Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odpowietrzanie pieca ZW20KD przez zawór bezpieczenstwa; typ odpowietrznika aut.

Ami 08 Lip 2012 00:55 6477 11
  • #1 08 Lip 2012 00:55
    Ami
    Poziom 12  

    Witam,

    STAN:
    Mam 11 letni piec Junkers ZW20KD i 7 grzejników, w tym dwa powyżej pieca. Starałem się co pół roku dobrze odpowietrzać instalację CO poprzez odpowietrzniki grzejników, jednak wygląda na to, że mimo tego jakiś gaz ciągle się w piecu zbiera i powoduje jego głośną pracę/wyłączanie się przy pracy obiegu CWU.

    Czystość płytowego wymiennika ciepła potwierdziłem rok temu gdy były podobne objawy (wymiennik wyjęty, odkamieniany ale kamienia niemal nie było). CO działa bez zarzutu. Automatyczny odpowietrznik na naczyniu wzbiorczym albo jest do wymiany albo czyszczenia, bo z zewnątrz lekko jest jakby zaszlamiony i mimo odkręcenia kapturka żadnego gazu nie upuszcza. Gdy włączę obieg CO, zbierający się chyba w piecu gaz jest wypychany do instalacji i wszystko - w tym CWU - działa jak należy.

    AKCJA:
    Przeprowadziłem dziś próbę odpowietrzenia pieca w następujący sposób:
    - odpowietrzenie grzejników (nie były zapowietrzone),
    - odkręcenie dopływu wody do pieca z sieci wodociągowej,
    - odblokowanie zaworu bezpieczeństwa i spuszczanie tym sposobem przez chwilę wody (chwilkę syknęło z rury zaworu bezp., potem już leciała z niej tylko woda; co ciekawe w pierwszej chwili gdy uchodziło ciśnienie z pieca, z automatycznego odpowietrznika trysnęła malutka fontanna czarno-zielonego szlamu).
    - zamknięcie zaworu bezpieczeństwa i dopływu wody.
    Niestety, po kilkudziesięciu minutach piec najwyraźniej znowu zawierał dużo powietrza, bo przy próbie używania CWU ciśnienie gwałtownie podskoczyło, piec wyłączył się i nawet zadziałał zawór bezpieczeństwa (zeszło troszkę wody).

    PYTANIA:
    W związku z powyższym mam trzy pytania:
    - Czy w razie uszkodzenia odpowietrznika automatycznego to dobra metoda odpowietrzania pieca (poprzez zawór bezpieczeństwa)?
    - Czy ma ktoś z doświadczonych kolegów pomysł co może dolegać piecykowi?
    - W razie wymiany odpowietrznika automatycznego, jaki zastosować (oznaczenie/rozmiar gwintu, oraz najlepsze firmy - cenię jakość i trwałość, nie zależy mi na niskiej cenie; ew. gdzie szukać i czego unikać - jestem z Wrocławia). Może podczas wymiany potrzebne będą też jakieś uszczelki?

    Pozdrawiam,
    Ami

  • #2 08 Lip 2012 10:17
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A mnie się wydaje, że twoja diagnoza mija się z faktyczną awarią. Zaworem bezpieczeństwa kotła nie odpowietrzysz. Dlaczego? Ano z prostego powodu- powietrze gromadzi się zawsze w najwyższych punktach a zawór jest na dole kotła. To tak abstrachując , bo jak wspomniałem, to nie jest przyczyną twoich kłopotów. Masz kolego uszkodzone naczynie przeponowe. W najlepszym przypadku uszedł z niego gaz. Jak to sprawdzić i ewentualnie naprawić, znajdziesz tu na forum. Temat wałkowany setki razy.

  • #3 08 Lip 2012 12:30
    Ami
    Poziom 12  

    Dzięki za reakcję.

    Akurat u mnie zawór bezpieczeństwa (nazwa wg. instrukcji) jest na górze naczynia wzbiorczego jako odnoga, tuż pod odpowietrznikiem automatycznym (z takim 2cm czerwonym pokrętłem, odchodzi od niego wąż odpływowy kończący się pod piecem). Dopływ wody zaś jest na dole, więc może jednak...

