Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

UPS jako Przetwornica 12/230

MatiZ 28 Sty 2005 00:03 26825 56
  • #31
    sieger
    Poziom 24  
    NIe widziałem w życiu wielu upsów, ale wydaje mi się, że po prostu zimny start nie jest przyciskiem, włączasz power i ups sam zaczyna generację napięcia, bez specjalnego startowania.
  • #32
    piotrek5001
    Poziom 24  
    Niestety, tak jest pewnie w tych zasilaczach, które obsługują zimny start. Mój nie obsługuje!

    Wczoraj stało się - spaliłem ten zasilacz eksperymentująć z tym tranzystorem. Przez przypadek zwarłem dwie zewnętrzne nóżki (a miełem zewrzeć środkową z zewnętrzną). Coś strzeliło i koniec. Teraz zasilacz nie podtrzymuje - jak odłączę prąd to wszystko się wyłącza.

    Czy wystarczy jak wynienię ten tranzystor? Na płytce nie widać nic, co mogło by się spalić. Bezpieczniki są OK.
  • #33
    MatiZ
    Poziom 15  
    Widzę, że temat się ładnie rozkręcił:) Niestety niewszystki UPS'y posiadają zimny start, sam spotkałem kilka takich modeli. Mój naszczeście posiada. Chyba domyslam sie, czemu mój może sie tak zachowywać. Wydaję mi się, że UPS' chyba niejest w stanie w 100% doładować tego małego (7Ah) accu, bo po 36godzinach miał tylko 13,2V, wydaje mi sie, że to trochę za mało. jak w atkim stanie podłączyłem mu równolegle ten większy (40Ah) to zaczął płynąć prąd 4A, więc wydaje mi, że ten mały sie tym prądem ładował......;..
  • #34
    piotrek5001
    Poziom 24  
    UPS nie jest stworzony do ładowania samochodowych aku. Trzeba ładować prostownikiem.

    Czy wie ktoś jak naprawić mój zasilacz, co go spaliłem?
  • #35
    jaco777
    Poziom 24  
    Do MatiZ: piszesz "tylko 13.2V", moim skromnym zdaniem to jest prawie tak jak trzeba, taki amumulator powinien być ładowany napięciem 14.6-15.0V, a po ładowaniu powinien mieć na "gołych" zaciskach 13.6-13.8V, czyli prawie w normie biorąc pod uwagę jego zużycie. Tak jak już pisałem, zrób próby na każdym akumulatorze z osobna i opisz jakie były czasy pracy. Mój wspomniany UPS, na akumulatorze który był ładowany tylko UPSem przez 2 dni, pracował 1h 30min z obciążeniem 100W. I jeszcze raz powtarzam, nie łączyć różnych akumulatorów ze sobą, na dłuższą metą źle to skończy się dla obydwu akumulatorów.

    Do pioszura: teoretycznie to tak jak piszesz "UPS nie jest stworzony do ładowania samochodowych aku" ale teoria swoją drogą a zdolny Polak swoją :-), teraz swoją konfigurację zostawiłm na tydzień aby akumulator sie ładował i jak na razie efekty są obiecujące. A co do naprawy zasilacza, to sprawdź wszystkie elementy "koło" tego tranzystora i dopiero jak będziesz pewny, że są sprawne to podstaw nowy tranzystor.
  • #36
    MatiZ
    Poziom 15  
    Wygląda na to, że już wszystko OK. dorobiłem dodatkową parę zacisków, i po podłączeniu tylko tego samochodowego accu, chodzi mi jakieś 40min, przy 300W obciążenia (kuchenka turystyczna) a później tranzystorki śa na tyle gorące, że przerywałem próby.........
  • #37
    jaco777
    Poziom 24  
    To teraz tylko dorobić jakiś wentylatorek wewnątrz UPSa, przetestować jeszcze raz dla pewności i powinno chodzić dobrze. Twoje 40min. pracy "mieści się w normie". Mój UPS na 100W obciążeniu pracował maksymalnie 180min. czyli porównując i biorąc pod uwagę, że 3x większe obiążenie powoduje trochę szybsze zużycie niż 3x akumulatora to mamy porównywalne wyniki.

    Właśnie zabieram się do testowania mojej konfiguracji po ponad tygodniowym ładowaniu akumulatora przez UPSa. Po około 5 dniach UPS przestał ładować akumulator, a napięcie na jego zaciskach wynosi 13.1V. Zaraz podłącze 100W żarówkę i zobaczę ile czasu będzie działać. Po teście dopiszę tu wyniki.
    --------------------------------------------------------------
    A więc wynik jest taki, że UPS pracował tym razem 125min. na obciążeniu 100W. Jutro zabieram się za montaż tej konfiguracji jako awaryjne zasilanie oświetlenia w moim domu.
  • #38
    MatiZ
    Poziom 15  
    Ok, życzę powodzenia. Ja jeszcze zapożycze od ciebie koncepcję żarówki 100W, i przetestuje swojego z mniejszym obciażeniem. A co do ładowania accu to używam prostownika samochodowego.
  • #39
    piotrek5001
    Poziom 24  
    A czy macie jakieś inne metody na włączenie (BEZ PRĄDU, na samym aku) zasilacza nieposiadającego funkcji zimnego startu? Próbowałem metodą opisaną wcześniej (zewrzeć nóżki tranzystora) i spaliłem zasilacz.

