Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

przedwzmacniacz na ecc83 ktory lepszy?

levy_21 16 Sty 2005 15:56 5632 20
  • #1 16 Sty 2005 15:56
    levy_21
    Poziom 17  

    witam planuje zlozyc przedwzmacniacz lampowy do zastosowan audio w domu planuje dac jedna ecc83 na kanal znalazlem kilka schematow i teraz mialbym prosbe zeby ktos sie wypowiedzial na ich temat ktory lepszy i sprawdzony :)
    zasilanie mam zamiar zrealizowac za pomoca ts 30/1/676 napiecie ktore otrzymam po wyprostowaniu bede musial zmniejszyc opornikiem tylko ilu watowy ma byc ten opornik??

    0 20
  • Pomocny post
    #2 16 Sty 2005 18:32
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    Witam!

    Najlepszy wydaje się być drugi schemat. Pierwszy może wykazywać zmiany punktu pracy pierwszego stopnia, jeśli kondensator na wejściu bedzie miał zbyt duże upływności (ogółem paktycznie nie stosowany). Trzeci z kolei to przedwzmacniacz typowo gitarowy...
    Najlepszym rozwiązaniem w tym wypadku byłby drugi projekt. Warto by jednak kondensatory 50nF zastąpić pojemniejszymi, w granicach 220nF. Dobrze by było jeszcze na wyjście dołożyć na wyjście wtórnik katodowy, aby przedwzmacniacz był mniej wrażliwy na ewentualną niską impedancję wejściową następnego stopnia.

    Co do opornika, jego moc możesz wyliczyć z wzoru P=U kwadrat/R, podstawiając napięcie jakie się na nim odłoży i jego rezystancję...

    0
  • #3 17 Sty 2005 00:37
    levy_21
    Poziom 17  

    a czy mozliwe by bylo wrzucenie gdzies wyjjscia na sluchawki??
    wtornik bylby ok ale musialbym jeszcze jedna lampke dorzucic ogolnie w przyslosci mam zamiar zbudowac koncowke tranzystorowa pracujaca w klasie A i nie wiem czy bedzie on konieczny
    koncowka ma byc wedlug tego schematu pozniej moze zbuduje cos na el34 ale na razie brak kasy wiec mysle nad takim rozwiazaniem

    0
  • Pomocny post
    #4 17 Sty 2005 00:52
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    Mmmm...Wyjście słuchawkowe w zasadzie najlepiej byłoby zrealizować w samym wzmacniaczu... Ale dodatkowy wzmacniacz słuchawkowy też można zrobić.

    Jeśli obciążeniem ma być typowy wzmacniacz tranzystorowy, to wtórnik katodowy będzie absolutnie niezbędny do uzyskania przynajmniej dobrych paramtrów sygnału. Możnaby wtórnik pominąć w przypadku impdancji wejściowej wzmacniacza nie mniejszej niż w granicach 200kΩ , co w przypadku układów wzmacniaczy tranzystorowych jest raczej niespotykane...

    Wzmacniacz w załączniku to w zasadzie stopień prądowy. Będzie potrzebny stopień wzmacniacza napięciowego... Jest gdzieś jakaś "część druga" do tego schematu?



    PS: Wydaje mi się, czy ozdobnika w temacie wcześniej nie było :? ? Dawno nie zakładałem własnych tematów, więc nie pamiętam czy autor ma możliwość edycji tytułu.. Ale nieobraziłbym się, gdyby ów cholerny, rażący w oczy ozdobnik stamtąd na powrót zniknął :wink:

    0
  • #5 17 Sty 2005 10:56
    levy_21
    Poziom 17  

    w zalaczniku to jest kompletny schemat wziety ze stronki
    http://www.audiodesignguide.com/my/ wzmacniacz wykonywal juz kolega z elektrody i ja rowniez mam na niego ochote bo jest raczej prosty a moglbys jakis wtornik zaproponowac do tego schematu??

