Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

OPEL ASTRA II - usunięty katalizator, kontrolka check engine - co dalej?

-cappuccino- 09 Lip 2012 22:41 32500 31
  • #1 09 Lip 2012 22:41
    -cappuccino-
    Poziom 6  

    Witam
    Ponad tydzień temu mechanicy usunęli mi katalizator w oplu astra II 1.6 kombi (2000 r., z inst. LPG), bo już nie dało się go uratować. Wczoraj, po dłuższej jeździe, włączyła mi się kontrolka "check engine" i już się nie wyłączyła. Zostawiłam samochód u mechanika, przez telefon powiedział mi, że wszystko w porządku, że kontrolka świeci się przez inst. gazową (z tym, że instalację mam ponad rok i nic do tej pory się nie świeciło).
    Z tego co czytałam wynika, że to usunięcia katalizatora wywołuje nieprawidłowe działanie II sondy lambda i palenie się kontrolki.
    Moje pytanie brzmi - co dalej? Na forum archiwalnym znalazłam wypowiedzi sugerujące, że lepiej nie stosować emulatorów. Zupełnie się na tym nie znam, nie chcę, żeby elektrycy/gazownicy coś mi popsuli w samochodzie. Czy jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest wstawienie innego katalizatora? Widziałam na Allegro nowe zamienniki za ok. 1000 zł, ale i tak w chwili obecnej nie stać mnie na zakup. Mam na razie jeździć z tą kontrolką i się nie przejmować? Czy odstawić go i zbierać pieniądze? Bardzo proszę doświadczonych i zorientowanych w temacie o porady (oczywiście zrozumiałe dla laika :D).

  • #2 09 Lip 2012 22:49
    ociz
    Moderator Samochody

    -cappuccino- napisał:
    usunięcia katalizatora wywołuje nieprawidłowe działanie II sondy lambda

    Nie, druga sonda kontroluje prawidłowe działanie katalizatora.
    -cappuccino- napisał:
    co dalej?

    Montaż sprawnego katalizatora.

  • #3 09 Lip 2012 22:51
    T5
    Moderator Samochody

    ociz napisał:
    -cappuccino- napisał:
    usunięcia katalizatora wywołuje nieprawidłowe działanie II sondy lambda

    Nie, druga sonda kontroluje prawidłowe działanie katalizatora.
    Co dla sterownika jest informacją o nieprawidłowym działaniu katalizatora co skutkuje zapaleniem check engine.Chociaż do tej pory kodów błedów nie podano. :D

  • #4 09 Lip 2012 22:54
    autoas
    Poziom 41  

    -cappuccino- napisał:
    Zupełnie się na tym nie znam, nie chcę, żeby elektrycy/gazownicy coś mi popsuli w samochodzie.

    Pamiętaj, że to twój samochód się psuje a nie ktoś ci go psuje, a jak cię nie stać na wymianę to się nie dziw, że jest jak jest...tak czy inaczej to ty decydujesz...

  • #5 09 Lip 2012 22:56
    robokop
    Moderator Samochody

    A skąd wniosek że masz dwie sondy lambda? Nie czytaj za dużo, tylko szukaj warsztatu.
    Potrafisz wskazać który z tych silników masz?
    1,6l 8V (X16SZR)
    1,6l 8V (Z16SE)
    1,6l 16V (X16XEL)(Z16XE)
    1,6l 16V Twinport (Z16XEP)

  • #6 09 Lip 2012 23:10
    jarewa
    Poziom 31  

    Małe ułatwienie jeszcze dla niego
    X16SZR- 55KW
    Z16SE-62KW
    X16XEL X16XE-74KW
    Z16XEP-76KW
    Z16YNG-71KW

  • #7 10 Lip 2012 06:07
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Kolego, podaj nr błędu i jego opis bo faktycznie może mieć to związek z instalacją gazową a nie z wycięciem katalizatora.
    Jak podasz błąd to będzie wiadomo o co chodzi.
    Napisz skąd jesteś to może ktoś Ci pomoże z okolic.