    Teraz chciałem włączyć zasilacz AMCOM 350VA. Nie posiada przycisku zimnego startu. Ma tylko Power i TEST.
  • #40
    S25
    Poziom 13  
    Amcoma nie włączysz bez sieci.
    To bardzo stara ale żywotna i odporna konstrukcja.
    Nie posiada wielu "nowoczesnych" funkcji,
    ale w odróżnieniu od "extra UPS typu smart"
    współpracuje z każdym agregatem.

    Chyba że Ci się uda go włączyć bez sieci :sm15:
    Chętnie posłucham jak to zrobic.
  • #41
    piotrek5001
    Poziom 24  
    Mam taką małą prądnicę - nie wiem skąd pochodzi, ale słyszałem, że możliwe że se starego telefonu.

    Podłączam ją do wejścia zasilacza z aku od samochodu. Gdy pokręcę trochę korbą, zasilacz odpala się - piszczy i miga zasilanie z aku - czyli tak jak ma być.

    Problem pojawia się gdy podłączę obciążenie. Zasilacz gaśnie i pojawia się "odcięcie zasilania" - czerwona dioda. Tylko żarówka energooszczędna działa.

    Problemu tego nie ma gdy odpalę zasilacz z sieci, odłączę zailania i podłączę żarówkę. Wtedy działa tak jak powinien.

    Wiem, że ten zailacz nie ma możliwości odpalenia bez sieci, ale może ktoś wie jak zrobić obejście.
  • #42
    MatiZ
    Poziom 15  
    Testy UPS'a Accu - 2 połączone równolegle 9Ah (nowe)
    Czas podtrzymania około 2godzin
    Obciążenie :Komputer PC z 350Watt zasilaczem i monitorem CRT
    dołożony wentylatorek do UPS'a. Wszystko działa wyśmienicie....
  • #43
    syrzk
    Poziom 13  
    Do pioszura Widziałem taki zimny start zrobiony samemu przez znajomego na starym ups-ie . Działał bez 220 v tylko po naciśnięciu mikro wyłącznika który sam zainstalował na obudowie. Z tego co się dowiedziałem to zależy od firmy jakiej jest ups mój akurat jest MGE i zainstalowanie takiego mikro wyłącznika jest zbyt ryzykowne.
  • #44
    piotrek5001
    Poziom 24  
    Mój to "AMCOM 350VA". Więcej nic nie pisze o nim. Rozbierałem, na płytce nic nie ma :(. Może ktoś wie jak dorobić do tego zimny start.
  • #45
    boe666
    Poziom 11  
    witam.Ciekawy wątek. Otóz posiadam fideltronik ares 700 a w nim 2 akku 7,2 A połączone szeregowo( w sumie daje 24 V). I moje pytanie brzmi. Jeśli założe cłodzenie i wymienię akumlantor na jeden 24V ale np 18 A (może 12) to mogę uzyskać wydłużene pracy? Aktualnie na upsie pracują 2 serwery (bez monitorów) i naładowany ups podtrzymuje ok 12 minut.