    Tak czy siak, w międzyczasie wymontowałem odpowietrznik - kamień jeśli tam był to w minimalnych ilościach (na wszelki wypadek odkamieniłem), szlamu też o dziwo nie było, tylko trochę czarnawego nalotu. Pływak latał i lata w nim luźno (nie wiem czy to dobrze). Porównam z nową sztuką, ale pewnie i tak zamontuję nowy.

    Wskazanie na naczynie wzbiorcze - to chyba jedna z niewielu spraw, która została do sprawdzenia i zaraz się za to zabiorę.

    A przy okazji - czy odwrotne zamontowanie płytowego wymiennika ciepła od CWU
    (do góry nogami) może mieć negatywny wpływ na pracę pieca? Przez pół roku takowego nie zauważyłem, ale może czegoś nie dostrzegam...

  • #4 08 Lip 2012 13:22
    piracik
    Specjalista - systemy grzewcze

    Ami napisał:
    czy odwrotne zamontowanie płytowego wymiennika ciepła od CWU
    (do góry nogami) może mieć negatywny wpływ na pracę pieca?

    O ile da się tak zamontować i nie ma wycieków wody to nie powinno nic się dziać.

  • #5 08 Lip 2012 15:25
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Byłbyś kolego prekursorem ... W tym kotle ,o ile pamiętam, nie da się zamontować go odwrotnie. Woda lała by się strumieniem.

  • #6 08 Lip 2012 18:07
    Ami
    Poziom 12  

    No to po kolei:
    1. test naczynia wzbiorczego:
    - dopuszczam wodę do pieca i jednocześnie trzymam odetkany wentyl naczynia wzbiorczego,
    - po chwili z wentyla leci woda.
    Jak rozumiem naczynie wzbiorcze uszkodzone i do wymiany. Jako, że szykuje się wymiana (na oryginał), na wszelki wypadek mam jeszcze trzy pytania:

    A.) Jak najwygodniej odkręcić dolne przyłącze naczynia wzbiorczego? Podnieść naczynie i wtedy odkręcać czy operować kluczem wewnątrz pieca (mało tam miejsca)?
    B.) Naczynie wzbiorcze ponoć należy napełniać azotem. Czy napełnienie go powietrzem istotnie skróci jego żywotność i/lub pogorszy działanie? Mam pod nosem zakład samochodowy gdzie pompują koła azotem ale aż boję się pomyśleć jak na mnie popatrzą jeśli przyjdę z metalowym "baniaczkiem" ;)
    C.) Czy brak podniesionego ciśnienia po "suchej" stronie naczynia wzbiorczego i dopuszczenie wody do pieca, może uszkodzić membranę nowego naczynia wzbiorczego, czy nie?

    2. Nie znalazłem w Casto identycznego odpowietrznika automatycznego. Jedyne porównałem gwint z innym - wychodzi, iż jest to 3/8" (w moich kaloryferach Purmo odpowietrzniki mają gwint 1/2"). Możecie polecić jakiś dobry sklep we Wrocławiu gdzie dostanę odpowietrzniki 3/8"?

    3.

    Cytat:
    Byłbyś kolego prekursorem ... W tym kotle ,o ile pamiętam, nie da się zamontować go odwrotnie. Woda lała by się strumieniem.


    Nie zajmuję się piecami zawodowo (jedynie swoim), ale... Przed pierwszym wymontowaniem czegokolwiek z pieca robię sesję zdjęciową, tak na wszelki wypadek, żeby wiedzieć jak to spowrotem złożyć. W przypadku wymiennika płytowego zdjęcia także zrobiłem, ale chyba było już tak późno, że założyłem go mimo tego do góry nogami. Pasuje idealnie, odwrotność założenia widać po ukierunkowaniu garbów obudowy wymiennika płytowego,które układają się w literę V i oryginalnie było ono skierowane w dół, teraz jest w górę. Zauważyłem pomyłkę gdy dokręciłem ostatnią nakrętkę... i zaryzykowałem tak zostawić. Przez rok nie stwierdziłem żadnych problemów z tego wynikających. Co masz na myśli pisząc o laniu się wody?

    Pozdrawiam

  • #7 08 Lip 2012 19:00
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Napompowanie naczynia powietrzem nie ma znaczącego wpływu na jego stan techniczny. Po prostu fabrycznie pompowane są azotem bo to gaz obojętny. Z wymianą większych kłopotów nie powinieneś mieć. Mimo wspomnianej przez ciebie ciasnoty.Dopuszczenie wody na pewno nie uszkodzi ci naczynia, Możesz być spokojny. Co do mojej wcześniejszej wypowiedzi, to miałem na myśli że raczej fizycznie jest nie możliwe zamontować wymiennik odwrotnie. Z reguły końcówki różnią się średnicą lub sposobem montażu. Ale być może w tym kotle jest inaczej. Dawno takiego nie ,,leczyłem,, ...

