Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

OPEL ASTRA II - usunięty katalizator, kontrolka check engine - co dalej?

-cappuccino- 09 Jul 2012 22:41 48955 31
  • #1
    -cappuccino-
    Level 9  
    Witam
    Ponad tydzień temu mechanicy usunęli mi katalizator w oplu astra II 1.6 kombi (2000 r., z inst. LPG), bo już nie dało się go uratować. Wczoraj, po dłuższej jeździe, włączyła mi się kontrolka "check engine" i już się nie wyłączyła. Zostawiłam samochód u mechanika, przez telefon powiedział mi, że wszystko w porządku, że kontrolka świeci się przez inst. gazową (z tym, że instalację mam ponad rok i nic do tej pory się nie świeciło).
    Z tego co czytałam wynika, że to usunięcia katalizatora wywołuje nieprawidłowe działanie II sondy lambda i palenie się kontrolki.
    Moje pytanie brzmi - co dalej? Na forum archiwalnym znalazłam wypowiedzi sugerujące, że lepiej nie stosować emulatorów. Zupełnie się na tym nie znam, nie chcę, żeby elektrycy/gazownicy coś mi popsuli w samochodzie. Czy jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest wstawienie innego katalizatora? Widziałam na Allegro nowe zamienniki za ok. 1000 zł, ale i tak w chwili obecnej nie stać mnie na zakup. Mam na razie jeździć z tą kontrolką i się nie przejmować? Czy odstawić go i zbierać pieniądze? Bardzo proszę doświadczonych i zorientowanych w temacie o porady (oczywiście zrozumiałe dla laika :D).
  • #2
    ociz
    Moderator of Cars
    -cappuccino- wrote:
    usunięcia katalizatora wywołuje nieprawidłowe działanie II sondy lambda

    Nie, druga sonda kontroluje prawidłowe działanie katalizatora.
    -cappuccino- wrote:
    co dalej?

    Montaż sprawnego katalizatora.
  • #3
    T5
    Admin of Cars group
    ociz wrote:
    -cappuccino- wrote:
    usunięcia katalizatora wywołuje nieprawidłowe działanie II sondy lambda

    Nie, druga sonda kontroluje prawidłowe działanie katalizatora.
    Co dla sterownika jest informacją o nieprawidłowym działaniu katalizatora co skutkuje zapaleniem check engine.Chociaż do tej pory kodów błedów nie podano. :D
  • #4
    autoas
    Level 42  
    -cappuccino- wrote:
    Zupełnie się na tym nie znam, nie chcę, żeby elektrycy/gazownicy coś mi popsuli w samochodzie.

    Pamiętaj, że to twój samochód się psuje a nie ktoś ci go psuje, a jak cię nie stać na wymianę to się nie dziw, że jest jak jest...tak czy inaczej to ty decydujesz...
  • #5
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A skąd wniosek że masz dwie sondy lambda? Nie czytaj za dużo, tylko szukaj warsztatu.
    Potrafisz wskazać który z tych silników masz?
    1,6l 8V (X16SZR)
    1,6l 8V (Z16SE)
    1,6l 16V (X16XEL)(Z16XE)
    1,6l 16V Twinport (Z16XEP)
  • #6
    jarewa
    Level 31  
    Małe ułatwienie jeszcze dla niego
    X16SZR- 55KW
    Z16SE-62KW
    X16XEL X16XE-74KW
    Z16XEP-76KW
    Z16YNG-71KW
  • #7
    grala1
    VAG group specialist
    Kolego, podaj nr błędu i jego opis bo faktycznie może mieć to związek z instalacją gazową a nie z wycięciem katalizatora.
    Jak podasz błąd to będzie wiadomo o co chodzi.
    Napisz skąd jesteś to może ktoś Ci pomoże z okolic.
  • #8
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    grala1 wrote:
    Kolego, podaj nr błędu i jego opis

    A skąd go weźmie? Czytałeś pierwszy post?
    Quote:
    bo faktycznie może mieć to związek z instalacją gazową a nie z wycięciem katalizatora.

    A ja mogę iść o zakład że nie ma związku z wycięciem katalizatora.
  • #9
    ociz
    Moderator of Cars
    robokop wrote:
    A ja mogę iść o zakład że nie ma związku z wycięciem katalizatora.

    Dlaczego? Wszystkie benzynowe 'Y' i 'Z' czyli roczniki od 2000 mają 2 sondy.
  • #10
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zaświecenie się kontrolki i błąd "sprawność katalizatora poniżej wymaganej" czy podobnie brzmiący potrafi wygenerować byle nieszczelność w wydechu - a tutaj katalizator został usunięty z powodu jego uszkodzenia, czyli zapewne zatkania, więc sprawność miał od dawna poniżej progu - lampka powinna świecić się już dawno.
  • #11
    motorek4612
    Level 12  
    Proponuje wstawić zamiennik katalizatora, na internecie dostępne już są od 150 z
    ,potrzebujesz tylko znać średnice rury wydechowej lub udać się do dobrego elektronika który ci te 2 sondę wyłączy w aucie tak ze komputer auta nie będzie jej widział, wszystko jest do zrobienia.

