Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[ATMEGA16] Sterowanie wózkiem inwalidzkim.

henryxxl 27 Lip 2012 05:56 5702 35
  • #31 27 Lip 2012 05:56
    tronics
    Poziom 37  

    Cytat:
    Czy jedno wyjście procesora przeładuje 5 bramek? Jaka tam jest częstotliwość?

    Bardziej bym się martwił tym, że IRF640 nie jest logic level, a tutaj ewidentnie podaje się mu na bramkę ledwie 5V (czyli otwiera się, ale nie do końca - i tutaj jak mi się zdaje jest powód dlaczego silnik nie rusza, a wentylator tak). Nie schodziłbym poniżej 10V Ugs jeśli chciałbym ten tranzystor załączyć porządnie - a wszystko wymaga 2 tranzystorów i stabilizatora np. 7812 albo 7815 w celu zrealizowania prostego push-pull.
    Co jeszcze? Te IRFy mają dość wysoki Rdson, może warto byłoby zastanowić się nad mniejszą ilością, ale np. IRFZ44N czy podobnych?

  • #32 27 Lip 2012 09:26
    henryxxl
    Poziom 26  

    Kolego tronics jak odłączyłem mosfet-y od atmegi i podłaczyłem na chwilę do 12v to silnik ruszył to znaczy że muszę wykonać push-pull. Jakie kolega poleca tranzystory na wykonanie push-pull?
    Pozdrawiam

  • #33 27 Lip 2012 12:57
    LordBlick
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ♿BC547/557 z jak największym wzmocnieniem prądowym.

  • #34 31 Lip 2012 21:24
    arktik1
    Poziom 27  

    Jak w końcu zrealizowana jest zmiana kierunku jazdy, jak wygląda sekcja mocy, jak zabezpieczony jest układ przed zwarciem?

  • #35 04 Sie 2012 10:56
    asembler
    Poziom 32  

    Przy takim sterowaniu należy przewidzieć takżę możliwość hamowania silnikiem.
    Jeżeli jest płasko to pół biedy ale w przypadku nawet małego spadku wózek zaczyna sie rozpędzać. Hamowanie też musi być płynne bo przy nagłym ustawieniu dzwigni w pozycji stop nie może dochodzić do pełnego zwarcia na zaciskach silnika.
    Z doświadczenia wiem że może to się nawet skończyć urwaniem wentyla dętki w kole.
    A tak w ogóle to nie jest to taka prosta sprawa. Trzeba przewidziec wszystkie ewentualne sytuacje awaryjne. Zabezpieczenie w postaci stacyjki nie jest wystarczające chociaz konieczne. Skoro ma tym jeździć osoba niepełnosprawna to nie mozna liczyć na to że w sytuacjach awaryjnych zareaguje ona na tle szybko. Zresztą tyczy sie to także osób pełnosprawnych chcacych uzytkować taki pojazd.
    Do projektu przyjąłbym takie założenia:

    1. Etektonika sterująca zasilana z 12V
    2. Ostre koło (z opcją wyłączania w pewnych sytuacjach)
    3. Mozliwość ładowania z 12V
    4. Możliwośc kontynuowania jazdy na jednym akumulatorze.
    5. Monitorowanie awarii kluczy przyspieszenia i hamowania, temperatury radiatora, napiecia zasilania, potencjometru sterującego, klucza hamulca elektromagnetycznego, brak mozliwosci jazdy po właczeniu stacyjki w przypadku gdy potencjometr sterujący nie jest w pozycji neutralnej.
    6. Opcja podłaczenia wyświetlacza LCD
    7. Wielopozycyjny ogranicznik max. mocy.
    8. Opcja precyzyjnego manewrowrowania
    9. Opcja automatycznego właczania świtaeł awaryjnych przy braku możliwości dalszej jazdy (awaria)
    10. Automatyczny hamulec postojowy (przeważnie silniki posiadają elektromagnetyczne zwalnianie hamulca)
    11. Przewidziec możliwośc zastosowania automatycznego układu odzyskiwania energii podczas hamowania
    12. Automatyczne wyłącznie sterownika po kilku sek braku aktywność.
    13. Przewidzieć możliwość zastosowania serwa do sterowania kierunkiem jazdy i przejmowanie kontroli za pomocą zdalnego sterowania np. przez osobę towarzyszącą.

    Ja stosuje klucze IRF3205 i IRF4905.

  • #36 26 Wrz 2012 12:08
    Serwis1

    Poziom 23  

    Czy posunęło się coś do przodu?
    Zmuszony jestem do wykonania sterownika wózka inwalidzkiego trójkołowca jednosilnikowego 24V
    Chcę również wykorzystać oryginalne sterowanie w kierownicy.
    Zmiana kierunku najprościej i trwale chyba zrobić na przekaźnikach
    Stopień mocy na trzech IRF3205