Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Touran wentylator klimy nie chce się wyłączyć

01 Lip 2012 09:27 24641 24
  • Poziom 21  
    Witam, od ostatniej awarii w moim aucie minęło chyba z 2lata i myślałem już że auta przestały się psuć ale do rzeczy, wsiadam rano do auta odpalam i przejechałem raptem 20m żeby przestawić auto i po zgaszeniu słyszę że chodzi jakiś wentylator pod maską, myślałem że zaraz się wyłączy, ale chodził na maxa i nawet po wyjęciu kluczyka chodzi, dopiero po odłączeniu klemy z akumulatora przestał chodzić.
    Jest to Touran z 2004r 1.9tdi.
    Zaczęliśmy odpinać wszystkie czujniki które by mogły być odpowiedzialne za włączenie wentylatora ale nic nie dało dalej chodzi , ale chodzi tylko ten jeden a są one zespolone na jednym wtyku a chodzi tylko ten od klimy.
    Kolega który się zajmuje elektryką telefonicznie mi powiedział że mam spalony jakiś tranzystor na module sterującym tym wentylatorem.
    Czy ktoś mógłby coś na ten temat się wypowiedzieć i gdzie się znajduje ten sterownik w tym aucie?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 21  
    To jeszcze jedno pytanie do kolegów , czyli w silniku wentylatora głównego jest sterownik od obydwu wentylatorów ?
    Czy można się dostać do niego bez wyciągania ryja , czy jest tam tyle miejsca żeby zdemontować ten wentylator?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 21  
    Ok na razie dzięki kolego , jutro się wezmę za to, jak będę miał jakiś problem jeszcze, to napiszę , myślę że pomożesz w dalszej naprawie, a teraz trzeba pokibicować włochom.
  • Poziom 21  
    A więc tak mam wyciągnięte wentylatory, wyszły bez problemu górą tak jak kolega Motronic pisał .
    Otworzyłem ten wentylator , wyjąłem szczotko trzymacz i jest tam aż siedem tranzystorów i wszystkie są zalane jakąś gumą , podejrzewam że cała płytka jest zalana, są tam jeszcze trzy elka 470µ/35 .
    Jeden z tranzystorów ma wygląd przegrzanego bo jego obudowa jest aż fioletowa i podejrzewam że to jest ten spalony. Nie wiem czy wszystkie są jednakowe ale z jednego udało mi się odczytać symbol P80NF03 jest to mosfet 80A na 30V.
    Teraz pytanie do kolegi Motronic , prawdopodobnie będę musiał całą tę gumę zeskrobać żeby się dostać do tej płytki i żeby wy lutować ten tranzystor , i czym to później zalać z powrotem żeby było ok?
    Na razie zaczekam na twoją poradę kolego bo nie chce spieprzyć czegoś, lubię skorzystać z fachowej porady a potem zabierać się do dalszej pracy, tym bardziej jak się nie siedzi na co dzień w takich awariach.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 21  
    Moja naprawa jest teraz na takim etapie , że mam wy lutowany ten STP uwalony, musiałem wy lutować jeszcze sąsiedniego i tu zdziwienie bo jest inny, tzn STP520 , nie wiem co to jest bo nie mam go w żadnym katalogu , czy znowu to jakiś dziwak a może to to samo , bo już się nie raz przekonałem że firmy stosują niekiedy bardzo dziwne oznaczenia.
    Ten drugi musiałem wylutować , dlatego żeby mieć więcej miejsca, bo na tym spalonym był już chyba od dawna zimny lut i cała płyta musiała się grzać a jest to płytka dwustronna i właśnie z tej drugiej strony jest jeszcze nawalone w smd , są tam diody tranzystory i opory i właśnie jeden opór smd 22Ω się odkleił, jak ściągałem tę gumę i muszę go przylutować.
    Teraz mam jeszcze pytanie do kolegi , czy wystarczy wymienić tylko tego jednego mosfeta czy jest ich więcej do wymiany , bo ktoś mówił że trzeba wszystkie powymieniać?
    I ewentualnie co to tranzystor ten STP520?
    Dzisiaj nie zamawiałem tego tranzystora bo jutro będę zamawiał na warsztat to będą jedną przesyłką a do jutra może jeszcze ktoś coś dopowie w tym temacie.
  • Poziom 10  
    no ja mam dokładnie ten sam problem, w moim przypadku strasznie grzały się szczotki, aż się zablokowały i wtedy prawdopodobnie poszło jakieś przepięcie i uwaliło też tego STP80NF03. Ja nie będę go już naprawiał, bo tak się szczotki wtopiły w obudowę, że przy próbie ich ruszenia łamią się na kawałki. Tranzystor znalazłem tylko w farnellu za 18zł. STPS20 to podwójna dioda - prawdopodobnie gasząca.
    Ja problem załatwiam kupując używkę w super stanie za 450zł.
  • Poziom 21  
    No u mnie szczotki wyglądają jak nowe , szkoda by było tego nie naprawiać , ale już też rozważyłem taką ewentualność żeby kupić nowy , ale jak mówisz 450zł to chyba troszkę za dużo chyba że za obydwa wentylatory.
    Ja jeszcze jutro idę do kumpla który sprowadza samochody , może będzie miał taki wentylator po stłuczce i sam szczotko trzymacz z tym sterownikiem by szło przełożyć.
  • Poziom 10  
    przepraszam, nie kupiłem :/ pomylili się na szrocie, nie pasuje do mojego autka :/
    Tylko nówka, u Idczaka 1222zł lub Beru zamiennik 800zł - i to będzie prawdopodobnie zamawiane.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 21  
    Ok wymienię ten jeden na razie , i pytanie jeszcze bo w hurtowni gdzie zamawiam części dla mojego warsztatu mają tylko STP80NF10IF , jest na 100V czyli na większe, tylko jest izolowany a nie w blasze , czy mogę go założyć czy szukać takiego samego.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    :) nie o Rds(on) tu chodzi :)
    ale o: Single Pulse Avalanche Energy. Kiedyś probowałem założyć zamiennik do wentylatora dmuchawy w C3 - próbowałem 5x wszystkie parametry lepsze, oprócz tego właśnie jednego.
    Zwróć uwagę, że orginał ma tam aż 2J, a ten zamiennik tylko 350mJ
    Jak pisałem wcześniej ten tranzystor jest tylko w Farnellu za 17zł.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    może i tak, napisałem to co wiem, a że spaliłem ich 5 sztuk chciałem przestrzec kolejne osoby.
    Kolego czarny_1963 daj znać, jak naprawisz, jestem mega ciekawy :)
  • Poziom 21  
    Dzwoniłem teraz do firmy gdzie zamawiam i mają STP80NF55 w blasze , Rds(on) sprawdzałem i ma ≦0,00065Ω =0,005Ω , a ten spalony ma ≦0,0004Ω =0,0034 , reszta parametrów ta sama nawet niektóre minimalnie większe.
    Zamówię zobaczymy co z tego wyjdzie , a kolega niech się wypowie czy podejdzie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    U mnie bylo tak, mniejszy wentylator raz chodzil po wyłączeniu klucza raz nie. Wczoraj musialem siagac kleme, potem wyciagnąłem ramkę z wiatrakami, podłączylem prąd na dwa grube kable, mały wiatrak kręcił sie przez około 20 sek i zarzymał się. Wyciągnąłem dwa pierwsze 80NF03(bo chyba one są tylko od małego wiatraka a trzy pozostałe od dużego), wlutowałem zamienniki, dzisiaj narazie wszystko ok.
    Motronik, jak sądzisz będzie coś z tego?Miałeś takie przypadki?

    Pytam odnosnie tego, ze mały wiatrak zatrzymał sie.
    Czy to tez moze swiadczyc o uszkodzeniu MOSFET'a?
  • Poziom 21  
    No i wreszcie auto zrobione , zamontowałem tego mosfeta i przylutowałem ten opór(smd) który się odkleił pod wpływem temperatury i jak na razie jest ok przejechałem około 100km , i robiłem też próby po poskładaniu czy się wentylatory włączają i też ok.
    Załączam parę fotek .
    VW Touran wentylator klimy nie chce się wyłączyć VW Touran wentylator klimy nie chce się wyłączyćwycięta guma zalana jest żywicą VW Touran wentylator klimy nie chce się wyłączyćwymieniany był drugi od lewej

    Aha wstawiłem tego STP80NF55-60, i jak mogę coś jeszcze napisać to tyle że trzeba dobrze wyczyścić przed lutowaniem płytkę ponieważ ta guma tam wszędzie była przyklejona no i dobrze zalutować żeby znowu nie zrobił się zimny lut , bo to na bank była przyczyna uszkodzenia tego tranzystora.

    To jest link do katalogu jakby ktoś chciał sprawdzić parametry jakiegoś półprzewodnika.
    http://www.datasheetcatalog.com/

    Dzięki wszystkim za pomoc.
  • Poziom 10  
    Kolego czarny_1963, u mnie historia z przed 2 dni, to samo, rezystor drugi od lewej zaraz za tym mosfetem ktory wymieniles. Czyscilem z gumy plytke bardzo delikatnie, razem z kawalkiem tej powloki odkleil sie ten sam rezystor