  • #8 10 Lip 2012 09:47
    robokop
    Moderator Samochody

    grala1 napisał:
    Kolego, podaj nr błędu i jego opis

    A skąd go weźmie? Czytałeś pierwszy post?
    Cytat:
    bo faktycznie może mieć to związek z instalacją gazową a nie z wycięciem katalizatora.

    A ja mogę iść o zakład że nie ma związku z wycięciem katalizatora.

  • #9 10 Lip 2012 09:51
    ociz
    Moderator Samochody

    robokop napisał:
    A ja mogę iść o zakład że nie ma związku z wycięciem katalizatora.

    Dlaczego? Wszystkie benzynowe 'Y' i 'Z' czyli roczniki od 2000 mają 2 sondy.

  • #10 10 Lip 2012 10:12
    robokop
    Moderator Samochody

    Zaświecenie się kontrolki i błąd "sprawność katalizatora poniżej wymaganej" czy podobnie brzmiący potrafi wygenerować byle nieszczelność w wydechu - a tutaj katalizator został usunięty z powodu jego uszkodzenia, czyli zapewne zatkania, więc sprawność miał od dawna poniżej progu - lampka powinna świecić się już dawno.

  • #11 10 Lip 2012 10:44
    motorek4612
    Poziom 11  

    Proponuje wstawić zamiennik katalizatora, na internecie dostępne już są od 150 z
    ,potrzebujesz tylko znać średnice rury wydechowej lub udać się do dobrego elektronika który ci te 2 sondę wyłączy w aucie tak ze komputer auta nie będzie jej widział, wszystko jest do zrobienia.

    Dodano po 4 [minuty]:

    tu masz link do aukcji z takim katem:
    http://moto.allegro..***

    Moderowany przez robokop:

    A ja proponuję żebyś nie zabierał więcej głosu bez potrzeby. Póki co, nie wiadomo co tak naprawdę spowodowało zaświecenie kontrolki, więc po cóż ładować się w koszty na ślepo?

  • #12 10 Lip 2012 14:45
    ociz
    Moderator Samochody

    motorek4612 napisał:
    na internecie dostępne już są od 150

    Jak znajdziesz taki kompletny nawet za 400zł to ja poproszę od razu 2.
    OPEL ASTRA II - usunięty katalizator, kontrolka check engine - co dalej?

  • #13 10 Lip 2012 15:58
    236759
    Usunięty  
  • #14 10 Lip 2012 16:45
    -cappuccino-
    Poziom 6  

    Dla wyjaśnienia- mam silnik 1.6 16v Z16XE, mam 2 sondy lambda, jestem z Bydgoszczy. Mechanik nie pamiętał jakie kody błędów się wyświetliły, powiedział, że "coś typu nieprawidłowy skład mieszanki" (dziś nie mógł sprawdzić, bo kontrolka się wyłączyła i nie wyświetliło żadnych błędów). Jego szef twierdził, że u niego w passacie ta kontrolka się włącza przez instalację gazową. Kiedy zasugerowałam, że może to z powodu usuniętego katalizatora, przyznał, że to może być też to. Czy teraz rozumiecie dlaczego zwracam się po poradę do Was?
    Chwilowo kontrolka się nie świeci (ani na benzynie ani na gazie; samochód stał dzień u mechanika, bo miał wymienianą piastę w lewym przednim kole - czujnik ABS się zepsuł).
    Pandy - dziękuję za odpowiedź, choć obawiam się, że dużej części nie zrozumiałam. Rzecz w tym, że chciałabym mieć ten katalizator, ale dużo już wydałam na naprawy tej astry i naprawdę w tym momencie nie stać mnie na wydatek rzędu 1000 - 1500 zł (bo pewnie tyle kosztowałby nowy katalizator ze wstawieniem). Mam właśnie taki katalizator, który pokazał ociz, najtańszy używany na Allegro kosztuje 350 - 400 zł.
    Zakładając, że chcę w przyszłości wstawić katalizator, napiszcie czy jest sens wstawiać używany (ile on może przetrwać, przyjmując, że rocznie robię jakieś 15.000 km) czy lepiej wydać więcej na nowy zamiennik (850 - 1200 zł)? Może jakieś marki polecacie? Mój mechanik powiedział, że się na tym nie zna i że on takich katalizatorów jeszcze nie wstawiał.
    Ponadto napiszcie czy do czasu wstawienia katalizatora (np. w październiku - listopadzie) mogę ignorować włączającą się kontrolkę "check engine" i jeździć tym samochodem (w sierpniu planowałam 1300 km trasę)? Czy silnik nie wejdzie w tryb awaryjny?