    Aha i jeszcze jedno. Wczoraj zalało mi serwerownie. Czy nie znacie może miejsca gdzie znaleśc schemat tego upsa. Otóż ups stał na ziemi i poziom wody doszedł do 1 cm płyty głównej. Widoczene ślady: plamy w okolicach grupy diod i oporników tylko w jednym miejscu. Po osuszeniu i wyczyszczeniu, zimny start uruchamiał upsa jednak niczego nie podawał na wyjście, pomimo buczenia i normalnej jakby pracy (diody). Podłączenie zasilania wskazywało na normalną pracę. Na moje nieszczęście podczas pracy na zimnym starcie, podłączyłem zasilanie 220v (musiałem prztestować) i wówczas na sek. rozbłysnął LM317T i całość zgasła. Teraz próba zimnego startu zgłasza błąd urzadzenia. Na płycie brak innych uszkodzeń. Podejrzewam że zawiodły styczniki (są 4 mechaniczne) oraz spalił się LM317T. Szukam albo schematu albo samej płyty głównej.
  • #46
    marik_te
    Poziom 22  
    Odnośnie zimnego startu. To wiem jak zrobić go w zasilaczu APC Smart UPS 600. Kiedyś też nie miał, a już ma. Sposób jest bardzo prosty. Wystarczy sterowac upsa przez złącze z tyłu do komunikacji z PC. Jak znajde schemat to podeśle.
  • #47
    dominik__123
    Poziom 11  
    Mam do kolegów takie pytania chciałem zastosować UPS (eta 320) do zasilania wzmacniacza w samochodzie i problem jest w tym ze mam transformator do zasilania tego wzmacniacza 2*25V a ja potrzebuje 2*40V oczywiscie mogę przewinąć trafo, ale znalazłem w ups-ie potencjometr podpisany vout, jak nim regoluje napiecie na mierniku pokazuje od 180V do 400V, ale po podłaczeniu transformatora cały czas na jego wyjściu mam 25V mimo że napięcie wejścia sie zmienia, moze ktoś wie dlaczego tak jest? Może to problem z miernikiem?
  • #49
    Lashred
    Poziom 14  
    Mam do was pytanie. Jaki UPS najlepiej przerobić na przetwornice SINUSOIDALNĄ z 12v na 230v? Leszcze dodam ze musi mieć odpowiednio dużą moc by mogła pracowac pod stałym obciążeniem 250w, a trafo mogę wymienic na lepsze toroidalne. Więc najlepiej by to trafo miało przekładnie 12:230. Za wszelka pomoc z góry dziękuje. A jakiego UPS' a miał MatiZ??? Może ktoś wie???
  • #50
    tommy 112
    Poziom 23  
    Witam
    Odświerzam trochę temat-otuż mam zasilacz Orvadi 420W taki płaski i nie ma zimnego startu. Bliżej przyglądając się wnętrzu jest złaczka 2 piny opisana "DC start" czy to moze być miejsce na podłaczenie przycisku zimnego startu ?
  • #51
    Lashred
    Poziom 14  
    Tak to może być to.

    Pozdrawiam
  • #52
    tommy 112
    Poziom 23  
    Ja mam też APC Back ups 650 z zimnym startem. Trzeba zwracać uwagę by ups miał przycisk z przekreślonym dzwonkiem. Po włączeniu go wciska się owy przycisk i ups startuje :) . A co do tej złączki w moim orvaldi to jest na niej ciągle 12V i zwarcie powoduje zaiskrzenie więc to chyba nie to... Czy jest jeszcze jakiś sposób na dorobienie mu zimnego startu ? to jest ORVALDI 420
    Pozdrawiam
  • #53
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #54
    To_masz_5
    Poziom 16  
    Witam!
    Panowie!!!
    Przestańcie eksperymentować z UPS-ami. One w ogóle nie nadają się do ciągłej pracy. W założeniu ich konstrukcji jest dawać znaczną moc, w krótkim czasie.
    Wy , natomiast, chcecie wystawić sprintera w maratonie. To się nie uda. Wasze eksperymenty są zbyt kosztowne.
    UPS kosztuje jakieś 500-1500 złotych, zależnie od modelu. Są gotowe przetwornice z 12 V, lub 24 V na 230 V z modyfikowaną sinusoidą o mocach od 75 W do 3000W.
    Są nawet takie, które funkcjonują na podobnej zasadzie jak UPS. Tzn. mogą być na stałe podłączone z siecią i wtedy ładują akumulator prądem rzędu 5 A.
    Gdy brakuje zasilania z sieci, startuje przetwornica i podtrzymuje zasilanie odbiorników.
    Zdaję sobie sprawę, że nie zastąpią one UPS, gdyż ich start pewnie jest zbyt wolny, by zapewnić zasilanie komputerom,
    ale zasilenie pompy centralnego ogrzewania i oświetlenie mogą zapewnić i to przez długi czas, zależny tylko od pojemności akumulatora i obciążenia.
    Koszt takiej przetwornicy to 100-900 zł zależnie od mocy. Przetwornica o mocy rzędu 300 W, kosztuje jakieś 300-400 zł.
    Moim skromnym zdaniem, przy takich cenach, gra nie jest warta świeczki. Naprawa spalonego UPS może kosztować o wiele więcej.
    Tutaj macie link do strony producenta, który wytwarza przetwornice podobne do UPS:

    http://www.profitexx.com/index.php?jump=spannungswandler/index.inc

    Was może najbardziej zainteresuje model PIC-1400.
    Niedawno na aukcjach internetowych można było kupić model PIC-1000 za jakieś 400 zł.
    Osobiście używam modelu PI-1000, czyli bez możliwości ładowania akumulatora, ale i tak jestem z niej zadowolony.
    Bez problemu zasilałem z niej wiertarkę o mocy 710 W z elektroniczną regulacją obrotów.
    Nie było rzadnych zacięć, ani buczenia silnika. Równocześnie miałem podłączony halogen o mocy 150 W.
    Przy starcie wiertarki światło nieznacznie przygasało na moment, ale pewnie wynikało to ze zbyt małej pojemności akumulatora przy tak dużej mocy.
    Przetwornica jest zasilana z akumulatora 62 Ah/12 V.

    Teraz trochę wyliczeń:
    710 W + 150 W = 860 W
    Sprawność przetwornicy przyjmnijmy optymistycznie na 0,9
    860 W / 0,9 = 955,56 W
    955,56 W / 12 V = 79,63 A

    Znawców tematu nie dziwi chyba, że przy takich parametrach akumulator ma niejakie problemy z oddawaniem mocy.
    Prawidłowo powinien być akumulator o pojemności 250 Ah lub 300 Ah.
    Ja zastosowałem taki, gdyż jest to największy, jaki zmieścił się w moim samochodzie, a przetwornicę mam zamontowaną właśnie w samochodzie.
    Pewnie zapytacie, po co mi ona?
    Ano, moim zamysłem było zasilić czajnik elektryczny o mocy 800 W, aby zagotować wodę na trasie i zrobić sobie kawę.
    Nie lubię tych parzonych w barach. Pod tym względem jestem bardzo wybredny.
    Wracając do tematu, układ sprawdza sie w praktyce. Energii starcza mi na zagotowanie 1 l wody i trwa to jakieś 10-15 minut.
    Wypijamy kawę i bez problemu ruszamy dalej. :D

    800 W / 0,9 = 888,89 W
    888,89 W / 12 V =74,07 A

    przy 10 min.(1/6 h):
    74,07 A / 6 = 12,35 Ah

    przy 15 min. (1/4 h):
    74,07 A / 4 = 18,52 Ah

    Jak widać pozostaje jeszcze sporo energii w akumulatorze. Jedynym mankamentem jest duży pobór prądu przekraczający pojemność akumulatora.
    Dlatego nie stosuję tego na codzień. Szkoda mi akumulatora. Częściej używam jej do zasilania laptopa i ładowania komórki, oraz zasilania
    świetlówki w garażu.
    Ale się rozpisałem! Uff!
    Mam nadzieję, że kogoś zainteresują moje rozwiązania.
    Pozdrawiam
  • #55
    Lashred
    Poziom 14  
    ja sam też kiedyś chciałem przerobić UPS' a ale zdecydowałem ze nie ma to sensu i do podłączenia laptopa uzywam przetwornicy 150W i jest ok.
  • #56
    przemyslw
    Poziom 14  
    Witam , elektronik chyba nie kupi nowego UPS-a za 500-1500 żeby eksperymentować. tym bardziej że może mieć za np. 50 zł. UPS przełączy mi automatycznie zasilanie , a u mnie często są nagłe problemy z 230v. Proponuje wrócić do pierwotnego tematu .Ktoś ma doświadczenie , proszę niech pisze . Ja mam za darmo uszkodzonego .Spróbuję go naprawić i przerobić.
  • #57
    berhol
    Poziom 10  
    Panowie dajcie sobie spokój z ups-ami typu offline czy line-interactive. To są przestarzałe zasilacze , jak kupować ups to tylko w topologii on-line i z czystym sinusoidalnym wyjściem przy pracy na accu. upsy on-line całkowicie odizolowują prąd wejścia od wyjścia , ponieważ prąd z sieci służy tylko do zasilania układu prostowniczego o dużej mocy , natomiast prąd na wyjściu jest na bierząco pobierany i przetwarzany z baterii. jednym słowem cały czas pracują na baterii która jest doładowywana na bierząco (w przypadku całkowicie rozładowanej baterii ups włancza opcje "bypass"-działa jak upsy starsze do momentu naładowania accu) w tych upsach możecie podłączyć większy akumulator bez obawy uszkodzenia układu prostowniczego, co w przypadku pozostałych prowadzi do przegrzania i spalenia falowników itd.. No ale zawsze można kombinować ;chłodzenie wodne ??? może ogniwo peltiera jakieś??? loool.

    Dodano po 16 [minuty]:

    byłbym zapomniał :))) jeśli chodzi o podłączenie zwykłego samochodowego akumulatora pod ups to jest wysoce prawdopodobne że szybko go zniszczycie ponieważ nie są one przystosowane do pracy buforowej (stand by use) tak jak żelowe accu specjalnie przystosowane do ciągłego napięcia ładowania 13,6~13,8V nawet przez 10lat :)) natomiast samochodowy akumulator jest do pracy cyklicznej (cyclic use) . Alternator ładuje go tylko gdy silnik pracuje , rozładowuje przy rozruchu, dlatego prąd ładowania w samochodzie wynosi 14~14,4V akumulator 40AH zwykły kosztuje 100-150zł a żelowy o tej pojemności 300-600zł. różnica ta z czegoś wynika :)))