    Dodano po 4 [minuty]:

    tu masz link do aukcji z takim katem:
    http://moto.allegro.***
    Moderated By robokop:

    A ja proponuję żebyś nie zabierał więcej głosu bez potrzeby. Póki co, nie wiadomo co tak naprawdę spowodowało zaświecenie kontrolki, więc po cóż ładować się w koszty na ślepo?

  • #12
    ociz
    Moderator of Cars
    motorek4612 wrote:
    na internecie dostępne już są od 150

    Jak znajdziesz taki kompletny nawet za 400zł to ja poproszę od razu 2.
    OPEL ASTRA II - usunięty katalizator, kontrolka check engine - co dalej?
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    -cappuccino-
    Level 9  
    Dla wyjaśnienia- mam silnik 1.6 16v Z16XE, mam 2 sondy lambda, jestem z Bydgoszczy. Mechanik nie pamiętał jakie kody błędów się wyświetliły, powiedział, że "coś typu nieprawidłowy skład mieszanki" (dziś nie mógł sprawdzić, bo kontrolka się wyłączyła i nie wyświetliło żadnych błędów). Jego szef twierdził, że u niego w passacie ta kontrolka się włącza przez instalację gazową. Kiedy zasugerowałam, że może to z powodu usuniętego katalizatora, przyznał, że to może być też to. Czy teraz rozumiecie dlaczego zwracam się po poradę do Was?
    Chwilowo kontrolka się nie świeci (ani na benzynie ani na gazie; samochód stał dzień u mechanika, bo miał wymienianą piastę w lewym przednim kole - czujnik ABS się zepsuł).
    Pandy - dziękuję za odpowiedź, choć obawiam się, że dużej części nie zrozumiałam. Rzecz w tym, że chciałabym mieć ten katalizator, ale dużo już wydałam na naprawy tej astry i naprawdę w tym momencie nie stać mnie na wydatek rzędu 1000 - 1500 zł (bo pewnie tyle kosztowałby nowy katalizator ze wstawieniem). Mam właśnie taki katalizator, który pokazał ociz, najtańszy używany na Allegro kosztuje 350 - 400 zł.
    Zakładając, że chcę w przyszłości wstawić katalizator, napiszcie czy jest sens wstawiać używany (ile on może przetrwać, przyjmując, że rocznie robię jakieś 15.000 km) czy lepiej wydać więcej na nowy zamiennik (850 - 1200 zł)? Może jakieś marki polecacie? Mój mechanik powiedział, że się na tym nie zna i że on takich katalizatorów jeszcze nie wstawiał.
    Ponadto napiszcie czy do czasu wstawienia katalizatora (np. w październiku - listopadzie) mogę ignorować włączającą się kontrolkę "check engine" i jeździć tym samochodem (w sierpniu planowałam 1300 km trasę)? Czy silnik nie wejdzie w tryb awaryjny?
  • Helpful post
    #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    ociz
    Moderator of Cars
    -cappuccino- wrote:
    "coś typu nieprawidłowy skład mieszanki"

    To raczej błąd nie pochodzi od drugiej sondy tylko pierwszej. Może to być wina niesprawnej luba źle wyregulowanej instalacji gazowej ale nie musi.
    Mimo to powinien wywalać błąd niesprawności katalizatora skoro go nie ma, zaraz po dobrym rozgrzaniu silnika, więc pewnie już wcześniej jakiś emulator został zastosowany.
  • #17
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Widzę że nadal jesteśmy w punkcie wyjścia, kontrolka świeci ale nadal nie wiadomo od czego.


    .
    -cappuccino- wrote:
    że może to z powodu usuniętego katalizatora, przyznał, że to może być też to


    Zmień warsztat.
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    ociz
    Moderator of Cars
    Przemo9826 wrote:

    -cappuccino- napisał:
    że może to z powodu usuniętego katalizatora, przyznał, że to może być też to


    Zmień warsztat.

    To że właściciel warsztatu jest laikiem, nie znaczy od razu że mechanik tak samo. Zresztą od tego on jest żeby opowiadać klientom to co chcą usłyszeć. ;)
  • #20
    -cappuccino-
    Level 9  
    Dziękuję pandy, to zrozumiałam :D Poszukam tłumikarza. O katalizatorach przykolektorowych jeszcze nie słyszałam. Rozumiem, że powinno to wywoływać ten sam efekt co poprzedni katalizator - oczyszczać spaliny i po instalacji nie będzie problemu z przeglądem? Podejrzewam jednak, że naprawa może być ciut droższa, bo puszkę mam nadal w samochodzie (wygrzebali mi tylko środek).
    Piastę wymienili, bo ponoć w tych oplach czujnik jest w piaście.