  • Pomocny post
    #15 10 Lip 2012 18:13
    236759
    Usunięty  
  • #16 10 Lip 2012 18:28
    ociz
    Moderator Samochody

    -cappuccino- napisał:
    "coś typu nieprawidłowy skład mieszanki"

    To raczej błąd nie pochodzi od drugiej sondy tylko pierwszej. Może to być wina niesprawnej luba źle wyregulowanej instalacji gazowej ale nie musi.
    Mimo to powinien wywalać błąd niesprawności katalizatora skoro go nie ma, zaraz po dobrym rozgrzaniu silnika, więc pewnie już wcześniej jakiś emulator został zastosowany.

  • #17 10 Lip 2012 18:44
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Widzę że nadal jesteśmy w punkcie wyjścia, kontrolka świeci ale nadal nie wiadomo od czego.


    .

    -cappuccino- napisał:
    że może to z powodu usuniętego katalizatora, przyznał, że to może być też to


    Zmień warsztat.

  • #18 10 Lip 2012 18:44
    236759
    Usunięty  
  • #19 10 Lip 2012 18:59
    ociz
    Moderator Samochody

    Przemo9826 napisał:

    -cappuccino- napisał:
    że może to z powodu usuniętego katalizatora, przyznał, że to może być też to


    Zmień warsztat.

    To że właściciel warsztatu jest laikiem, nie znaczy od razu że mechanik tak samo. Zresztą od tego on jest żeby opowiadać klientom to co chcą usłyszeć. ;)

  • #20 10 Lip 2012 21:39
    -cappuccino-
    Poziom 6  

    Dziękuję pandy, to zrozumiałam :D Poszukam tłumikarza. O katalizatorach przykolektorowych jeszcze nie słyszałam. Rozumiem, że powinno to wywoływać ten sam efekt co poprzedni katalizator - oczyszczać spaliny i po instalacji nie będzie problemu z przeglądem? Podejrzewam jednak, że naprawa może być ciut droższa, bo puszkę mam nadal w samochodzie (wygrzebali mi tylko środek).
    Piastę wymienili, bo ponoć w tych oplach czujnik jest w piaście.

    Cytat:
    Mimo to powinien wywalać błąd niesprawności katalizatora skoro go nie ma, zaraz po dobrym rozgrzaniu silnika, więc pewnie już wcześniej jakiś emulator został zastosowany.

    O zastosowania emulatora mechanicy nic nie mówili, w zasadzie wyglądali jakbym to ja im uświadomiła, że w ogóle ta kontrolka może się palić po usunięciu katalizatora.
    Po naprawie ze 2 razy krótko jeździłam po mieście, a w sobotę wybrałam się trochę dalej (48 km) i w trakcie powrotu zapaliła się kontrolka. Nie wiem, może to było pierwsze dobre rozgrzanie silnika...
    Kiedy kontrolka znowu się zapali, mam podjechać, by odczytać kod błędu. Wtedy napiszę dokładnie.
    Instalację (BRC) mam ponad rok, dotąd wszystko było ok. 19.06 br. był robiony jej przegląd, wykonano m.in. analizę składu mieszanki i wymieniono filtr fazy lotnej. Wszystko niby było dobrze :cry:

  • #21 10 Lip 2012 22:15
    tzok
    Moderator Samochody

    W tej Astrze powinno się dać "wymigać" na kontrolce "silnika" trzymając wciśnięte pedały gazu i hamulca podczas włączania zapłonu.

  • Pomocny post
    #22 11 Lip 2012 13:02
    236759
    Usunięty  
  • #23 25 Lip 2012 13:33
    -cappuccino-
    Poziom 6  

    Witam ponownie. Kontrolka się zapaliła. Na ekranie komputera zza pleców mechanika dojrzałam tylko "System katalizatora - brak ...". Niestety błąd od razu został skasowany i nie było mi dane poznać jego kodu. W każdym razie powiedziano mi, że to z braku katalizatora. Ponoć mam się tym nie przejmować i mogę jechać na drugi koniec Polski.

  • #24 25 Lip 2012 13:47
    236759
    Usunięty  
  • #25 25 Lip 2012 14:01
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Już Ci dawano radę, zmień mechanika lub elektryka. Ten tylko potrafi kasować błędy. Podłączając Twoje auto do komputera i patrząc w parametry, można je naprawdę dokładnie zdiagnozować.

  • #26 26 Lip 2012 11:13
    -cappuccino-
    Poziom 6  

    pandy napisał:
    Jak juz wrocisz i nie staniesz po drodze albo nie zacznie nagle zlopac 12 litrow przy o polowe nizszych osiagach to prosze wpisz to w tym watku jak bylo - bedzie jasnosc jak zachowuje sie ECU w Oplu.

    OK. Jeśli coś będzie nie halo, to i tak nie pojadę dalej niż do Warszawy, gdzie mam międzylądowanie.

    Pawel wawa napisał:
    Już Ci dawano radę, zmień mechanika lub elektryka.

    Wiem, wiem. Pojechałam tam tylko dlatego, że byłam umówiona i nie musiałam płacić za odczytanie błędu :)

  • #27 26 Lip 2012 12:02
    robokop
    Moderator Samochody

    [quote="pandy"]
    Zadaniem wiekszosci emulatorow sond lambda jest emulowanie pierwszej sondy a wiec przed katalizatorem - w twoim wypadku nic ona nie da bo jesli masz sprawna sonde druga (po katalizatorze) to powtorzy ona sygnal z pierwszej przed katalizatorem i wlasnie dlatego komputer w samochodzie wie ze katalizator nie dziala - mozna byloby doraznie wypiac druga sonde i polaczyc pin sygnalowy z pinem masy sygnalowym - prawdopodobnie wywola to rowniez blad OBD ale byc moze mniej dokuczliwy ;)

    Cytat:

    Masz błąd logiczny w tym rozumowaniu. Emulowanie pierwszej ( i jedynej sondy w układzie) miało sens w układach 1-2 generacji, gdzie była ona odłączana od sterownika, a w jej miejsce wymagany był prawidłowy sygnał zastępczy. W układach z 2 sondami, emuluje się 2 sondę, poprzez proste ogłupianie jej - emulator jest tulejką dystansową, powodującą że tylko część ogniwa jest płukana strumieniem spalin. Mniej spalin = mniej tlenu, dla sterownika sprawność katalizatora jest wystarczająca.

  • #28 10 Sie 2012 21:25
    -cappuccino-
    Poziom 6  

    Raportuję, że szczęśliwie dojechałam i wróciłam z włączoną kontrolką "check engine" :) Żadnych skutków ubocznych ze strony samochodu nie zauważyłam. Palił tyle co zwykle i zachowywał się normalnie.

  • #29 13 Sie 2012 18:50
    236759
    Usunięty  
  • #30 13 Sie 2012 19:49
    ociz
    Moderator Samochody

    Pandy, w Polsce wszystko się da emulatorami oszukać. Połowa samochodów z niesprawnymi katalizatorami jeździ i nikt się tym nie przejmuje dopóki kontrolka nie świeci.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME