Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytanie o przepływ w pompach paliwa (l/h)

ykes 07 Lip 2012 12:41 2361 10
  • #1 07 Lip 2012 12:41
    ykes
    Poziom 9  

    Cześć,
    Źle szukam chyba, bo nie umiem znaleźć informacji nt. wartości przepływu w samochodowych pompach paliwowych. Czy ktoś ma może takie informacje? Chodzi mi o jakąś średnią wartość albo zakres, bo poszukuję czegoś niedrogiego i niekoniecznie wydajnego (ok. 20 l na minutę) do testowego układu chłodzącego z glikolem.

    0 10
  • #2 07 Lip 2012 12:53
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 07 Lip 2012 13:07
    satsun
    Poziom 15  

    Dobre pompy stosowane do motorsportu np.: walbro mają wydajność około 255 lph co daje 4.25 l na minutę, ewentualnie jakieś 340lph też się znajdzie ale to już większe pieniądze więc raczej nie zadowoli Twoich potrzeb.

    0
  • #5 07 Lip 2012 13:44
    0__0
    Poziom 30  

    A czy pompa paliwa może działać w wodzie? Bo przecież ten glikol to nie będzie pewnie czysty glikol tylko roztwór wodny w którym to wody będzie więcej niż glikolu

    0
  • #7 07 Lip 2012 14:25
    ykes
    Poziom 9  

    Okej, czyli co do tej pory ustalilim:
    - pompy poszukuję dlatego, że w poskładanym ze znalezionych w domu gratów układzie ciecz tłoczy 60 W pompa z pralki, raczej do tego nieprzystosowana. Jej wyjście stanowi króciec 3/4", tuż za nią przechodzący w 8 mm rurę od chłodnicy. Taka zwężka (wraz z całym układem) najprawdopodobniej stawia opór, bo pompa ta bardzo się przegrzewa i bimetal ją zabezpieczający za często odcina dopływ energii i cała ciecz stoi,
    - przepływ 5 l/min w pompie paliwowej to też niezbyt wielki problem, bo glikol spędzi więcej czasu we własnej konstrukcji bloku wodnym wyziębianym ogniwami Peltiera,
    - glikol którego używam kupiłem jako gotowy do zalania chłodnicy (od Statoila), czyli pewnikiem jest w jakimś stopniu rozwodniony. Nie wydaje mi się jednak, żeby doprowadził do korozji pompy (szczególnie że w układzie nie ma powietrza,
    - pompa zenzowa to też bardzo interesujący pomysł (wcześniej o niej nie słyszałem), ale te w sprzedaży zazwyczaj mają króćce 3/4" i musiałbym znowu robić przelot na mniejszą średnicę.


    Ogólnie mój układ w skrócie wygląda następująco:
    1. Zbiornik wyrównawczy (jest możliwość zatopienia w nim pompy paliwa).
    2. Pompa.
    3. Chłodnica, zrobiona z aluminiowego parownika lodówki no-frost. Upakowane jest w niej jakieś 10 m rury i na tym wszystkim finy 0,2 mm. Chłodzona dwoma wentylatorami 120 mm.
    4. Blok wodny, zrobiony z jakiegoś układu hamulcowego. Do jego środka wchodzi ofrezowany na jego kształt radiator. Ciepło z bloku wyciągane jest wspomnianymi modułami Peltiera.
    5. Element końcowy odbierający ciepło, potem ciecz wraca do zbiornika.

    Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.

    0
  • #8 07 Lip 2012 14:34
    Karaczan
    Poziom 39  

    Pompa paliwa może nie nadawać się do glikolu.
    Są chłodzone i smarowane paliwem.
    O ile w przypadku glikolu smarowanie problemem nie będzie, to może być problem przy chłodzeniu.
    Wirniki pomp paliwowych są na ogół zamoczone w paliwie, nie wiem czy lakier izolujący uzwojenia wytrzyma dłuższy kontakt z glikolem.
    Jak już to pompa której wirnik jest odizolowany od tłoczącego ją płynu, co w przypadku paliwówek może być problemem.

    Np w chłodzeniu wodnym/glikolowym komputerów pompy paliwa się nie sprawdzaja, m.in. z powodów które podałem wyżej.
    Jak nie dedykowana pompa to pompy C.O. lub C.W.U., bo maja inna konstrukcję.

    0
  • #9 07 Lip 2012 14:35
    fvnl
    Poziom 15  

    ykes napisał:

    Ogólnie mój układ w skrócie wygląda następująco:
    1. Zbiornik wyrównawczy (jest możliwość zatopienia w nim pompy paliwa).
    2. Pompa.
    3. Chłodnica, zrobiona z aluminiowego parownika lodówki no-frost. Upakowane jest w niej jakieś 10 m rury i na tym wszystkim finy 0,2 mm. Chłodzona dwoma wentylatorami 120 mm.
    4. Blok wodny, zrobiony z jakiegoś układu hamulcowego. Do jego środka wchodzi ofrezowany na jego kształt radiator. Ciepło z bloku wyciągane jest wspomnianymi modułami Peltiera.
    5. Element końcowy odbierający ciepło, potem ciecz wraca do zbiornika.

    Nie prościej dać małą sprężarkę od chłodziarki, parownik, skraplacz i kapilarę ?

    0
  • #11 07 Lip 2012 15:08
    ykes
    Poziom 9  

    Karaczan napisał:
    Pompa paliwa może nie nadawać się do glikolu.
    Wirniki pomp paliwowych są na ogół zamoczone w paliwie, nie wiem czy lakier izolujący uzwojenia wytrzyma dłuższy kontakt z glikolem.

    Do tej pory udało mi się empirycznie potwierdzić, że nie rusza silikonu. Faktycznie, z nie jest to pewne z lakierem.

    fvnl napisał:

    Nie prościej dać małą sprężarkę od chłodziarki, parownik, skraplacz i kapilarę ?

    Na pewno nie prościej. ;) Wprawdzie mam dostęp do parowników i skraplaczy (pracuję w firmie takowe produkującej), ale to co składam to zupełna amatorka robiona w wolnych chwilach, do tego minimalnymi kosztami.


    Dla potomnych:
    Po miesiącu rozwiązywania drobnych problemów konstrukcyjnych, załatwiłem za kilka złotych pompę od Renault Clio (gabaryty akurat pasowały). Pompa świetnie tłoczy, jak dowiedziałem się od wujka-elektronika, w tego typu pompach uzwojenie nie ma kontaktu z pompowaną cieczą.

    0