    Quote:
    Mimo to powinien wywalać błąd niesprawności katalizatora skoro go nie ma, zaraz po dobrym rozgrzaniu silnika, więc pewnie już wcześniej jakiś emulator został zastosowany.

    O zastosowania emulatora mechanicy nic nie mówili, w zasadzie wyglądali jakbym to ja im uświadomiła, że w ogóle ta kontrolka może się palić po usunięciu katalizatora.
    Po naprawie ze 2 razy krótko jeździłam po mieście, a w sobotę wybrałam się trochę dalej (48 km) i w trakcie powrotu zapaliła się kontrolka. Nie wiem, może to było pierwsze dobre rozgrzanie silnika...
    Kiedy kontrolka znowu się zapali, mam podjechać, by odczytać kod błędu. Wtedy napiszę dokładnie.
    Instalację (BRC) mam ponad rok, dotąd wszystko było ok. 19.06 br. był robiony jej przegląd, wykonano m.in. analizę składu mieszanki i wymieniono filtr fazy lotnej. Wszystko niby było dobrze :cry:
  • #21
    tzok
    Moderator of Cars
    W tej Astrze powinno się dać "wymigać" na kontrolce "silnika" trzymając wciśnięte pedały gazu i hamulca podczas włączania zapłonu.
  • Helpful post
    #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    -cappuccino-
    Level 9  
    Witam ponownie. Kontrolka się zapaliła. Na ekranie komputera zza pleców mechanika dojrzałam tylko "System katalizatora - brak ...". Niestety błąd od razu został skasowany i nie było mi dane poznać jego kodu. W każdym razie powiedziano mi, że to z braku katalizatora. Ponoć mam się tym nie przejmować i mogę jechać na drugi koniec Polski.
  • #24
    User removed account
    User removed account  
  • #25
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Już Ci dawano radę, zmień mechanika lub elektryka. Ten tylko potrafi kasować błędy. Podłączając Twoje auto do komputera i patrząc w parametry, można je naprawdę dokładnie zdiagnozować.
  • #26
    -cappuccino-
    Level 9  
    pandy wrote:
    Jak juz wrocisz i nie staniesz po drodze albo nie zacznie nagle zlopac 12 litrow przy o polowe nizszych osiagach to prosze wpisz to w tym watku jak bylo - bedzie jasnosc jak zachowuje sie ECU w Oplu.

    OK. Jeśli coś będzie nie halo, to i tak nie pojadę dalej niż do Warszawy, gdzie mam międzylądowanie.

    Pawel wawa wrote:
    Już Ci dawano radę, zmień mechanika lub elektryka.

    Wiem, wiem. Pojechałam tam tylko dlatego, że byłam umówiona i nie musiałam płacić za odczytanie błędu :)
  • #27
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    [quote="pandy"]
    Zadaniem wiekszosci emulatorow sond lambda jest emulowanie pierwszej sondy a wiec przed katalizatorem - w twoim wypadku nic ona nie da bo jesli masz sprawna sonde druga (po katalizatorze) to powtorzy ona sygnal z pierwszej przed katalizatorem i wlasnie dlatego komputer w samochodzie wie ze katalizator nie dziala - mozna byloby doraznie wypiac druga sonde i polaczyc pin sygnalowy z pinem masy sygnalowym - prawdopodobnie wywola to rowniez blad OBD ale byc moze mniej dokuczliwy ;)
    [quote]
    Masz błąd logiczny w tym rozumowaniu. Emulowanie pierwszej ( i jedynej sondy w układzie) miało sens w układach 1-2 generacji, gdzie była ona odłączana od sterownika, a w jej miejsce wymagany był prawidłowy sygnał zastępczy. W układach z 2 sondami, emuluje się 2 sondę, poprzez proste ogłupianie jej - emulator jest tulejką dystansową, powodującą że tylko część ogniwa jest płukana strumieniem spalin. Mniej spalin = mniej tlenu, dla sterownika sprawność katalizatora jest wystarczająca.
  • #28
    -cappuccino-
    Level 9  
    Raportuję, że szczęśliwie dojechałam i wróciłam z włączoną kontrolką "check engine" :) Żadnych skutków ubocznych ze strony samochodu nie zauważyłam. Palił tyle co zwykle i zachowywał się normalnie.
  • #29
    User removed account
    User removed account  
  • #30
    ociz
    Moderator of Cars
    Pandy, w Polsce wszystko się da emulatorami oszukać. Połowa samochodów z niesprawnymi katalizatorami jeździ i nikt się tym nie przejmuje dopóki kontrolka nie świeci.