Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ursus C360 - Wspomaganie kierownicy

Sylwek23111 08 Jul 2012 09:14 38514 33
  • #1
    Sylwek23111
    Level 11  
    Witam wszystkich na forum. Nie znalazłem nigdzie podobnego tematu. Więc tak, robię wspomaganie kierownicy w c360. I mam orbitrol 16Mpa wraz z kostką, pompę aluminiową od c330 zamontowaną na wale korbowym, siłownik najprawdopodobniej pochodzi od bizona od motowideł, czyli nie wielki. I teraz tak... czy te części zostały dobrane poprawnie, czy wydajność pompy około 20L nie jest a duża? Olej się grzeje( zbiornik 2,5L ) podczas pracy wspomagania. Wydawało mi się to proste, ale teraz to jestem zielony w tym wszystkim, czy potrzebny jest jeszcze jakiś zawór czy regulator ciśnienia, nie mam pojęcia. Wspomaganie działało, ale jednym palcem nie ma mowy bym kręcił kierownicą, co najmniej całą ręką muszę, na drodze jadąc gdy nie używam wspomagania, kierownica się przycina i wtedy muszę szarpnąć mocno. Ale to nie robota bo się trzeba tyle namęczyć by do rowu nie wpaść że szok. jak cały czas kręcę od lewej do prawej bez przerwy jest w miarę ok. Nie chodzi za lekko ale jedną ręka ujdzie u kierować, tylko że pompa po pół godziny jest gorąca i węże hydrauliczne również. Orbitrol jest używany po regeneracji... Próbowałem wziąść inny
    orbitrol to nawet nie skręcił kołami... Nie mam siły. Podłączałem orbitrol tak L R siłownik, natomiast P to pompa i T zbiornik. proszę o porady...
  • #2
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Siłownik od motowideł jest zbyt mały, załóż o większej średnicy - bezpośrednia zależność pomiędzy powierzchnią tłoka, ciśnieniem, a siłą na tłoczysku. Dodatkowo większy zbiornik na olej (działa jak chłodnica) i olej dedykowany do hydrauliki siłowej - Boxol, ATF D, bądź Hydrol. Jeszcze jest możliwość że pompa nie "wyrabia".
    Widziałem na żywo kilka takich konstrukcji w C360, opartych na częściach z kombajnów Claas i Fahr - wszystkie działały bez zarzutu.
  • #3
    kidu22
    Level 35  
    A czy przed założeniem wspomagania traktor także jezdził po całej drodze? Myśle że tak, a teraz sie efekt luzów wzmógł.

    Jak kierownica sie zacina to tam szukaj.
  • #4
    soniak2
    Level 21  
    Ciśnienie za duże na orbitrolu. Jak jest za duże to się blokuje i niemożna skręcać.

    Pompa też trochę za duża, orginalna w "ostrówku" (silnik c-360) ma wydajność 7l.
    Siłownik trochę za mały, ale to nie znaczy że nie będzie działało. Najwyżej by było 1/2 obrotu kierownicy to cały skręt kół.

    Proponuje założyć mniejszą pompę, albo większy zbiornik oleju, zawór ciśnieniowy.
    A potem jak będzie działało to można pomyśleć o zmianie siłownika.
  • #5
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    Nie wiadomo jaki orbitrol jest zamontowany, tzn. z zaworem przelewowym czy bez. Jeżeli faktycznie ciśnienie na orbitrolu ustawione jest na 160 bar, to jest trochę za duże. 100 bar byłby ok. Ta pompa ma objętość geometryczną 18 cm³, co daje wydajność około 32l przy 1800 obr/min, czyli trochę za dużo. Ja stosuję orbitrole "100" i sowieckie pompy 16 l/min i wszystko działa przy ilości oleju w układzie 1,5l. Mogą też być przewody zasilający pompę i powrotny o za małej średnicy.
  • #6
    Sylwek23111
    Level 11  
    tak jak pisałem wyżej orbitrol posiada kostkę, czyli chyba powinien posiadać wszystkie zawory. traktor przed założeniem wspomagania nie miał żadnych luzów, dosłownie żadnych. Po prostu jak się orbitrol przycinał to szarpnąć trzeba było mocno no a wiadomo że jak mocno się szarpnie to znowu w drugą stronę za daleko pójdzie. no i tak w koło Macieju. Przywiozłem inne orbitrole, używane no i po regeneracji łącznie już 5 . i co raz to gorsze buble. Może to wina orbitrola ....

    Pany, myślę kupić siłownik c63, pompę zostawię(ma 25,5 L ), i orbitrol 160 i teraz pytanie jakie powinien posiadać zawory w środku...
  • #7
    Romek251
    Level 2  
    Witam olej się grzeje bo pompa ma za dużą wydajność. Najlepiej do 14l/min
  • #8
    Sylwek23111
    Level 11  
    po wymianie oleju na hydrauliczny 46 mniej się grzeje a kierownica lżej działa. na nowym orbitrolu też się przycina troszkę czasami ale idzie wytrzymać. zmówiłem nową pompę od ostrówka pz2 k10 (tj 10l/min ) no ale nie mam do niej koła i co jeszcze nie popatrzyłem że ma prawe obroty. na razie męczę się z tą pompą od c330 i dopiero po żniwach kiedyś coś wymyślę.
  • #9
    seweryn7701
    Farm machines specialist
    Trzeba było ruską zamówić. jest prawa, lewa jedyny feler to że przystawke trzeba robic bo jej konstrukcja nie pozwala na obciążanie poprzeczne wałka napędzającego.
  • #10
    Sylwek23111
    Level 11  
    teraz to nie jedno bym zamówił, bo wiem jakie i co. no ale człowiek się uczy....
  • #11
    seweryn7701
    Farm machines specialist
    Fakt. Nie zaprzecze. W razie problemów pisz.
  • #12
    cornic608
    Level 14  
    Dołączając do tematu. Widziałem kilka samoróbek z pompą ZF-a od mercedesów. Sprawdza sie to dobrze w komplecie z orbitrolem 100-tką i silownikiem średnicy około 2,5cm.
    Pompa jest ze zbiorniczkiem i jest "żywotna" koszt: 100-150zł.
    W pompie tej trzeba coś wyjąć lub przestawić, żeby miała większą wydajność. Miał ktoś z tym styczność?
  • #13
    andronek1
    Level 11  
    Mam taką pompę w T-25.
    Pompa pochodzi z mercedesa 190 i poza zmianą koła pasowego (oryginalne było na pasek płaski) nie robiłem zmian. Wbudowany zbiornik oleju to duży plus tej pompy.
    Układ pracuje na przekładni z mercedesa MB100D a nie orbitrolu.
    Już 3 lata bez problemu.
  • #14
    Sylwek23111
    Level 11  
    już doszedłem do wszystkiego:) filmik na YT już wstawiłem
  • #15
    harnasx
    Level 22  
    andronek1 wrote:
    Mam taką pompę w T-25.
    Pompa pochodzi z mercedesa 190 i poza zmianą koła pasowego (oryginalne było na pasek płaski) nie robiłem zmian. Wbudowany zbiornik oleju to duży plus tej pompy.
    Układ pracuje na przekładni z mercedesa MB100D a nie orbitrolu.
    Już 3 lata bez problemu.


