Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka akumulatorów LiFePO4

12 Lip 2012 20:20 6805 20
  • Poziom 11  
    Witam,
    Potrzebuję schematu prostej ładowarki do dwóch akumulatorków LiFePO4 na napięcie 3,2V która będzie pracować w trybie CC i CV, ktoś pomoże?
  • Poziom 43  
    Witam!
    Tu: http://html.alldatasheet.com/html-pdf/8619/NSC/LM317/796/20/LM317.html strona 20, schemat ładowarki "Current limited 6V charger" - dobierasz tylko 1 opornik, który w oryginale jest 1,1k tak, aby napięcie pod obciążeniem 10mA na wyjściu było 8,4V (to jest końcowe napięcie ładowania 2 szt. LiFePO4 połączonych szeregowo).
    Opornik 1* - daje ograniczenie prądowe na poziomie 0,6 - 0,7A.
  • Poziom 11  
    dzikuję ale:
    1. jaki to rezystor trzeba wstawić? impedancja jednego akumulatorka to 40mOhm...
    2. Dlaczego napięcie na wyjściu ma być 8,4?
    3. Czy ten układ mogę zasilać napięciem 5,5V ? a ze źródła wydajności prądowej będę miał ok 0,8A
    4. Czy ten układ może pracowac podczas pracy buforowej ?
  • Poziom 43  
    1. Z wyliczenia wychodzi ok. 1,35kΩ - to nie jest "seryjny" opornik, można dać np. opornik 1kΩ i dołączyć do niego szeregowo mały potencjometr nastawny 470Ω. Ta wartość nie ma nic wspólnego z opornością wewnętrzną akumulatorków.
    2. Napięcie akumulatorka, który przy rozładowaniu ma średnio 3,6V (w pełni naładowany ma ok. 3,9V, koniec rozładowania to ok. 3 ... 3,3V) - przy ładowaniu podnosi się i koniec ładowania jest przy 4,2V na ogniwo - wtedy ładowanie przechodzi w "tryb CV".
    3. Z 5V DC nie można uzyskać przeszło 8V "samo z siebie" (musiał byś dać przetwornicę, która jest bardziej skomplikowana od tej prostej ładowarki), więc źródło zasilania tego układu musi mieć wyższe napięcie, np. 11 - 12V DC.
    4. Tryb buforowy: ładowarka utrzymuje napięcie 8,4V, nie ma poboru pradu, to jest "tryb CV".
  • Poziom 35  
    Rzuuf napisał:
    No nie wiem, ale nie odważył bym się "tym" ładować akumulatorków litowych. Bez względu czy to będzie jonowa, polimerowa czy też żelazowo-fosforanowa.
    Rzuuf napisał:
    ....na wyjściu było 8,4V (to jest końcowe napięcie ładowania 2 szt. LiFePO4 połączonych szeregowo).......
    A to od kiedy :?: Końcowe napięcie ładowania jednego ogniwa to 3,6V, i ani grama więcej. Jak bym nie liczył dwa ogniwa to 7,2V, przy 8,4 to już może być po "ptokach".
  • Poziom 11  
    Chodzi konkretnie o akumulator Akumulator 26650E, chce ten akumulator ładować do napięcia 5,5V na maxa zasilać układ do ładowania akumulatroa też napieciem 5,5 ktoś może mi pomóc ?
  • Poziom 43  
    Akumulatora 26650 NIE WOLNO ładować powyżej 4,2V - to jest jego "na maxa". Jeżeli napięcie zasilania ładowarki jest 5,5V, to do ograniczenia napięcia ładowania musisz użyć stabilizatora "Low Drop-out", w układzie aplikacyjnym takim samym, jak podałem w linku powyżej (tylko inna wartość jednego opornika).

    Tu wykres ŁADOWANIA 1 ogniwa akumulatora litowego:
    Ładowarka akumulatorów LiFePO4
  • Poziom 35  
    Rzuuf napisał:
    ....Bądź uprzejmy podać źródło, które podaje "3,6V i ani grama więcej"?
    Powiem tak, mam te ogniwa w rowerze. Oryginalna ładowarka pracuje do 3,6V na ogniwo i koniec. Kilka takich akumulatorków używam w modelach (latających i jeżdżących). Na pakiecie LifePack firmy GM widnieje gustowny napis "Do not charge over 7,2V !" i to w trzech językach, a ładowarka od tego pakietu jak zaklęta nie idzie powyżej tej magicznej liczby. No całkiem bez sensu. Nie wiem tylko dlaczego układ MCP73123 ładuje ogniwo tylko do 3,6V.