  • #8 03 Sie 2012 12:18
    Ami
    Poziom 12  

    Naczynie wzbiorcze wymieniłem na nowe, odkamieniłem nagrzewnicę (i jeszcze raz wymiennik płytowy), przejrzałem regulator trójdrożny (był niemal czysty, MB1 w obiegu widać robi swoje) jednak żadne z nich nie było powodem szwankowania pieca.

    Bezpośrednią przyczyną najwyraźniej był nieco zakamieniony trzpień regulatora/ogranicznika przepływu ilości wody - zwykle pracował normalnie, jednak czasami się zacinał, co prowadziło do niewłączania się pompy dla c.w.u. (lub jej włączania ze zbyt dużym opóźnieniem na skutek oporów przy przesuwie trzpienia) i gotowania się wody w nagrzewnicy. Mikroprzełącznik pod regulatorem był/jest sprawny. Iglica reg. gazu pracuje bez problemu.

    Mam nadzieję, że to kończy diagnozowanie problemu, który opisywałem już rok temu.
    Dzięki, serwisszulborski.pl - wymieniałeś "iglicę góra-dół armatury wodnej" niemal na samym początku. Widać moje zeszłoroczne prace przy czyszczeniu nagrzewnicy musiały ten trzpień nieco rozruszać, bo na prawie rok usterka dała mi spokój... ale w końcu wylazło "szydło" z worka. :) Teraz czas nieco dłuższych testów.

    Dziękuję za wszystkie sugestie i podpowiedzi. :)

    P.S. Poniżej jeszcze kilka moich obserwacji i zebranych doświadczeń dla zainteresowanych podobnymi sprawami:

    A.) Po delikatnym wyczyszczeniu trzpienia i tulei, w której się ów trzpień porusza, okazało się, że regulator cieknie i jest do wymiany.

    Dość dobrym, doraźnym rozwiązaniem tego problemu okazało się:
    1.) wypełnienie regulatora silikonem do uszczelnień samochodowych (z obu stron i w kanale trzpienia - wymaga wykręcenia, oczyszczenia, odtłuszczenia; silikon do 300stC, odporny na większość chemii) i pozwolenie by się utwardził gdy trzpień z grzybkiem ogranicznika jest wciśnięty w korpus ogranicznika (bez sprężyny; w piekarniku w 65stC w około 2h). Grzybek warto wcześniej wypełnić np. papierem by nie zakleił go od środka silikon (żeby dało się go potem wyjąć). Silikon, trzpień i grzybek są tak potem dopasowane, że i przy 2 barach regulator jest szczelny.
    2.) aby zmniejszyć tarcie trzpienia o silikon i dodatkowo doszczelnić, po założeniu sprężyny, trzpień dodatkowo przesmarowałem smarem uszczelniającym (akurat Molykote 111)
    Sam smar uszcz. bez silikonu, ani smar + dodatkowe plastikowe uszczelki mające trzymać go tam gdzie być powinien, nie zapewniały szczelności (ew. robiły to jedynie przez kilka chwil).

    Z czystej ciekawości sprawdzę i dam znać ile taka prowizorka wytrzyma. Dla zainteresowanych: silikon 11zł za tubkę, smar uszczelniający 51zł za tubkę (może by wystarczył mniej "specjalistyczny", ale chciałem sprawdzić czy tak zachwalany smar "sam" sobie nie poradzi).





    B.) W kilku wątkach na temat cieknącego ogranicznika przepływu, pojawiały się opinie dotyczące regulacji, której wymaga - że lepiej się jej samemu nie podejmować ze względu na trudność. Niczego takiego nie stwierdziłem. Jeśli ogranicznik przepływu jest sprawny i szczelny, podobnie mikroprzełącznik i jego dźwigienka, regulację można przeprowadzić prosto i bezpiecznie w następujący sposób:
    1. Pokrętło włączania pieca ustawić w pozycji środkowej (do odpalania świeczki) - dzięki temu pompa będzie mogła pracować w trakcie regulacji, ale palnik się nie zapali.
    2. Sprawdzić lewym pokrętłem czy pompa się uruchomi jeśli ustawimy poziom grzania c.o. np. na 5. Jeśli słychać, że pompa działa to skręcić c.o. na zero i pompa powinna się wyłączyć.
    3. W elemencie zawierającym mikroprzełącznik zdjąć okrągły kapturek i śrubokrętem kręcić znajdującą się tam śrubką aż pompa się włączy. Jest to pozycja, w której nawet z zakręconym kranem ciepłej wody pompa będzie pracowała - bez przerwy).
    4. Teraz należy kręcić śrubką powoli w przeciwnym kierunku aż do usłyszenia charakterystycznego tyknięcia mikroprzełącznika i wyłączenia się pompy (jest to skrajna pozycja, w której pompa będzie się wyłączała gdy nie będzie pracować c.o. ani nie będziemy pobierać ciepłej wody), oraz może jeszcze z ćwierć obrotu więcej dla pewności.
    5. Na tym etapie można odkręcać/zakręcać kran ciepłej wody (palnik pieca się na razie nie będzie odpalał) i wsłuchać się czy pompa włącza się gdy wodę pobieramy i wyłącza gdy przestajemy pobierać. Jeśli tak jest to regulacja zakończona i można w pełni włączyć piec.

    Uwaga: Śrubka regulacyjna powinna obracać się delikatnie - nie należy jej mocno przyciskać by niczego nie uszkodzić. Jeśli śrubka jest zakamieniona to można ją lekko prysnąć WD40 i poczekać aż puści, potem wytrzeć i nasmarować smarem silikonowym.

    C.) Jako, że i ten temat się pojawił - mój ZW20KD ma pionowy odpowietrznik automatyczny z gwintem 3/8", a w sklepach są zwykle 1/2"... rozwiązaniem był "o.a. Afriso 1/2" z zaworkiem stopowym" - po odkręceniu zaworka stopowego, sam odpowietrznik ma gwint 3/8" :) Zaworek leży w szufladzie ale odpowietrznik pasuje :)

  • #9 30 Sie 2012 21:41
    Ami
    Poziom 12  

    Dla kompletności dodam krótko, iż podany wyżej prowizoryczny sposób uszczelnienia regulatora przepływu jak na razie się sprawdza (już niemal miesiąc). Chyba na trzeci dzień nieco zaczęło z niego kapać (1 kropla na minutę) ale tylko przy odkręconym kranie - po kolejnych kilku dniach to ustało i regulator dotąd działa ok. By kapiąca woda się nie dostawała do mikroprzełącznika w regulatorze, zabezpieczyłem go smarem Molykote 111.

    Akurat znany sklep sieciowy, w którym mógłbym nabyć oryginalny, nowy regulator chwilowo słabo funkcjonuje, więc pewnie jeszcze przez jakiś czas przyjdzie mi potestować tą prowizorkę.

  • #10 07 Paź 2012 16:45
    Ami
    Poziom 12  

    Minęły już dwa miesiące od instalacji powyższej prowizorki i jak na razie, tak uszczelniony regulator przepływu działa jak należy i nie cieknie. Z piecem także wszystko ok.

  • #11 28 Mar 2016 19:38
    ta2z
    Poziom 3  

    Zacznę od tego że jestem kompletnym laikiem.

    Mój piec dwufunkcyjny przestał grzać wodę i wyświetla błąd E9. Wczoraj ciśnienie spadło na piecu więc dopompowałem ale nie pomaga. Czy jest jakaś procedura, która mi pomoże teraz czy muszę wezwać serwis?

  • #12 28 Mar 2016 21:22
    serwisszulborski.pl
    Specjalista - systemy grzewcze

    Jesteś nie w temacie bo model ZW20KD nie posiada wyświetlacza. Błąd E9 oznacza przegrzane urządzenie. Dlaczego ?...Blokada pompy, zbyt mało wody w układzie c.o., zakręcone grzejniki, awaria ogranicznika temperatury, awaria płyty, zapowietrzenie bądź też zakamienienie idę...Sprawdź ciśnienie na manometrze powinno być ok.1,5bar ewentualnie dopuść wodę. Otwórz przynajmniej jeden grzejnik na max. Spróbuj nacisnąć przycisk reset do --,dalej wyłącz - włącz przyciskiem 0 -l .

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME