Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mazda 323f bj - uszkodzony czujnik polozenia przpustnicy /przepływomierz?

czah666 09 Jul 2012 19:44 14437 7
e-mierniki
  • #1
    czah666
    Level 10  
    Witam! Mój samochód (mazda 323f 99' 1.3)ma następujący problem : zapala normalnie, po dodaniu gazu auto dławi się i czasem gaśnie... jeśli gaz wciskam powoli auto normalnie wchodzi na obroty (czasem coś szarpnie)

    Co zrobiłem do tej pory :
    -sprawdziłem szczelność pomiędzy filtrem powietrza a przepustnicą.
    -wyczyściłem przepływomierz
    -wyczyściłem przepustnicę oraz silnik krokowy
    -wyregulowalem czujnik położenia przepustnicy
    -sprawdziłem aparat zapłonowy i palec rozdzielacza - są ok(wymieniane jakieś 40tys temu)
    -sprwdzilem czy nie ma przebicia gdzieś na kablach WN -sa ok (tez wymieniane)
    -sprwdzilem świece -chodzą wszystkie - były koloru raczej białego ( uboga mieszanka?)

    Po podpięciu testera wywala mi blad :
    1- czujnika temperatury zasysanego powietrza ( jest w przepływomierzu zdajsie)
    2-czujnika położenia przepustnicy

    dodam ze pokosiłem sie o odpięcie przepływomierza podczas pracy silnika i obroty momentalnie zaczęły skakać a gdy sie unormowały to problem dławienia nadal występował...
    Odpiąłem także wtyczkę od czujnika położenia przepustnicy i nie wywołało to żadnych zmian -auto działało tak samo z jak i bez

    nie chciałbym wpędzać sie w koszty i kupować czujników nie mając pewności czy one sa przyczyną takiego zachowania wiec proszę o rade kogoś kto spotkał się z podobnym problemem albo może cos ciekawego doradzić ;)

    aha dodam że wykluczyłem dolegliwości ze strony układu paliwowego gdyż dzieje się tak zarówno na PB jak i LPG
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #2
    spinacz
    Level 41  
    Miernik w rękę i sprawdź potencjometr przepustnicy jak i czujnik temperatury powietrza sprawdź czy dochodzi masa z komputera do czujnika i potencjometru i czy dochodzi 5V na potencjometr przy zamkniętej przepustnicy powinieneś mieć na wyjściu potencjometru do komputera 0,4-0,5V a przy otwartej 4,25-4,9V, na wyjściu sygnału z czujnika temperatury przy 25°C powinno być 2,5V.
  • e-mierniki
  • #3
    czah666
    Level 10  
    dzieki za wskazówki -sprwdze co dam rade ,
    co do potencjometru to ustawiając go w trybie serwisowym przy odchyleniu przepustnicy o 0,5mm załącza się wentylator a przy 0,10 gaśnie (czyli rozumiem ze sygnał z niego do komputera dociera prawidłowo , zastanawiam sie czy nie jest to porostu wytarcie ścieżek w tym najczęściej używanym zakresie potencjometru

    a czy pomiarów dokonywać na włączonym silniku czy tylko zapłonie?
  • #4
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    czah666 wrote:
    zastanawiam sie czy nie jest to porostu wytarcie ścieżek w tym najczęściej używanym zakresie potencjometru

    Ta myśl jest jak najbardziej słuszna.
  • #5
    spinacz
    Level 41  
    Pomiary zrób na zapłonie - silnik nie pracuje. Co do wytarcia ścieżki podłącz miernik i sprawdź powinieneś zauważyć jeśli będzie coś z nią nie tak. Autko nie pali Ci czasem za dużo paliwa ?
  • #6
    czah666
    Level 10  
    czy nie pali za duzo .. trudno powiedzieć bo odkąd "swiruje" to ograniczyłem jazdę prawie do zera aby nie stanąć gdzieś w trasie ;)


    no wiec pomiary maja sie nastepujaco :

    potencjometr przepustnicy - 5v dochodzi , na otwartej przepustnicy jest 4,6v wiec w normie ale na zamkniętej jest 0,9 czyli nie miesci sie w widelkach... czy to jest kwestia regulacji czy zużycia potencjometru? ponadtto otwierajac przepustnice napiecie wzieksza sie co 0,01 wiec chybanie ma zadnych przeskoków

    czujnik temperatury powietrza dolotowego - przy 28 stopniach na zewnątrz otrzymalem napiecie 1,7V - i tu mam pytanie czy podane 2,5V przy 25 stopniach bedzie rosnąć czy malec ze wzrostem temperatury?
  • #7
    karlik01
    Level 1  
    Od tygodnia moja mazda 323F BA (1.5) również nie uruchamia się prawidłowo. Jeśli dodam gazu "do końca" to zaczyna się dusić a czasem nawet gaśnie. Wczoraj zauważyłem też, że spaliła więcej niż powinna.

    Próbowałem odczytać kody błędów, ale pokazuje mi coś dziwnego 2 długie błyski, 1 krótki a potem znowu dwa długie i tak w kółko. Mogło by to oznaczać kod 21 ale co oznaczają kolejne 2 długie? Nigdzie nie mogę też znaleźć co może oznaczać kod 21.

    Miesiąc temu były wymieniane przewody wn, świece, czyszczona kopułka i palec oraz przepustnica.
  • #8
    czah666
    Level 10  
    Mój problem zażegnany - jako iż mam gaz to po podpięciu się pod interfejs instalacji gazowej okazlo się ze przyczyna takiego zachowania były wypadające zapłony na drugim cylindrze... wymieniłem kable WN i swiece , co znacznie poprawilo prace silnika tzn dało się już jezdzić ale na wolnych obrotach bardzo skakał. WYmianiłem jeszcze kopułke ( ktora miala zaledwie 50tys km i wygladala ok) i problem znikł :) także polecam wymiane kopułki jeśli masz podobne objawy ( koszt ok 70zl)