Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

GDN 20/60/11 + GDWK 10/80/19 - problem środka

16 Sty 2005 13:44 13545 64
  • Poziom 18  
    Witam!

    Zabieram się za konstrukcję monitorów w oparciu o ww. przetworniki. Zalozeniem nie jest zbudowanie monstrualnych kolumn z miażdżącym basem, ale niskobudżetowych, dynamicznych i w miare wiernie przetważających dźwięki "paczek" :)
    Wybor padł akurat na te glosniki ze wzgeldu na cene (komplet nowych ok 300 zl), procz tego zblizona efektywnosc (90 dB) i w miare liniowa charakterystyka średnicy. Wlasnie - tony średnie.. Jak dobrać podział, by środek pasma nie ucierpiał na tym zbytnio? Myslalem o filtrze drugiego rzędu na 3700Hz, ale moze nizej?

    Dane przetworników na:
    http://www.tonsil.com.pl/glosniki_frame.htm

    Obudowa oczywiscie zamknięta - 35 l.

    Piszcie jesli macie jakies uwagi i sugestie w sprawie brzmienia.

    Pozdrawiam Serdecznie :)
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Proponuję filtr 12 lub 24 dB/okt. przy częstotliwości podziłu 3400 Hz (radzę indukcyjność cewki i pojemność kondensatora wyliczyć programem Zwrotnice, który zamieściłemw załączniku).
    Załączniki:
  • Poziom 15  
    Też zaczynam bliźniaczą konstrukcję (pisałem o tym w innym temacie). Będę starał się ciąć GDWK jak najniżej się da, w granicach rozsądku, głośnik ten jest dość mocny, a GDN nie jest średniotonówką :)
  • Poziom 18  
    wczesniej myslalem na komora z BR ale to troche mijalo sie z moimi zalozeniami - nie chce by bas byl "rozlazly", ale zaraz zobacze to w winISD jak to bedzie przy 50 l i strojeniu 30-32 Hz. I rozumiem ze do tego podzial 3.400 (ale az 3-go rzedu??).

    pozdrawiam ;)
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Bas przy tym strojeniu nie był rozlazły, był poprawny(pisze to co słyszałem, a nie to co później oglądałem na monitorze). Wg WINISD charakterystyka impulsowa od 40Hz jest całkiem dobra, jest wprawdzie znaczna góra w bezpośrednim otoczeniu 30Hz, ale tak na prawde w "normalnej" muzyce rzadko kiedy pojawiają się te częstotliwości. Pozatym otwór zawsze można zatkać, a wtedy trudno cokolwiek zarzucić strojeniu.
  • Poziom 18  
    Głośnik niskotonowy ma przy czestotliwości 3800 Hz podbicie o około 5 dB, które może być słyszalne przy zastosowaniu filtru o łagodniejszym zboczu.
  • Poziom 18  
    U mnie wyszlo to tak:
    BR: 12ms @ 40 Hz (a potem 21ms @ 17Hz - ale kto toooo słyyyszyyy :)
    zamknieta: 6.5 ms @ 40 Hz (i to jest najwyzsza wartosc)..

    hmm..
    mysle ze sprobuje BR - 50 l i jesli efekt mi sie nie spodoba to po prostu wstawie szczelna pozioma przegrode nad tunelem tak zeby komora miala 35 l :)

    co oznacza wspolczynnik vent mach w winISD?? (dla śr. 4,7 cm i dł. 7,9 cm wszpółczynnik wynosi 0,16..)

