Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prędkość obrotowa samochodu ?

kkornak 16 Sty 2005 22:32 2079 13
  • #1 16 Sty 2005 22:32
    kkornak
    Poziom 10  

    Witam wszystkich ;)

    Mam problem gdyż nie wiem jakiego rodzaju czujnika zastować do pomiaru predkosci obrotowej sinika. Czytajac inne wypowiedzi z pokrewnych tematów trudno mi włonić najlepsze rozwiązanie szczególnie ze jestem amotorem elktrykiem.

    Uklad ma polegac na tym, ze bedzie na wyjscie wyprowadzal impulsy (najlepiej na wyjscie mikrofonowe - gdyz sygnal chcialbym rejestrowac do pliku Wave).

    I teraz moje pytanie bo myslalem o zastosowaniu ukladu z czujnikiem montowanym w okolicy obudowy tarczy hamulcowej i zamontowaniu np. magnesu na feldze. Czy takie rozwiazanie waszym zdaniem produkowaloby za dużąniedokładność przy wyzszych obrotach)np 6tys/minute)
    Probkowanie zastosowane przez karte dzwiekowa bedzie na poziomie 96Khz. Pytanie czy czujnik bedzie na tyle dokladny zeby nie gubic obrotow ? Iczy sygnal generowany przez czujnik bedzie na tyle mocny zeby go bezposrednio podlaczyc pod mikrofon do notebooka, czy moze bede musial zastosowac jakis wzmacniacz operacyjny ?. Bardzo prosze o jakąś porade, wskazówke, moze jakies inne rozwiązanie generujące mniejszy stopien bledu.

    Pisze prace inzynierską('hamownia w laptopie) z tego tematu i chcialbym rzetelnie podejść do tematu a jednocześnie nie mam za wiele czasu:)

    Za pomoc z góry dziękuję, bede zobowiazany :) Pozdrawiam serdecznie wszystkich elektronikow!

    0 13
  • #2 17 Sty 2005 00:14
    Piotr Pajkert
    Poziom 31  

    Witam!
    Wybacz, ale w Twojej wypowiedzi jest sporo nieścisłości. Czy to ma być pomiar prędkości obrotowej silnika, jakiego (dwusuw, czterosuw, diesel, cylindry- 2,3,4,5,6 itd.,), czy pomiar prędkości samochodu ?
    Cześć!

    0
  • #3 17 Sty 2005 00:34
    kkornak
    Poziom 10  

    Dzieki za odpowiedz :)

    Analiza predkosci obrotowej silnika.

    To ma byc uniwersalne urzadzenie ktore bede mogl latwo (bez wiekszych ingerencji zamontowac w samochodzie - dowolnego typu) dlatego uniwersalnosc sklaniala mnie do wykorzystania czujnika przy kole, ktory bedzie zliczal ile trwa pojedynczy obrot i dzieki temu analizowal zmiane predkosci obrotowej silnika. Przelozenia(przy zmianie biegu) są mniej istotne(chociaz jak rozwiazac w takim przypadku analize przelozenia? skoro czujnik na kole nie powie nam kiedy zmienilismy bieg?)

    dzieki i czekam z nierpliwoscia na sugestie :)
    pozdrawiam Kamil

    0
  • Pomocny post
    #4 17 Sty 2005 00:59
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Wyważanie otwartych drzwi - wystarczy pogóglać na hasło 'streetdyno'.

    RoMan

    0
  • #5 17 Sty 2005 11:51
    kkornak
    Poziom 10  

    dzieki za odpowiedz ;)

    Program bardzo ciekawy nie mniej od strony software mi sie przyda zeby sie troche powzorwac gdyz tą właśnie aplikacje sam bede pisal :)

    Jednak nie o sposob obrabiania i zczytawnia z wava mi chodzi tylko o samo urzadzenie generujace impulsy(przy kolejnych obrotach silnika), ktore bedzie mozna zapisac do wave. Jestem informatykiem stąd moj brak widzy głębszej na ten temat :):) dzieki nie mniej, bardzo sie przyda taki program.

    Pozdrawiam;)

    0
  • #6 17 Sty 2005 13:16
    Xitami
    Poziom 29  

    Kilka uzwojeń na przewodzie wysokiego napięcia potrafi zaświecić neonówką.

    0
  • #7 17 Sty 2005 18:53
    kkornak
    Poziom 10  

    dzieki tez za tą sugestię - wlasnie myślę nad tym rozwiazaniem - tylko powstaje pytanie natury teoretycznej. Jak z przeklamaniami(noise) i bledami ? Czy tam metoda pomiaru bedzie na tyle dokladna ? W koncu musze odbierac sygnal na poziomie 100-130 razy na sekunde, to wymaga dość duzej sprawnosci urzadzenia. Czy z powodzeniem mozna uzyc np to sugerowane(do samodzielnego zrobienia) w tym oto linku :

    http://www.charm.net/~mchaney/homedyno/homedyno.htm

    ??

    Jak oszacowac blad pomiaru w takim przypadku ? Z gory dziekuje jeszcze raz za pomoc :)

    Dodano po 5 [godziny] 26 [minuty]:

    Po przeanalizowaniu wydaje sie ten uklad dość prosty do zrobienia - tylko martwi mnie problem szumu, czyli analizując wav-a nagla kulminacja szumów może przez aplikacje być odebrana jako impuls i przez to z wyprzedzeniem poda ze kolejny obrot nastapil a to bedzie nieprawda i nastąpią przeklamania w wynikach... Może ktoś ma sugestie jakiego filtru uzyć żeby zminimalizować ilość powstających błędów ??

    Nie ukrywam, że to pilna i cenna informacja dla mnie ;)

    Pozdrawiam i dziekuje

    0
  • #8 18 Sty 2005 15:55
    kkornak
    Poziom 10  

    Pojawił się dodatkowy problem którego nie znałem - otóż w nowoczesnych samochodach nie ma juz kabli wysokiego napięcia, są zastapione innym rozwiązaniem... stą pomysł z czujnikiem indukyjnym na kablach odpada - ewentualnie dzielnik napięciowy - ale on podłączany do komputera wysylajacego impulsy zaplonowe.

    Dlatego wracam do pomyslu z kołem - może ktoś mi poradzi jakiej fotodiody użyć lub czujnika indukcyjnego z magnezem i jakie warunki trzeba zachować żeby pomiary były dokładne??

    Bardzo pilnie potrzebuje waszej pomocy ;) Z gory dziekuje za sugestie

    0
  • #9 20 Sty 2005 17:37
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A czy można założyć, że zawsze będzie dostęp do jakiejś obracającej się części silnika?
    Przydałoby się, żeby dało się tak puścić wiązkę światła (można z lasera), żeby raz na obrót
    silnika wiązka albo była przecinana, a przez resztę czasu trafiała do fotodiody, albo odbijana
    tak, by trafiała do fotodiody, a potem tylko pozostaje analiza sygału z fotodiody...

    Myślę, że jeśli takie urządzenie ma współpracować z komputerem, to można
    pokazać na ekranie wykres sygnału z fotodiody, i wskazać poziom wyzwalania.

    0
  • #10 21 Sty 2005 18:15
    kkornak
    Poziom 10  

    Dziekuje za odpowiedź.

    Właśnie w tym problem że ciężko gdzieś zamontować taka fotodiode gdyż np. na kole jest uślizg(wiec pomiar bedzie niedokładny)
    Jedyne miejsce jakie mi przychodzi do glowy jest czujnik na kole zamachowym. Wydaje mi sie ze można sie tam dość łatwo dostać przez otw. inspekcyjny znajdujący si eobok skrzyni biegów.

    Można by użyć fotodiody np zliczać kolejne zęby koła zamachowego tylko skąd wiedziec ile jest tych zębów ?

    Lub łątwiej ale czy to jest do zrealizowania - namalować punkt np białym lakierem na kole umiescic zrodlo swiatla dioda, laser i w momencie wykonania pelnego obrotu swiatlo bedzie odbijac sie od namalowanego puntu i trafiac do fotodiody? Koncepcyjnie wyglada to dość łatwo, ale czy może ktoś z szanownych kolegów orientuje sie jak to wyglądałoby w praktyce? Jaka może być max odlegloćś od tego namalowanego punktu do czujnika, czy swiatło odbite od np. lakieru (lub moze czegos bardziej odbijającego swiatlo) bedzie wystarczająco mocne żeby zaznaczyć wyrażny impusl w przebiegu charakterystyki ??

    Jeszcze raz dziekuje i prosze o komentarz;):)

    0
  • #11 21 Sty 2005 22:16
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A gdyby tak użyć scotchlight-a do zaznaczenia tego punktu?

    To taki materiał, który odbija prawie całe światło z powrotem w kierunku źródła;
    kiedyś był bardzo kosztowny (chyba ze 100$/dm2), stosowany do badań przez
    fizyków wysokich energii (czyli cząstkowców), ale jak się okazało, że bywa
    użyteczny do innych celów, to potaniał, obecnie maluje się coś takiego
    na przejściach dla pieszych, by było je lepiej widać w nocy.

    Powinien odbić kilkaset razy więcej światła od najlepszej białej farby
    (oczywiście kilkaset razy więcej we właściwym kierunku).

    A inna możliwość to kawałek światła odblaskowego - tylko wetdy jest
    ryzyko, że jak odpadnie, to spowoduje uszkodzenie silnika.

    0
  • #12 21 Sty 2005 22:37
    ladamaniac
    Poziom 37  

    Bez większych ingerencki możesz wykorzystać czujnik ABS , czujnik prędkości pojazdu montowany na skrzyni biegów z reguły w miejscu wyjścia linki (lub zamiast niej) i najprostsza metoda - każde auto z silnikiem benzynowym a i większość nowoczesnych diesli ma czujnik położenia wału korbowego. Czujnik ten jest z reguły umieszczony w okolicach koła zamachowego lub koła pasowego umieszczonego na wale. Ten drugi typ rozpoznasz po charakterystycznym wieńcu zębatym

    1
  • #13 22 Sty 2005 03:12
    silvvester
    Poziom 23  

    w dziale samochód jest miernik zużycia paliwa , może z tego da się coś wykorzystać
    w tym projekcie , czujnik pola magnetycznego KZ??? + wzm. operac.

    w nowszych samochodach zresztą są gotowe czujniki pojemnościowe czy to indukcyjne
    wystarczy tylko rozciąć 3 żyłowy kabel i dorobić gniazdo wyjściowe do Pańskiego układu , jeśli układ będzie montowany na stałe

    jeśli to w diagnostyce to magnes z opaską na jakąćś obracającą się część
    i czujnik halla może ?

    ew. dioda nadawcza i odbiorcza w podczerwieni
    tylko nie rozumiem dlaczego martwi się Pan o szumy ?

    0
  • #14 23 Sty 2005 21:44
    _jta_
    Specjalista elektronik

    rozcinanie kabla to już jest ingerencja w układ, i rozumiem, że niedopuszczalna;
    mocowanie magnesu na obracającą się część to ryzyko, że się oderwie i coś
    uszkodzi; już może raczej magnes+miękki rdzeń z nawiniętą cewką, kiedy
    do tego zbliży się poruszający się element wykonany ze stali, to w cewce
    wygeneruje się impuls prądu - zamocować coś takiego blisko jakiejś
    obracającej się części, z której coś wystaje, i będą impulsy...

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo