Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Znaczenia napięcia w silniku BLDC

Propaganja12 30 Jun 2012 19:50 1402 4
  • #1
    Propaganja12
    Level 9  
    Witam

    Przymierzam się do budowy sterownika takiegoż silnika.
    Zastanawiam się nad jednym,skoro wzór na pole magnetyczne zwojnicy to F=BIl gdzie B to indukcja,I to prąd a l to długość cewki, to czy napięcie zasilania ma jakieś znaczenie poza tym w prawie Ohma(I=U/rezystancje cewek i kluczy),
    pomijając siłę SEM która wraz ze wzrostem szybkości obniża napięcie.

    Animacja silnika
  • #2
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    ...poza tym w prawie Ohma(I=U/rezystancje cewek i kluczy),
    pomijając siłę SEM która wraz ze wzrostem szybkości obniża napięcie.


    Właśnie o tą SEM chodzi, w stanie ustalonym prędkość obrotowa ustala się taka że prąd zostaje ograniczony do wartości która daje taki moment siły równoważący sumę strat mechanicznych i obciążenia na wale.

    A więc tak jak samo jak w silniku DC, wyższe napięcie daje wyższą prędkość obrotową.
  • #3
    Propaganja12
    Level 9  
    Chyba nie zrozumiałem,
    Silnik rusza: reaktancja indukcyjna rośnie wraz ze wzrostem częstotliwości a więc maleje prąd.Dodatkowo siła elektromotoryczna rotacji obniża nam napięcie co dodatkowo wpływa na nasz prąd.
    Korzystając ze sprzężenia zwrotnego BEMF(jeśli dobrze zrozumiałem to zjawisko polega na tym że cewki w chwili gdy prąd przestaje płynąć indukują napięcie kosztem swojego pola magnetycznego przez co nasz sterujący przebieg prostokątny zmienia się w przebieg trapezoidalny i wiemy kiedy ma nastąpić komutacja,czy tak?) silnik pracuje sam dobierając prędkość i pobór prądu do obciążenia wału.Gdy zwiększymy obciążenie komutacja się opóźni,zmaleją: obroty,reaktancja.SEM "popuści" trochę napięcia i prąd wzrośnie by utrzymać silnik w ruchu.
    Czyli potrzebujemy prądu proporcjonalnie do obciążenia i napięcia do szybkości(by zaspokoić SEM)?
    Coś czuje że namieszałem :|
  • Helpful post
    #4
    jarek_lnx
    Level 43  
    Silnik BLDC można potraktować jak komutatorowy DC - przełączanie uzwojeń zachodzi przy określonych położeniach kątowych tak aby moment obrotowy był zawsze w tą samą stronę (i w miarę stały).
    Silnik DC (komutatorowy) nawet bez zasilania daje SEM na wyjściu, proporcjonalną do prędkości obrotowej (cewki poruszają się w polu magnetycznym). Ta SEM nie jest idealnym napięciem stałym, ale jeśli wirnik ma wiele biegunów to składowa zmienna jest niewielka.
    Jeśli podłączymy napięcie z zewnątrz to popłynie prąd (U-SEM)/R, prąd ten daje proporcjonalny moment obrotowy.
    W czasie rozruchu prędkość obrotowa narasta do czasu aż SEM będzie tak duża że prąd spadnie do wartości przy której moment obrotowy wytwarzany przez wirnik zrówna się z momentem obciążenia (i strat).

    Reaktancji indukcyjnej bym tu nie rozpatrywał, bo choć nieco przeszkadza, to główną przyczyną zmian SEM na cewce jest ruch magnesów względem cewki, a nie indukcyjność samej cewki

    W idelanym silniku gdzie brak strat mechanicznych i bez obciążenia w stanie równowagi SEM=U i prąd I=0.


    Jeśli potrzebujesz bardziej teoretycznaego opisu zajrzyj do książek.
  • #5
    Propaganja12
    Level 9  
    Dzięki,zamykam