Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ wykonawczy do czujnika optycznego

tomek.ch 09 Lip 2012 23:08 1064 3
  • #1 09 Lip 2012 23:08
    tomek.ch
    Poziom 12  

Witam,
    mam nadzieję, że piszę do odpowiedniego działu.
    Stanąłem przed koniecznością wykonania urządzenia, które ma za zadanie wyłączyć pewną maszynę w momencie zadziałania czujnika optycznego. Wymyśliłem układ z przekaźnikiem z samopodtrzymaniem. Załączam schemat. Do zacisków X1 podłączony jest czujnik, który w momencie zadziałania podaje masę na zacisk X1-2. Po wyłączeniu wyłącznika podpiętego pod X4 powraca zasilanie. Prototyp działa tak jak tego oczekuję, ale prosiłbym Kolegów o opinię. Może czegoś nie uwzględniłem, co może mieć wpływ na działanie w przyszłości (jestem amatorem).

Pozdrawiam,
    Tomek

• #2 09 Lip 2012 23:48
    kpodstawa
    Poziom 31  

Przyczepiam się na początek do zasilania - w szkołach i w pracach uczyli mnie, aby nie zasilać cewek przekaźników napięciem stabilizowanym, ponieważ szkoda tracić na to energię. Po stronie pierwotnej transformatora zasilającego dałbym wyłącznik X4 jednak dwubiegunowy, ponieważ tak mi tłukli do głowy od "młodego". Nie upieram się jednak przy moich opiniach. Resztę będę oglądał nie w nocy.

Krzysztof Podstawa

• #3 10 Lip 2012 07:36
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

Kilka uwag:
    1. Od wielu lat mamy zasilanie 230 VAC - co należy uwzględniać w projektach!
    2. Po stronie pierwotnej (sieciowej) transformatora musi być mniejszy bezpiecznik (U1/U2 = I2/I1,... pomijając straty trafo).
    3. Zgadzam się z Kol. kpodstawa: stabilizację można pominąć (wszystko na prawo od C4).
    Przekaźnik (z cewką na 24Vdc) zadziała pewnie przy 20 Vdc jak i 26 Vdc. Czujniki przemysłowe mają również szeroki wachlarz zasilania = 10-30 Vdc.