    Kolego mogłbyś wkleić kilka fotek tego "wynalazku" własnie w ten sposób chciałem przerobić swoją 60'tkę
  • #16
    andronek1
    Level 11  
    Witam,
    po pół roku, jednak mam zdjęcia:
    Ursus C360 - Wspomaganie kierownicy Ursus C360 - Wspomaganie kierownicy Ursus C360 - Wspomaganie kierownicy Ursus C360 - Wspomaganie kierownicy Ursus C360 - Wspomaganie kierownicy Ursus C360 - Wspomaganie kierownicy
  • #17
    SAWEK101
    Level 31  
    Troszkę odgrzeje :D .
    Kolego może się orientujesz czy wspomaganie od mb100 sprawdza się w c330 z turem.
  • #18
    andronek1
    Level 11  
    Układ ma własną pompę wspomagania, więc da radę.
    Widziałem tylko zdjęcia takiego wspomagania.
    Będzie działać po połączeniu prawej i lewej zwrotnicy drążkiem jak w c-360, albo moim T-25.
  • #19
    marian7k
    Level 14  
    Może ktoś wie czy pompa od mercedesa taka jak wyżej na zdjęciach da większe ciśnienie i wydajność od pompy wspomagania fort eskort?
  • #20
    robert983
    Level 9  
    Witam pozwolę sobie na odnowienie wątku, idzie zima i wziąłem się za budowę wspomagania w C355.
    z rzeczy potrzebnych mam pompy orsta o wydajności od 10 do 15l,napęd będzie z koła wału przez krzyżaki, a pompa będzie pod filtrem, mam też przewody, orbitrol mam zamiar 100tke kupić i siłownik, i tu moje pytanie jaki wybrać mam zamiar kupić nowy, jaką ma mieć długość wysuwu i grubości tloczyska?.
  • #21
    seweryn7701
    Farm machines specialist
    Średnica siłownika 50 mm a skok musisz sobie wymierzyć indywidualnie do punktu zamocowania.
    Obrać punkt na wąsie, przekręcić kołami z prawej do lewej na max i zmierzyć jaka drogę pokona.
    Ale najczęściej chyba spotyka się siłowniki o skoku 200 mm.
  • #22
    robert983
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedz chodzi mi bardziej jakiej grubości tloczysko w sumie ile ma pojemnosci? ale wybiorę się do sklepu to popatrzę jakie mają myślałem od bizona od podnoszenia motowidel, najpierw muszę się upewnić co kupić.
  • #23
    seweryn7701
    Farm machines specialist
    To średnica 50 mm. Mniejszego raczej nie kupisz a większej średnicy nie ma sensu.
    To siłownik do najpopularniejszych ursusów jakie są w zestawach, takie są w oryginale w wielu ciągnikach, to średnica siłownika z którą dobrze współpracują najczęściej spotykane ruskie pompy NSZ- 10, 14 i 16 i orbitrol 100 czy 160.
  • #24
    lukkii
    Level 16  
    A nie prościej założyć elektryczne? Koszt ok. 150 zł i święty spokój. Żadnych kombinacji i efekt ten sam. Założyłem koledze 2 lata temu i chodzi do tej pory. (C360 chodzi na 20h)

    Przykładowy film:


  • #25
    seweryn7701
    Farm machines specialist
    Sprawa gustu. Osobiście wolę hydrauliczne. Elektryczne może i tańsze ale nie bez powodu nie spotkasz go w żadnej maszynie rolniczej czy budowlanej.
  • #26
    robert983
    Level 9  
    Dzięki kolego za radę na pewno zgłosze się po następna ;-) a ja mam tura i w dodatku szerokie koła od c385 wiec tylko orbitrol mnie interesuje kosztami się tak bardzo nie martwię większość części mam a resztę dorobie.pozdrawiam;-)
  • #27
    lukkii
    Level 16  
    Spokojnie przy turze da rade. Zrobie filmiki to wrzuce na ten temat.
  • #28
    robert983
    Level 9  
    Witam i znowu proszę o radę, pochwaliłem się ze mam przewody do wspomagania ale mam pytanie jaką śr mają mieć w środku aby przepływ był dobry? Chodzi mi o te od silownika i powrót do pompy, to że zasilenie pompy musi być większa średnica to wiem.
  • #29
    pedropolski1
    Level 2  
    witam tez mysle o wspomaganiu tyle ze do forda 3000 mam orbitrol do wyboru 100 lub 160 tylko teraz problem z pompa nie chcialbym wydawac za wiele kasy dlatego zastanawiam sie czy mozna zalozyc pompe hydrauliczna samochodowa np. z calibry ale tu napotykam na problem bo nie wiem jaka ma wydajnosc?
    co myslicie?pozdrawiam!
  • #30
    robert983
    Level 9  
    Do ciągnika wystarczy orbitrol 100 a pompę kup od mtz koszt około 70-90 zł zależnie gdzie kupujesz ma wydajność 10l/min
    do orbitrola 160 musiał byś kupić pompę choć 16l/min żeby działało dobrze