    a co do wzmacniacza sluchawkowego moze by go zrealizowac jako odrebna aplikacje posiadam dwie ecl 86 jaks ecc moge jeszcze dokpic tylko chcialbym to zrobic tak ze by obydwa wzmaki byly w jednej obudowie ale byly to zupelnie osobne konstrukcje ktorych wspolnym elementem bedzie zasilacz no i np gdy napiecie bedzie szlo na preampa to nie bedzie szlo na przedwzmacniacz słuchawkowy i odwrotnie (słaby transformator zapociłby sie przy tej ilosci lamp pociagnol mi na raz ecc83 i 2Xecl86 ale gdy dostal 2X em84 oj to ju nie stety nie wyrabial )a wolalbym zeby jak bedie w zamkinieej obudowie nie mial takich przeciazen pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #6 17 Sty 2005 13:48
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    Najprostszy wtórnik katodowy można dołożyć na podstawie schematu w załączniku, otrzymujemy przy okazji galwaniczne sprzężenie międzystopniowe. A w zasadzie dokładając na wejście tego układu dodatkowy stopień wzmacniający, otrzymujemy przedwzmacniacz z aktywną regulacją barwy dzwięku...
    Ale uwaga! W związku z wiekszym napięciem między katodą lampy a grzejnikiem we wtórniku katodowym, może zajść potrzeba "podniesienia" potencjału napięcia żarzenia względem masy o kilkadziesiąt V..

    Mmm...ECL86 to dość potężne lampy jak na wzmacniacz słuchawkowy, ale czemu nie...
    Szczerze mówiąc nie bardzo do mnie przemawia koncepcja zasilania... Przecież żeby korzystać ze wzmacniacza słuchawkowego, to przedwzmacniacz też będzie potrzebny :wink:
    Pozatym częstsze niż potrzeba przełączanie między słuchawkami a wzmacniaczem, mogłoby skutecznie skrócić żywotność lamp...
    W tym wypadku jednak najlepiej byłoby układowi zapewnić wystarczającą moc zasilania, a już najlepiej, jak wspomniałem wcześniej - wyposarzyć docelowy wzmacniacz mocy w wyjście słuchawkowe...


    PS: A pierd***ny ozdobnik nie zniknął z tytułu..:?

    0
  • #7 29 Sty 2005 12:17
    levy_21
    Poziom 17  

    witam czy schemat calego przedwzmacniacza ma eygladac tak jak w zalaczniku oczywiscie lampa dodana na poczatek to ecc83 i teraz jakie wartosci mysza miac oporniki r1 r2 r3 r4 c2ic3 ??? przy napieciu 230



    pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #8 29 Sty 2005 19:10
    mareb
    Poziom 15  

    Witam,
    z doświadczenia wydaje mi się, że ten stopień wzmocnienia przed regulatorem barwy dźwięku jest zbędny. Wszelka aparatura domowa ma napięcia wyjściowe stosunkowo wysokie, tak że prawdopodobnie taki układ będzie przesterowywał końcówkę mocy, a na pewno będzie wprowadzał niepotrzebne szumy. Warto obejrzeć typowe realizacje takiego przedwzmacniacza (rys 2) i stosować jak najmniej elementów wzmacniających. Pomijając inne zalety w/w rozwiązań, im mniej stopni tym łatwiej układ zbudować i dobrać punkty pracy.
    Pozdrowienia

    0
  • Pomocny post
    #9 29 Sty 2005 19:22
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    Witam!

    Możnaby zastosować niektóre elementy takich samych wartości jak w stopniu wzmacniającym w samej regulacji barwy dzwięku. Czyli:
    R3 - 2.7kΩ
    R4 - 220kΩ
    Z racji wyrównania potencjału siatki sterującej z masą, kondensator C1 i rezystor R2 właściwie są zbędne. Pojemność kondensatora może być w granicach 220..470nF.


    PS: Nawiązuję do tego już trzeci raz - Proszę Cię, usuń z tematu ten cholerny ozdobnik "(?)"! To jest jakaś moda na nie czy co?? Takie duperele naprawdę nie uatrakcyjniają niczego, a tylko niemiłosiernie drażnią :? ...

    0
  • Pomocny post
    #10 29 Sty 2005 20:14
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Rocky Horror napisał:
    Z racji wyrównania potencjału siatki sterującej z masą, kondensator C1 i rezystor R2 właściwie są zbędne.


    Kondensator można wywalić, ale oporek bym zostawił - bez niego rolę rezystora upływowego siatki będzie spełniał potencjometr, co zaskutkuje trzaskami gdy tylko pojawią się najdrobniejsze objawy zużycia tego potencjometru.

    0
  • #11 30 Sty 2005 13:02
    levy_21
    Poziom 17  

    na jakie napiecia te kondensatory dac? a jezeli sie uparl bym na ten opornik i kondensator na wejsciu to jakie je dac?