    Dodano po 9 [minuty]:

    centier napisał:
    ....chodzi konkretnie o akumulator Akumulator 26650E....
    Pod tym Linkiem masz kartę katalogowa tego akumulatorka. Jest namalowana charakterystyka ładowania, zerknij i wszystko będziesz wiedział .
    centier napisał:
    ....chce ten akumulator ładować do napięcia 5,5V ?...
    No to zdrowia życzę.

    Pozdrowienia z Gdańska.
  • Poziom 43  
    Tomasz.W !
    Popatrz na wykres, który zamieściłem powyżej (pochodzi z linku w poście #6).
    Na wykresie widać, że jeśli zakończysz ładowanie przy napięciu 3,6V, to nie masz 100% naładowania.
    No cóż, można i tak. Ja w moich ładowarkach do litowców w latarkach ustalam napięcie końcowe dla trybu "CC/CV" na 4,2V "i ani grama wyżej" - i jest dobrze.
    Jeśli jest dostępna karta katalogowa od producenta, to oczywiście najsłuszniej jest stosować się do informacji tam zawartych. Być może, producent ma powody dla stosowania większego marginesu bezpieczeństwa (np. notował przypadki eksplozji swoich akumulatorów).
    Zamieszczam następny link n/t akumulatorów litowych:
    http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html
    Jest tam również informacja:
    A 3.7 volt RC LiPo battery cell is 100% charged when it reaches 4.2 volts.
    .
    Wykres pochodzący z http://www.ee.nmt.edu/~furrball/temp/rcheli-diagram-charge_graph.png bardziej pokrywa się z moim doświadczeniem:
    Ładowarka akumulatorów LiFePO4
  • Poziom 11  
    A wracając do ładowarki to jaką powinienem zastosować do moich warunków pracy ?
  • Poziom 43  
    W moim poście #2 masz link do schematu, w który zmienisz tylko 1 opornik tak, by uzyskać napięcie zalecane przez producenta Twojego akumulatorka.
  • Poziom 11  
    zaufaj temu linkowi to bezpośredni link do noty katalogowej i nic się złego za nim nie kryje.
  • Poziom 43  
    Prawdopodobnie nikt z uczestników Forum nie ma swoich praktycznych obserwacji pracy tego sterownika - pozostaje Ci wierzyć w Kartę Katalogową.
    Moje poprzednie wypowiedzi są oparte o osobiste doświadczenia, a nie (tylko) lekturę.
  • Poziom 18  
    Rzuuf napisał:
    Akumulatora 26650 NIE WOLNO ładować powyżej 4,2V - to jest jego "na maxa". Jeżeli napięcie zasilania ładowarki jest 5,5V, to do ograniczenia napięcia ładowania musisz użyć stabilizatora "Low Drop-out", w układzie aplikacyjnym takim samym, jak podałem w linku powyżej (tylko inna wartość jednego opornika).

    Tu wykres ŁADOWANIA 1 ogniwa akumulatora litowego:
    Ładowarka akumulatorów LiFePO4


    no faktycznie 4,2V to max tak producenci ladują a w praktyce nie można dać te 4,3V ?
  • Poziom 43  
    morcin2 napisał:
    a w praktyce nie można dać te 4,3V ?

    Spróbuj. Może nic się nie stanie, a może akumulator wybuchnie, albo się zapali.
    Masz szansę na "przygodę życia" ...
  • Poziom 18  
    Pytam bo eksperymentuje z nawigacją na dwóch komputerach ładowaniem pod usb i jeden mi nie doładowuje a oba są sprawne i na zasilaczu altis z vobisa mi szwankuje chyba ze coś z oprogramowaniem nawigacji ale raczej to pierwsze.
  • Poziom 43  
    Rzuuf napisał:

    Bądź uprzejmy podać źródło, które sugeruje "3,6V i ani grama więcej"?

    W tym linki zawarłem tabelkę ładowania #6.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1879204&highlight=
    Jak widzisz to trochę inne ogniwa. Tabela pochodzi z instrukcji obsługi ładowarki modelarskiej. Polecam też zapoznanie się z kartą katalogową takich ogniw na stronie producenta.
  • Poziom 35  
    Rzuuf napisał:
    Akumulatora 26650 NIE WOLNO ładować powyżej 4,2V - to jest jego "na maxa". Jeżeli napięcie zasilania ładowarki jest 5,5V, to do ograniczenia napięcia ładowania musisz użyć stabilizatora "Low Drop-out", w układzie aplikacyjnym takim samym, jak podałem w linku powyżej (tylko inna wartość jednego opornika).

    Tu wykres ŁADOWANIA 1 ogniwa akumulatora litowego:
    Ładowarka akumulatorów LiFePO4

    Pomyliłeś LiFePO4 z Li-ion.

    Li-ion ładuje się do max 4,2V.
    LiFePO4 ładuje się max do 3,6V.

    Poczytaj sobie: https://www.powerstream.com/LLLF.htm