Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[astra f] Tylko linka sprzegła -czy to coś więcej?

jarowit 11 Jul 2012 16:05 6443 5
  • #1
    jarowit
    Level 9  
    Cześć,

    Poczytałem trochę forum i wiem że mój problem nie jest oryginalny, ale na jedno pytanie nie znalazłem odpowiedzi.



    Około rok temu kupiłem Opla Astrę 1,4 X14NZ. Od paru miesięcy (a może nawet od kupna) auto poszarpywało przy zmianie biegów i czasami przy jeździe na płaskim [ to pierwszy mój samochód - myśałem że to norma....], od paru tygodni zaczęło się to nasilać. Miałem też wrażenie że sprzęgło brało coraz niżej, ostatnio musiałem dosłownie wciskać pedał na siłę w podłogę.
    Dzisiaj przy parkowaniu okazało się że nie mogę wrzucić wstecznego ( potworny zgrzyt i opór nie do pokonania). Gdy ruszyłem okazało się że biegi wchodzą baaaardzo ciężko ( musiałem używać prawie maksimum siły), w końcu znalazłem dogodne miejsce i się zatrzymałem.
    - biegi praktycznie nie wchodziły przy włączonym silniku ( musiałem używać maksymalnej siły, a do jedynki nawet więcej...)
    - niewciśnięty pedał sprzęgła w pozycji niższej niż zwykle
    -przy wyłączonym silniku biegi wchodziły aż za lekko ( jakby drążek pływał)
    - jak już przy użyciu bardzo dużej siły wrzuciłem bieg to silnik ciągnął normalnie

    Pomajstrowałem doraźnie przy nakrętce regulacyjnej, pedał sprzęgła na razie jest za wysoko ale różnica jest duża - zero szarpań przy zmianie biegów i jakby więcej mocy.

    Moje pytanie to co może być powodem takiej sytuacji? Wyczytałem w książce Sam naprawiam że pedał sprzęgła wraz ze zużyciem sprzęgła powinien podnosić się do góry, a nie w dół jak to było u mnie....Czy linka sama z siebie mogła się tak nagle poluzować? Czy to raczej zwiastun jakiegoś poważniejszego problemu, np dogorywającego sprzęgła? :(

    Pozdrawiam
  • #2
    markslew
    Level 27  
    Zajmij się układem sterowania sprzęgła, sprzęgło nie rozłącza po prostu w pełni.
  • #3
    jarowit
    Level 9  
    Ustawiłem skok pedału na 155 mm [ wg książki "Sam naprawiam" powinien mieścić się w zakresie 126-132 mm] - jednak przy mniejszym skoku skrzynia zgrzyta [ lekko ale zgrzyta].... czy to oznacza że sprzęgło kończy swój zywot?:(
  • #5
    wawrzen
    Level 2  
    Jak by tarcza sprzęgła kończyła żywot to nic by nie zgrzytało tylko przy dodawaniu gazu auto by nie jechało tylko silnik by wył to kolego objaw zbyt rozciągniętej linki sprzęgła - trzeba wymienić ew sprawdz luz na lewarku skrzyni biegów lub poduszke pod skrzynią
  • #6
    jarowit
    Level 9  
    Na razie próbuje się przyzwyczaić, ale jest ciężko :)
    Do tej pory sprzęgło brało przy podłodze, a teraz dosłownie na samym końcu ( tak na 85-90% zakresu skoku), w dodatku pedał jest tak wysoko ustawiony że muszę specjalnie podnosić nogę żeby na niego nadepnąc, a jak puszczam to uderzam nogą w kierownicę....no ale ważne że jeździ..

    wawrzen wrote:
    Jak by tarcza sprzęgła kończyła żywot to nic by nie zgrzytało tylko przy dodawaniu gazu auto by nie jechało tylko silnik by wył to kolego objaw zbyt rozciągniętej linki sprzęgła - trzeba wymienić ew sprawdz luz na lewarku skrzyni biegów lub poduszke pod skrzynią


    Ekspertem nie jestem, ale wydaje mi się że po podkręceniu nakrętki regulacyjnej linki sprzęgła względna długość linki między pedałem a sprzęgłem, została skrócona?

    Wiem, że przy zużytej tarczy sprzęgła samochód by wył, ale wydaje mi się że takie problemy mogą świadczyć o krańcowym zużyciu docisku....