    0
  • Pomocny post
    #12 30 Sty 2005 15:52
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    W związku z napięciem zasilania, kondensator C2 powinien mieć nie mniej niż 230V. Najbliższe w szeregu są chyba 400-woltowe...
    Jak wspomniał Jarek wcześniej, rezystor na wejściu może się jednak faktycznie przydać, na wypadek jakiegokolwiek przerywania potencjometru. Typowa wartość tych rezystorów zamyka się w granicach 1MΩ . Kondensator C1 mógłby mieć pojemność w granicach 220..470nF, napięcie wystarczy 100V. Jednak na kondensator nie ma potrzeby się upierać, nie wniesie on zupełnie nic poza ograniczeniem pasma przenoszenia :wink:


    PS: Dzięki, teraz jest znacznie lepiej i poważniej:-)

    0
  • #13 30 Sty 2005 18:27
    levy_21
    Poziom 17  

    czy wartosc c2=50nF bedzie wystarczajaca?

    ilu watowe oporniki stosowac i jakiego rodzaju ?

    ilu watow opornik musze wrzucic aby napiecie z ok 320V zlecialo mi na 230?(opor sobie policze)

    pozdrawiam a z tym ozdobnikiem to z poczatku nie kapowalem o co chodzi dlatego nie zmienialem tego :)

    0
  • #14 30 Sty 2005 22:26
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe

    mareb - zdziwisz sie ale np. majac tunerek sat Dreambox jak i inne - sam sie przekonalem ze wzmacniaz musui miec spora czulosc. w praktyce uwzgledniajac niemrawe wysterowanie od strony studa nadawczego - okazuje sie ze czulosc rzedu 0,4V jest czesto niewystarczajaca.

    0
  • Pomocny post
    #15 30 Sty 2005 23:17
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    Mmm... Pojemność 50nF może być za mała, mogłaby ona w wyraźnym stopniu pogorszyć przenoszenie niskich częstotliwości..

    W zupełności wystarczą rezystory o mocy 0,125W, chociaż rezystor do ograniczenia napięcia z 300 do 230V powinien już być mocniejszy, rzędu 1W, zależy od ilości zastosowanych lamp.
    Rodzaj... Osobiście stosuję zwyczajne węglowe :-)


    Hm..Sorki że nie sprecyzowałem od razu :-). Ale cieszę się że zniknął - drażnią one, chociaż nie wszyscy o tym mówią...

    0
  • #16 31 Sty 2005 00:32
    levy_21
    Poziom 17  

    czyli jakie propozycje na c2?

    0
  • Pomocny post
    #17 31 Sty 2005 00:43
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    Między 220 a 470nF powinno całkowicie wystarczyć. Ja bym wstawił 470 :-)

    0
  • #18 31 Sty 2005 11:07
    levy_21
    Poziom 17  

    no to jak tylko obronie inżyniera biore sie za montowanie tego cacka dziekuje za pomoc i jezeli ktos ma jeszcze uwagi to prosze pisac :) oczywiscie pochwale sie efektami


    na koniec jeszcze jedno pytanko jak zrobic zarzenie aby wyeliminowac przydzwiek sieciowy lampy ecc sa raczej wrazliwe i wprowadzaja brumm
    (zastanawima sie czy zarzyc pradem stalym czy po prostu zmiennym)

    0
  • Pomocny post
    #19 31 Sty 2005 18:18
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    Faktycznie żarzenie przynajmniej pierwszej lampy, w stopniu wejściowym, może okazać się wskazane. Chociaż nie bezwzględnie konieczne, może się okazać że dobrze poprowadzone przewody żarzenia i dobra symetryzacja napięcia, wystarczą.
    Zawsze można najpierw spróbować żarzyć napięciem przemiennym, a w razie czego zmienić na stałe :-)

    0
  • #20 31 Sty 2005 18:54
    levy_21
    Poziom 17  

    no ale w moim przypadku musialbym opornik od symetryzacji na ucho ustawiac bo nie mam czegos takiego jak oscyloskop

    0
  • Pomocny post
    #21 31 Sty 2005 21:12
    Rocky Horror
    Poziom 31  

    Z uchem w głośniku też można ustawić :-) . Chociaż jest to trudniejsze niż przy użyciu oscyloskopu...

    0
  Szukaj w 5mln produktów