Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Delphi] Infomatyka + Fizyka

kox98 13 Lip 2012 17:21 802 3
  • #1 13 Lip 2012 17:21
    kox98
    Poziom 8  

    Witam.
    Mam 14 lat i interesuję się informatyką oraz programowaniem w Delphi.
    Mam problem. Od wczoraj przeszukuję internet w poszukiwaniu informacji:

    1. Jak obliczyć skutki kolizji 2 ciał fizycznych? :cry: . np. z wysokości 1m zrzucam szklaną kulkę.

    2. Jak obliczyć na jaką wysokość się wzniesie po upadku, ew czy się roztrzaska.
    Chcę napisać taką funkcję która pomoże mi stworzyć prostą grę z zaawansowaną fizyką. Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć od czego to zależy i jak to obliczyć? Będę bardzo wdzięczny.

    3. Oprócz tego potrzebuję do tego wzoru jak obliczyć współrzędne punktu przecięcia mając:

    :idea: szukane:
    :arrow: wsp. punktu B

    :idea: dane:
    :arrow: wsp. srodka okręgu - O
    :arrow: wsp. punktu - A
    :arrow: półprostą k przechodzącej przez punkt A której początek to punkt O
    :arrow: półprostą l przechodzącej przez punkt B której początek to punkt O
    :arrow: kąt α zawarty między półprostą k i l - AOB

    Proszę o jak najprostszą odpowiedź.
    Mile widziany kod źródłowy w Delphi :)

    0 3
  • Pomocny post
    #2 13 Lip 2012 17:49
    Dragas
    Poziom 26  

    Musisz obliczyć ile energii ma ciało (Ek, Ep), wyliczyć na podstawie tego prędkość. największy problem jest z tym ile energii straci ono przy uderzeniu, jeśli energia będzie wystarczająco duża (nie zostanie pochłonięta) to wystarczy jej do odbicia się ciała lub nawet zbicia (w przypadku np szkła). Jeśli założymy, że ciało się odbije to wtedy będzie lecieć w przeciwnym kierunku, niż oddziaływuje siła grawitacji, więc energia będzie gwałtownie spadać (nić przy opadaniu ciała). na chwilę obecną nie przy chodzi mi do głowy żaden wzór, który mógłby dać ilość utraconej energii.
    Teoretycznie możesz spróbować wziąć szklaną kulkę o masie X g (zważyć ją!) i upuścić ją z wysokości Y m (np 1 m) na ciało o znanej gęstości (np stalową powierzchnię). I zmierzyć przy użyciu skali (i kamery) na jaką wysokość wzleci kulka po odbiciu. Wtedy będziesz miał już jakiś punkt odniesienia. Może znając kilka danych znajdziesz wzór który w zależności od gęstości (obu ciał) i masy spadającego ciała pozwoli wyznaczyć ile energii zostaje utraconej.
    Doświadczenie to dotyczy ciała, które spada na powierzchnię pod kątem prostym do powierzchni od której ma się odbić.

    Pozdrawiam
    Dragas

    0
  • #3 13 Lip 2012 17:51
    Dżyszla
    Poziom 42  

    Oj, odbicie się zależy od kilku czynników:
    1. Sprężystości ciała spadającego
    2. Sprężystości podłoża
    3. Prędkości ciała
    Ta ostatnia zaś od:
    1. Wysokości, z jakiej zrzucono
    2. Przyspieszenia ziemskiego
    3. Przyspieszenia wstecznego spowodowanego starciem powietrza

    Co do rozbicia się ciała, to sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana i raczej nie znajdzie się żadnych wzorów - to wyłącznie wymaga empirycznego podejścia (doświadczalnego).

    Ad 3. A mógłbyś to narysować? Punkt B to ma się znajdować na okręgu?
    Zasadniczo masz jeden punkt wspólny - O. Mając A, możesz wyznaczyć wzór prostej. Mając kąt, możesz wyznaczać współczynnik kierunkowy drugiej prostej (tangens).

    0
  • #4 13 Lip 2012 20:19
    pralat
    Poziom 12  

    Do zderzenia ciał przyda się po prostu zasada zachowania pędu: http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C4%99d_%28fizyka%29
    Dzięki temu obliczysz wektory prędkości po zderzeniu. To na początek, z założeniem, że ciała nie odkształcają się. Bo jeżeli tak, to część energii zostaje w ten sposób "stracona". Ale od czegoś trzeba zacząć ;)

    0