    -----------------------
    zgadzam sie z jakubkrawiec: chyba rzeczywiscie zbocze musi byc jak najbardziej strome, wlasnie ze wzgledu na ten "wyskok" na ktory nie zwrocilem wszesniej uwagi...
    Finalnie bedzie trzeba wyciagnac wysokotonowy maksymalnie w dol (tzn. do przyzwoitosci) - tu jest wmiare rowna charakterystyka od 3000 Hz (nie spale go jednak takim podejsciem?? )

    pozdrawiam

    ---------------------------

    Jeden z zyczliwych internautów polecił mi zamiane kopółki Tonsila na jeden z głośników Tesli:
    http://www.empire.com.pl/TVM-ACOUSTICS/wysokotonowy/arv-104-63-8.htm
    lub
    http://www.empire.com.pl/TVM-ACOUSTICS/wysokotonowy/arv-104-04-8.htm
    (ja osobiscie sklanialbym sie ku drugiej opcji. lub jaki inny Tesli??)

    sam nie wiem co myslec o takiej zamianie (wiem ze panuje opinia o ostrym brzmieniu Tonsilowskich wysokotonowych)..

    Proponuje przy tym podział na 2700 i solidne wytlumienie.
  • Poziom 2  
    acha, jeszcze slowko. tym razem apropos obudowy.
    jesli interesuje Pana bardzo dobrej jakosci obudowa (material wg. uznania, chociaz polecany jest oczywiscie MDF), z naturalnym fornirem (kolor rowniez do wyboru) i wg. mojej oceny z naprawde hi-endowym zacieciem - rowniez sluze pomoca. ceny oczywiscie stosunkowo nie wygorowane. np solidna obudowa podlogowa z kolcami w granicach 500 zl.

    na zyczenie przesylam mejliczkiem zdjecia gotowych zestawow wraz ze szzczegolami montazowymi.

    mail: marcins(malpa)nto.pl

    ---
    oczywicie podana cena dotyczy lacznie dwoch sztuk;)
  • Poziom 24  
    Pamietaj o charakterystykach fazowych głośników - w liczeniu zwrotnic. W zwrotnicach wyższych rzedów (jakie proponuja forumowicze) sprawy sie komplikuja. Dlatego zostałbym przy nachyleniu 12dB. Chyba ze masz mozliowsc pomiarow i dopieszczenia zwrotnicy.

    pozdrawiam
  • Poziom 18  
    wlasnie sie nad tym zastanawialem i chyba ze wzgledow czysto konstrukcyjnych zostane przy 12dB.

    Druga sprawa to wymiana wysokotonowego na ARV 104/04/8 - nizej schodzi (mniejszy problem ze srednica) i nie ma tak krytykowanego ostrego dzwieku jaki ma miejsce w tonsilach. Warto chyba spróbować obnizyc podzial nawet do 2700 Hz.

    Jak myslicie Panowie ?? :)
  • Pomocny post
    Poziom 2  
    moja odpowiedz: ZA! Tesle arv-104-04, czyli klony Peerlessow lepiej beda sie nadawaly.

    A jak opinia w sprawie obudowy?
  • Poziom 15  
    Mate_ok, rurka BR min 7cm średnicy, z długością nie powinno być problemu. Przy mniejszych srednicach zaczyna dość mocno dmuchać, co nie jest pożądanym zjawiskiem :)
    Piapia poruszył wazne zagadnienie ch-tyk fazowych. Trudno jest tak zestroić zwrotnice aby obie ch-tyki (częstotliwościowa i fazowa) były dobre, z reguły poprawiająć jedną psujemy drugą. Wg mnie warto warto poświęcić liniowość przetwarzania(oczywiście w pewnych, znośnych granicach) na rzecz ch-ki fazowej.
  • Poziom 18  
    czyli zwiekszyc stromosc zbocza?? do 18 czy 24 dB/oktawę?? rozumiem ze zwiekszajac stromosc zbocza pogorsze ch. fazową tak?? mysle jednak ze z wysokotonowym tesli problem stromosci zbocza nie jest juz tak powazny i wystarczy 12dB ale to tylko moje domysly.

    Co do obudowy to pozostaje przy koncepcji zamknietej paczki - glownie ze wzgledu na korzystniejsza charakterystyke impulsowa na ktorej bardziej mi zalezy (ale Dimmu - dzieki za propozycje bo nie myslalem wczesniej o BR w 50 l :) )

    pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Nie nie... to nie jest tak, było by zbyt prosto. Ogólnie łatwiej jest uzyskać dobre ch-ki fazowe przy filtrach niższego rzędu które wnosza mniejsze przesunięcia fazowe. Jedną z zależności wysokości filtru jest jego ch-ka impulsowa, im filtr jest wyższego rzędu tym impuls ma gorsze właściwości.
    Na ch-kę fazową ma wpływ nie tylko zwrotnica ale takze rozmieszczenie głośników w obudowie.
    Te wszystkie kolumny z pochylonymi ściankami na których są umieszczone głośniki maja taką konstrukcję nie dlatego zeby ładnie wyglądały tylko własnie w celu korekcji fazy.
  • Poziom 18  
    aha rozumiem.
    no nie bede czarowal ze mam mozliwosci zabawy w dopasowanie zwrotnicy w celu uzyskania najlepszego brzmienia..
    Postawie na 12 dB/oktawe (i tak bede gonil za cewkami.. :| ) i bede probowal obnizac podzial do okolo 2700.

    Jeszcze pare słow o obudowie. Zamknięta 35l (ścianki proste :) ) z płyty wiórowej (o MDF`ie na razie moge pomarzyć:) ) grubości 17mm. Wiem ze przydalaby sie grubsza ale taki material mam w domu wiec..
    Całość na wkrętach i kleju (Wikol??) + wypełnienie silikonem krawędzi.
    Dwa pytania:
    - co polecacie na zewnątrz ? (lakier, okleina a może futerko :) )
    - czy potrzebne beda dodatkowe wzmocnienia wewnatrz ? (zakladam ze tak, ale ile i jak rozmieszczone)

    pozdrawiam
  • Poziom 15  
    W warunkach domowych nikt nie ma możliwości profesjonalnie dopasować zwrotnicę:)
    Materiał jaki masz to masz, wymagane minimum jest. Wkręty + Wikol wystarczają całkowicie.
    Na zewnątrz proponuję, wersja tańsza okleina i kilka warstw lakieru bezbarwnego(efekt widoczny u mnie na stronie) lub wersja droższa: fornir i lakier.
    Wzmocnienia jak najbardziej tak. Mogą to być belki wiążące prszeciwległe ścianki bądź tzw. "wieniec" między głośnikami.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 18  
    mysle ze czarna okleina + lakier na polysk beda w sam raz :) (fajne kolumny tak swoja droga :) )
    Pytanie jeszcze w sprawie zwrotnicy: cewki nawijane raczej recznie a rurce PVC.. :| jaka jednak powinna być grubość drutu: 1,4 mm da rade?? jakie kondensatory zastosować: foliowe/250V (5%) ? troche kosztują.. czy moge dobierac pojemnosc łącząc kond. równolegle czy raczej lepiej stroic filtr tak by mozna bylo korzystac z pojemnosci z szeregu?

    pozdrawiam i WIELKIE dzieki za pomoc :)
  • Poziom 15  
    Przy czarnej okleinie i lakierowaniu na połysk efekt jest b.dobry, klasyczny. Jednak skrzynki trzeba wykonać super dokładnie, gdyż każde, najmniejsze nierówności są później bardzo widoczne.
    Odnośnie cewki, 1,4mm wystarczy dla niskotonowego, dla kopułki moze być nawet cieńszy drut(cewka równolegle z głośkiem). Podobnie z kondensatorami... dla niskotonowego kondensator moze być elektrolityczny, bipolarny(tańszy), a w filtrze wysokotonowego lepiej użyć foliowy. Nie budujemy tu Hi-End'u, więc można nieco zaoszczędzić w pewnych miejscach. Wprawdzie będzie to tylko(aż)pare złotych.
    Kondensatory oczywiscie można łączyć jak sie nam tylko podoba dla uzyskania odpowiedniej wartości.
  • Poziom 18  
    Aha rozumiem. dzieki :)

    ------------------------------

    Właśnie nabyłem drogą kupna dwie sztuki GDN 20/60/11 za kwote 90 zł, czyli całkiem przyzwoicie :) Uzywane, ale pod protekcją wzmacniacza lampowego 12 W wiec stan bdb (zresztą jeden z nich jest na emblemacie ;) )
    pozdrawiam

    ----------------------------------------

    czy moge zmniejszac pojemność obudowy zamkniętej wkładając do środka np drewniane klocki lub.. ekhhhm.. woreczki z piaskeim.. ? .. ;) oczywiscie odpowiednio to mocując aby nie fruwało po komorze. Chodzi mi o dostrojenie obudowy w ten sposób.
  • Poziom 17  
    Ja bym proponowal zapoznac sie z wysokotonowymi monacora ktore mozna ciąc nawet nieco ponizej 3k a ceny przystępne jak za takie glosniczki.ARVka to dosc delikatny głośnik i trzeba uwazac zeby nie spiec go czasem ale monacory juz sa wytrzymalsze i nawet te 2500hz jest dla nich osiągalne.
  • Poziom 18  
    Moze jakas stronka? bo nie potrafie znalezc charakterystyk. Mysle ze jednak zostane przy Tesli - fakt ze moga sie popalic ale na poczatek zostawimy je. Pasuja stylistycznie i brzmieniowo a znow taki eiwlki wydatek to nie jest wiec je ewentualnie potem zmienie..

    --------------

    Z reszta mam ampa 2x30 W - grilla nie bedzie :P
  • Poziom 18  
    Dwa dość ważne pytania:

    1. czy różnica 1 dB efektowności głośników (niskotonowy 90 dB, wysoko- 91 dB) powinna być wyrównana (czy dać tłumnik przed tweeterem) ? jak to w praktyce wychodzi, czy taka niewielka w sumie różnica jest słyszalna?

    2. w programie Zwrotnice, przy obliczaniu wartości elementow filtru II rzedu, sa 3 metody: Butterworth, Linkwitz-Riley i Bessel. Czym się i różnią i z której skorzystac? (czy chodzi tylko o dobranie jak jajkorzystniejszych wartosci elementow czy o cos wiecej?)
  • Poziom 15  
    Witam.

    Jeżeli jeszcze zastanawiasz się nad GDWK... raczej się nie nadają na dwudrożny zestaw z 20cm wooferem, cięcie tonsiloskich kopułek poniżej 3500Hz to raczej nie najlepszy pomysł.
    Zapomnij o wikolu, kup lepiej troche lepszy klej, np. polski "tytan", większe opakowanie, cena w przeliczeniu wychodzi taka sama jak za wikol, a pracuje sie z tym klejem 100% lepiej.
    Zwrotnica Linkwitz, w połączeniu z dobrze dobranym tłumikiem cudo...

    Jak na monitory duże woofery żeś wybrał... chyba za duże :)
  • Poziom 18  
    Myślę ze do obudowy 35 l wejdą spokojnie ;)

    Wysokotonowy to ARV 104-04-8, bede go ciął dość nisko: 2700 Hz / 12 dB.

    Napiszcie prosze co z tym tłumnikiem? (czy wprowadzenie tłumnika wymusza zmiane podawanej impedancji głośnika wysokotonowego przy obliczaniu wartosci elementow filtra?)

    zwrotka II-rzedu:
    C1= 3,685 µF
    C2= 3,685 µF
    L1= 0,943 mH
    L2= 0,943 mH
    z kondensatorami spokojnie, ale jak mam wykonac cewkę powietrzną?
    http://www.fonar.com.pl/bonus/programy/bonus_cewka1warstwowa.htm
    przy drucie 1.4 mm 100 zw. to 14 cm. Aby indukcyjność wyniosła 940 uH (heh) musi mieć średnicę 13,8 cm. Ani dobroci to nie ma wysokiej ani zgrabne specjalnie nie jest :|:|
    Jak to ugryżć??

    Moze lepiej kupić gotową (np STX`a 1 mH i troche odwinąć) a może wziąść cieńszy drut?

    pomóżcie plizzz :(
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Ja dalej będę uparcie bronił Wikolu.
    Odnośnie tłumika, możesz to zostawić nieco na później jak już będziesz miał gotową zwrotnicę. Najprawdopodobniej będziesz musiał go użyć i stlumić wysokotonowkę więcej niż 1dB czyli np 2dB. To są takie moje teoretyczne rozmyślania, będziesz musial sam o tym zdecydować po pierwszych odsłuchach. Efektywność niskośredniotonowego z reguły w gotowym zestawie jest nieco mniejsza niż samego głośnika (szeregowa rezystancja cewki filtru DP) Musisz dojść do tego za pomocą prób i błedów. W Katowicach na pewno jest jakiś sklep w którym posiadają cewki głośnikowe:).
    Filtry danego rzędu mogą różnić się między soba, przesunięciem fazowym jakie wprowadzają, stromością zbocza w okolicy częśtotliwości odcięcia i jeszcze pewnie wieloma parametrami z których mało kto zdaje sobie sprawę. Ogólnie różnią się dobrocią.
    Najbardziej popularną i chyba najbardziej bezpieczną jest Linkwitz-Riley
    Czasem w help'ach różnych programów jest to w skrócie opisane.
  • Poziom 15  
    Hmmm, HiEnd to tak na dzieńdobry Ci nie wyjdzie i napędy nie takie więc z tym drutem 1,4mm lekka przesada wg mnie, może taka cewka bardziej podpasuje, dobroć na skraju pasma (2,7kHz) około 40, opór DC koło 1/20 impedancji napędu...
    Dimmu, sprawdzałeś inne (kleje)? Może nie do końca praktyczne porównanie przy kolumnach ale wytrzymałość na wilgoć też o czymś świadczy...
  • Poziom 15  
    Odnośnie tego Wikolu, nie twierdze ze jest najlepszy, ale na pewno spełnia swoje zadanie b. dobrze.
    Wszystkie skrzynki składałem z jego użyciem, wszystkie są używane codziennie i jak dotąd nie było z nim żadnych problemów. Używałem go też do sklejenia paneli do drzwi samochodu i choć tam występuje ta wilgoć o której, piszesz panele wyglądają tak samo jak 24godziny po klejeniu.(2 lata jeżdża w samochodzie)
    Z innych srodków nie korzystam, bo nie widze takiej potrzeby. Lepsze jest wrogiem dobrego:)
  • Poziom 18  
    Myślę, że jestem tradycjonalistą i pozostanę przy sprawdzonym Wikolu, którego już nie raz używałęm. Przyzwyczajenie :)

    Cewka powietrzna wielowarstwowa nawinięta drutem 0.8 mm na karkas widoczny na rysunku (300 zw. = 25 zw. razy 12 warstw). Daje to indukcyjność ok. 920 uH (wyliczoną programem Cewki).

    Nasuwa się pytanie ile mnie będzie kosztować te 40 m drutu, który trzeba nawinąć na jedną cewke (a cewki muszą być cztery..). I jak to się ma do cewki kupionej za 5 zł w sklepie ? ;):)

    No ale rzeczywiście HighEndu tu nie budujemy :) Jednak jak coś robić to robić to dobrze :)
  • Poziom 15  
    300 zw. da 3,8mH, chyba gdzieś się pomyliłes w obliczeniach i czemu nagle zmieniłeś drut z 1.4 na 0.8mm... z HiEnd'u skaczesz w tani szmelc .. ;)

    Pozdrawiam!