:








    kostka EGRkostka ECU
    1 - czarno-czerw (gruby) x (idzie do kabiny, nie do ECU)
    2 - czerwono-zielony pin nr 93
    3 - brak kabla x
    4 - brązowo-niebieski pin nr 84
    5 - fioletowo-biały (gruby) pin nr 115
    6 - zielono-biały pin nr 110


    Wypinały mniejsza kostkę z ECU i dochodzimy kolorami po kablu i sprawdzamy ciągłość miernikiem.
    Dla zobrazowania załączam fotki.
    Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit" Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit" Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit" Skoda Fabia 1.2 HTP, 2003r - zawór EGR błąd "Open Circuit"

    Kliknij "Pomógł" przy moim poście jeśli informacje okazały się pomocne.
    Z góry dzieki.

    4